Bekijk volle/desktop versie : Je kinderen met de Islaam laten opgroeien



Pagina's : [1] 2 3 4

08-11-2013, 11:36
In hoeverre laat jij je kinderen met de Islaam opgroeien en hoe pakken jullie dat aan? Zal jij je kinderen strenggelovig opvoeden, of juist heel vrij? Zal jij je kinderen Arabisch/Qoraan leren, of op moskee zetten? Etc

08-11-2013, 11:51


Dit is inderdaad heel erg belangrijk. Moge Allah ons bijstaan. Maar opvoeden begint als eerste bij ons zelf wij zijn immers hun eerste voorbeeld....

08-11-2013, 11:55
Shayck othaymieen werd gevraagd:

Vraag:


“Sommige aanbidders brengen hun jonge kinderen naar de moskee, welke niet de leeftijd van begrip hebben bereikt noch hebben zij hun gebed geperfectioneerd. Zij staan met de aanbidders op een rij en sommige van hen spelen lichtzinnig en storen degenen om hen heen. Wat is de regelgeving betreffende dit? En wat is uw advies voor de voogden van deze kinderen?”

Antwoord:


“Ik ben van mening dat het niet is toegestaan om kinderen die de aanbidders storen mee te nemen naar de moskee, want het is lastig voor de Moslims die een verplichting van de verplichtingen van Allaah verrichten. De Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) hoorde enkele van zijn metgezellen hardop bidden en zei daarop:

“Verhef jullie stemmen met het lezen niet boven elkaar.”


In een ander Hadieth:


“Val elkaar niet lastig.”


Daarom is het niet toegestaan voor een persoon om iets te doen dat lastig is voor andere aanbidders. Mijn advies aan de voogden is om deze kinderen niet naar de moskee te brengen en om de leiding van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) te volgen die heeft gezegd:


“Beveel uw kinderen om het gebed te verrichten als zij zeven zijn en sla ervoor als zij tien zijn.”


Tevens adviseer ik de congregatie (de Moslims die bijeenkomen om gezamenlijk het gebed te verrichten) om hun harten open te maken voor de kinderen, voor wie het is toegestaan om naar de moskeeën te komen, en dat zij niet te hard jegens hen zijn of hen van hun plaatsen te dwingen waar zij eerder hebben plaatsgenomen. Want eenieder die aan ander voorgaat in iets, heeft er meer recht op, of hij nu een kind of een volwassene is. Want in het verwijderen van kinderen van hun plaatsen in de rijen is:


Ten eerste: Een inbreuk op hun rechten, want eenieder die voorgaat in iets waar geen andere Moslim hem in is voorgegaan, heeft er meer recht op.


Ten tweede: Het verdrijven van hen van het bezoeken van de moskeeën.


Ten derde: Hierdoor zal het kind degene die hem van de plek waar hij op zat verdreef haten en verachten.


Ten vierde: Dit leidt tot het bijeenkomen van kinderen in één gebied, wat hen weer leidt tot hun lichtzinnigheid en het lastig zijn tegenover de mensen in de moskee. Dit zou niet voorkomen als zij tussen volwassen mannen hadden gezeten. Sommige geleerden hebben het verwijderen van een kind van zijn plek totdat alle kinderen in de laatste rij van de moskee wel vermeld, en citeren daarvoor als bewijs de uitspraak van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem):


“Moge degenen onder jullie van volwassenheid en begrip achter mij bidden.”


Desalniettemin is deze mening te zwaar gewogen want het is in tegenstrijd met de uitspraak van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem):


“Degene die voorgaat in iets waar geen ander hem in is voorgegaan, heeft er meer recht op.”


En wat betreft het als bewijs citeren van de uitspraak van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem):


“Moge degenen onder jullie van volwassenheid en begrip achter mij bidden.”

Dit is geen sterk argument, want de Hadieth is een aanmoediging voor degenen die volwassen en van begrip zijn om naar voren te komen totdat zij achter de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) staan. Want zij bevatten alles beter dan de jeugd en zijn beter in het begrijpen van hetgeen zij van de Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) zien en horen. De Profeet (salallaahoe ‘alayhie wasellem) zei niet: “Moge er niemand achter mij zijn behalve degenen onder jullie van volwassenheid en begrip,” want als hij (salallaahoe ‘alayhie wasellem) dat had gezegd, dan was het verwijderen van de kinderen van hun plaatsen van de eerste rijen wel gegrond. Maar de context van deze Hadieth is zijn bevel aan degenen van volwassenheid en begrip om naar voren te komen totdat zij achter hem (salallaahoe ‘alayhie wasellem) staan.

Arabische Bron: Fataawa Islaamiyyah

08-11-2013, 11:56

Citaat door tous7:
Dit is inderdaad heel erg belangrijk. Moge Allah ons bijstaan. Maar opvoeden begint als eerste bij ons zelf wij zijn immers hun eerste voorbeeld....
Ameen.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik ze van jong af aan Arabische en Qoraan leer, dat leer ik ze gewoon zelf, want wanneer ze ouder worden zullen ze het drukker met school hebben en hoe jonger je het leert, hoe beter je het opvangt.

Verder zal ik mijn kinderen best vrij opvoeden. Ik zal ze niets dwingen of bevelen. Ik leer hun wat goed is en wat niet, en verder zal ik niet al te streng zijn.

08-11-2013, 11:57


Dit bijvoorbeeld hoort ook bij de opvoeding,goede manieren bijbrengen en dit vanaf jongs af aan.

Het tijdstip wanneer de kinderen toestemming dienen te vragen om bij hun ouders binnen te treden


Category: Over Kinderen

Vraag:

Wanneer dient een kind toestemming te vragen om bij zijn ouders binnen te treden?

Antwoord:

Dit heeft Allah verduidelijkt in soerat an-Noer, in Zijn (جل و علا) Uitspraak:

“O jullie die geloven! Laat jullie slaven en degenen onder jullie die de volwassenheid nog niet bereikt hebben, jullie toestemming vragen (voordat zij tot jullie komen) bij drie gelegenheden: voor het ochtend (fadjr) gebed en wanneer jullie, jullie kleding uitdoen voor de middag (rust)[1] en na het `ieshaa gebed. (Dit zijn) drie tijdstippen die privé zijn voor jullie. Het is geen overtreding voor jullie en voor hen als zij daarna rondgaan tot elkaar. Zo maakt Allah jullie de Tekenen duidelijk. En Allah is Alwetend, Alwijs.” [an-Noer (24):58]

Vervolgens zegt Allah (تعالى):

“En wanneer de kinderen onder jullie de volwassenheid bereiken, laat hen dan toestemming vragen (op alle andere tijdstippen) zoals degenen voor hen om toestemming vroegen. Zo maakt Allah jullie Zijn Tekenen duidelijk. En Allah is Alwetend, Alwijs.” [an-Noer (24):59]

Dus voordat zij (i.e. de kinderen) de pubertijd bereiken dienen zij toestemming te vragen op de drie tijdstippen. Echter nadat zij de pubertijd hebben bereikt dienen zij elke keer toestemming te vragen wanneer zij binnen willen komen.

Men bereikt de pubertijd wanneer men 15 jaar wordt, wanneer er schaamhaar begint te groeien rondom het geslachtsdeel en wanneer men ejaculeert (i.e. zaadlozing met begeerte krijgt[2]). Men dient dan iedere keer toestemming te vragen wanneer men wil binnen treden. Het kan zijn dat zijn moeder, vrouw of zus zich niet in een goede situatie bevindt.

De bedoeling is dat men toestemming aan hen vraagt zodat men hen niet onverwachts verrast waarbij zij zich in een situatie bevinden die zij niet wensen. Echter wanneer men de pubertijd nog niet heeft bereikt dient men alleen toestemming te vragen bij de drie tijdstippen[3].

door Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz

Bron: http://www.binbaz.org.sa/mat/9631 (officiële website van de shaych).
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah

[1] Voetnoot vertaler: Iemaam as-Sa`die (رحمه الله) zegt in zijn uitleg van de Qor`aan over dit vers als één van de profijten: “Dat de moslims gewoon waren om overdag een dutje verrichtten zoals zij dit ook gewend waren bij het slapen in de nacht. Want Allah sprak hen aan, aan de hand van de situatie waar zij zich op dat moment in bevonden.”

[2] Voetnoot vertaler: dit kan tijdens zijn slaap zijn of wanneer hij wakker is.

[3] Voetnoot vertaler: dit zijn de drie tijdstippen waarbij de mensen het minst dragen qua kleding en men hun `auwrah zou kunnen zien.

08-11-2013, 12:01

Citaat door DELREY:
Ameen.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik ze van jong af aan Arabische en Qoraan leer, dat leer ik ze gewoon zelf, want wanneer ze ouder worden zullen ze het drukker met school hebben en hoe jonger je het leert, hoe beter je het opvangt.

Verder zal ik mijn kinderen best vrij opvoeden. Ik zal ze niets dwingen of bevelen. Ik leer hun wat goed is en wat niet, en verder zal ik niet al te streng zijn.
Dat is mooi inderdaad maar het laatste gedeelte ben ik het toch niet eens met je,ik vind een strenge opvoeding toch wel belangrijk. Maar dit wel met bewijzen, en uitleg aan het kind. Ik vind die vrije opvoeding toch bijna altijd naar het verkeerde leiden.Ik begrijp je standpunt heel goed streng leid naar zus en zo, maar dat is meer de traditionele strenge opvoeding, ik heb het meer over de islamitische opvoeding en zaken als ernstig nemen. Ik noem een klein voorbeeld bijv. de hijaab. Dat moet toch van jongs af aan geleerd worden aan het meisje -doordat het een verplinchting is- en haar niet hier vrij in laten tot het te laat is,het is immers zo hoe later hoe moeilijker. Maar je moet het meisje hierin wel bijstaan en uitleggen hoe en wat. En Allah weet het beter.

08-11-2013, 12:04
Wat ook helpt is met de kinderen het leven van de profeten doornemen en de metgezellen en vrome mensen.

Dit kun je bijvoorbeeld iedere avond als verhaaltje vertellen voor het slapengaan.

08-11-2013, 12:06

Citaat door tous7:
Dat is mooi inderdaad maar het laatste gedeelte ben ik het toch niet eens met je,ik vind een strenge opvoeding toch wel belangrijk. Maar dit wel met bewijzen, en uitleg aan het kind. Ik vind die vrije opvoeding toch bijna altijd naar het verkeerde leiden.Ik begrijp je standpunt heel goed streng leid naar zus en zo, maar dat is meer de traditionele strenge opvoeding, ik heb het meer over de islamitische opvoeding en zaken als ernstig nemen. Ik noem een klein voorbeeld bijv. de hijaab. Dat moet toch van jongs af aan geleerd worden aan het meisje -doordat het een verplinchting is- en haar niet hier vrij in laten tot het te laat is,het is immers zo hoe later hoe moeilijker. Maar je moet het meisje hierin wel bijstaan en uitleggen hoe en wat. En Allah weet het beter.
Nee, ik zal ze alles leren, over de Hijaab, het gebed, wat goed en fout is, Qoraan, Arabisch, maar ik zal ze niéts dwingen. Met een vrije opvoeding bedoel ik meer dat ik vind dat hij/zij alles met eigen ogen moet zien en in eigen schoenen moet meemaken. Ik zal ze veel kennis geven, en het is aan hen om er wat mee te doen. Daarbij zal ik natuurlijk wat strenger zijn als het gaat om zaken die totaal niét kunnen, vanzelfsprekende zaken, maar het gaat erom dat ik ze niet al te streng zal opvoeden.

08-11-2013, 12:07

Citaat door DELREY:
Ameen.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik ze van jong af aan Arabische en Qoraan leer, dat leer ik ze gewoon zelf, want wanneer ze ouder worden zullen ze het drukker met school hebben en hoe jonger je het leert, hoe beter je het opvangt.

Verder zal ik mijn kinderen best vrij opvoeden. Ik zal ze niets dwingen of bevelen. Ik leer hun wat goed is en wat niet, en verder zal ik niet al te streng zijn.
Ook als het om het gebed gaat?

08-11-2013, 12:11

Citaat door tous7:
Wat ook helpt is met de kinderen het leven van de profeten doornemen en de metgezellen en vrome mensen.

Dit kun je bijvoorbeeld iedere avond als verhaaltje vertellen voor het slapengaan.
Heb je hiervan ook voorleesboeken van?

08-11-2013, 12:13

Citaat door tous7:
Wat ook helpt is met de kinderen het leven van de profeten doornemen en de metgezellen en vrome mensen.

Dit kun je bijvoorbeeld iedere avond als verhaaltje vertellen voor het slapengaan.

Dat is inderdaad heel leuk. Zal ik zeker ook doen. En voor het slapen gaan samen verzen van de Qoraan doornemen.

Citaat door Myrtus_Communis:
Ook als het om het gebed gaat?
Ik zal ze leren hoe het moet, vanaf hun 10e [wijl ze nog jong zijn] zal ik ze ook vaker bevelen het te doen, maar ik zal ze niet dwingen.

08-11-2013, 12:22

Citaat door DELREY:
Dat is inderdaad heel leuk. Zal ik zeker ook doen. En voor het slapen gaan samen verzen van de Qoraan doornemen.

Ik zal ze leren hoe het moet, vanaf hun 10e [wijl ze nog jong zijn] zal ik ze ook vaker bevelen het te doen, maar ik zal ze niet dwingen.
Het moet vanaf hun 7de.
Wat is het verschil tussen bevelen en dwingen?

08-11-2013, 12:24



Citaat door Myrtus_Communis:
Het moet vanaf hun 7de.
Wat is het verschil tussen bevelen en dwingen?
Vanaf hun 7e moet je het aanleren, vanaf hun 10e moet je het dwingen, volgens de Islaam.
Oh, dat klinkt inderdaad niet logisch. Probeerde te zeggen dat ik hen in hun kindertijd wel zal zeggen dat het gebed een plicht is en ze er ook mee zal leren wennen, maar waar het erop neer komt is dat ik ze daarna niet echt streng zal dwingen.

08-11-2013, 12:39

Citaat door DELREY:
Vanaf hun 7e moet je het aanleren, vanaf hun 10e moet je het dwingen, volgens de Islaam.
Oh, dat klinkt inderdaad niet logisch. Probeerde te zeggen dat ik hen in hun kindertijd wel zal zeggen dat het gebed een plicht is en ze er ook mee zal leren wennen, maar waar het erop neer komt is dat ik ze daarna niet echt streng zal dwingen.
Ja dat bedoel ik, aanleren moet je vanaf hun zevende bij jou staat er vanaf hun 10de.
Heb je iets tegen dwang?
Zullen ze bijv. ook niet naar school moeten?
Zullen ze hun tanden niet moeten poetsen?
Zullen ze niet in bad moeten etc..

08-11-2013, 12:43

Citaat door DELREY:
Ameen.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik ze van jong af aan Arabische en Qoraan leer, dat leer ik ze gewoon zelf, want wanneer ze ouder worden zullen ze het drukker met school hebben en hoe jonger je het leert, hoe beter je het opvangt.

Verder zal ik mijn kinderen best vrij opvoeden. Ik zal ze niets dwingen of bevelen. Ik leer hun wat goed is en wat niet, en verder zal ik niet al te streng zijn.
Contradictio in terminis.

Je schrijft dat het van essentieel belang is dat uw kinderen Arabisch en de Koran goed onder de knie moeten krijgen, en vervolgens claim je dat je niet te streng zal zijn, en jouw kinderen vrij mogen zijn. Kinderen dien je vroegtijdig stevig te verankeren met de Islam. Heden ten dage is het als Moslim(a) in westen een loodzware opgave om kinderen op een degelijke manier op te voeden. Een maatschappij waar geen respect voor de grenzen van het individu te vinden is, verleidings- en demoraliseringstechnieken die overal gehanteerd en verder worden ontwikkeld. manipulatie, intriges etc.

Als moslims in het het westen hebben we geen 44 keuzes. Het is het een of het ander. Elke weldenkend Moslim(a) zal hier niet lang over nadenken.

Pagina's : [1] 2 3 4