Bekijk volle/desktop versie : Teruggekeerde jihadi's niet opgepakt maar geholpen



Pagina's : [1] 2 3 4

06-11-2013, 21:08
De Nederlandse jihadstrijders die tot nu toe zijn teruggekeerd uit Syrië, zijn niet meteen opgepakt en vervolgd, maar krijgen hulp en begeleiding om te reïntegreren en hun bestaan weer op te pakken. Met die aanpak hopen betrokken steden en veiligheidsdiensten te voorkomen dat ze verder radicaliseren.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Naar schatting een twintigtal jongeren zijn weer teruggekeerd uit Syrië, waar ze zich hadden aangesloten bij de gewapende strijd tegen Assad.

Helpen in plaats van oppakken. Dat is de kern van de aanpak van de steden in ons land waar jihadstrijders uit Syrië zijn teruggekeerd. Met hulp en begeleiding, 'maatwerk', willen betrokken gemeenten hun terugkeer in goede banen te leiden. Zoals in Delft, waar een groep Syriëgangers onder begeleiding van de gemeente hun leven in stilte weer oppakt. Nederland wijkt hiermee af van België, waar teruggekeerde strijders direct worden opgepakt en vervolgd. Hier houden politie en veiligheidsdiensten de terugkeerders wel in de gaten, maar de aanpak is vooral gericht op reïntegratie. In EenVandaag een reportage.

Syriëgangers 1 jaar later

Begin dit jaar sloegen de veiligheidsdiensten alarm over de vele Nederlandse jihadisten die naar Syrië vertrokken om deel te nemen aan de gewapende strijd. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding verhoogde het dreigingsniveau voor terrorisme voor als deze jihadreizigers 'getraumatiseerd en verhoogd geweldsbereid' uit de oorlog zouden terugkeren. Naar schatting 50 tot 100 Nederlandse jihadisten strijden nu al bijna een jaar mee aan de zijde van islamitische strijdgroepen in Syrië. Vooral in de regio Den Haag is een aantal van deze jihadreizigers de afgelopen maanden teruggekeerd.

Meerdere bronnen bevestigen aan EenVandaag dat is gekozen voor een bestuurlijk traject van hulp, begeleiding en 'erbij houden'. Dat houdt in dat gemeenten ze ondersteunen bij het vinden van een baan en opleiding, en buurtactiviteiten met jongerenwerk. Het idee erachter is dat de (lokale) autoriteiten de terugkeerders niet van zich willen vervreemden en willen voorkomen dat ze verder radicaliseren door een repressieve aanpak. Op de achtergrond onderzoeken politie en justitie nog of er strafbare feiten zijn gepleegd, maar dat is lastig te bewijzen. Op camera willen burgemeesters en politie niet reageren.

In de studio reageert Edwin Bakker, hoogleraar Contra-Terrorisme aan de Universiteit Leiden en directeur van het Centre for Terrorism & Counterterrorism in Den Haag.

Morgen verschijnt het Dreigingsbeeld Terrorismebestrijding Nederland, een periodiek rapport van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding over de laatste stand van zaken. Daarin is ook veel aandacht voor de aanpak van de teruggekeerde jihadreizigers en voor het feit dat nog steeds Nederlandse moslims naar Syrië vertrekken om zich bij radicale islamitische strijdgroepen aan te sluiten.

http://www.eenvandaag.nl/buitenland/syrie/47733/teruggekeerde_jihadi_s_niet_opgepakt_maar_geholpen ?autoplay=1

06-11-2013, 21:17


Hulp lijkt me beter dan repressie.

06-11-2013, 21:48
ongelooflijk!
i.p.v. dat ze opgesloten worden of terug gestuurd worden naar hun land van afkomst, gaat men ze helpen. Dit soort gasten hebben zoveel meegemaakt dat ze totaal onbetrouwbaar zijn, recentelijk nog had een belg in Syrie opgeroepen om aanslagen in de EU te plegen.

06-11-2013, 22:14

Citaat door onaangepast:
Hulp lijkt me beter dan repressie.
Helemaal mee eens. Die gehersenspoelde geesteszieken hebben de beste geestelijke gezondheidszorg nodig die er is. Maar in eerste aanleg wel graag in een gesloten inrichting.

06-11-2013, 22:35


Een ketting aan de poot met een grote kogel eraan lijkt me een stuk voordeliger en minstens zo effectief qua jihadpreventie.

06-11-2013, 22:41

die gasten gaan koppie afhakken en krijgen hier hulp om het te verwerken ofzo?

06-11-2013, 22:42

Citaat door cazzette:
ongelooflijk!
i.p.v. dat ze opgesloten worden of terug gestuurd worden naar hun land van afkomst, gaat men ze helpen. Dit soort gasten hebben zoveel meegemaakt dat ze totaal onbetrouwbaar zijn, recentelijk nog had een belg in Syrie opgeroepen om aanslagen in de EU te plegen.
ga maar kapot van binnen racist.

06-11-2013, 22:43

Citaat door _Carolus:
Een ketting aan de poot met een grote kogel eraan lijkt me een stuk voordeliger en minstens zo effectief qua jihadpreventie.
weer een andere racist die kapot van binnen gaat haha

06-11-2013, 23:09

Citaat door JYR:
Dit, opsluiten en je maakt ze allemaal meer geissoleerd in de maatschappij.
Zij hebben zichzelf al een hele tijd geleden buitengesloten van de maatschappij. En dáár moet weer belastinggeld voor verkwist worden?
Iemand die willens en wetens terroristische acties onderneemt, of een vreemd regime steunt in een oorlog, verdient het niet om bij terugkeer ook nog eens in de watten te worden gelegd!

06-11-2013, 23:09

Citaat door Peej:
Helemaal mee eens. Die gehersenspoelde geesteszieken hebben de beste geestelijke gezondheidszorg nodig die er is. Maar in eerste aanleg wel graag in een gesloten inrichting.
Zorg en aandacht op maat. Kan van alles zijn. Dus waar die gesloten setting meteen al vandaan komt weet ik niet precies.

06-11-2013, 23:12

Citaat door Batavijf:
Zij hebben zichzelf al een hele tijd geleden buitengesloten van de maatschappij. En dáár moet weer belastinggeld voor verkwist worden?
Iemand die willens en wetens terroristische acties onderneemt, of een vreemd regime steunt in een oorlog, verdient het niet om bij terugkeer ook nog eens in de watten te worden gelegd!
Aan problemen wordt wel vaker belastinggeld besteed. En altijd maar weer die suggestieve watten.

06-11-2013, 23:17

Citaat door maroci009:
ga maar kapot van binnen racist.


Citaat door maroci009:
weer een andere racist die kapot van binnen gaat haha


Citaat door Batavijf:
Zij hebben zichzelf al een hele tijd geleden buitengesloten van de maatschappij. En dáár moet weer belastinggeld voor verkwist worden?
Iemand die willens en wetens terroristische acties onderneemt, of een vreemd regime steunt in een oorlog, verdient het niet om bij terugkeer ook nog eens in de watten te worden gelegd!
joh mag je niet zeggen je weet toch?

06-11-2013, 23:32


maar goed. ik ga in marokko wonen of misschien ben ik er wel geboren. ik besluit in het leger te gaan in israel en ga tegen de palestijnen vechten. zou marokko me nog moeten of niet?

06-11-2013, 23:48

Citaat door Caja:
maar goed. ik ga in marokko wonen of misschien ben ik er wel geboren. ik besluit in het leger te gaan in israel en ga tegen de palestijnen vechten. zou marokko me nog moeten of niet?
Nederland is niet Marokko. Israël is een vreemde mogendheid en 'de rebellen' zijn dat niet. En het onderzoek loopt nog.

06-11-2013, 23:57

Citaat door onaangepast:
Nederland is niet Marokko. Israël is een vreemde mogendheid en 'de rebellen' zijn dat niet. En het onderzoek loopt nog.
dit is jouw verweer?
israel moet ik ook niet maar dit is anders?

Pagina's : [1] 2 3 4