Bekijk volle/desktop versie : Politiek wil trouwvoorwaarden veranderen



Pagina's : [1] 2 3

05-11-2013, 12:24
Bezittingen en schulden die dateren van voor een huwelijk moeten bij een scheiding niet meer standaard voor de helft van de partner worden.





Dat vindt een Kamermeerderheid van D66, PvdA en VVD. Huwelijken worden standaard in gemeenschap van goederen gesloten. Nu geldt nog dat bijvoorbeeld een eerder aangekocht huis bij een scheiding standaard voor de helft van de partner is. Dat geldt overigens ook voor een eerder opgelopen schuld. Wie dat niet wil, moet buiten gemeenschap van goederen trouwen en dan is een dure notaris nodig om vast te stellen welke zaken van wie zijn.

De partijen wijzen erop dat het steeds vaker voorkomt dat mensen scheiden of op latere leeftijd trouwen. Het wordt als oneerlijk gezien als het fortuin of de schulden die iemand over zijn hele leven heeft vergaard opeens voor de helft van zijn of haar ex-partner zijn en dat er allerlei papierwerk voor nodig is om dit te voorkomen.

In het wetsvoorstel van de drie partijen staat dat alleen zaken die het resultaat zijn van een gezamenlijke inspanning van het huwelijk gemeenschappelijk eigendom worden. Ook moet zo worden geregeld dat een erfenis of gift van de ouders na een scheiding niet opeens voor de helft bij de ex-partner terechtkomt.

Alleen in Suriname en Zuid-Afrika wordt ook standaard getrouwd in algehele gemeenschap van goederen, zegt D66-Kamerlid Magda Berndsen in een toelichting. "De samenleving wordt internationaler, daarom is het belangrijk dat Nederland aansluit bij de internationale standaard. Dit voorkomt misverstanden bij het aangaan van een huwelijk met een buitenlandse partner of wanneer iemand erft vanuit het buitenland."

05-11-2013, 13:22


Ah was dat al niet zo in Nederland.

nu een goede zaak dus.

05-11-2013, 14:18

Citaat door xxxxxxxxx:
Een stap in de goede richting!

Pessimisten zullen klagen over de islamisering van het huwelijk.
trouwen met scheiding van goederen is de norm hier, niets met Islam te maken maar met logisch denken.

05-11-2013, 14:36
Daar heb je toch onder huwelijkse voorwaarden voor? Waarom moet het dan veranderd worden?

05-11-2013, 14:51



Citaat door corrie2:
Daar heb je toch onder huwelijkse voorwaarden voor? Waarom moet het dan veranderd worden?
Mja je kan ook steeds naar de notaris laten opstellen dat je alles (van voor het huwelijk) in de gemeenschap zet.
persoonlijk vind ik het systeem van scheiding van goederen gemakkelijker en kan onaangenaamheden vermijden.

05-11-2013, 15:00

Citaat door AirbusA380:
Mja je kan ook steeds naar de notaris laten opstellen dat je alles (van voor het huwelijk) in de gemeenschap zet.
persoonlijk vind ik het systeem van scheiding van goederen gemakkelijker en kan onaangenaamheden vermijden.
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is vrij normaal, dus ik zie niet in wat het probleem is. Dan kan je het ook nog eens doen zoals je als stel wil, afgestemd op de persoonlijke situatie.

Wij zijn dan wel in gemeenschap van goederen getrouwd, maar zelfs toen was het al heel normaal om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen en werd die manier als beste mogelijkheid naar voren geschoven.

05-11-2013, 15:17

Citaat door corrie2:
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is vrij normaal, dus ik zie niet in wat het probleem is. Dan kan je het ook nog eens doen zoals je als stel wil, afgestemd op de persoonlijke situatie.

Wij zijn dan wel in gemeenschap van goederen getrouwd, maar zelfs toen was het al heel normaal om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen en werd die manier als beste mogelijkheid naar voren geschoven.
Misschien wel, maar zo maakt elk land keuzes, de standaard is hier "scheiding van goederen" en als men dat wenst te wijzigingen dan moet men daar moeite voor doen.
Het is een keuze zoals orgaandonorschap, hier is men geloof ik automatisch donor, wil men dat anders, dan moet men een papier laten invullen en moeite doen.
Kijk als men iets echt wil, is die extra moeite echt niet erg.

05-11-2013, 18:22
Ik was toch van plan om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen

05-11-2013, 18:23

Citaat door Abu_Haydar:
Ik was toch van plan om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen

Voor de imam maakt dat niet uit

05-11-2013, 18:25

Citaat door AirbusA380:
Misschien wel, maar zo maakt elk land keuzes, de standaard is hier "scheiding van goederen" en als men dat wenst te wijzigingen dan moet men daar moeite voor doen.
Het is een keuze zoals orgaandonorschap, hier is men geloof ik automatisch donor, wil men dat anders, dan moet men een papier laten invullen en moeite doen.
Kijk als men iets echt wil, is die extra moeite echt niet erg.
Ik vind dat vrij logisch omdat als je anders wil dat op de persoonlijke situatie van toepassing moet zijn. Anders dan gemeenschap van goederen is gewoon maatwerk.

En nee, men is niet automatisch donor, dat willen ze ook wel graag, maar is nog niet zo.

05-11-2013, 18:26

Citaat door xxxxxxxxx:
Omdat bezit of schulden van anderen niet automatisch toegeeigend/gerekend kan worden door een huwelijk.

Mensen zijn in de beginfase van een huwelijk nogal emotioneel en bij een scheiding pas rationeel.
Valt best mee aangezien verreweg de meeste huwelijken onder huwelijkse voorwaarden zijn hier(de moderne huwelijken dan).

05-11-2013, 18:46
Dacht dat die groep groter was. Ken zelf bijna niemand die in gemeenschap van goederen is getrouwd(op de oude garde na).
Ik zit dus fout met mijn gedachte daarin.

Waar ik wel bij blijf is dat trouwen onder huwelijkse voorwaarden maatwerk is. Er moet erg goed opgeschreven worden wat van de een is en wat van de ander. Vind huwelijkse voorwaarden vaak erg verstandig, maar heb een beetje het idee van notarissen wat te weinig te doen hebben ofzo dat ze dit willen instellen. Zeker aangezien die mogelijkheid gewoon al bestaat.

05-11-2013, 19:41



Citaat door corrie2:
Dacht dat die groep groter was. Ken zelf bijna niemand die in gemeenschap van goederen is getrouwd(op de oude garde na).
Ik zit dus fout met mijn gedachte daarin.

Waar ik wel bij blijf is dat trouwen onder huwelijkse voorwaarden maatwerk is. Er moet erg goed opgeschreven worden wat van de een is en wat van de ander. Vind huwelijkse voorwaarden vaak erg verstandig, maar heb een beetje het idee van notarissen wat te weinig te doen hebben ofzo dat ze dit willen instellen. Zeker aangezien die mogelijkheid gewoon al bestaat.
De vastzittende huizenmarkt is inderdaad een klap voor het notariaat. Maar ik denk niet dat dit erg veel akten gaat schelen voor hen.

Nederland is een van de weinige landen waar je in gemeenschap van goederen trouwt als je niks regelt.

06-11-2013, 07:54

Citaat door xxxxxxxxx:

In de islam is er geen sprake van gemeenschap van goederen. Vandaar dat Nederland meer aan het islamiseren is. Een goede ontwikkeling. Want het is van de gekke om alleen door een huwelijk de helft van je vermogen waar je hard voor gewerkt hebt te verliezen.
Heb je ooit gehoord van "Post hoc ergo propter hoc" ?

06-11-2013, 08:18

Citaat door AirbusA380:
Ah was dat al niet zo in Nederland.

nu een goede zaak dus.
Vooral ivm scheiding waar vroegere schulden op conto staan van slechts 1 partner, een goede zaak.
BV als de partij zonder schuld-verleden wel kostverdiener is en na scheiding moet delen met de ex partner.

Een goede ontwikkeling, maar voor mij helaas dan wel 25 jaar te laat.

Pagina's : [1] 2 3