Bekijk volle/desktop versie : Marco Kroon met commando's naar Malinese woestijn



Pagina's : [1] 2

28-10-2013, 11:10



Nederland stuurt zeer waarschijnlijk Marco Kroon mee op missie naar Mali. De oorlogsheld keert vanaf volgende week terug naar zijn oude kameraden bij de commando's, bevestigt Defensie. Die eenheid is nadrukkelijk in beeld voor de gevaarlijke operatie in de woestijn. Vrijdag neemt het kabinet daarover officieel een besluit.

Op missie, dat is wat de drager van de Militaire Willems-Orde, Marco Kroon, het allerliefste wil. Maar dat hij waarschijnlijk zeer binnenkort op pad kan en ook nog eens met zijn voormalige kameraden bij het Korps Commandotroepen, komt ook voor hem als een verrassing, laat zijn manager weten.

Kroon is nog 1,5 jaar compagniecommandant van het 17de pantserinfanterie bataljon in Oirschot. Die functie kreeg hij nadat er een eind was gekomen aan een 2 jaar durende rechtszaak over zijn vermeende drugsbezit. Kroon werd daarvan uiteindelijk vrijgesproken.

Uitzending
De militair zei bij zijn benoeming tot commandant dat hij vurig hoopte weer op uitzending te kunnen. 'Ik mag weer met mensen werken en wil voor hen heel graag de verantwoordelijkheid dragen. Ik hoop dat ik met ze op pad kan en ga er alles aan doen dat ze met zijn allen weer terugkomen,' sprak hij toen.

Van een missie met deze eenheid kwam het niet. Maar dat gaat zeer waarschijnlijk wel gebeuren als hij volgende week zijn overstap maakt naar de commando's. Welke functie kapitein Kroon bij het Korps Commandotroepen precies gaat bekleden is, volgens Defensie nog niet duidelijk. Maar dat zijn kennis en ervaring zeer welkom is in Mali, staat buiten kijf. Ook voor het moraal van de commando's is het een opsteker.

Kroon verdiende de hoogste militaire onderscheiding met zijn dappere optreden tijdens missies in Afghanistan. In Uruzgan was hij commandant van de Nederlandse militairen die buiten de poorten van Kamp Holland opereerden om inlichtingen te vergaren. In een van de 36 meerdaagse patrouilles leidde hij zijn peloton al vechtend uit een zeer goed voorbereide hinderlaag van de taliban terwijl zijn eigen boordschutter gewond was.

Ook stuitte hij tijdens een van die meerdaagse patrouilles op een overmacht aan talibanstrijders. Na een lang en heftig vuurgevecht zat er niets anders op dan luchtsteun aan te vragen. Terwijl zijn manschappen in dekking bleven loodste Kroon samen met zijn Forward Air Controller de Amerikaanse gevechtsvliegtuigen naar de vijand.

In 2009 werd Kroon voor zijn daden onderscheiden met de Militaire Willems-Orde, maar nog geen jaar later raakte hij in opspraak toen hij werd beschuldigd van cocaïnebezit. De oorlogsheld heette ineens Marco K. 'De afgelopen jaren voelde ik me als een mechanische teddybeer die steeds verder wordt opgedraaid. Het had niet veel verder moeten gaan of de veer was gesprongen,' zei Kroon. Zijn vrijspraak voelde als eerherstel.


http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3534350/2013/10/28/Marco-Kroon-met-commando-s-naar-Malinese-woestijn.dhtml

28-10-2013, 12:23


Opzouten uit andermans land, smerige kruisvaarders.

En tegen de ongeschoolde rasxenofoob die nu gaat vragen wat "wij" hier dan doen zeg ik hou je achterlijke geblaat binnen die 4 muren van dat stinkhol van je want ik zie hier geen mensen met wapens die de boel komen "bevrijden".

28-10-2013, 12:30

Citaat door -AMAZIGH-:
Opzouten uit andermans land, smerige kruisvaarders.

En tegen de ongeschoolde rasxenofoob die nu gaat vragen wat "wij" hier dan doen zeg ik hou je achterlijke geblaat binnen die 4 muren van dat stinkhol van je want ik zie hier geen mensen met wapens die de boel komen "bevrijden".
Dat klopt, want jullie hebben hier helemaal niets te vrezen en hoeven niet bevrijd te worden omdat jullie al vrij zijn.

Terwijl de gewone Malinezen bedreigt worden door geloofsfanaten die hun belachelijke levensstijl ongewild willen opdringen. De gewone Malinees wil kennelijk geen Al Shabaab of Taliban-achtige regime. Dus ze hebben de VN gevraagd om die lui te bestrijden.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat er geen Nederlandse militairen naar Mali moeten gaan. Die hebben daar inderdaad NIKS te zoeken.

28-10-2013, 13:06

Citaat door Peej:
Dat klopt, want jullie hebben hier helemaal niets te vrezen en hoeven niet bevrijd te worden omdat jullie al vrij zijn.

Terwijl de gewone Malinezen bedreigt worden door geloofsfanaten die hun belachelijke levensstijl ongewild willen opdringen. De gewone Malinees wil kennelijk geen Al Shabaab of Taliban-achtige regime. Dus ze hebben de VN gevraagd om die lui te bestrijden.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat er geen Nederlandse militairen naar Mali moeten gaan. Die hebben daar inderdaad NIKS te zoeken.
Onzin, het is om de natuurlijke rijkdommen te doen...als pretext is er dan natuurlijk een groep die een gevaar is voor het volk, de rechtvaardige blanke Europeaan zal dat onderdrukte volk dan wel even geheel voor niets komen "bevrijden".

28-10-2013, 13:43



Citaat door -AMAZIGH-:
Onzin, het is om de natuurlijke rijkdommen te doen...als pretext is er dan natuurlijk een groep die een gevaar is voor het volk, de rechtvaardige blanke Europeaan zal dat onderdrukte volk dan wel even geheel voor niets komen "bevrijden".
Je zwamt uit je nek! Het is goedkoper om grondstoffen te kopen dan om er oorlog voor te voeren. Gewoon kopen brengt ook veel minder risico met zich mee. Dat zie je wel aan die sukkels in de VS, die zoveel geld hebben uitgegeven aan de oorlog in Irak dat ze nu iedere 4 maanden hun schuldenplafond moeten verhogen...

Ik ben van mening dat Nederland daar weg moet blijven. En wat mij betreft de Fransen ook. Maar dan heb je in Mali binnen de kortste keren Syrische taferelen. Het is maar net wat je wilt...

28-10-2013, 14:08
Marco kroon oorlogsheld? Kan het nog gekker.

28-10-2013, 15:50

Citaat door Peej:
Je zwamt uit je nek! Het is goedkoper om grondstoffen te kopen dan om er oorlog voor te voeren. Gewoon kopen brengt ook veel minder risico met zich mee. Dat zie je wel aan die sukkels in de VS, die zoveel geld hebben uitgegeven aan de oorlog in Irak dat ze nu iedere 4 maanden hun schuldenplafond moeten verhogen...

Ik ben van mening dat Nederland daar weg moet blijven. En wat mij betreft de Fransen ook. Maar dan heb je in Mali binnen de kortste keren Syrische taferelen. Het is maar net wat je wilt...
Jij zwamt uit je nek, kom je ons hier even vertellen dat de blanke kruisvaarder uit medeleven naar Mali is gegaan om de bevolking te "helpen".

28-10-2013, 16:51

Citaat door -AMAZIGH-:
Opzouten uit andermans land, smerige kruisvaarders.

En tegen de ongeschoolde rasxenofoob die nu gaat vragen wat "wij" hier dan doen zeg ik hou je achterlijke geblaat binnen die 4 muren van dat stinkhol van je want ik zie hier geen mensen met wapens die de boel komen "bevrijden".
Ik zou het balletje graag even op je terug willen spelen. Maar daar wil jij vast niet aan, of wel?

28-10-2013, 18:12

Citaat door Batavijf:
Ik zou het balletje graag even op je terug willen spelen. Maar daar wil jij vast niet aan, of wel?
En hier is de eerste ongeschoolde stoeptegel al.

Lees de rest van de reactie ook even...

28-10-2013, 18:16

Citaat door -AMAZIGH-:
En hier is de eerste ongeschoolde stoeptegel al.
Lees de rest van de reactie ook even...
Heb ik gelezen. Blijft de vraag wat jij hier doet!
Kruisvaarder of Jihadi is nogal hetzelfde zei het met een ander geloof!

28-10-2013, 18:21

Citaat door Batavijf:
Heb ik gelezen. Blijft de vraag wat jij hier doet!
Kruisvaarder of Jihadi is nogal hetzelfde zei het met een ander geloof!
Sorry maar je bent echt te dom om nog op te reageren.

28-10-2013, 18:45

Citaat door -AMAZIGH-:
Sorry maar je bent echt te dom om nog op te reageren.
Alweer zo'n dooddoener.
Valt mee dat je niet over pedo's begint. +kuddos voor dat!

28-10-2013, 18:49



Citaat door Batavijf:
Alweer zo'n dooddoener.
Valt mee dat je niet over pedo's begint. +kuddos voor dat!
Ik wou niet meer reageren maar ik ga het toch doen.

Zie je werkelijk het verschil niet tussen moslims in dit land en Europese militairen in Mali?

28-10-2013, 18:51
Marco stouterik.

28-10-2013, 18:53
Respect, ik sta achter iedereen die bereid is om radicale figuren aan te pakken!

Pagina's : [1] 2