Minoeshaa
27-10-2013, 20:16
Iedereen zijn eigen graf. Jij bent ook niet perfect.
Islamitisch gezien is dat niet helemaal correct, wij zijn namelijk zelfs verplicht te oordelen. Wij houden van hetgeen waar Allah van houdt en wij hebben afkeer van hetgeen waar Allah afkeer van heeft. Als iemand een zonde begaat, dienen we daar afkeer van te hebben. Als Allah in de shari'a ergens over heeft geoordeeld, dan moeten wij dit aanhouden. Wat fout is, is fout. Het is niet toegestaan om dit goed te praten.
Echter, hier komt het belangrijkste: we oordelen over de DAAD (volgens de wetten van Allah) en niet over de PERSOON zelf. Want het kan een zwakte zijn en het kan dat deze persoon veel andere goede daden verricht. In overeenstemming met wat Aboe Qilaabah - Moge Allaah Barmhartig met hem zijn- heeft gezegd:
"Wanneer er een bericht tot jou komt over jouw broeder (zuster) waar je een afkeer van hebt, zoek dan met alle macht een excuus voor hem (haar) en wanneer je alsnog geen excuus weet te vinden zeg dan: Wellicht heeft hij (zij) een excuus die ik niet weet."
Wij dienen deze persoon naseeha te geven betreffende deze daad. Let wel, naseeha kent ook voorschriften. Ook wordt er gekeken naar de situatie. Het kan dat iemand iets niet weet, het kan dat iemand twijfelt en het kan dat iemand bewust zondigt. De onwetende persoon moet onderwezen worden. Degene die twijfelt, heeft het nodig dat zaken worden uitgelegd. De nalatige moet worden herinnerd. En degene die willens en wetens zondigt, moet worden gewaarschuwd.
Zie hier de correcte manier van het geven van naseeha:
http://al-fiqh-jurisprudentie.blogspot.nl/2012/03/de-correcte-manier-van-het-adviseren.html
Islamitisch gezien is dat niet helemaal correct, wij zijn namelijk zelfs verplicht te oordelen. Wij houden van hetgeen waar Allah van houdt en wij hebben afkeer van hetgeen waar Allah afkeer van heeft. Als iemand een zonde begaat, dienen we daar afkeer van te hebben. Als Allah in de shari'a ergens over heeft geoordeeld, dan moeten wij dit aanhouden. Wat fout is, is fout. Het is niet toegestaan om dit goed te praten.
Echter, hier komt het belangrijkste: we oordelen over de DAAD (volgens de wetten van Allah) en niet over de PERSOON zelf. Want het kan een zwakte zijn en het kan dat deze persoon veel andere goede daden verricht. In overeenstemming met wat Aboe Qilaabah - Moge Allaah Barmhartig met hem zijn- heeft gezegd:
"Wanneer er een bericht tot jou komt over jouw broeder (zuster) waar je een afkeer van hebt, zoek dan met alle macht een excuus voor hem (haar) en wanneer je alsnog geen excuus weet te vinden zeg dan: Wellicht heeft hij (zij) een excuus die ik niet weet."
Wij dienen deze persoon naseeha te geven betreffende deze daad. Let wel, naseeha kent ook voorschriften. Ook wordt er gekeken naar de situatie. Het kan dat iemand iets niet weet, het kan dat iemand twijfelt en het kan dat iemand bewust zondigt. De onwetende persoon moet onderwezen worden. Degene die twijfelt, heeft het nodig dat zaken worden uitgelegd. De nalatige moet worden herinnerd. En degene die willens en wetens zondigt, moet worden gewaarschuwd.
Zie hier de correcte manier van het geven van naseeha:
http://al-fiqh-jurisprudentie.blogspot.nl/2012/03/de-correcte-manier-van-het-adviseren.html