Bekijk volle/desktop versie : Symptomen van een zwak imaan



Pagina's : [1] 2 3

24-10-2013, 16:12



“O jullie die geloven, vreest Allah en spreekt het ware woord. Hij (Allah) zal voor jullie jullie goede daden aanvaarden en jullie je zonden vergeven. En wie Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt: waarlijk die heeft een geweldige triomf behaald.” [Soerat al-Ah’zaab (33), aayah 70-71" -->

In deze topic zullen er in shaa Allah een paar symptomen van een zwak Imaan volgen..

[URL="http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4728504"][COLOR="#000080"][FONT=Century Gothic][SIZE=2]Lees ook: Oorzaken van een zwak imaan | Klik.[/SIZE][/FONT][/URL]

[/COLOR]


24-10-2013, 16:15



24-10-2013, 16:18
Het gevoel hebben dat je hart hard is:

Iemand kan het gevoel hebben dat zijn hart in steen is veranderd waar niks meer kan doordringen. Allah de Verhevene zegt: “Toen verhardden jullie harten zich daarna, zodat zij als steen werden of zelfs harder dan dat, want voorwaar, er zijn stenen waaruit rivieren ontspringen en voorwaar, er zijn er die splijten, zodat er water uitstroomt en er zijn er die neervallen uit vrees voor Allah.” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 74]

Het doet de persoon met een verhard hart niet zoveel als hij een dode ziet of als hij begrafenissen meemaakt. Zo iemand zal zelfs een dode naar zijn graf brengen en aarde op zijn graf gooien, maar het is voor hem alsof hij op een markt rondloopt…[/SIZE]

24-10-2013, 16:34
Het niet op de juiste manier verrichten van aanbidding van Allah (Verheven en Glorieus is Hij):

Zo iemand is er niet bij met zijn gedachten, hij kan zich niet concentreren wanneer hij bidt, de Qor-aan reciteert, een smeekbede verricht enz. Hij denkt niet aan de woorden die hij uit en hij dreunt de woorden op omdat het een gewoonte is, als hij ze al regelmatig opzegt.

Als hij gewend is om op een bepaald tijdstip een bepaalde smeekbede te verrichten, volgens de Soennah van de profeet , zal hij niet nadenken over wat hij aan het zeggen is en Allah aanvaardt geen smeekbede van degene wiens hart Hem niet kent (degene die niet vaak aan Hem denkt). [at-Tiermiedhie, 3479, as-Sielsielah as-Sah’ieh’ah, 594][/SIZE]

24-10-2013, 17:56


Zuster, ga gauw door.

24-10-2013, 18:20
Sub han'Allaah!

Ga gauw verder oeghti 'l a3zeeza

24-10-2013, 18:24
Zoooooooo herkenbaar en zooooooooo waar.

25-10-2013, 15:27
Straks in shaa Allah.

25-10-2013, 18:07
Luiheid en achteloosheid/ onverschilligheid in de aanbidding van Allah de Almachtige:

Als imand ze al verricht, zijn het slechts ‘lege’ bewegingen, handelingen zonder inhoud, ontdaan van elke emotie. Allah de Alwetende heeft de hypocrieten aldus beschreven: “Voorwaar, de huichelaars proberen Allah te misleiden en Hij vergeldt hun (misleiding). En wanneer zij in de salat staan, staan zij er lui bij, om door de mensen gezien te worden. En zij gedenken Allah slechts weinig.” [Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 142]

Dit betekent ook het niet je uiterste best doen bij bijzondere gelegenheden en tijden voor aanbidding. Dit is een aanwijzing dat hij niet geïnteresseerd is om beloning te verkrijgen. Op het moment dat hij bijvoorbeeld in staat is om de bedevaart te verrichten, zal hij het uitstellen of hij zal niet strijden op de Weg van Allah, of hij zal de gebeden niet met anderen verrichten of hij gaat niet naar het vrijdaggebed. De profeet heeft gezegd: “Mensen zullen stoppen om in de eerste rij te bidden, totdat Allah ze in de Hel zal gooien.” [Aboe Daawoed, 679, Sah’ieh’ al-Targhieb, 510]

Hij voelt zich niet schuldig als hij slaapt en een van de verplichte gebeden heeft gemist, of wanneer hij een Soennah-gebed, dat zeer sterk wordt aanbevolen, niet verricht. Zijn geweten zal ook niet gaan knagen als hij niet regelmatig Allah gedenkt of een smeekbede verricht. Hij voelt er ook niets voor om het later goed te maken en iets dat Soennah is of een fard kifaayah (een verplichting die op alle moslims rust, maar als het wordt uitgevoerd door een paar moslims, vervalt de verlichting op de rest van de moslims, bijvoorbeeld al-Djanaazah gebed (begrafenisgebed)) zal hij nalaten. Hij zal niet naar de feestgebeden gaan, of bidden bij een zons- of maansverduistering, of begrafenisgebeden bijwonen. Hij staat onverschillig tegenover beloning. Hij is het tegenovergestelde van de ideale persoon als beschreven door Allah in Zijn boek: “Voorwaar, zij wedijverden in goede daden en riepen Ons aan, verlangend (naar Onze Genade) en vol ontzag (voor Onze bestraffing). En zij waren nederig tegenover Ons.” [Soerat al-Anbieyaa-e (21), aayah 90]

Een ander voorbeeld van luiheid in aanbidding is het verwaarlozen van aanbevolen daden, de Soennah. Daden die de profeet regelmatig uitvoerde, zoals het nachtgebed, vroeg opstaan om naar de moskee te gaan en het doh’a gebed.

Het komt niet bij de achteloze gelovige op om aandacht aan deze zaken te schenken, laat staan om de twee raka’aat van berouw te bidden, of de twee raka’aat om raad aan Allah te vragen (istiekhaarah).[/SIZE]

25-10-2013, 18:09

25-10-2013, 19:07

Citaat door Cuteegirl.:
de laatste tijd heb ik daar zo zo erg last van, het is echt slopend. Ene moment ben ik vrolijk en andere moment kan ik het gevoel hebben dat ik zo in tranen kan uitbarsten, misschien door stress denk ik

25-10-2013, 19:21

Citaat door Bismilllah:
de laatste tijd heb ik daar zo zo erg last van, het is echt slopend. Ene moment ben ik vrolijk en andere moment kan ik het gevoel hebben dat ik zo in tranen kan uitbarsten, misschien door stress denk ik
Veel geduld en verdraagzaamheid opbouwen dus. Ik heb ook mijn down-momenten maar wanneer je die geduld bezit verlicht het een hoop..

25-10-2013, 19:23



Citaat door Cuteegirl.:
Veel geduld en verdraagzaamheid opbouwen dus. Ik heb ook mijn down-momenten maar wanneer je die geduld bezit verlicht het een hoop..
ghair in sha allah, hoop dat dit allemaal snel over gaat

25-10-2013, 19:28

Citaat door Bismilllah:
ghair in sha allah, hoop dat dit allemaal snel over gaat
In shaa Allah schat.

25-10-2013, 19:33
Niet ontroerd raken of bewogen worden door de verzen van de Qor-aan:

Door Zijn beloften over het Paradijs en door Zijn waarschuwingen tegen de Hel, niet bewogen worden door Zijn geboden en verboden of door Zijn beschrijvingen van de Dag des Oordeels. De zwakke gelovige verveelt zich wanneer de Qor-aan wordt voorgedragen. Hij kan niet doorgaan met het zelf te lezen; wanneer hij de Qor-aan opent, sluit hij hem ook weer gauw.[/SIZE]

Pagina's : [1] 2 3