Bekijk volle/desktop versie : Tijdslimiet voor het ‘Isha gebed



24-10-2013, 00:20

Tijdslimiet voor het ‘Isha gebed




In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Moge Allah’s vrede en zegeningen met Zijn boodschapper, diens huishouden en metgezellen zijn tot de Dag des Oordeels. De beste toespraak is het boek van Allah en de beste Leiding is de Leiding van Mohammad صلى الله عليه وسلم en de slechtste zaken zijn de innovaties en elke innovatie is een misleiding.

Er is een mening die werd aangehaald door Ibn Hazm, ash-Shawkani, Al-Albani en anderen, waaruit we kunnen afleiden dat de toegestane tijd om ‘Isha te bidden uitloopt tot middernacht, waarna het verboden is om ‘Isha uit te stellen.

Laten we ook kijken naar wat de grote geleerden van de vier madhahib hebben gezegd:

Ibn Qudamah al Maqdisi(Hanbali) zei in ‘al-Mughni’:

“Wat meer gepast is – Als Allah wilt – is dat een persoon het niet dient uit te stellen tot na 1/3e van de nacht. Als hij het uitstelt tot middernacht, is dit toegestaan. En om het tot na middernacht uit te stellen is alleen toegestaan bij noodzaak, en haar regels zijn hetzelfde als het bidden van ‘Asr op de tijdstip van noodgeval(in de laatste deel van haar toegewezen tijd)… Na dit, loopt de tijd van ‘Isha uit tot de noodzaak van de tweede (juiste) Fajr.”

al-Kasani(Hanafi) zei in ‘Bada’i’ as-Sana’i’:

“Wat betreft de uiterste tijd voor ‘Isha, dat is totdat de juiste tijd voor Fajr aanbreekt, volgens ons.”

Muhammad ‘Alish(Maliki) zei in ‘Manh al-Jalil’:

“En de aanbevolen tijd om ‘Isha te bidden eindigt bij de 1/3e van de nacht.”

an-Nawawi(Shafi’i) zei in ‘al-Majmu’:

“Wat aanbevolen is, is om het op 1/3e van de nacht te verrichten. Als deze aanbevolen tijdstip voorbij is, hebben we nog de toegestane tijd over, welke tot de tweede (juiste) Fajr oproep is. Dit is de madhhab die van ash-Shafi’i is overgeleverd, en het was duidelijk van onze metgezellen, de vroegere en de tegenwoordige.”

at-Tahawi(Hanafi) zei in ‘Mushkil al-Athar’:

“Dus de authenticiteit van deze overleveringen zijn gevestigd: de tijd waarin iemand ‘Isha kan bidden is vanaf zonsondergang tot het einde van de nacht.

Dit is echter verdeeld in drie categorieën:

a) vanaf waar het begint tot de 1/3e van de nacht, en dit is de beste tijd waarin iemand het kan verrichten
b) wat hierna komt – tot middernacht – is minder aanbevolen als de eerste keuze
c) en wat na middernacht komt, dit is nog minder aanbevolen als de voorgaande tijden”

Dus de vier madhahib interpreteerden de relevante ahadith op de manier dat het tot Fajr toegestaan is om het ‘Isha gebed te verrichten, en ze raden het sterk af om het na 1/3e van de nacht uit te stellen, laat staan tot na middernacht, tenzij iemand een goed excuus heeft[zoals ziekheid, bezig met een belangrijke taak, etc.]

Tot conclusie is er meningsverschil over het punt of de tijdslimiet een zaak van strikte verbieding is of meer een zaak van voorkeur van het ene over het andere. In elk geval is het veiligste wat men kan doen: ‘Isha zo vaak mogelijk niet uitstellen tot na middernacht.

En Allah weet het beste

http://ahlussunnahpublicaties.wordpress.com/2013/10/23/tijdslimiet-voor-het-isha-gebed/

26-10-2013, 21:43


En begintijd van ishaa....hoe berekenen we dat, volgens 15 graden, 18 graden, 90 minuten na maghreb, 80 minuten?

26-10-2013, 22:58

Citaat door RaiseUp:
En begintijd van ishaa....hoe berekenen we dat, volgens 15 graden, 18 graden, 90 minuten na maghreb, 80 minuten?
Was dit een spottende vraag of ben je op zoek naar informatie hierover?

26-10-2013, 23:02

Citaat door Levennnnn:
Was dit een spottende vraag of ben je op zoek naar informatie hierover?
Een serieuze vraag aangezien er hier enorm veel verwarring over bestaat vanwege de verschillende tijden. Dat heeft meer prioriteit.