Rdam-Abdars
18-10-2013, 19:23
Vraag: Bepaalde geleerden hebben een persoon tot innoveerder verklaard terwijl anderen dit
niet doen. Als sommige van de studenten de geleerden volgen die de persoon in kwestie niet tot
innoveerder verklaard hebben, is het toegestaan voor mij om hen te berispen?
Antwoord:
Dit is van de fitan (beproevingen) die tegenwoordig aanwezig zijn. Dit is van de fitan die
aanwezig zijn in deze tijd onder de mensen en het is wijdverspreid. Met de wetenschap dat
velen van de jeugd de waarheid kennen, moge Allah je zegenen. En dat consensus [van de
geleerden] geen voorwaarde is om iemand tot innoveerder te verklaren of te bekritiseren. De
uitspraak van één persoon is genoeg in jarh wa ta’diel (bekritiseren en prijzen). Als een groep
personen hem bekritiseert en tot innoveerder verklaart is dit voldoende voor de moslim die op
zoek is naar de waarheid. Het is voldoende. Wat betreft een persoon van begeerten, niets is
voldoende voor hem en hij houdt zich vast aan spinnenwebben.
Er zijn mensen die de kritiekpunten niet kennen en zij zijn druk bezig [met andere zaken]. En
anderen die [de zaak] bestudeerd hebben en weten dat deze persoon bekritiseerd is en het waard
is om bekritiseerd te worden, [bijvoorbeeld] hij is [namelijk] een leugenaar en hij is zijn
integriteit verloren, dat hij de geleerden beledigt en dat hij valse principes innoveert om de
methodologie van de vrome voorgangers en haar mensen te vernietigen. Ze weten dit allemaal
en na het geven van advies, wat geen verplichting is, adviseerden zij hem en verduidelijkten
voor hem, en vervolgens weigert deze persoon. Zij werden gedwongen om hem tot innoveerder
te verklaren. Dus hierna, wat voor een excuus is er nog voor degene die vast blijft hangen aan
spinnenwebben [zeggende:] ‘Oh die en die heeft hem een tazkiyyah (aanbeveling) gegeven! Oh
zij hebben geen overeenstemming bereikt in het verklaren van hem tot innoveerder!’
Degenen die hem niet tot innoveerder verklaard hebben zijn te verdelen in mensen die:
1. Een individu niet bestudeerd hebben en zij worden geëxcuseerd dat zij hem niet tot
innoveerder verklaren.
2. De mensen die de situatie bestudeerd hebben en valsheid verdedigen. Er zijn mensen
die [de zaak] bestudeerd hebben en begrijpen wat hij heeft aan valsheid maar weigeren
behalve om deze innoveerder te verdedigen. Aan deze mensen dient geen aandacht
geschonken te worden.
Wat betreft degenen die stil blijven, zij vormen geen bewijs voor hen. Degenen die bekritiseerd
hebben en verduidelijkt hebben wat er in de persoon is van kritiek... wat verplicht is voor de
moslim is om de waarheid te accepteren omdat de bewijzen met hen zijn.
De bewijzen zijn met hen! En degene die aan het spinnenweb -waar zojuist ik naar verwezen
heb- vasthoudt heeft geen excuus bij Allah. Moge Allah jou zegenen.
Door de nobele grote geleerde shaykh Rabie’ bin Haadie al-Madkhalie
Bron: http://www.salafyinkaudio.com/?p=754
niet doen. Als sommige van de studenten de geleerden volgen die de persoon in kwestie niet tot
innoveerder verklaard hebben, is het toegestaan voor mij om hen te berispen?
Antwoord:
Dit is van de fitan (beproevingen) die tegenwoordig aanwezig zijn. Dit is van de fitan die
aanwezig zijn in deze tijd onder de mensen en het is wijdverspreid. Met de wetenschap dat
velen van de jeugd de waarheid kennen, moge Allah je zegenen. En dat consensus [van de
geleerden] geen voorwaarde is om iemand tot innoveerder te verklaren of te bekritiseren. De
uitspraak van één persoon is genoeg in jarh wa ta’diel (bekritiseren en prijzen). Als een groep
personen hem bekritiseert en tot innoveerder verklaart is dit voldoende voor de moslim die op
zoek is naar de waarheid. Het is voldoende. Wat betreft een persoon van begeerten, niets is
voldoende voor hem en hij houdt zich vast aan spinnenwebben.
Er zijn mensen die de kritiekpunten niet kennen en zij zijn druk bezig [met andere zaken]. En
anderen die [de zaak] bestudeerd hebben en weten dat deze persoon bekritiseerd is en het waard
is om bekritiseerd te worden, [bijvoorbeeld] hij is [namelijk] een leugenaar en hij is zijn
integriteit verloren, dat hij de geleerden beledigt en dat hij valse principes innoveert om de
methodologie van de vrome voorgangers en haar mensen te vernietigen. Ze weten dit allemaal
en na het geven van advies, wat geen verplichting is, adviseerden zij hem en verduidelijkten
voor hem, en vervolgens weigert deze persoon. Zij werden gedwongen om hem tot innoveerder
te verklaren. Dus hierna, wat voor een excuus is er nog voor degene die vast blijft hangen aan
spinnenwebben [zeggende:] ‘Oh die en die heeft hem een tazkiyyah (aanbeveling) gegeven! Oh
zij hebben geen overeenstemming bereikt in het verklaren van hem tot innoveerder!’
Degenen die hem niet tot innoveerder verklaard hebben zijn te verdelen in mensen die:
1. Een individu niet bestudeerd hebben en zij worden geëxcuseerd dat zij hem niet tot
innoveerder verklaren.
2. De mensen die de situatie bestudeerd hebben en valsheid verdedigen. Er zijn mensen
die [de zaak] bestudeerd hebben en begrijpen wat hij heeft aan valsheid maar weigeren
behalve om deze innoveerder te verdedigen. Aan deze mensen dient geen aandacht
geschonken te worden.
Wat betreft degenen die stil blijven, zij vormen geen bewijs voor hen. Degenen die bekritiseerd
hebben en verduidelijkt hebben wat er in de persoon is van kritiek... wat verplicht is voor de
moslim is om de waarheid te accepteren omdat de bewijzen met hen zijn.
De bewijzen zijn met hen! En degene die aan het spinnenweb -waar zojuist ik naar verwezen
heb- vasthoudt heeft geen excuus bij Allah. Moge Allah jou zegenen.
Door de nobele grote geleerde shaykh Rabie’ bin Haadie al-Madkhalie
Bron: http://www.salafyinkaudio.com/?p=754