Bekijk volle/desktop versie : Kennis overleveren zonder gestudeerd te hebben bij een geleerde ?



17-10-2013, 14:26
Vraag :

Ik heb de lessen beluisterd van een uitnodiger die beknopte boeken over tawhid, zoals "de drie fundamenten" en andere, vertaald heeft naar het Frans. Mag ik deze boeken onderwijzen aan jonge broeders en met hem bepaalde nuttige boeken lezen zoals "de beschrijving van het gebed" en andere totdat hij ouder wordt en de motivatie vindt om deze lessen rechtstreeks te beluisteren, wetende dat ik niet gestudeerd heb bij de geleerden ?


Antwoord :

Het kan geen kwaad als je jezelf daarvoor behelpt met met betrouwbare vertalingen van commentaren van grote geleerden. Kom nooit met woorden die van jou voortkomen, nooit. Lees enkel de woorden van de geleerden. En voor hetgeen jou problemen bezorgt, ondervraag je degene die meer kennis heeft dan jij. Zolang jij je tevreden stelt met het lezen van de woorden van de geleerden, ben je in veiligheid in shâ'Allâh.

Je levert over, zoals de Profeet ('alayhi s-salâtu was-salâm) gezegd heeft : « Lever van mij over, al was het maar één vers. » De positie van de overleveraar is niet de positie van de onderwijzer. De overleveraar levert enkel over, de onderwijzer brengt zaken aan die voortkomen van hem, want hij heeft kennis, hij kan (oordelen) afleiden uit zo'n hadith of zo'n vers, want hij begrijpt het. Hij heeft tafsir gestudeerd, de commentaren van de hadith, en heeft de woorden van de geleerden gehoord.

Kom dus niet met iets dat van jou voortkomt. Stel je tevreden met enkel over te leveren, want de overlevering is toegestaan voor elke moslim.


Shaykh 'Abdullâh al-'Adanî (hafidhahullâh), op dinsdag 25/11/1434, zijnde 1 oktober 2013.

http://https://www.facebook.com/photo.php?v=210090345835480&set=vb.100005035481367 &type=2&theater

17-10-2013, 14:41


Baraka Allahu feeka

Erg profijtvol

17-10-2013, 14:47

Citaat door Oum.Chamseddien:
Baraka Allahu feeka

Erg profijtvol
wafeeki baraka Allah

17-10-2013, 15:11
BarakAllahu feek broer

17-10-2013, 16:03



Citaat door Undercovaa:
BarakAllahu feek broer
wafeek baraka Allah