Bekijk volle/desktop versie : Plichten t.o.v. de buur



14-10-2013, 19:58
De gezant van God Sallallahu alaihi wa sallam spreekt: "Er is een buur die een recht heeft, dat is de ongelovige buur; en een die twee rechten heeft, dat is de moslimbuur; en een die drie rechten heeft, dat is de moslim buur die familie van je is." Je ziet dat hij zelfs voor de ongelovige een recht vastelt vanwege het feit dat het alleen maar een buur is.

En verder zegt de profeet Sallallahu alaihi wa sallam: "Gabriel prentte mij het recht van de buur zo in, dat ik dacht dat hij hem nog het recht op mijn erfenis zou geven."

En verder:" Wie aan Allah en de Jongste Dag gelooft, die eert zijn buur."

Men zei tegen de Gezant van Allah Sallallahu alaihi wa sallam: Deze vrouw vast overdag en bid in de nacht, maar ze krengt haar buren." Toen zei hij: "Dan behoort ze toe aan het hellevuur.

14-10-2013, 20:14


“Bij Allah, hij gelooft niet! Bij Allah, hij gelooft niet! Bij Allah, hij gelooft niet!”

Ze vroegen aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) gevraagd: “Wie (gelooft er niet), O boodschapper van Allah?” Hij zei:

“Degene wiens buren niet veilig zijn voor zijn kwaad, zal het Paradijs niet binnengaan.”

Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat overgeleverd in Bukharie en Muslim.


14-10-2013, 20:20

"Allah verbiedt jullie niet om vriendelijk en rechtvaardig om te gaan met degenen die jullie niet bestrijden vanwege de godsdienst en die jullie niet uit jullie woonplaatsen verdrijven. Voorwaar, Allah houdt van de rechtvaardigen." [Soerah al-Moemtahanah 60:8]