Bekijk volle/desktop versie : Waarom Offerfeest? - Sta niet met een mond vol tanden..



14-10-2013, 16:49
-


De oorsprong van Eid ul Adha, het offerfeest. Zeker lezen in shaa Allah!
Dan sta je in het vervolg niet meer met een mond vol tanden als mensen je vragen waarom je nou elk jaar een schaap 'vermoord' & natuurlijk om je kennis te vergroten over de islam!

Bismillaah,

Het Offerfeest- Eid-oel-Adha

Het Islamitische Offerfeest, Eid-oel-Adha genoemd in het Arabisch, is een grote viering dat in de hele Islamitische wereld wordt gevierd als een herdenking aan de Profeet Ibrahiem (Abraham) 3alayhi Salaam.
Zijn overgave aan Allah was zo groot dat hij bereid was om zijn zeer geliefde zoon te offeren voor God. In de Islamitische geloofsleer staat Ibrahiem (Abraham) bekend als symbool voor “overgave aan Allah”.

Het Offerfeest wordt gevierd op de tiende dag van de Islamitische maand dhoe-l- hiddjah. Omdat de Islamitische kalender tien dagen minder telt dan de Gregoriaanse kalender (355 dagen i.p.v. 365), is het zo dat het Offerfeest (en ook al de andere belangrijke Islamitische dagen) ieder jaar tien dagen vroeger valt dan het jaar voordien. Iedere familie die daartoe de middelen heeft om een schaap of een ander voorgeschreven dier te slachten, doet dit ook en verdeelt het vlees onder familieleden en armen.

De oorsprong van het Offerfeest:

Net zoals in het Christendom en het Jodendom wordt de Profeet Ibrahiem (Abraham) gezien als een belangrijke Boodschapper in de Openbaringen van Allah.
Het offerfeest is ontstaan naar aanleiding van een gebeurtenis ten tijde van de Profeet Ibrahiem (Abraham). Ibrahiem (Abraham) wenste zeer graag een kind. Hij bad meermaals tot Allah om zijn wens vervuld te zien. Hij beloofde Allah zelfs om het eventueel te offeren, zo graag wou hij een kind. Dat gebeurde ook en hij kreeg een zoontje die hij Ismael (3alayhi Salaam) noemde.

De Profeet Ibrahiem (Abraham) vergat zijn belofte aan Allah, tot op een nacht Ibrahiem een droom/visioen kreeg, waarin hij door Allah werd opgedragen zijn meest geliefde op te offeren (zijn meest geliefde was zijn zoon Ismael).
Ibrahiem (Abraham) vertelde dit aan zijn vrouw. Haar geloof in Allah was zo sterk dat ze het met hem eens was. Toen hij het aan Ismael vroeg, zei deze: "zoals Allah dat wil". Hij was het ook hiermede eens geworden.

De dag van het offer bracht Ibrhiem zijn zoon naar een hoog gelegen plek. Toen Ibrahiemm op het grote moment het mes pakte om zijn zoon te offeren, hield Djibriel zijn hand vast.
Toen zei Allah: "Jij hebt de droom waargemaakt" en vroeg hem in de plaats van zijn zoon Ismael een dier te offeren.

“Dan gaven Wij hem de blijde tijding van een verdraagzame zoon. En toen deze de knapenleeftijd bereikte, zei hij: "O mijn lieve zoon, ik heb in een droom gezien, dat ik u heb te offeren. Zie, wat zegt gij daarvan?" Deze antwoordde: "O mijn vader, doe zoals u bevolen is, gij zult mij, indien Allah het wil, zeker geduldig vinden." En toen zij zich beiden aan (Gods bevel) hadden onderworpen, en hij hem plat op zijn voorhoofd had gelegd, riepen Wij hem toe: "O Abraham, Gij hebt de droom reeds vervuld. Zo belonen Wij inderdaad degenen, die goed doen. Dit was voorzeker een grote beproeving. En Wij verlosten hem door een groot offer. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet): "Vrede zij met Abraham." (Qor'aan Soera h 37 ayaat 101 t/m 109)

Na deze gebeurtenis werd het een Islamitische traditie om ieder jaar op deze dag een offer te schenken voor Allah. Uiteraard was het niet de bedoeling van Allah om Ismael te laten offeren. Het was eerder een test voor Ibrahiem (Abraham), die hij dan ook heeft doorstaan. In verband met dit staat het volgende in de Qor'aan:

“Hun vlees noch hun bloed bereikt Allah, doch uw godsvrucht bereikt Hem. Aldus heeft Hij hen aan u dienstbaar gemaakt, opdat jij Allah mag verheerlijken wegens hetgeen waartoe Hij u heeft geleid.
En geef blijde tijding aan de goeden (Qor'aan Soerah 22 aya 37)

“Zeg: "Wat mij betreft, mijn Heer heeft mij op het rechte pad geleid - een goed geloof, de godsdienst van Abraham, de oprechte. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren. Zeg: "Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn gewijd aan God, de Heer der Werelden. Hij heeft geen gelijken. Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der Moslims. Zeg: "Zal ik een andere Heer begeren ...” (Qor'aan Soerah 6 aya 161 t/m 163)

Het hoofddoel waarom men Moslims toestond het dierenoffer te blijven brengen, bestond erin deze traditie in een instelling van liefdadigheid om te vormen. Al de ayaat (verzen) van de Qor'aan die over dit onderwerp gaan, eindigen met de voorwaarde dat het vlees moet dienen om de armen en behoeftige te voeden.

“Opdat zij van hun voordeel getuigenis afleggen en de naam van Allah uitspreken gedurende de vastgestelde dagen over het vee waarvan Hij hen heeft voorzien. Eet dan daarvan en spijzigt de behoeftige in nood. (Qor'aan Soera 22 aya 28)

Een onder de heilige tekenen van Allah hebben Wij voor u de offerkamelen aangewezen. In hen is er veel voordeel voor u. Spreekt daarom de naam van Allah over hen uit terwijl zij in rijen staan opgesteld.
En wanneer ze op hun zij neervallen, eet er van en voedt de rijken en de armen. Aldus hebben Wij hen aan u dienstbaar gemaakt, opdat jij dankbaar mag zijn. (Qor'aan Soerah 22 aya 36)

En Allah weet het best.

14-10-2013, 17:40


Djazaka'Allah Hoeghairan, UP

14-10-2013, 17:45
Als je dit verhaal als moslim niet kent ben je ver heen