Bekijk volle/desktop versie : vasten op de dag van 'Arafa



11-10-2013, 08:59
In de Naam van Allâh, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

As-salam 'alaikum warahmatullahi wa barakatuh beste broeder of zuster,

Bij deze willen wij je mededelen dat het op maandag 14 oktober aanstaande inshâ'Allâh de Dag van 'Arafa zal zijn.
En aanstaande dinsdag 15 oktober zal dan de eerste dag van Eid ul-Adha" (offerfeest) zijn, insha-Allah.

De negende dag van Dhû-l-Hijja wordt de Dag van 'Arafa genoemd, omdat de pelgrims dan in aanbidding op de berg van 'Arafa staan. De dag van 'Arafa bezit vele deugdzaamheden en het is voldoende dat Allah 'azza wa jal op deze dag heeft gezegd (interpretatie van de betekenis):
''Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islâm voor jullie als godsdienst gekozen.'' {Qs 5: 3}

Dit is de grootste gunst van alle gunsten die Allâh 'azza wa jal aan Zijn dienaren heeft toegekend. Het is de dag waarop Allâh de gelofte van het nageslacht van Âdam aannam. Het is overgeleverd dat Ibn 'Abbâs (moge Allâh tevreden met hem zijn) gezegd heeft: De boodschapper van Allâh (vrede en zegeningen zij met hem) zei (interpretatie van de betekenis):
"Allâh nam de belofte van de lendenen van Adam in Na'mân (‘Arafa). Hij bracht al zijn nakomelingen vanuit zijn lendenen naar voren en spreidde ze voor Hem uit. Toen richtte Hij zich tot hen en zei: "Ben Ik niet jullie Heer?" Zij zeiden: "Jazeker, wij getuigen." Opdat jullie op de Dag van de Opstanding niet zullen zeggen: "Wij waren ons hiervan zeker niet bewust." Of dat jullie niet zullen zeggen:
"Onze vaderen kenden vroeger al deelgenoten (aan Allâh) toe en wij zijn nakomelingen na hen; zult U ons vernietigen voor wat de volgers van de valsheid deden?" {Qs 7:172-173} (Ahmad)

Wat kunnen wij doen op de dag van ‘Arafa?
Wij kunnen op deze geweldige dag onze zonden van twee jaar laten uitwissen! Hoe dan? Simpelweg door deze dag vastend door te brengen. Het is voor de moslim zeer sterk aangeraden om op de dag van ‘Arafa te vasten, tenzij hij/zij zich in ‘Arafa zelf bevindt. Dit is gebaseerd op vele overleveringen.

“Met het vasten op de dag van Arafa hoop ik dat Allah de zonden vergeeft van het voorgaande jaar en het komende jaar. En met het vasten op de dag van Ashura hoop ik dat Allah de zonden vergeeft van het voorgaande jaar.” (Muslim)
Volgens een andere overlevering:
En ‘Â-isha (moge Allâh tevreden met haar zijn) overleverde dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zei:
“Er is geen dag waarop Allâh meer mensen van het Vuur bevrijdt, zoals Hij op de Dag van ‘Arafa doet. Hij komt nabij (bij degenen die op berg ‘Arafa staan, figuurlijk gesproken) en uit Zijn trots aan de engelen, Zeggende: “Wat verlangen deze mensen?” (Overgeleverd door Muslim).

Naast het vasten is het ook goed om op deze dag smeekbeden te verrichten. Dit geldt niet alleen voor de pelgrims die op dat moment in 'Arafa zullen staan, maar ook voor de thuisblijvers. Via deze LINK kun je hier meer over lezen:
De dag van ‘Arafa is dus de dag van de bevrijding van het Vuur. De dag die erna komt is een feest voor alle moslims wereldwijd.
We vragen aan Allâh die ons heeft gezegend met de Islam, om ons te zegenen met leiding, Godvrezendheid en aanvaarding van onze goede daden.
Er is geen God behalve Allâh, Hij alleen, Hij heeft geen deelgenoten. Aan Hem behoort het Koningschap, alle Lof is aan Hem en Hij is tot alles in staat.

Moge Allah 'azza wa jal ons in staat stellen om Zijn wetgevingen na te leven en de Sunna van Zijn profeet (vrede en zegeningen zij met hem) te volgen, Allahumma amîn.

Wa 'alaikum as-salam warahmatullah

11-10-2013, 10:41


Djazaaki Allaahou gayran sis

11-10-2013, 19:52

Citaat door mamaliefste:
Barak Allahoe feeki.


Citaat door Miss-Miriam:
Djazaaki Allaahou gayran sis
wa feekom baraka zusters

11-10-2013, 20:22
Wa 'alikum assalm warahmatullahi wa barakatuh lieve oeghty,

BarakAllahu feeki voor het delen ervan lieverd! Moge Allah subhanahu watahala het vasten van de oprechte vastenden op deze gezegende dag doen accepteren en met alle goeds doen belonen. Allahuma ameen. Ghair insha Allah!

11-10-2013, 22:35


Jazak Allahoe khair ouhgti!

12-10-2013, 20:00

Citaat door Arab-ELLA:
Wa 'alikum assalm warahmatullahi wa barakatuh lieve oeghty,

BarakAllahu feeki voor het delen ervan lieverd! Moge Allah subhanahu watahala het vasten van de oprechte vastenden op deze gezegende dag doen accepteren en met alle goeds doen belonen. Allahuma ameen. Ghair insha Allah!


wa 'alaikum salam lieve zuster

graag gedaan lieverd en moge Allah jouw gebeden en het vasten ook accepteren en jou en jouw familie zegenen Alluhama ameen,baraka Allahu feeki voor jouw lieve woorden


Citaat door LaTortura-:
Jazak Allahoe khair ouhgti!
wa khairan jazak zuster

13-10-2013, 18:21