Bekijk volle/desktop versie : Afbeeldingen op baby/kinder kleding toegestaan of niet??



05-02-2005, 15:32
Assalaam ou 3leikoum wa rahmatuhallahi wa barakatuh,

Ik heb een vraagje

Is het toegestaan voor baby's (kleine kinderen) om kleding te dragen met daarop afbeeldingen van beertjes,diertjes etc? En hoe zit dat met knuffeltjes voor kinderen,poppetjes etc??

Insha Allah kan iemand mijn vraag duidelijk beantwoorden met bewijs uit Quraan of hadith. Kan inshaAllah ook iemand een fatwa van een bekende sheigh erover plaatsen als die te vinden is.

Djazzakoum Allahoe Ghairen,

wa salaam ou alaikoum wa rahmatuhallahi wa barakatuh

05-02-2005, 15:56



Citaat door oem_mujahid2:
Assalaam ou 3leikoum wa rahmatuhallahi wa barakatuh,

Ik heb een vraagje

Is het toegestaan voor baby's (kleine kinderen) om kleding te dragen met daarop afbeeldingen van beertjes,diertjes etc? En hoe zit dat met knuffeltjes voor kinderen,poppetjes etc??

Insha Allah kan iemand mijn vraag duidelijk beantwoorden met bewijs uit Quraan of hadith. Kan inshaAllah ook iemand een fatwa van een bekende sheigh erover plaatsen als die te vinden is.

Djazzakoum Allahoe Ghairen,

wa salaam ou alaikoum wa rahmatuhallahi wa barakatuh
Salama aleikoem oegti,

ik heb de volgende vraag gevonden ivm het spelen van poppen en knuffels

(00714) Is spelen met poppen toegestaan?



Vraag: beste cyber iman ik heb heel veel geleerd sinds ik deze site ken en ik heb nu ook een vraag INSAHALLAH met de hulp van ALLAH S.W.T komen we er uit "de vraag is mogen kleine kinderen met poppen en dat soort gelijkwaardige speelgoed spelen en wat voor speelgoed is wil toegestaan"



Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige,

Overgeleverd door Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat ze gezegd heeft: "We speelden met poppen toen de Profeet (Vrede en zegen van Allah zij met hem) een keer het huis betrad..." (Deel van een hadith, overgeleverd door Al-Boekhari en Aboe Dawoed.)

Tevens is overgeleverd van Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) terugkwam uit de slag van Thaboek (of Khaibar) en in een van de schappen van Aicha waren poppen bedekt. Toen waaide het, waarbij de bedekking loskwam (van de schap) en de poppen van Aicha zichtbaar werden. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei: "O Aicha, wat is dit?" Ze zei: "Dit zijn mijn dochters" Hij zag een paard met vleugels, gemaakt uit stof, en zei: "Wat zie ik hier tussen de poppen?" Ze zei: "Een paard" Hij zei: "En wat zit er aan hem?" Ze zei: "vleugels.." Hij zei: "Een paard met vleugels?" Ze zei: "Heb je niet gehoord dat Soelaiman paarden had met vleugels?" Ze zei: "De Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) lachtte totdat zijn kiezen zichtbaar werden" (Overgeleverd door Aboe Dawoed en An-Nasaa'i)

Hieruit concluderen wij dat poppen wel toegestaan zijn binnen de Islam, mits het voor de kinderen gebruikt wordt.

En Allah weet het het beste.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt inshaAllah

Wa alkeoum assalam wa rahmatallah wa baraktuh

05-02-2005, 15:58
Djazzak Allahoe Ghairen oghti!!

07-02-2005, 15:41
En hoe zit het dan met kleding, mogen zijn wel poppetjes bevatten. Heeft iemand misschien een fatwa.

Bark allhoe fiekoem

06-03-2005, 18:20


. Dus het is niet toegestaan om kleding te dragen met daarop een foto, noch is het toegestaan om een jong kind ermee te kleden. Dat wat verplicht is, is het aanschaffen van kleding zonder foto’s en die zijn er veel.

En alle Lof zij Allaah.”

Shaych Saalih Al-Fawzaan

Bron: al-Moentaqaa mien Fataawa Fadhielatoesh-Shaych Saalih Ibn Fawzaan -
Volume 3, Pagina 339, Fatwa Nr. 505
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald door: Oem Yoesoef al-Maghrebia




[SIZE=2]Korte jurkjes voor jonge kinderen


Vraag:

“Sommige vrouwen, moge Allaah hen leiden, laten hun jonge dochters korte jurken dragen die de schenen tonen. Wanneer wij zulke vrouwen adviseren, antwoorden zij: “Wij droegen zulke jurken toen we jong waren en het heeft ons geen schade berokkend toen wij ouder werden.” Wat is uw mening hierover?”

Antwoord:

“Ik ben van mening dat een persoon zulke kleding niet moet laten dragen door zijn dochter als zij jong is, want als zij hier aan gaat wennen zal zij het blijven doen en zij zal het als een onschuldige zaak zien. Als je haar correct heb geleerd, toen zij jong was, om verlegen te zijn, zal zij doorgaan op die correcte manier als zij ouder wordt. Ik adviseer mijn Moslim zusters de jurken van de vreemden (niet-moslims), die de vijanden van de religie zijn, te laten, en hun kinderen op te voeden door ze kleding te laten dragen die hun hele lichaam bedekt, en hun bescheidenheid bij te brengen, want bescheidenheid is een onderdeel van het geloof.”

Shaych Mohammed Ibn Saalih al-’Othaymien

Fataawa al-Mar`ah
Vertaald door: Umm AbdurRahmaan

06-03-2005, 19:25

Citaat door Dikra_selefie:
. Dus het is niet toegestaan om kleding te dragen met daarop een foto, noch is het toegestaan om een jong kind ermee te kleden. Dat wat verplicht is, is het aanschaffen van kleding zonder foto’s en die zijn er veel.

En alle Lof zij Allaah.”

Shaych Saalih Al-Fawzaan

Bron: al-Moentaqaa mien Fataawa Fadhielatoesh-Shaych Saalih Ibn Fawzaan -
Volume 3, Pagina 339, Fatwa Nr. 505
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald door: Oem Yoesoef al-Maghrebia




[SIZE=2]Korte jurkjes voor jonge kinderen


Vraag:

“Sommige vrouwen, moge Allaah hen leiden, laten hun jonge dochters korte jurken dragen die de schenen tonen. Wanneer wij zulke vrouwen adviseren, antwoorden zij: “Wij droegen zulke jurken toen we jong waren en het heeft ons geen schade berokkend toen wij ouder werden.” Wat is uw mening hierover?”

Antwoord:

“Ik ben van mening dat een persoon zulke kleding niet moet laten dragen door zijn dochter als zij jong is, want als zij hier aan gaat wennen zal zij het blijven doen en zij zal het als een onschuldige zaak zien. Als je haar correct heb geleerd, toen zij jong was, om verlegen te zijn, zal zij doorgaan op die correcte manier als zij ouder wordt. Ik adviseer mijn Moslim zusters de jurken van de vreemden (niet-moslims), die de vijanden van de religie zijn, te laten, en hun kinderen op te voeden door ze kleding te laten dragen die hun hele lichaam bedekt, en hun bescheidenheid bij te brengen, want bescheidenheid is een onderdeel van het geloof.”

Shaych Mohammed Ibn Saalih al-’Othaymien

Fataawa al-Mar`ah
Vertaald door: Umm AbdurRahmaan
Aselaam oe3laikom warahmatoellah wabarakatoehoe sister!!

Mascha`Allah zuster je was me voor, ik wilde het net plaatsen, ahahah. Gair incha`Allah!!



Aselaam oe3laikom warahmatoellah wabarakatoehoe,

JE MOSLIMZUSTER!!!

07-03-2005, 22:50
Vraag aan onze Edele Shaych Rabie` (hafidhahoellaah) van de zusters in Frankrijk

Vraag 3: Is het toegestaan om voor onze kinderen speelgoed te kopen die de vorm van een menselijk wezen of van een dier heeft, in het kort, die de vorm heeft van iets wat een ziel bezit?

Antwoord 3: Ik heb opgemerkt dat bepaalde personen dit gemakkelijk tolereren door dit te vergelijken met het speelgoed van `Aa'ishah (radie Allaahoe `anhaa).

Maar er is een groot verschil tussen het speelgoed van `Aa'ishah (radie Allaahoe `anhaa) en het speelgoed wat we vinden op de markt in vele landen. Werkelijk, deze laatste hebben een complete en perfecte vorm waarvan alleen spraak ontbreekt, wat betreft het speelgoed in die dagen (in de tijd van `Aa'ishah (radie Allaahoe `anhaa)) zij waren gemaakt van stof en draad en hadden op geen enkele manier de vorm van die van tegenwoordig.
Dus er is een groot verschil in de analogie tussen het speelgoed van `Aa'isah (radie Allaahoe `anhaa) en die van tegenwoordig.

Ook is het overgeleverd dat Allaah een intensieve bestraffing en onvermijdelijke vloek heeft beloofd voor degenen die representaties maken van levende schepselen:

Allaah heeft de moesawwir vervloekt.

(al-Boechaarie 7/546, nr. 845).

De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd:

De mensen die de zwaarste straf ontvangen op de Dag der Wederopstanding zullen degenen zijn die proberen om deze afbeeldingen te maken.

(Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim)

De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) werd erg boos toen hij afbeeldingen zag op het gordijn van de deur; hij zei toen dat de mensen die deze afbeeldingen maakten gestraft zouden worden op de Dag der Wederopstanding.

Hij informeerde ons dat de engelen een huis waarin afbeeldingen worden gevonden niet binnentreden. Dus we moeten ver weg blijven van dit alles en we zouden speelgoed voor hen moeten kopen in de vorm van auto's, vliegtuigen, bomen of iets anders wat niet de afbeelding van menselijke schepselen, noch dieren, representeert.

Ibn `Abbaas (radie Allaahoe `anhoe) overlevert dat hij werd gevraagd over deze representaties en dat hij ze afkeurde. De vraagsteller werd boos omdat hij de kost verdiende daaraan (het maken van afbeeldingen). Dus Ibn `Abbaas (radie Allaahoe `anhoe) zei tegen hem:

Als je geen keuze hebt, maak het dan zo dat hun hoofden zijn afgesneden.
(wat betekent: totdat het alleen nog lijkt op een boomstam)

Dus wat het beste en veiligste is voor de Moslim die zichzelf echt toeschrijft aan zijn religie, is dat hij weg blijft van datgene wat de toorn van Allaah, Tabaaraka wa Ta`alaa, met zich meebrengt, en wegblijft van de twijfelachtige en dubbelzinnige zaken, en dat hij neemt wat expliciet en duidelijk is, en dat wat geen twijfel brengt in de religie van Allaah, Tabaaraka wa Ta`alaa.

Van Abi 'Abdillaah An-No'maan ibn Bashier (Radie Allaahoe `anhoe), dat de Profeet (Sal Allaahoe `alaihi wa sellem) zei:

Wie zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Wie zich echter met twijfelachtige zaken bezighoudt, komt in het verboden gebied terecht, net als de herder die zijn kudde vlakbij de weide van iemand anders laat grazen en daardoor grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allaah's domein de verboden dingen zijn...

(Overgeleverd door al-Boechaarie en Moslim)

Sheikh Rabie` (Moge Allaah hem beschermen) Oktober 2000, Djoemaada ath-Thaanie, 1421H.

(Vertaald naar het Nederlands door Iesaa aboe Yoesoef al-Oeroebie en genomen van http://www.assalafi.com, die het genomen hebben van http://www.sounnah.free.fr en vertaald naar het Engels door `Abdoel-Maalik ibn Johnson al-Firensie)

http://dutch.ilmsahih.com/vb/index.php?showtopic=8

08-03-2005, 10:25
Uhm..hoe zit dat dan met die ahadith over dat de profeet (VZMH) een gordijn had met afbeeldigen...........................