Bekijk volle/desktop versie : Islamitisch sparen bij de rabobank!



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

04-02-2005, 20:36
Rabobank utrecht begint als eerst in Nederland met een spaarvorm die tegemoet komt aan de religieuze bezwaren van moslims.
De rekeninghoudersontvangen geen rente over hun spaartegoed. De rente gaat, onder aftrek van 1 procent bankkosten, naar een goed doel (unicef, war child of het rode kruis).
Gelovige moslims moeten, als ze willen leven volgens de koran, rentevrij sparen, lenen en bankieren.
Bij echte islamitische banken wordt helemaal niet met rente gewerkt. Daar kan je tegen kostprijs lenen.
Dat concept zou volgens de rabobank echter een te kleine groep aanspreken. Ook niet-islamieten kunnen bij de bank terecht voor de speciale rekening.
Volgens Rabobank Nederland is een echte islamitische hypotheek in Nederland niet haalbaar vanwege de hypotheekrente aftrek van de belasting!

sihemB

04-02-2005, 20:42


Vind het allemaal nogal ver gaan, maar ja... Voor meer klanten doen bedrijven tegenwoordig alles.

04-02-2005, 20:44
Ik vind het wel gaaf!
Ik zou het liefst profiteren van de rente maar voor de mensen die er bezwaar tegen hebben is het wel goed!

sihem

04-02-2005, 20:49

Citaat door Carlitos:
Vind het allemaal nogal ver gaan, maar ja... Voor meer klanten doen bedrijven tegenwoordig alles.
Verklaar je nader?

Het is voordelig voor de Rabobank, omdat ze geen rente af hoeven te staan aan de clienten zelf (meer geld voor de Rabobank zelf). Als ze daadwerkelijk het rentebedrag zullen doneren aan goede doelen, zal de Rabobank daardoor een 'beter imago' krijgen.

Dus dit zal alleen voordelig zijn voor de Rabobank. En ook voor de Moslims natuurlijk. Ze krijgen en geen rente en ze doen tegelijkertijd zakaat geven.

04-02-2005, 20:50


Wel grappig dat ze dat doen, ik ben aan het sparen, daar word van belegd, en er komt rente bij, maar dat hou ik zelf, want ik heb het toch echt zelf nodig, om uit de schulden te komen...

04-02-2005, 20:52

Citaat door sihemB:
Ik vind het wel gaaf!
Ik zou het liefst profiteren van de rente maar voor de mensen die er bezwaar tegen hebben is het wel goed!

sihem

Profiteren van de rente?!

Je weet toch dat dit niet mag?

04-02-2005, 20:55

Citaat door Lella_Roosje:

Profiteren van de rente?!

Je weet toch dat dit niet mag?
wijsneus dat weet ik ook wel hoor!


sihem

04-02-2005, 20:56

Citaat door DutchBart:
Wel grappig dat ze dat doen, ik ben aan het sparen, daar word van belegd, en er komt rente bij, maar dat hou ik zelf, want ik heb het toch echt zelf nodig, om uit de schulden te komen...

Hey bart ik ging vanmidag boodschappen doen bij de edah ik riep nog super hard je naam maar je hoorde me niet!!


04-02-2005, 20:58

Citaat door sihemB:
wijsneus dat weet ik ook wel hoor!


sihem
Waarom wil je er dan van profiteren?!

04-02-2005, 21:01

Citaat door Lella_Roosje:
Waarom wil je er dan van profiteren?!
Het was dan ook sarcastisch bedoeld snotaap

sihem

04-02-2005, 21:04

Citaat door sihemB:
Rabobank utrecht begint als eerst in Nederland met een spaarvorm die tegemoet komt aan de religieuze bezwaren van moslims.
De rekeninghoudersontvangen geen rente over hun spaartegoed. De rente gaat, onder aftrek van 1 procent bankkosten, naar een goed doel (unicef, war child of het rode kruis).
Gelovige moslims moeten, als ze willen leven volgens de koran, rentevrij sparen, lenen en bankieren.
Bij echte islamitische banken wordt helemaal niet met rente gewerkt. Daar kan je tegen kostprijs lenen.
Dat concept zou volgens de rabobank echter een te kleine groep aanspreken. Ook niet-islamieten kunnen bij de bank terecht voor de speciale rekening.
Volgens Rabobank Nederland is een echte islamitische hypotheek in Nederland niet haalbaar vanwege de hypotheekrente aftrek van de belasting!

sihemB
ik ben al jarenlang lid van de Rabobank en mijn vader en moeder etc ook...

erg goed iniatief van ze!

because, after all it's an...???

Cooprativebank

04-02-2005, 21:06

Citaat door sihemB:
Het was dan ook sarcastisch bedoeld snotaap

sihem

Nou, wat sarcastisch zeg!

04-02-2005, 21:06



Citaat door sihemB:
Hey bart ik ging vanmidag boodschappen doen bij de edah ik riep nog super hard je naam maar je hoorde me niet!!

Ik doe daar geen boodschappen, de Albert Heijn is veel dichter bij, lang leve de luiheid..., solly...

bovendien doe ik doordeweeks zowiezo geen boodschappen in de middag, dan moet ik nl. werken...

04-02-2005, 21:11
Hoe zit dat nou precies met rente en islam? Mag je wel rente voor de kosten berekenen (zodat je er geen geld bij hoeft te leggen, maar toch geen winst maakt). Of mag je helemaal geen rente in rekening brengen?

04-02-2005, 22:37

Citaat door Daliatje:
Niets gaat boven rente! Hoe kan een staat welvarend worden zonder rente?
Op nationaal niveau misschien wel, maar blijkbaar mogen Moslims eigenlijk alleen het geld wat weggezet word op een spaarrekening, houden, om het zo op te sparen, zonder rente dus, tenminste, dat begrijp ik uit het verhaal, en als zij het zo willen doen, dan vind ik het best...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7