Bekijk volle/desktop versie : Moet ik nu bidden? Advies gevraagd alsjeblieft.



Pagina's : [1] 2

16-09-2013, 14:34
Salaa aleikoem. Ik heb zojuist ghusl verricht, maar ik weet niet of ik mag bidden. Kunnen jullie mij alsjeblieft hierin adviseren?

Mijn situatie is als volgt: ik werd afgelopen vrijdagmiddag heel licht ongesteld, zaterdag was dit nog steeds heel licht, zondag tot vrijdag was dit een normale vloeiing, deze zaterdag en zondag was er heel licht bloed/slijm aanwezig, maar dan enkel in de middag rond salaat Dohr, telkens wanneer ik ghusl verrichte voor salaat Dohr kwam ik heel licht rood bloed/slijm tegen. In de ochtend en in de avond is er niets te bekennen, maar in de middag wel (dus rondom Dohr). En vandaag was dit weer het geval. In de middag rondom Dohr was er rood slijm/bloed aanwezig, maar dan in hele lichte mate. Vandaag is dus dag 11. Normaal gesproken ben ik 7 tot 8 dagen ongesteld en is de vloeiing vanaf dag 1 best hevig tot aan dag 6/7 toe en dag 8 is dan normaal/licht. De vloeiing is dus nu anders. Mijn vraag is of ik nu wel of niet mijn gebed dien te verrichten?

Ik wil niet in een onreine staat bidden, maar ik wil ook geen gebed missen. Mochten jullie hier kennis over hebben zouden jullie mij dan willen adviseren? Moge Allah jullie rijkelijk belonen in sha Allah.

16-09-2013, 14:56


Ik ga geen fatwa geven en wil je bij voorbaat al door versturen naar een geleerde om dit na te vragen.

Maar wat ik je wel kan meegeven is dat de symptomen sterk lijken op istihaadhah of een andere vorm van afwijkende uitscheiding dat kan ontstaan door ziekte of stress. In zo'n geval raakt een vrouw niet in grote status van onreinheid. Wel dient ze bij elke gebed zichzelf te verschonen en woedoe te verrichten en meteen te bidden. Als zij daartoe in staat is, is het ook aanbevolen om bij ieder gebed ghusl te verrichten (maar niet verplicht), of dhur en 3asr samen te voegen en maghrib en 3iesha waarbij je dan 3 keer ghusl doet. Maar woedoe volstaat bij elk gebed.

NOGMAALS, dit is niet een fatwa of wat dan ook, maar algemene informatie. Je moet dit even specifiek navragen.

16-09-2013, 15:49

Citaat door sheikhalalbani:
Ik ga geen fatwa geven en wil je bij voorbaat al door versturen naar een geleerde om dit na te vragen.

Maar wat ik je wel kan meegeven is dat de symptomen sterk lijken op istihaadhah of een andere vorm van afwijkende uitscheiding dat kan ontstaan door ziekte of stress. In zo'n geval raakt een vrouw niet in grote status van onreinheid. Wel dient ze bij elke gebed zichzelf te verschonen en woedoe te verrichten en meteen te bidden. Als zij daartoe in staat is, is het ook aanbevolen om bij ieder gebed ghusl te verrichten (maar niet verplicht), of dhur en 3asr samen te voegen en maghrib en 3iesha waarbij je dan 3 keer ghusl doet. Maar woedoe volstaat bij elk gebed.

NOGMAALS, dit is niet een fatwa of wat dan ook, maar algemene informatie. Je moet dit even specifiek navragen.
Salaam aleikoem. Djazaak Allahoe ghayran. Ik heb het volgende meegekregen uit een andere topic die ik heb geopend:

Ik denk dat jij op het derde advies doelt? Bij mij is geen bruine afscheiding, maar slijmerig bloed. Ik ben van plan tot morgen te wachten in sha Allah vanwege het eerste advies en dan mijn gebed te verrichten in sha Allah.




Citaat door Andalous_saus:
Wa3alaikom Assalaam WarahmatoAllah, In Sha Allah heb je hier wat aan zuster:


Advies 1:

Vraag 214:
De menstruatie van een vrouw bedraagt normaal gesproken zeven of acht dagen, maar een keer of twee gaat haar menstruatie door voor een langere periode. Wat is de regelgeving hieromtrent?

Antwoord: Als de gewoonlijke tijdsduur van de vrouw zes of zeven dagen is, maar soms langer, zoals acht,negen, tien of elf dagen, dan mag zij niet bidden tot zij weer rein wordt. De profeet ( vrede zij met hem) heeft geen specifieke tijdslimiet aangegeven voor de menstruatie. Allaah( Sub7anahoe Wata3alaa) heeft gezegd:
(“Zij vragen jou over menstruatie. Zeg: “Dat is een Adhaa { een schadelijk iets voor een echtgenoot om geslachtsgemeenschap met zijn vrouw te hebben terwijl zijn menstrueert}&hellip
{ Soerah Al-Baqarah ( 2):222}
Zolang het bloed vloeit, blijft de vrouw in staat van menstruatie totdat zij rein wordt, de wassing verricht en vervolgens het gebed. Als haar menstruatie in de daarop volgende maand korter duurt, dan moet zijn de wassing verrichten als zij rein is. Ook al heeft haar periode niet zo lang geduurd als de voorgaande maand. Het belangrijkste punt in deze situatie is dat een vrouw die menstrueert het gebed niet mag verrichten zolang zij blijft vloeien. Ondanks dat de duur van de menstruatie hetzelfde, meer of minder is dan de voorgaande maand. Zodra zij rein is, moet zij bidden.
{ Sheikh Ibn ‘Uhtaimien RahimahoeAllaah}

Advies 2:

De menstruatie wordt onderbroken
Vraag132:
Tijdens mijn menstruatie overkomt mij soms het volgende: Ik menstrueer vier dagen, dan blijft de bloeding voor drie dagen weg, en de zevende dag komt deze weer terug, alleen is het dan minder hevig. De kleur veranderd en wordt bruin tot de twaalfde dag. Ik hoop dat jullie mij tot het juiste kunnen leiden.
Antwoord: Alle dagen die genoemd zijn, zowel de vier dagen als de andere dagen, zijn allemaal dagen van menstruatie. Tijdens deze dagen mag je niet bidden en vasten. Bovendien mag je geen geslachtsgemeenschap hebben met je echtgenoot. Na de vierde dag moet je de wassing verrichten, bidden en is het toegestaan om geslachtsgemeenschap met je man te hebben. Dit is dus tijdens de periode tussen de vier dagen en zes dagen. Verder is er geen bezwaar als je vast tijdens deze dagen. Overkomt jou dit tijdens de maand Ramadhaan, dan is het verplicht voor jou om gedurende deze dagen te vasten. Wanneer je weer rein wordt na de zes dagen moet je wassing verrichten, bidden en vasten zoals alle andere reine vrouwen. De maandelijkse bloeding kan toenemen of afnemen. De dagen van de menstruatie kunnen achter elkaar, onafgebroken komen of ze kunnen afgebroken komen met tussenpozen.

Advies 3:

Moge Allaah iedereen leiden naar dat wat Hem verheugt. En moge Hij ons, jou en alle moslims kennis en standvastigheid in de religie schenken.
{ Sheikh Bin Baaz RahimahoeAllaah)
Troebele of gelige afscheiding na de reinheid moet worden genegeerd
Vraag146: Mijn menstruatie duurt gewoonlijk zes dagen en soms zeven dagen. Ik verricht de wassing nadat ik zeker weet dat ik rein ben. Ik blijf dan een hele dag in staat van reinheid, maar daarna constateer ik een bruinkleurige drab. Ik weet niet wat de regelgeving hierover is. Ik raak dan in verwarring over of ik wel of niet moet bidden en of ik moet vasten of niet. Dit geldt ook voor andere daden van aanbidding. Wat moet ik in dit geval doen? Moge Allaah jullie belonen.
Antwoord: Zolang jij de duur van je menstruatie weet moet je deze periode aanhouden. Daarna moet je bidden en vasten. Gelige of bruinkleurige afscheiding die je na je reinheid ziet houdt je niet af van het gebed en andere daden van aanbidding. Reinheid heeft een zichtbaar teken dat vrouwen herkennen. Dit wordt witte afscheiding genoemd. Op het moment dat de vrouw dit ziet dan is de menstruatie afgelopen. Op dat moment begint de staat van reinheid. Zij is hierna verplicht om de wassing te verichtten en de rituelen weer op te pakken zoals het gebed, vasten reciteren en dergelijke.
[ Sheikh Ibn Uthaimien RahimahoeAllaah.]
Uit het boek: Antwoorden op vragen van de Moslimvrouw.
Het permanente Comité voor het uitvaardigen van Fataawa.

16-09-2013, 19:28
Hoezo 7 of 8? Wat is de precieze gewoonte van je laatste periode. Je bent verplicht om dat precies bij te houden juist vanwege dit soort gevallen.

En je zegt dat dit dag 11 is terwijl je periode afgelopen vrijdagmiddag begon? Hoe kan dat? Over welke dag heb je het nu precies waar het begon? Heb je het over de vrijdag daarvoor en niet de vorige? Dan kom je uit op dag 10 en niet 11.

Jouw gewoonte kan veranderen. Stel jouw gewoonte was 8 dagen en je blijft deze maand doorbloeden, dan tel je volgens de Maalikiyya 3 dagen erbij op. Blijf je doorbloeden in deze dagen dan moet je na deze 3 dagen beginnen met het gebed en valt het niet onder menstruatie.

Ook is het belangrijk of het mogelijk is dat je zelf het menstruatiebloed kunt onderscheiden tussen andere afscheiding of kunt zien dat het kwaal is doordat je iets hebt ingenomen, zoals de pil die jouw gewoonte helemaal verandert. Afhankelijk daarvan verandert ook het oordeel.

Ook is het belangrijk dat je 1 groep geleerden hierin volgt want het oordeel is verschillend per wetschool.

Volgens de Hanafi's is de maximale menstruatieduur 10 dagen. Als dit je 11e dag is waarop je bloedt dan waren alle voorgaande dagen geen menstruatie en haal je de gebeden in en ga je uit van de gewoonte (7 dagen was menstruatie en de resterende niet).

Hoe dan ook het is nu al dag 11 en volgens beide wetscholen hoor je nu te bidden want je hebt je maximale duur bereikt.

16-09-2013, 19:45



Citaat door mr_firefist:
up voor TS....



Soukran.

16-09-2013, 19:47

Citaat door RaiseUp:
Hoezo 7 of 8? Wat is de precieze gewoonte van je laatste periode. Je bent verplicht om dat precies bij te houden juist vanwege dit soort gevallen.

En je zegt dat dit dag 11 is terwijl je periode afgelopen vrijdagmiddag begon? Hoe kan dat? Over welke dag heb je het nu precies waar het begon? Heb je het over de vrijdag daarvoor en niet de vorige? Dan kom je uit op dag 10 en niet 11.

Jouw gewoonte kan veranderen. Stel jouw gewoonte was 8 dagen en je blijft deze maand doorbloeden, dan tel je volgens de Maalikiyya 3 dagen erbij op. Blijf je doorbloeden in deze dagen dan moet je na deze 3 dagen beginnen met het gebed en valt het niet onder menstruatie.

Ook is het belangrijk of het mogelijk is dat je zelf het menstruatiebloed kunt onderscheiden tussen andere afscheiding of kunt zien dat het kwaal is doordat je iets hebt ingenomen, zoals de pil die jouw gewoonte helemaal verandert. Afhankelijk daarvan verandert ook het oordeel.

Ook is het belangrijk dat je 1 groep geleerden hierin volgt want het oordeel is verschillend per wetschool.

Volgens de Hanafi's is de maximale menstruatieduur 10 dagen. Als dit je 11e dag is waarop je bloedt dan waren alle voorgaande dagen geen menstruatie en haal je de gebeden in en ga je uit van de gewoonte (7 dagen was menstruatie en de resterende niet).

Hoe dan ook het is nu al dag 11 en volgens beide wetscholen hoor je nu te bidden want je hebt je maximale duur bereikt.
Salaam aleikoem. Djazaak Allahoe ghayran. Hier beneden staat dat er geen maximaal aantal dagen bestaat wat de menstruatie betreft?

Vraag 214:
De menstruatie van een vrouw bedraagt normaal gesproken zeven of acht dagen, maar een keer of twee gaat haar menstruatie door voor een langere periode. Wat is de regelgeving hieromtrent?

Antwoord: Als de gewoonlijke tijdsduur van de vrouw zes of zeven dagen is, maar soms langer, zoals acht,negen, tien of elf dagen, dan mag zij niet bidden tot zij weer rein wordt. De profeet ( vrede zij met hem) heeft geen specifieke tijdslimiet aangegeven voor de menstruatie. Allaah( Sub7anahoe Wata3alaa) heeft gezegd:
(“Zij vragen jou over menstruatie. Zeg: “Dat is een Adhaa { een schadelijk iets voor een echtgenoot om geslachtsgemeenschap met zijn vrouw te hebben terwijl zijn menstrueert}&hellip
{ Soerah Al-Baqarah ( 2):222}
Zolang het bloed vloeit, blijft de vrouw in staat van menstruatie totdat zij rein wordt, de wassing verricht en vervolgens het gebed. Als haar menstruatie in de daarop volgende maand korter duurt, dan moet zijn de wassing verrichten als zij rein is. Ook al heeft haar periode niet zo lang geduurd als de voorgaande maand. Het belangrijkste punt in deze situatie is dat een vrouw die menstrueert het gebed niet mag verrichten zolang zij blijft vloeien. Ondanks dat de duur van de menstruatie hetzelfde, meer of minder is dan de voorgaande maand. Zodra zij rein is, moet zij bidden.
{ Sheikh Ibn ‘Uhtaimien RahimahoeAllaah}

16-09-2013, 19:51
Ibn Uthaymeen is Hanbali. Hij hanteert weer een andere wetschool. Volgens de hanaabila is de maximale duur 15 dagen (zie mukhtasar al-khiraqi)

De meeste Marokkanen zijn van oorsprong Maaliki.

Elke imaam zal jou dus een ander antwoord geven op basis van wat hij heeft geleerd. Daarom is het handig als je niet verward wilt worden, om 1 groep geleerden te volgen met dezelfde achtergrond en jurisprudentie.

16-09-2013, 19:57
Los van jouw topic snap ik sowieso niet hoe iemand kan zeggen dat er geen maximale duur is. Stel een vrouw blijft doorbloeden en deze kwaal is precies dezelfde als menstruatie moet ze dan een half jaar niet gaan bidden ofzo?

Hij zegt wel dat er een maximale duur is voor nifaas?

Alle 4 wetscholen zijn het er over eens dat er sprake is van een maximale duur!

16-09-2013, 20:11
Ik raak door de war. Ik weet niks over geleerden en hun achtergronden, ik weet ook niks over wetscholen, ik wil enkel niet dat Allah mij verantwoordelijk zal houden voor het missen van het gebed.

Mijn voornemen was om het vandaag af te wachten en morgen in sha Allah opnieuw ghusl te verrichten en met het gebed te beginnen ongeacht of er vloeiing is of niet. Is dit een correcte handelswijze?



En wat het maximaal aantal dagen betreft, wanneer een vrouw na een half jaar nog steeds bloedt dan spreekt men niet meer van een menstruatie, maar dan is er iets anders aan de hand en dan gelden er andere regels. Dit geldt ook voor een vrouw die langer dan een maand bloedt, sterker nog langer dan twee weken zou abnormaal zijn en dan zou een vrouw naar een dokter moeten stappen. Een menstruatie die langer dan twee weken duurt is abnormaal. :s Dus dan gelden sowieso andere regels...

16-09-2013, 20:25
Kun je eerst even antwoord geven op de vragen? Als je morgen ongeacht of het wel of niet stopt gaat beginnen met het gebed dan moet dat gebouwd zijn op fundamenten. Want waarom begin je dan pas en niet eerder?

Je bent niet duidelijk over de duur en over je precieze gewoonte. Had je de vorige maand een duur van 7 dagen? of 8? Wat was je gewoonte vorige maanden?

Als je de vrijdag voor de laatste vrijdag was begonnen (7 september) dan kom je vandaag op de 10e dag. De 11e dag is nu begonnen omdat de middag vandaag nu al is geweest.

Ook belangrijk: de afscheiding die je nu ziet (je zei: licht bloed/slijm), is dat totaal anders dan de menstruatiebloed die je in de vorige maanden zag aan het einde van je duur? Zag je dan geen slijm en kun je dat onderscheiden met jouw echte menstruatiebloed?

Deze 3 vragen zijn van belang. Bij wie je ook langs gaat: je moet je precieze gewoonte kennen van de vorige maanden en je moet erbij vertellen of je deze afscheiding kunt onderscheiden van je normale menstruatieduur.

16-09-2013, 20:42
Mijn excuses.

Normaal gesproken duurt het 7 tot 8 dagen, maar dan is de vloeiing heel hevig. Deze maand was het anders, de vloeiing was abnormaal licht in het begin en daarna werd het zwaarder en nu weer licht.

Dit is inderdaad de 10e dag.

Het is hetzelfde als wat ik normaal gesproken aan het einde van mijn menstruatieperiode zie, alleen duurt het nooit zolang. De slijm/licht bloeding die ik nu zie, zie ik normaal gesproken op de 7e/8e dag.

Ik heb dit enkel 1 keer eerder gemaakt en dat was ten tijde van de Ramadan.



16-09-2013, 20:50
Kun je geen beslissing maken tussen 7 of 8? Of is het verschillend? De ene maand 7 en de andere maand 8? Hoeveel dagen was het vorige maand?

16-09-2013, 20:52


Nee, het is altijd verschillend. Laatste maand was het 8 dagen. Het is nooit minder dan 7 in ieder geval. 8 dagen komt het meest voor. 7 of 9 bij uitzondering.

16-09-2013, 21:00
Wat deed je toen het 9 dagen duurde dan? Ging je ook niet bidden 9 dagen lang? Was dit toen in de Ramadan? Dus gewoon even voor de duidelijkheid.

Laatste duur = 8 dagen

En de 2 periode's daarvoor? Hoeveel dagen waren dat?

Ik weet niet of je nu onder een persoon valt die een 'regelmatige' duur heeft. Was dat het geval geweest dan telde je 3 dagen op en was het simpel als het toch nog duurde.

Misschien is het nu wel gestopt toch...

Wat ik wel weet: als je DENKT dat het gestopt is, dan ben je verplicht om te bidden.

16-09-2013, 21:09
De reden waarom jouw gebruikelijke menstruatieduur van belang is omdat dit de BASIS vormt wanneer het een keer wat langer duurt dan normaal.

Zie:

Citaat:

2- de vrouw met een regelmatige menstruatie
Wanneer haar periode gelijk is aan de keren daarvoor, dan menstrueert zij gewoon en dient zij de regels in acht te nemen. Mocht het een keer langer duren dan zij gewend is, dan dient zij haar normale periode tot 3 dagen te verlengen. Als het bloed voor 3 dagen stopt, dan dient zij haarzelf op dat moment rein te beschouwen, en mocht het bloeden langer dan 3 dagen duren, dan beschouwt zij haarzelf na de derde dag als rein. Deze dagen worden de dagen van duidelijkheid (istidhār) genoemd. Als na deze verlenging het bloed blijft vloeien, dan is het bloed eerder een kwaal of ziekte.

Het laatste geval geldt alleen in de eerste maand waarin de menstruatie afwijkt.... Mocht het bloeden in de 2e maand langer duren dan de periode in haar 1e maand met de 3 dagen verlenging, dan verlengt zij nogmaals met 3 dagen. Hierna dient zij zichzelf als rein te beschouwen. Als het bloeden bij de volgende keer niet ophoudt, dan blijft zij verlengen totdat zij het maximale bereikt van 15 dagen.

Een voorbeeld ter verduidelijking: een vrouw heeft een regelmatige periode met een tijdsduur van 6 dagen. Tijdens één van haar periodes, bleef het bloed langer dan 6 dagen vloeien. Zij verlengt de periode met 3 dagen, waarop de duur op een totaal van 9 dagen komt. Al het bloed dat zij hierna verliest is geen menstruatiebloed. De volgende maand duurt haar periode langer dan 9 dagen. Zij moet de periode nogmaals met 3 dagen verlengen, waarop het totaal op 12 dagen komt. In de volgende maand duurt het langer dan 12 dagen. Zij dient nogmaals deze periode met 3 dagen te verlengen. Het aantal is nu 15 dagen, wat ook tegelijkertijd de maximale duur is. Al het bloed hierna is geen menstruatiebloed. In deze 4 maanden heeft zij haar duur vastgesteld. In de maanden daarop mag zij deze 15 dagen niet overschrijden, het is haar maatstaf geworden.

Andere gevallen van menstruatie
Eén geval waar veel vragen over worden gesteld is het volgende: bij sommige vrouwen gebeurt het weleens dat zij bijvoorbeeld 2 dagen menstrueren en vervolgens houdt het een dag of langer op. Daarna begint het bloed weer te vloeien. Hoe moet de vrouw hiermee omgaan?
In dit geval indien het bloed gelijk is aan hetgeen zij gewend en bij haar bekend is, dan moet zij de dagen optellen zoals bij de tweede categorie in het vorige hoofdstuk is besproken.

Stel nou dat dit geval bij een vrouw voorkomt die voor het eerst menstrueert. Dus in haar allereerste menstruatie vloeit het bloed een dag en verdwijnt 2 dagen. Vervolgens verschijnt het een dag en verdwijnt weer. In dit geval dient zij rekening te houden met de kortste reinheidsperiode (15 dagen).

Zij moet de dagen waarin zij wel menstrueert bij elkaar optellen totdat zij op het aantal van 15 dagen komt. Dit omdat de maximale periode, zoals voorgaand is besproken, 15 dagen is. Zij moet zichzelf nu als rein beschouwen, ook al zou er na deze dagen nog bloed verschijnen. In de daarop volgende 15 dagen is zij rein ook al zou er bloed vloeien. Mocht zij op de 16e dag bloed zien, dan is zij aan het menstrueren. Dit omdat de kortste periode nog altijd 15 dagen is.

Als dit geval zich voordoet bij een vrouw die regelmatig menstrueert en die de data en duur van haar menstruatie kent, dan hanteert zij de volgende regels: wanneer het aantal dagen haar normale duur overschrijden, dan verlengt zij haar normale duur met 3 dagen. Hierna is zij de daarop volgende 15 dagen gewoon rein. Mocht deze situatie in haar volgende periode weer voorkomen, dan verlengt zij het weer met 3 dagen. Er volgt nu een voorbeeld ter verduidelijking.

Voorbeeld: Een vrouw heeft een regelmatige periodeduur van 5 dagen. In één van haar periodes stopte het bloeden na verloop van 5 dagen voor 2 dagen. Vervolgens begon het bloed voor een periode van 1 dag te vloeien en verdween het voor 3 dagen. Waarna het bloeden weer voor 3 dagen begon te vloeien. In deze situatie dient zij die eerste dag van bloeden te beschouwen als de eerste dag van de verlenging. Hierna dient zij indien nodig haar periode met de resterende 2 dagen van de voorgeschreven verlenging te verlengen. Wat is nu haar precieze duur? Met een optelsommetje is de vrouw in staat dit te achterhalen. Haar periode in dit geval is 8 dagen. Haar normale duur van 5 dagen + de 3 dagen van verlenging = 8 dagen.

Maar hoe te handelen als in de daaropvolgende 15 dagen van reinheid dezelfde situatie zoals hierboven zich voordoet? In dit geval moet zij de 8 dagen van haar vorige periode met 3 dagen verlengen, waarop het aantal op 11 dagen komt. Hierna is zij gewoon rein.

Pagina's : [1] 2