Bekijk volle/desktop versie : Ziekenhuizen in Syrië dikwijls doel van geweld



15-09-2013, 11:43
BRON

Rusland en de Verenigde Staten hebben gisteren dan wel een akkoord bereikt over de ontmanteling van het chemisch wapenarsenaal in Syrië, de burgeroorlog in het land woedt intussen onverminderd voort. Niet enkel huizen, pleinen en straten zijn het doelwit, ook ziekenhuizen worden aangevallen. Zo blijkt uit een recent rapport van de Verenigde Naties (VN) waar de Amerikaanse krant New York Times over bericht.Het verzuimen zorg te verstrekken aan zieken en zwaargewonden en het uitvoeren van militaire aanvallen tegen ziekenhuizen is een courante vorm van oorlogsvoering aan het worden in Syrië, stellen de VN. Zowel het regime als de rebellengroeperingen maken er zich schuldig aan, bewijzen de documenten die vrijdag werden gepubliceerd.

De gebouwen op zich zijn veelal niet het enige doelwit, dikwijls worden ook het medisch personeel en de patiënten gemarteld, al dan niet tot de dood. Bij raketaanvallen op een hospitaal in Aleppo zijn zo verschillende patiënten gewond geraakt of omgekomen, leert het VN-rapport. "De infrastructuur raakte bovendien zwaar beschadigd, waardoor de behandeling van de patiënten erg bemoeilijkt werd."

Ziekenhuiskamers die door de Syrische geheime diensten worden omgevormd tot folterkamers, zijn geen verzinsel. De VN haalt het voorbeeld aan van het militair hospitaal No. 601 in de hoofdstad Damascas. "Naast volwassenen werden er ook kinderen gemarteld. Brandende sigaretten werden tegen hun lichaam gedrukt en ze moesten folteringen doorstaan die hun verwondingen nog erger maakten."

"Veel patiënten overleefden de martelingen niet", aldus het vierkoppige VN-panel dat de praktijken onderzocht.

Niet enkel het Syrische regime, ook de oppositie schuwt de ziekenhuizen niet. Zo bestormden rebellen van de Farouq-brigade in april 2012 een ziekenhuis in Homs. Burgers en patiënten in het gebouw namen ze daarbij niet in bescherming. Het ziekenhuis raakte uiteindelijke grotendeels verwoest door een tegenaanval van luchtmachttroepen van de regering, ontdekten de VN.

Voor- of tegenstanders van president Assad, alle partijen in de burgeroorlog stellen soldaten, sluipschutters en zelfs tanks op in ziekenhuizen, of in de buurt ervan. Medisch personeel en patiënten worden niet enkel gemarteld of vermoord, velen zijn ook spoorloos verdwenen, meldt de VN.

15-09-2013, 12:51



Citaat door -Aventador-:
Dat komt omdat de "rebellen " zich daar verschansen en een reactie uitlokken van het regime.

Oorlogsrecht wordt door beide partijen niet gerespecteerd.
Nou ja, de bevolking en de rebellen die tegen de moordzucht van Assad in opstand komen kunnen zich dan maar beter als schapen laten afslachten. Wat een medeleven met al die ellende ginder, al die gemartelde kinderen.

15-09-2013, 13:04

Citaat door -Aventador-:
Ik ben tegen het regime. Van mij part mag Asaad verdwijnen uit het toneel. Iedere leven die vernietigd wordt is er 1 teveel.

Maar om dingen zwart wit te bekijken....
Verduidelijk jouw begrip over zwart-wit een keer.

15-09-2013, 13:19

Citaat door -Aventador-:
Er wordt een beeld geschetst dat Asaad oorlogsmisdaden begaat, terwijl de andere kant dit ook doet. Maar toch wordt er nadruk gelegd op Asaad.

Asaad op zijn beurt zegt dat hij volgens het grondwet van Syrie mag ingrijpen tegen gewapende groepen.

En zo verder...
Dus, Assad mag een hele bevolking martelen en doden, en owee als er dan mensen zijn die daar middels gewapend verzet tegenin komen.
Reuze gemakkelijk zo'n redenering vanuit je comfortabele en veilige stoel.
Reuze gemakkelijk als je je eigen kind niet hebt weten martelen of zien creperen door een gasaanval. Ja hoor, reuze gemakkelijk.

15-09-2013, 14:00



Citaat door -Aventador-:
Het is zoals ik zei niet zwart en wit:

http://youtube.com/watch?v=bBe0cShOf-4
Ik geef niets om youtube, gewoon mijn gezond verstand dat zegt dat je Assad niet kan stoppen met rozen naar hem te smijten.