Bekijk volle/desktop versie : Jong grut zorgt voor criminaliteit in gemeentes



04-09-2013, 11:23
De Vereniging Nederlandse Gemeente (VNG) slaat alarm om het groeiend aantal steden dat last heeft van heel jonge relschoppers. De zogenoemde 12-minners zijn lastig aan te pakken en als het aan de Eerste Kamer ligt, wordt dat alleen maar moeilijker.

Gemiddeld genomen komt ieder jaar van de 500 kinderen tussen de 4 en 12 jaar er eentje als verdachte met politie in aanraking, zo blijkt uit onderzoek van de DSP-groep. Dat gaat dan om een kleine 2000 kinderen per jaar. De meesten starten hun criminele carrière met vernielingen, op de voet gevolgd door de groep die diefstal als eerste delict kiest. Ook geweldsmisdrijven zijn populair bij het grut.

De VNG hield een inventarisatie onder de 32 grootste gemeentes en constateerde dat die steeds vaker overlast ervaren van de 12-minners. De kleine ellendelingen zijn nauwelijks aan te pakken. Een artikel in de Gemeentewet biedt nu nog een schaars lichtpuntje. De vereniging maakt zich zorgen omdat de Eerste Kamer bij minister Opstelten (Veiligheid) een wetswijziging voorstelt.

”Een van de weinige instrumenten die een burgemeester heeft, is om ouders van in groepsverband overlast veroorzakende 12-minners op grond van artikel 172b een bevel te geven erop toe te zien dat hun kinderen ’s avonds laat niet onbegeleid op straat zijn. Het bevel houdt in dat een kind niet in een bepaald gebied mag komen of dat hij zich niet tussen 8 uur ’s avonds ’s ochtends 6 uur in de publieke ruimte mag begeven”, zo laat de VNG weten.

En juist dit artikel moet volgens de Eerste Kamer sneuvelen. De VNG vreest nu dat de kids hierdoor vrij spel krijgen. ”De bevoegdheid in de Gemeentewet is belangrijk voor gemeenten om overlast onder deze groep tegen te kunnen gaan. Het is een stok achter de deur om ouders te laten inzien dat het gedrag van hun kind ontoelaatbaar is”, aldus de vereniging in een brief aan minister Opstelten.

Een woordvoerster van de gemeente Den Bosch laat weten achter de VNG te staan. ”Wij willen dit instrument graag achter de hand hebben. Het is beter als een kind ’s avonds bij zijn ouders is en niet op straat.”

Meerdere steden hebben projecten lopen om de jeugdige ettertjes aan te pakken, of ervoor te zorgen dat kinderen niet op het verkeerde pad komen. In Amsterdam worden bijvoorbeeld broertjes en zusjes van criminelen extra goed in de gaten gehouden. Bekend is namelijk dat zij gevoelig zijn voor slechte invloeden. ”Dat project loopt erg goed”, zegt Iris Reshef van de gemeente Amsterdam. ”We komen bij heel veel gezinnen binnen.”

http://www.metronieuws.nl/nieuws/jong-grut-zorgt-voor-criminaliteit-in-gemeentes/SrZmic!J9be3b2eOMbk/

04-09-2013, 11:30


Zo moeilijk is dat ook weer niet.
1ste keer ouders aanspreken, 2e keer ouders boete geven, 3e keer gezin onder toezicht en opvoedcursus en 4e keer kinderen uit huis plaatsen... lijkt mij kansen genoeg en mogelijk genoeg. Maar ja een verbod en magisch hopen dat het goedkomt is natuurlijk simpeler.

04-09-2013, 11:33

Citaat door Petrus:
Zo moeilijk is dat ook weer niet.
1ste keer ouders aanspreken, 2e keer ouders boete geven, 3e keer gezin onder toezicht en opvoedcursus en 4e keer kinderen uit huis plaatsen... lijkt mij kansen genoeg en mogelijk genoeg. Maar ja een verbod en magisch hopen dat het goedkomt is natuurlijk simpeler.
Met de bedoeling van het kabinet om het gezinsbudget ook voor minima te korten vrees ik juist dat de jeugdcriminaliteit groter wordt

04-09-2013, 11:36

Citaat door aplat:
Met de bedoeling van het kabinet om het gezinsbudget ook voor minima te korten vrees ik juist dat de jeugdcriminaliteit groter wordt
Die kans is goed aanwezig... maar ja, dat neemt men voor lief want dat snapt men ook wel.
Probleem is dat men te lang er te weinig aan gedaan heeft om verkeerde redenen.

05-09-2013, 09:02


Ik kom zelf uit een dorpje en kan niet geloven dat zulke kleine grut de dienst uitmaakt! Idd waar zijn de ouders van deze kinderen? Of zijn het straat kinderen? Hebben we die eigelijk in Nederland? Anyway die kids en ouders hebben een schop onder hun kont nodig!!(diciplinaire maatregel)


05-09-2013, 09:06

Citaat door fatiha38:
Ik kom zelf uit een dorpje en kan niet geloven dat zulke kleine grut de dienst uitmaakt! Idd waar zijn de ouders van deze kinderen? Of zijn het straat kinderen? Hebben we die eigelijk in Nederland? Anyway die kids en ouders hebben een schop onder hun kont nodig!!(diciplinaire maatregel)

Rutte wist het ook al : Nederland moet veranderen.

05-09-2013, 11:53

Citaat door aplat:
Rutte wist het ook al : Nederland moet veranderen.
Duh, als ik hem was zou ik als de sodemieter het beleid aanpassen

05-09-2013, 12:19

Citaat door fatiha38:
Ik kom zelf uit een dorpje en kan niet geloven dat zulke kleine grut de dienst uitmaakt! Idd waar zijn de ouders van deze kinderen? Of zijn het straat kinderen? Hebben we die eigelijk in Nederland? Anyway die kids en ouders hebben een schop onder hun kont nodig!!(diciplinaire maatregel)


05-09-2013, 13:03
Maar de corrigerende tik, daar spreekt men schande van.

05-09-2013, 13:35

Citaat door aplat:
Met de bedoeling van het kabinet om het gezinsbudget ook voor minima te korten vrees ik juist dat de jeugdcriminaliteit groter wordt
Kinderen goed opvoeden en in de gaten houden heeft toch niet met de hoeveelheid geld te maken die mensen hebben?

Als dat zo was, dan zouden enorm veel kinderen in de crisis jaren '30, oorlog, en eerste jaren na de oorlog ontspoort zijn, heel veel armoede.