Bekijk volle/desktop versie : Hoe moet ik ghusl verrichten (na afloop menstruatie)



Pagina's : [1] 2 3 4

31-08-2013, 20:55
Salaam zusters,

Dames willen jullie stap voor stap beschrijven hoe jullie de ghusl (grote wassing) verrichten.
Ik wil graag jullie eigen woorden lezen en geen hadiths want mijn begrijpend lezen is slecht en ik ben iemand die snel in twijfel komt. Ik zal jullie super dankbaar zijn!

shoukran!!!!

31-08-2013, 20:57


Men begint door “Bismillah” te zeggen met de intentie om de grote wassing uit te voeren.

Vervolgens wast men driemaal de handen tot de polsen.


Vervolgens wast men de intieme delen.

Vervolgens verricht men de kleine wassing. Men kan de voeten wassen of dit tot het eind uitstellen.
Met vochtige handen wrijft men vervolgens over de hoofdhuid, voor een vrouw is het voldoende om driemaal water te gieten en over haar haren te wrijven zonder haar vlechten los te maken.

De imam Tiermidie levert over dat Oem Salama aan de profeet vroeg: “Ik vlecht mijn haar, hoe moet ik mijn grote wassing verrichten, moet ik mijn vlechten losmaken?” “Nee,” antwoordde de profeet , “ het is voldoende om er driemaal water overheen te gieten.”

Vervolgens wast men driemaal zijn hoofd en oren, iedere keer met een handje vol water.

Dan giet men water over de rechterkant en men wast die van boven naar beneden, hierop wast men op dezelfde wijze de linkerkant. Men moet letten op de verborgen delen van het lichaam, zoals de navel, oksels, de onderkant van de knieën en anderen.

“Als de profeet zijn grote wassing verrichtte,” zei Aisha, “dan begon hij zijn edele handen te wassen alvorens ze in het water te steken, vervolgens waste hij zijn intieme delen, deed de kleine wassing als voor het gebed, bevochtigde zijn haren, wast zijn hoofd driemaal en goot vervolgens water over zijn gehele lichaam.” (Tiermidie)

En Allah en zijn profeet weten het beste.

31-08-2013, 21:09
Dus
- met de juiste intentie Bismillah zeggen
- 3x handen wassen
- intieme delen wassen
- kleine wassing verrichten ( dit vanaf 3x handen wassen beginnen???? )
- als laatst water gieten; 3x over het hoofd, 3x rechterkant lichaam, 3x linkerkant lichaam

Is dit goed ?

31-08-2013, 21:29
dames geen een van jullie?

31-08-2013, 22:22


geen een van jullie die ghusl verricht ??????!!!

31-08-2013, 22:24
Ik doe het anders dan hierboven ik heb het van dit boekje.
Ik ben ook altijd bang dat ik het verkeerd doe, maar dit is de kennis die ik erover heb.
Is er iemand die het ook van dit boekje heeft?
http://https://www.google.be/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=109 7&bih=541&oq=boek:+het+gebed+&gs_l=img.3...8625.13 662.0.13781.16.16.0.0.0.1.150.1419.11j5.16.0....0. ..1ac.1.26.img..6.10.973.5bh_VePsb-4&q=boek:%20het%20gebed#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1b_ 3kW7L6qSnQM%3A%3BevEf2AKZktv0aM%3Bhttp%253A%252F%2 52Fwww.islamwinkel.be%252Fcomponents%252Fcom_virtu emart%252Fshop_image%252Fproduct%252F74b5f81f2e120 7773c700f82bd0f2201.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.i slamwinkel.be%252Fboeken%252Fislamitische_boeken%2 52Fgebed_%2526_smeekbeden%252F281_handboek_voor_he t_gebed.html%3B450%3B628

31-08-2013, 22:28
Je bedoelt toch gewoon na je einde van je menstruatie zodat je weer gaat beginnen met bidden.

Meid ik douche gewoon volgens mij is er geen speciale wassing voor hoor! Alleen de wassing voor de gemeenschap dat is weer een andere wassing?

Elgier inchallah

P. S je intentie moet wel kloppen met wat je gaat doen en waarvoor begrijp je!

31-08-2013, 22:29

Citaat door soraya28:
Je bedoelt toch gewoon na je einde van je menstruatie zodat je weer gaat beginnen met bidden.

Meid ik douche gewoon volgens mij is er geen speciale wassing voor hoor! Alleen de wassing voor de gemeenschap dat is weer een andere wassing?

Elgier inchallah

P. S je intentie moet wel kloppen met wat je gaat doen en waarvoor begrijp je!
Neen hoor, er is een speciale wassing voor na de menstruatie hoor.

31-08-2013, 22:29

Citaat door laatste_lente:
Dus
- met de juiste intentie Bismillah zeggen
- 3x handen wassen
- intieme delen wassen
- kleine wassing verrichten ( dit vanaf 3x handen wassen beginnen???? )
- als laatst water gieten; 3x over het hoofd, 3x rechterkant lichaam, 3x linkerkant lichaam

Is dit goed ?
– Voor de grote wassing waar men genoeg tijd heeft moet men op de volgende manier zijn grote wassing halen.
- Men begint door “Bismillah” te zeggen met de intentie om de grote wassing uit te voeren. Als eerst wast men zijn handen en intieme delen, als er vuil op het lichaam bevindt, dan wast men dit weg.
- Vervolgens verricht men de kleine wassing (woedoe). Als er ophoping van water is dan wast men de voeten aan het eind.
- Na de kleine wassing gooit men drie maal water over het hoofd daarna over zijn rechter en linker schouder.
- Vervolgens wast men de overige ledematen. Het goed en zorgvuldig wassen, elk ledemaat drie maal wassen, bij het gebruik van water met mate omgaan (geen verspilling), zichzelf wassen terwijl de privé delen bedekt zijn, niet praten tijdens de grote wassing, snel aankleden na de grote wassing zijn de voornaamste Soennah van de grote wassing. De etiquette van de kleine wassing gelden ook voor de grote wassing.

Beide manieren van grote wassing is het verplicht(Fard) dat er geen droge plek overblijft in de mond, neus en het gehele lichaam. Men moet letten op de verborgen delen van het lichaam, zoals de navel, oksels, de onderkant van de knieën en andere moeilijk met water te bereiken delen. Als dit wordt uitgevoerd, dan is er aan de grote wassing voldaan en is men geestelijk en fysiek verschoond.

31-08-2013, 22:31

Citaat door MijnWereldje:
Neen hoor, er is een speciale wassing voor na de menstruatie hoor.
Dat moet ik dan navragen want zover ik weet alleen een speciale wassing als je gemeenschap hebt gehad!

Allah wa3lam

31-08-2013, 22:32

Citaat door soraya28:
Je bedoelt toch gewoon na je einde van je menstruatie zodat je weer gaat beginnen met bidden.

Meid ik douche gewoon volgens mij is er geen speciale wassing voor hoor! Alleen de wassing voor de gemeenschap dat is weer een andere wassing?

Elgier inchallah

P. S je intentie moet wel kloppen met wat je gaat doen en waarvoor begrijp je!
Whoo doe normaal hoor, elke moslim weet datje na de mensturatie de ghusl moet doen :s :s :s Dus waar heb jij het over dat er geen speciale wassing voor is?? die is er wel. En zoals KA BO beschreef is het juiste wat ik weet, wa allahoe 3halam

31-08-2013, 22:33

Citaat door soraya28:
Dat moet ik dan navragen want zover ik weet alleen een speciale wassing als je gemeenschap hebt gehad!

Allah wa3lam
Ga dan maar vlug navraag doen hoor.
Allahie 3awnak!

31-08-2013, 22:34



Citaat door MijnWereldje:
Ga dan maar vlug navraag doen hoor.
Allahie 3awnak!
Amien Sokran.

31-08-2013, 22:36

Citaat door Nieuwmeisje:
Whoo doe normaal hoor, elke moslim weet datje na de mensturatie de ghusl moet doen :s :s :s Dus waar heb jij het over dat er geen speciale wassing voor is?? die is er wel. En zoals KA BO beschreef is het juiste wat ik weet, wa allahoe 3halam
Ik doe toch normaal meid ik zei toch niks verkeerds. Ewa mocht het er zijn dan hoor ik het zeker.

Elgier inchallah

31-08-2013, 22:57
en als je nou gewoon onder de douche staat en je normaal wast, zo heb je je toch ook helemaal gewassen. of zeg ik nu iets heel raars

Pagina's : [1] 2 3 4