Bekijk volle/desktop versie : Tieners neergestoken voor ogen feestend publiek Nijkerk



30-08-2013, 13:16
Een vechtpartij op het Plein in Nijkerk is donderdagavond laat volledig uit de hand gelopen. Twee jongens van 18 en 19 jaar raakten gewond bij een steekpartij, zo laat de politie vrijdag weten. Het jongste slachtoffer verkeert in kritieke toestand. Op het plein was een feest aan de gang, de Nacht van Nijkerk, dus er was veel volk op de been en de cafés waren open.

Volgens Nijkerk.nieuws.nl zou er een grimmige sfeer zijn ontstaan tussen twee Marokkaanse jongens. Er wordt gesproken van spanningen tussen inwoners van de steden Amersfoort en Nijkerk. De politie weet daar niets vanaf. 'Mot tussen onderlinge plaatsen, dat is eeuwenoud. Onderzoek zal moeten uitwijzen wat de aanleiding van de steekpartij was', vertelt een woordvoerder van de politie Nijkerk aan AD.nl. 'Het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Joost mag het weten wat er gebeurd is.'

Een ooggetuige heeft aan Nijkerk.nieuws.nl laten weten dat het allemaal heel snel ging. 'Ik zag opeens twee jongens achter elkaar aan rennen, ik dacht dat iemand in elkaar geslagen werd. Maar daarna zag ik hem bloeden en toen zakte hij in elkaar', vertelt een ooggetuige.

Menigte drong zich op
Na de steekpartij zijn de daders ervandoor gegaan; van hen ontbreekt ieder spoor. De politie moest optreden om een veilige werkruimte te maken voor de hulpdiensten, zodat zij zich over de slachtoffers konden ontfermen. Een grote menigte drong zich daarbij op, waardoor de politie zich genoodzaakt zag geweld te gebruiken. Het geweld beperkte zich tot het uitdelen van klappen, duwen en vastpakken en het opdrijven met twee politiehonden.

De politie hoort getuigen en gaat na of er bruikbare camerabeelden zijn. Over de aanleiding van de vechtpartij is nog weinig bekend. De politie doet op dit moment onderzoek en hoopt onder meer aan de hand van getuigenverklaringen de daders op te kunnen sporen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3501093/2013/08/30/Pleinfeest-Nijkerk-escaleert-jongeren-steken-op-elkaar-in.dhtml