Bekijk volle/desktop versie : kent iemand dit "salat istikhara"



02-02-2005, 13:02
kent iemand dit "salat istikhara" zo ja uitleg en tekst graag dank je wel

02-02-2005, 13:37


Wanneer men met een probleem zit of voor een bepaalde keuze staat kan men de zogenaamde salaat Istigharah verrichten. Hierin vraag je Allah om hulp bij jouw probleem/keuze. Lees hieronder hoe dit gebed verricht kan worden.

Djabier ibn abdellah Assalamie (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd:
"De boodschapper van Allah saw leerde zijn metgezellen Al iskhraha in alle zaken, zoals hij de soera's van de Qor'aan aan hun leerde. Hij saw zei:

"Wanneer één van jullie met iets zit, dient hij twee rak'as te bidden buiten de verplichte gebeden. En te zeggen:"

"Allahumma innie astakhieroeka bi ‘ilmieka wa astaqdieroeka biqoedratieka wa as-aloeka mien fadhlieka, fa-innaka taqdiroe walaa aqdir, wa ta’lamoe wa laa a’lam wa anta ‘aallaam l-ghoeyoeb, allahoemma in koenta ta’lamu enna hadaa l-amra (en je noemt je vraag waarmee je zit, bijvoorbeeld : een huwelijk met …..) khairoen li fie dienie wa ma’aashi wa aaqibatie amrie. Faqdoerhoe li wa yassierhoe lie thoemma baariek liee fiehie wa in koenta ta’lamuu anna haada l-amra sharroen lie fie dieniee wa ma’aashie wa ‘aaqibati amri fasrifhoe 'anni wasrifni 'anhoe waqdoer liya l-khayra 'haythoe kaana thoemma ardinie bihi" {overgeleverd dor Boekharie: 6841.}

Vertaling:

"O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee. En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden."

02-02-2005, 14:02

Citaat door marwan23_4:
R E S P E C T .......
B O X..........

02-02-2005, 14:11

Citaat door RuFF_Rydster:
Wanneer men met een probleem zit of voor een bepaalde keuze staat kan men de zogenaamde salaat Istigharah verrichten. Hierin vraag je Allah om hulp bij jouw probleem/keuze. Lees hieronder hoe dit gebed verricht kan worden.

Djabier ibn abdellah Assalamie (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd:
"De boodschapper van Allah saw leerde zijn metgezellen Al iskhraha in alle zaken, zoals hij de soera's van de Qor'aan aan hun leerde. Hij saw zei:

"Wanneer één van jullie met iets zit, dient hij twee rak'as te bidden buiten de verplichte gebeden. En te zeggen:"

"Allahumma innie astakhieroeka bi ‘ilmieka wa astaqdieroeka biqoedratieka wa as-aloeka mien fadhlieka, fa-innaka taqdiroe walaa aqdir, wa ta’lamoe wa laa a’lam wa anta ‘aallaam l-ghoeyoeb, allahoemma in koenta ta’lamu enna hadaa l-amra (en je noemt je vraag waarmee je zit, bijvoorbeeld : een huwelijk met …..) khairoen li fie dienie wa ma’aashi wa aaqibatie amrie. Faqdoerhoe li wa yassierhoe lie thoemma baariek liee fiehie wa in koenta ta’lamuu anna haada l-amra sharroen lie fie dieniee wa ma’aashie wa ‘aaqibati amri fasrifhoe 'anni wasrifni 'anhoe waqdoer liya l-khayra 'haythoe kaana thoemma ardinie bihi" {overgeleverd dor Boekharie: 6841.}

Vertaling:

"O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee. En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden."
oke dank je dat is wat ik zocht

02-02-2005, 14:17



Citaat door noara65:
oke dank je dat is wat ik zocht
Graag gedaan meissie!

02-02-2005, 14:24
nog één vraagje sorry e maar moet je deze na de salaat apart zeggen of dit in de salaat toevoegen na de laatste ra'ka

alvast bedankt

02-02-2005, 14:27
Na de slaat.

02-02-2005, 14:39
dank je sorry voor de vragen e maar echt bedankt

02-02-2005, 20:04

Citaat door noara65:
oke dank je dat is wat ik zocht
Je moet tijdens het eerste rakat soerah al fatiha (vanzelfsprekend) en soera al Ihlaas (112) reciteren. Vervolgens in het tweede rakat soerah al fatiha en soerah al kafiroen (109).

Succes ermee!

03-02-2005, 12:40

Citaat door tuddeldame:
Je moet tijdens het eerste rakat soerah al fatiha (vanzelfsprekend) en soera al Ihlaas (112) reciteren. Vervolgens in het tweede rakat soerah al fatiha en soerah al kafiroen (109).

Succes ermee!
dat moet andersom schat.
eerst al kafiroen en dan al ichlaas.

03-02-2005, 14:28
Dit vond ik onder islam & ik..


Bismillah-ir Rahman-ir Rahiem
(In de naam van Allah, de Barmhartige, de Meest Genadevolle)



HET ISTICHARA GEBED

Hoe verricht je dat ...?


Een moslim/ moslima die wil weten of een bepaald voornemen wat hij/ zij heeft juist of onjuist is, of dat hij/ zij met een bepaald iets moet doorgaan of niet (dit kan van alles zijn), kan een gebed van twee Rak'aat verrichten voordat hij/ zij gaat slapen.

In de eerste Rak'ah leest hij/ zij na de Soerah Al-Fâtihah, Soerah Al-Kâfirûn, en in de tweede rak'ah, Soerah Al-Ichlâs.
Na het gebed leest hij/ zij de tekst van de "Doe'a Istichâra" (smeekbede), en gaat slapen op de Soennah-manier. Dit wil zeggen, met het gezicht richting de qibla (het oosten), liggend op zijn/ haar rechterzijde.
Men kan dan in zijn/ haar droom een teken/ aanwijzing ontvangen.
Het gebed kan/ mag op elk ander moment van de dag of de nacht verricht worden, men kan dan ook het teken/ aanwijzing op een andere manier ontvangen.

In een Hadith kunnen we lezen dat Djâbir ibn Abdoellah heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) de tekst van de Istichâra-Doe'a onderwees alsof het een hoofdstuk van de Qor'aan betrof. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: "Als iemand van jullie zich heeft voorgenomen een bepaald werk uit te voeren, laat hij dan een twee rak'aat gebed verrichten en de Doe'a Istichâra lezen/ voordragen."

Ik zal de Soerah's in het latijnse schrift neerzetten met een geluidsfragment erbij. Dit voor degenen die moeite hebben met de uitspraak, zodat je het sneller leert.

Soerah Al-Fâtihah

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Al-hamdu li-l-laahi rabbi-l-'aalamien
Ar-rahmaani-r-rahiem
Maaliki yawmi-d-dien
Iyyaaka na'abudu wa iyyaaka nasta'ien
Ihdina-s-siraata-l-mustaqiem
Siraata-l-ladiena an'amta 'alaihim
ghairi-l-maghdûbi 'alaihim wa la-d-daallien
Amien

Soerah Al-Kâfirûn

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Qul yaa ayyuha-l-kaafirûn
Laa a'budu maa ta'budûn
Wa laa antum 'abidûna maa a'bud
Wa laa ana 'aabidu-m-maa 'abadtum
Wa laa antum 'aabidûna maa a'bud
Lakum dienukum waliya dien

Soerah Al-Ichlâs

Bismi-l-laahi-r-rahmaani-r-rahiem
Qul huwa-l-laahu ahad
Allahu-s-samad
Lam yalid wa lam yûlad
Wa lam yaku-l-lahû kufuwan ahad


Doe'a Istichâra (helaas is hier geen geluidsfragment van)

Allahoemma innie astachieroeka bi 'ilmika
wastaqdiroeka bi qoedratika
wa asaloeka min fadlikal-'aziem
fa innaka taqdiroe wa Lâa aqdiroe wa t'alamoe
wa lâa 'alamoe wa anta 'alâmoel-ghoeyôeb
Allahoemma in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra
chayroellîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe
wa 'âqibati amrîe faqdirhoe lîe
wa yassirhoe lîe soemma bâriek lîe fîehie
wa in koenta t'alamoe anna hâdzal-amra sjarroel
lîe fîe dîenîe wa ma'âsjîe wa 'âqibati amrîe
fasrifhoe 'annîe wasrifnîe 'anhoe
waqdirliel-chayr haisoe kâna soemma raddinîe bihie

Betekenis

O mijn Allah! Omdat U weet, vraag ik U om mij te laten weten wat voor mij het beste is. En omdat Uw Kracht voldoende is, vraag ik kracht van U, en om goedheid te bereiken, smeek ik om Uw Edele Gunst.
Want zeker! U bent Almachtig en ik machteloos. U bent Alwetend en ik zonder kennis. U bent de Kenner van het verborgene!
O mijn Allah! Als U weet dat deze zaak goed is voor mij, voor mijn geloof en mijn materieel welzijn en voor de resultaten van mijn zaak, maak het dan mogelijk voor mij, maak het makkelijk voor mij, en laat er voor mij een zegen in zijn. Maar als U weet dat deze zaak slecht is voor mij, mijn geloof en mijn materieel welzijn, en de resultaten van mijn zaak, houdt het dan weg van mij en weerhoud mij ervan. Bepaal het goede voor mij, waar het ook moge zijn, en maak mij daar tevreden mee.


Veel succes met het Istichâra gebed.


Wa Alaikoem Salaam Wa Rahmatoellahi Wa Barakatoeh
Namens beheer "Islam & meer"

Oegtikoem fie dien, Selima el Adel

Bron: Islam en Meer

03-02-2005, 18:25
Er is trouwens ook een topic over in het gedeelte 'islam&ik' met heel uitgebreide uitleg...een aanrader hoor

31-10-2007, 17:14


http://youtube.com/watch?v=Rj6FkONLyL8


deze Dou3a vond ik op youtubee..

01-11-2007, 21:17
"O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee.En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden."