Bekijk volle/desktop versie : Hoe bereik je de weg naar een oprecht hart ?



Pagina's : [1] 2

16-08-2013, 15:55
Assalamu alikum,[/SIZE]


Citaat:

[SIZE=2]De weg naar een oprecht hart:


Shaykh Saalih al-Fawzaan (hafidahu Allah) :


Vraag:

Wat is de weg naar een oprecht hart en het zuiveren ervan van haat, wrok en jaloezie? En wat zijn de beste middelen die helpen om een oprecht hart te hebben in dit leven?


Antwoord:

Het oprecht maken van het hart gebeurt met een aantal zaken:

Ten eerste: het zuiveren van de intentie voor Allaah -- 'azza wa jalla -- in de goede daden, het in gedachten houden van de Grootheid van Allaah -- jalla wa 'alaa -- en het in gedachten houden van de behoefte [van de persoon] aan Allaah -- 'azza wa jalla --. En het vermeerderen van de dhikr (het gedenken) van Allaah. Allaah -- de Verhevene -- heeft gezegd:

{Degenen die geloven (in de Eenheid van Allaah), en waarvan hun harten rust vinden in het gedenken van Allaah. Voorwaar, in het gedenken van Allaah vinden de harten rust.} [Soerah ar-Ra'd (13): 28]

Dus het vermeerderen van het gedenken van Allaah behoort tot datgene wat het hart tot leven brengt. En voorwaar, hij (de Profeet) -- sallal-Laahoe 'alayhi wa sallam -- heeft gezegd:

"Het voorbeeld van degene die Allaah gedenkt en degene die Allaah niet gedenkt, is zoals de levende en de dode!"

Wat ook behoort tot de middelen om het hart tot leven te brengen, is het eten van dingen die halaal (toegestaan, gewettigd) zijn en het verlaten van het eten van dingen die haraam (verboden, ongewettigd) zijn. Want voorwaar, het eten van dingen die haraam zijn verhardt het hart, verderft het hart en maakt het hart ziek. Want slecht voedsel heeft invloed op het hart en het lichaam!

Wat ook behoort tot de middelen om het hart tot leven te brengen... Allaah -- de Verhevene -- heeft gezegd:

{O Boodschappers! Eet van de Tayyibaat (alles dat goed en halaal is) en verricht goede daden.} [Soerah al-Moe'minoen (23):51]

En Allaah heeft de gelovigen bevolen met datgene waarmee hij de Boodschappers heeft bevolen. Hij zei:

{O jullie die geloven! Eet van de Tayyibaat (alles dat goed en halaal is) waarmee Wij jullie hebben voorzien.} [Soerah al-Baqarah (2):172]

Hij dient te eten van de Tayyibaat, wat betekent: de toegestane dingen. Want Allaah maakt de Tayyibaat (goede dingen) toegestaan voor ons en maakt de Khabaa'ith (slechte dingen) verboden voor ons. Dus het eten van de Tayyibaat, wat de toegestane dingen zijn, voedt de harten een goede maaltijd. Het eten van de Khabaa'ith (slechte dingen) voedt de harten een slechte maaltijd!

Wat ook de harten ziek maakt, is het luisteren naar de liedjes en de muziekinstrumenten, wat veel is geworden in deze tijd!

Wat ook de harten ziek maakt of haar doodt, is het zich wijden aan de sateliet tv, het internet en wat erin wordt uitgezonden van slechte dingen, kwade gedachten, verboden begeerten en schaamteloze scènes. Dit behoort tot de dingen die het hart ziek maken!

En ook het gezelschap houden van slechte mensen en het zitten met hen verderft de harten. Evenzo behoort het gezelschap houden van de goede mensen, de geleerden en de mensen van het goede tot datgene wat de harten tot leven brengt!



[video=youtube;7TPMRoJCH20]http://www.youtube.com/watch?v=7TPMRoJCH20[/video]

http://www.youtube.com/watch?v=7TPMRoJCH20



17-08-2013, 02:16



HADITH 28


Aboe Nadjih al-Irbad ibn Sariya (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd:

'De Boodschapper van Allah preekte eens op een zodanige manier, dat onze harten van vrees trilden en de tranen ons in de ogen sprongen. Wij zeiden: 'O Boodschapper van Allah! Dit lijkt veel op een afscheidstoespraak. Geef ons daarom raad !'

Hij 1 zei : 'Ik geef jullie het advies om vrees 2 voor Allah, de Almachtige, de Verhevene, te koesteren. Gehoorzaam en luister naar jullie leider, zelfs wanneer een slaaf jullie leider wordt. Waarlijk, diegene van jullie die lang zal leven, zal veel meningsverschillen zien. Je moet je dus aan mijn soenna 3 houden en aan de soenna van de rechtgeleide Kaliefen 4 ; klamp je daar stevig aan vast 5 . Pas op voor nieuwe toevoegingen 6 , want iedere toevoeging is een innovatie en iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur'!'

Overgeleverd door Aboe Dawoed en Tirmidie, die gezegd heeft dat het een goede en betrouwbare hadieth is.

1 De Profeet (Allahs zegen en vrede zij met hem)
2 In het Arabisch: ‘taqwa'
3 De oorspronkelijke betekenis is ‘weg' of ‘te volgen pad'.In de Islam wordt het als een technische term gebruikt voor het gehele doen en laten van de Profeet (Allah`s zegen en vrede en zegeningen zij met hem) en zijn Metgezellen (Allah`s welbehagen zij met hen), zoals het aan ons is overgeleverd.
4 De titel ‘rechtgeleide Kaliefen' is gegeven aan de eerste vier Kaliefen in de Islam.
5 Letterlijk: Bijt je daar met je tanden aan vast.
6 Bedoeld wordt elke ongeoorloofde toevoeging aan de geloofspraktijk. Het slaat dus niet op neutrale gewoontes,etc.

18-08-2013, 13:54
Hoedhayfah Ibn al-Yaman [Radhiya Allahu ‘anhu] zei:

“De mensen vroegen de Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gewoonlijk naar de goede dingen, maar ik vroeg hem gewoonlijk naar de slechte dingen, want ik was bang dat zij de macht over mij zouden krijgen. Ik zei: “O Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam], we waren in de onwetendheid [Djahiliyah] en het kwaad verdwaald, toen bracht Allah [Subhanu Allahu Ta’ala] ons dit goede [d.w.z de Islam]. Zal er iets slechts na dit goede komen?” Hij zei: “Ja.” Ik vroeg: “En zal er iets goeds na het slechte komen?” Hij zei: “Ja, maar het zal met iets slechts besmet zijn.” Ik vroeg: “Hoe zal het besmet zijn?” Hij zei: “Er zullen mensen zijn die anderen op een pad zullen leiden dat van het mijne verschilt. Je zult goed en kwaad in hen zien.” Ik vroeg: “Zal er kwaad na dit goede komen?” Hij zei: “Sommige mensen zullen bij de poorten van de Hel staan en roepen; iedereen die aan hun roep gehoor geeft zal in het Vuur geworpen worden.” Ik zei: “O Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam], beschrijf hen voor ons.” Hij zei: “Zij zullen van onze eigen mensen zijn en zij zullen onze taal spreken.” Ik vroeg: “Wat raad je mij aan te doen, als ik nog zal leven en dat zal zien?” Hij zei: “Blijf bij de belangrijkste groep [Al-Djama'ah] Moslims en hun leider [Imam].” Ik vroeg: “Wat moet ik doen als er geen belangrijkste groep en er geen leider is?” Hij zei: “Zonder je van al deze sekten af, zelfs als je de wortels van bomen moet eten en je door de dood in dit stadium wordt overmand!” [Saheeh Bukhari, Kitab al-fitnan 9/65]

30-09-2013, 11:17
HADITH 9 :



Aboe Hurayrah ‘Abder-Rahman Ibn Sachr (Allahs welbehagen zij met hem) heeft gezegd:Ik hoorde de Boodschapper van Allah (Allahs zegen en vrede zij met hem) zeggen:

‘Jullie moeten je ver houden van datgene wat ik jullie verbied,verricht zo veel mogelijk als jullie kunnen van datgene wat ik jullie opgedragen heb. Door hun vele vragen en meningsverschillen met hun Profeten zijn diegenen die voor jullie leefden, te gronde gegaan!'

Overgeleverd door Bukhari en Moslim.

30-09-2013, 12:28


...
Citaat door Arab-ELLA:
HADITH 9 :



Aboe Hurayrah ‘Abder-Rahman Ibn Sachr (Allahs welbehagen zij met hem) heeft gezegd:Ik hoorde de Boodschapper van Allah (Allahs zegen en vrede zij met hem) zeggen:

‘Jullie moeten je ver houden van datgene wat ik jullie verbied,verricht zo veel mogelijk als jullie kunnen van datgene wat ik jullie opgedragen heb. Door hun vele vragen en meningsverschillen met hun Profeten zijn diegenen die voor jullie leefden, te gronde gegaan!'

Overgeleverd door Bukhari en Moslim.

11-10-2013, 18:41

Abu Hoerairah zei dat de Boodschapper van Allah zei:

'Weten jullie wat achterklap (of roddel) is?'

Zij zeiden: 'Allah en Zijn Boodschapper weten het beste.'

Hij zei: 'Als je iets over je broeder zegt, wat hij niet leuk vindt, dat is achterklap.'

Iemand zei: 'Maar wat als mijn broeder zo is zoals ik zeg?

Hij zei: 'Als hij is zoals je zegt, dan heb je geroddeld en als hij niet is zoals je zegt, dan heb je hem belasterd!'

(Overgeleverd door Muslim; Sahih)

04-02-2014, 17:01

07-05-2014, 12:55

08-05-2014, 23:38
Bismillaah.

27-08-2014, 10:52

Citaat door Anoniem_101:
Bismillaah.
BarakAllahu feek for the up fisabililah aghi. Ghair insha Allah!

27-08-2014, 11:53
mooie topic, baraka allahu feek, heel erg leerzaam dit.

04-11-2014, 13:45

Citaat door Jibli-Bildi:
mooie topic, baraka allahu feek, heel erg leerzaam dit.
Alhamdulilah. Fijn om te horen! Allahuma ameen op je oprechte dua aghi. Wa ghairan djazak. Ghair insha Allah!

20-05-2015, 12:44



16-06-2015, 03:44
[video=youtube;rZ7b_ZG8JgI]https://www.youtube.com/watch?v=rZ7b_ZG8JgI[/video]

18-10-2015, 15:04

Citaat door Gebruiker95_:
...
Djazaki Allahu ghairan for the up fisabililah lieve sis. Ghair insha Allah!

Pagina's : [1] 2