Bekijk volle/desktop versie : Vraag aan de dames!!!



14-08-2013, 06:56
Salam aleikoem.

Ik moet nog vasten dagen inhalen.
Stagfirulah nog van vorig jaar en die jaar dat voor.

Ik wist echt niet dat je je vasten moest inhalen voor de volgende ramadan..
Ik dacht dat het beter was om gelijk in te halen en zo voor de volgende ramadan maar wist niet dat het echt verplicht was, heel stom van mij dat ik er geen info over ben gaan zoeken toen..

Ik voel mij hier erg schuldig over sinds ik het weet..

Wat moet ik nu doen? Hoe moet ik dit oplossen?
Ik moet die afgelopen twee jaar zoiezo inhalen dat ben ik ook meteen van plan na het inhalen van dit jaar en shawal.

Maar moet ik voor ' straf ' nog iets doen omdat ik het niet gelijk dat jaar heb ingehaald.?
Geld betalen? Berouw tonen? Wat moet ik doen


Shokran

14-08-2013, 08:14


De vraag die gesteld wordt is iets anders dan het jouwe, maar hier kun je je antwoord uit halen, in sha Allah.

Vasten van vorige jaren inhalen wanneer men het aantal dagen vergeten is:

Wanneer iemand dagen van Ramadaan nog moet inhalen en zich niet kan herinneren hoeveel het er zijnIn een jaar vastte ik sommige dagen niet toen ik mijn periode had, en ik ben tot nu toe nog niet in staat geweest om ze in te halen. Er zijn vele jaren voorbij gegaan en ik wil de dagen die ik nog moet vasten inhalen, maar ik herinner me niet meer het aantal dagen dat ik nog moet inhalen. Wat moet ik doen?Lof is aan Allah en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah. Je moet drie dingen doen:

1.Toon berouw aan Allah voor dit uitstellen (van het vasten) en heb spijt van de achteloosheid die in het verleden heef plaatsgevonden. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): "En keert jullie allen berouwvol ten Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." [al-Noor 24:31]
Dit uitstel is een zonde, en het is verplicht om daarvoor berouw te tonen aan Allah.

2- Haast je om het aantal dagen waarvan je denkt dat je dat nog moet inhalen, te vasten. En Allah belast niemand boven zijn vermogen. Hoeveel dagen je denkt dat je gemist hebt, dat is het aantal dat je moet inhalen. Dus als je denkt dat het tien dagen was, vast dan tien dagen. Als je denkt dat het meer of minder was dan dat, vast dan zoveel als je denkt, want Allah zegt Allah belast niemand dan volgens zijn vermogen."[al-Baqarah 2:286]
"Weest godvruchtig naar vermogen, luistert, gehoorzaamt en geeft weg, dat is beter voor u...”[al-Taghaabun 64:16]

3 -Voed een persoon voor elke dag (waarvan je het vasten moet inhalen) als je in staat bent om dit te doen. Als je arm bent en niet in staat bent om een ander te voeden, dan hoef je niets anders te doen dan te vasten en berouw te tonen. Voor elke dag moet je een halve saa’ van het voedsel van jouw land geven (wat gelijk is aan anderhalve kilo) voor degenen die in staat zijn om het te geven. En Allah is de Bron van kracht.

Zie Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh Ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn), 15/342)
Islam Q&A

Wallahoe a3lam. Vraag anders nog na bij mensen van kennis. Moge Allah jou vergeven zuster ♥.

14-08-2013, 22:00
Je moet ook van de jaren daarvoor gewoon inhalen! Doe het gewoon rustig aan..