Bekijk volle/desktop versie : 'Kabinet bezuinigt niet zes maar acht miljard'



13-08-2013, 13:50
Nederland gaat volgend jaar niet zes maar acht miljard bezuinigen.





De Nederlandse regering gaat volgend jaar waarschijnlijk acht miljard euro bezuinigen, twee miljard meer dan eurocommissaris Olli Rehn eiste om aan de Europese begrotingsnormen te voldoen. Dat schrijft het Financieele Dagblad dinsdag op basis van Haagse bronnen. Het kabinet wil geld vrijmaken om te investeren in de kwakkelende economie.

Het Centraal Planbureau presenteert woensdag nieuwe prognoses voor de Nederlandse economie in 2014. De door Brussel gewenste zes miljard euro aan bezuinigingen zijn hier nog niet in verwerkt, schrijft het FD.

Wel zijn al enkele maatregelen bekend die het kabinet geld moeten opleveren, aldus het dagblad. Zo gaat de loonsom in de publieke sector op de nullijn en bezuinigen zowel het Rijk als lagere overheden meer. Het FD refereert verder aan afspraken in de zorg en een aantal fiscale maatregelen die geld vrij moeten maken.

13-08-2013, 14:31



Citaat door Aviciii:
Focus je voornamelijk op de gezondheidszorg, dat is een ernstig probleem. Daar wordt teveel geld weggespoeld op een zeer onverantwoorde manier.
Dat denk ik ook. En stop dat geld vooral in onderwijs.

13-08-2013, 14:35
Als de miljoenen mensen die al jaren lang het geld dat zij hadden bestemd om te besteden op spaarrekeningen hebben gezet, de kat uit de boom kijken, slechts 20 % van dat bedrag alsnog zouden besteden zoals was gepland, dan is de schatkist al aanmerkelijk gezonder, zullen de bezuinigingen miljarden minder hoeven te worden.

Ook zullen er dan veel minder mensen hun baan verliezen.

13-08-2013, 14:36

Citaat door Leonidas:
Als de miljoenen mensen die al jaren lang het geld dat zij hadden bestemd om te besteden op spaarrekeningen hebben gezet, de kat uit de boom kijken, slechts 20 % van dat bedrag alsnog zouden besteden zoals was gepland, dan is de schatkist al aanmerkelijk gezonder, zullen de bezuinigingen miljarden minder hoeven te worden.

Ook zullen er dan veel minder mensen hun baan verliezen.
Mensen hebben gewoon mnder geld en gaan dus minder uitgeven. Wat denk je van de huizenmarkt. Ineens heb je geen 200.000 overwaarde.

13-08-2013, 14:52


"Het FD refereert verder aan afspraken in de zorg en een aantal fiscale maatregelen die geld vrij moeten maken."

Komen ze weer met belastingverhogingen... nog ff en we houden nix meer over... wegwezen hiero


13-08-2013, 16:23

Citaat door Globi:
Mensen hebben gewoon mnder geld en gaan dus minder uitgeven. Wat denk je van de huizenmarkt. Ineens heb je geen 200.000 overwaarde.
Nee mensen zijn gierig en angstig. Laagste consumentenvertrouwen in EU: Nederland.
Oppotten, zuinig doen, niets besteden en "going Dutch"
Dit is een culturele probleem.

13-08-2013, 16:26

Citaat door Leonidas:
Als de miljoenen mensen die al jaren lang het geld dat zij hadden bestemd om te besteden op spaarrekeningen hebben gezet, de kat uit de boom kijken, slechts 20 % van dat bedrag alsnog zouden besteden zoals was gepland, dan is de schatkist al aanmerkelijk gezonder, zullen de bezuinigingen miljarden minder hoeven te worden.

Ook zullen er dan veel minder mensen hun baan verliezen.
Sinds 5 jaar krijg ik- en met mij velen- per maand steeds minder geld , netto ca, 200 euro alles bij elkaar maandelijks, zoals bij menigeen.
Dat tikt negatief af. Dus ga ik minder besteden, zoals iedereen.
Want in Nederland functioneert de overheid als rover.
Van sparen is geen sprake meer, zoals bij iedereen.
De voorraad is op.

13-08-2013, 16:53

Citaat door aplat:
Sinds 5 jaar krijg ik per maand steeds minder geld , netto ca, 200 euro alles bij elkaar maandelijks, zoals bij menigeen.
Dat tikt negatief af. Dus ga ik minder besteden, zoals iedereen.
Van sparen is geen sprake meer, zoals bij iedereen.
De voorraad is op.
Er is nog nooit zoveel geld dagelijks op spaarrekeningen gezet als vanaf het moment dat hier bekend werd dat er problemen waren met de banken in de VS!

Het geld dat mensen van plan waren te besteden werd/wordt voor "alle zekerheid", hou ik mijn baan wel voorlopig op spaarrekeningen gezet.
Juist door die algemene kopersstaking, gaan bedrijven failliet, worden mensen ontslagen!

Paar weken geleden kwam econoom al met het bericht dat als mensen gemiddeld slechts 0,2 % meer zouden gaan uitgeven dan zij nu zijn gaan doen, de economie alle een flinke "boost" zou krijgen!

Natuurlijk zijn er groepen mensen die gewoon niets extra's hebben te besteden, maar er zijn miljoenen mensen die straks een flinke spaarrekening hebben, maar moeten constateren dat men zichzelf de ww in heeft gespaard.

De export doet het nog steeds - zeker gezien de crisis - goed.
De werkloosheid in Nl was en is nog steeds laag in verhouding met de andere EU landen.
Alleen de binnenlandse besteding blijft ver achter.
Daardoor te weinig geld naar de schatkist en steeds meer mensen die hun banen verliezen.

En al vanaf het moment, toen de problemen in de VS bekend werden en er in ons land nog totaal niets aan de hand was.

13-08-2013, 16:55

Citaat door anti-Amerika:
Nee mensen zijn gierig en angstig. Laagste consumentenvertrouwen in EU: Nederland.
Oppotten, zuinig doen, niets besteden en "going Dutch"
Dit is een culturele probleem.
Men heeft gewoon keihard minder geld te besteden. Ook door angst....ook omdat er minder geld is. Dat heeft niets met cultuur te maken. Het is zo. De buffer die je dacht te hebben is ineens minder.