Bekijk volle/desktop versie : Shawal vasten of eerst inhalen?



Pagina's : [1] 2

12-08-2013, 22:30
Moet een vrouw eerst haar dagen inhalen voordat ze shawal kan vasten?
En shawal bestaat uit 6 dagen vasten in sha Allah?
Kan iemand deze vragen beantwoorden, graag met daliel.
Jazaakum Allah.

12-08-2013, 22:37


Inhalen is verplicht. Shawwaal vasten is sunna. Verplichting gaat voor sunnah. Dus eerst inhalen.

12-08-2013, 22:42
Vraag:

Wat moet een vrouw eerst doen; de zes aanbevolen dagen van Shawwaal vasten of de dagen die zij nog moet inhalen van de maand Ramadan, vanwege haar ongesteldheid?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Als zij de beloning wilt verdienen die wordt genoemd in de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie (de maand) Ramadan en daarop zes dagen van (de maand) Shawwaal vast, het is alsof hij het gehele jaar heeft gevast.” (Moeslim)

Dan dient zij eerst de dagen van de maand Ramadan in te halen en vervolgens de zes dagen van de maand Shawwaal te vasten, zodat de overlevering ook op haar van toepassing zal zijn en zij de genoemde beloning zal verdienen.

Wat betreft de toelaatbaarheid van het uitstellen van het inhalen van de dagen van de maand Ramadan, dit is toegestaan, zolang zij deze maar voor de volgende Ramadan inhaalt.

Sheich Mohammed Saalih al-Munajjid

12-08-2013, 22:42

Citaat door ysf:
Inhalen is verplicht. Shawwaal vasten is sunna. Verplichting gaat voor sunnah. Dus eerst inhalen.
Ik lees ook dat sommige geleerden zeggen dat het toegestaan is, mits er geen tijdgebrek is. En aangezien een vrouw tot de volgende maand Ramadan de gelegenheid heeft haar dagen in te halen twijfel ik.

12-08-2013, 22:43



Citaat door TheSilence:
Vraag:

Wat moet een vrouw eerst doen; de zes aanbevolen dagen van Shawwaal vasten of de dagen die zij nog moet inhalen van de maand Ramadan, vanwege haar ongesteldheid?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Als zij de beloning wilt verdienen die wordt genoemd in de overlevering van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie (de maand) Ramadan en daarop zes dagen van (de maand) Shawwaal vast, het is alsof hij het gehele jaar heeft gevast.” (Moeslim)

Dan dient zij eerst de dagen van de maand Ramadan in te halen en vervolgens de zes dagen van de maand Shawwaal te vasten, zodat de overlevering ook op haar van toepassing zal zijn en zij de genoemde beloning zal verdienen.

Wat betreft de toelaatbaarheid van het uitstellen van het inhalen van de dagen van de maand Ramadan, dit is toegestaan, zolang zij deze maar voor de volgende Ramadan inhaalt.

Sheich Mohammed Saalih al-Munajjid
Shokran, dit blijft toch een lastig onderwerp.

12-08-2013, 22:46

Citaat door Wafiqah:
Ik lees ook dat sommige geleerden zeggen dat het toegestaan is, mits er geen tijdgebrek is. En aangezien een vrouw tot de volgende maand Ramadan de gelegenheid heeft haar dagen in te halen twijfel ik.
Dit lees ik ook vaker:

Vraag:

Wat is het oordeel over degenen die vrijwillig vasten alvorens zij de gemiste dagen van de Ramadan hebben ingehaald?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

De geleerden verschillen van mening betreffende het oordeel over het vrijwillig vasten vóórdat men de gemiste dagen van de Ramadan heeft ingehaald. Een aantal geleerden zegt dat het niet correct is dat men vrijwillig vast vóór de inhaaldagen gevast zijn. Daarnaast begaat deze persoon dan een zonde. Hun bewijs hiervoor is dat vrijwillige daden niet verricht kunnen worden vóór de verplichting.

Sommige mensen van kennis beweren echter dat het is toegestaan, mits er geen tijdnood is. Zij zeggen: “Wanneer er genoeg tijd is, dan is het toegestaan om vrijwillige daden te verrichten. Dit is net zoals wanneer men vrijwillige gebeden vóór de verplichte gebeden verricht. Een voorbeeld hiervan: het Dohr-gebed begint in de middag en eindigt wanneer de schaduw gelijk is aan het beschaduwde object. Tussen deze tijdsduur is het toegestaan om vrijwillige gebeden te verrichten omdat het tijdsbestek groot is.”

Deze uitspraak is de uitspraak van de meerderheid van de jurisprudentie geleerden. Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien heeft deze uitspraak verkozen en zei: “Deze uitspraak is een heldere uitspraak. Het meest correcte is dat zijn vasten correct is en dat hij niet zondig is, omdat de analogie hier duidelijk is.

Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen) …”

(Soerat al-Baqarah: 185)

Met andere woorden, er zijn andere dagen om deze in te halen. Allah heeft deze niet ingeperkt om ze achtereenvolgend te vasten. Wanneer ze ingeperkt zouden worden door het achtereenvolgend te vasten, dan zou het direct vasten verplicht worden. Dit is het bewijs dat er voor deze zaak genoeg tijd is.”

(Sharh ul-Moemtic, boekdeel 6, blz. 448)

Islamqa.com

Ik denk dat wij het zeker voor het onzekere moeten nemen. En Allaah weet het beste.

12-08-2013, 22:47

Citaat door Wafiqah:
Shokran, dit blijft toch een lastig onderwerp.
Ja, dat is het zeker!

12-08-2013, 22:49

Citaat door TheSilence:
Dit lees ik ook vaker:

Vraag:

Wat is het oordeel over degenen die vrijwillig vasten alvorens zij de gemiste dagen van de Ramadan hebben ingehaald?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

De geleerden verschillen van mening betreffende het oordeel over het vrijwillig vasten vóórdat men de gemiste dagen van de Ramadan heeft ingehaald. Een aantal geleerden zegt dat het niet correct is dat men vrijwillig vast vóór de inhaaldagen gevast zijn. Daarnaast begaat deze persoon dan een zonde. Hun bewijs hiervoor is dat vrijwillige daden niet verricht kunnen worden vóór de verplichting.

Sommige mensen van kennis beweren echter dat het is toegestaan, mits er geen tijdnood is. Zij zeggen: “Wanneer er genoeg tijd is, dan is het toegestaan om vrijwillige daden te verrichten. Dit is net zoals wanneer men vrijwillige gebeden vóór de verplichte gebeden verricht. Een voorbeeld hiervan: het Dohr-gebed begint in de middag en eindigt wanneer de schaduw gelijk is aan het beschaduwde object. Tussen deze tijdsduur is het toegestaan om vrijwillige gebeden te verrichten omdat het tijdsbestek groot is.”

Deze uitspraak is de uitspraak van de meerderheid van de jurisprudentie geleerden. Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien heeft deze uitspraak verkozen en zei: “Deze uitspraak is een heldere uitspraak. Het meest correcte is dat zijn vasten correct is en dat hij niet zondig is, omdat de analogie hier duidelijk is.

Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):

“…maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen) …”

(Soerat al-Baqarah: 185)

Met andere woorden, er zijn andere dagen om deze in te halen. Allah heeft deze niet ingeperkt om ze achtereenvolgend te vasten. Wanneer ze ingeperkt zouden worden door het achtereenvolgend te vasten, dan zou het direct vasten verplicht worden. Dit is het bewijs dat er voor deze zaak genoeg tijd is.”

(Sharh ul-Moemtic, boekdeel 6, blz. 448)

Islamqa.com

Ik denk dat wij het zeker voor het onzekere moeten nemen. En Allaah weet het beste.
Er staat wel dat de meerderheid hier mee eens is. Allahou a3lam.
Denk dat ik dan maar snel ga beginnen met eerst in te halen. Zal zwaar zijn, heb altijd moeite met concentratie op werk maar gair in sha Allah.

12-08-2013, 22:51

Citaat door Wafiqah:
Ik lees ook dat sommige geleerden zeggen dat het toegestaan is, mits er geen tijdgebrek is. En aangezien een vrouw tot de volgende maand Ramadan de gelegenheid heeft haar dagen in te halen twijfel ik.
Bij 1 van de lezingen waar ik bij was legde een Sheikh het mooi uit. Hij zei: Als je 1000 euro schuld hebt en daarna 1000 euro weer in je bezit krijgt. Betaal je dan eerst je schuld af, of geef je die 1000 euro uit aan vrijwillige sadaqa om daarna weer pas te gaan sparen om je schuld af te betalen?

Je betaalt natuurlijk eerst je schuld af.

12-08-2013, 22:52

Citaat door ysf:
Bij 1 van de lezingen waar ik bij was legde een Sheikh het mooi uit. Hij zei: Als je 1000 euro schuld hebt en daarna 1000 euro weer in je bezit krijgt. Betaal je dan eerst je schuld af, of geef je die 1000 euro uit aan vrijwillige sadaqa om daarna weer pas te gaan sparen om je schuld af te betalen?

Je betaalt natuurlijk eerst je schuld af.
Klopt, het is een beetje logisch nadenken.
Shokran.

12-08-2013, 22:53

Citaat door Wafiqah:
Er staat wel dat de meerderheid hier mee eens is. Allahou a3lam.
Denk dat ik dan maar snel ga beginnen met eerst in te halen. Zal zwaar zijn, heb altijd moeite met concentratie op werk maar gair in sha Allah.
Ja en ik vind hun argumenten ook krachtiger, wa Allaahoe a3lem. Het blijft een twijfelgevalletje.

Dat wordt inderdaad zwaar dan. Moge Allaah het gemakkelijker voor je maken en je belonen met al het goede in deze wereld en hierna, ameen!

12-08-2013, 22:59

Citaat door TheSilence:
Ja en ik vind hun argumenten ook krachtiger, wa Allaahoe a3lem. Het blijft een twijfelgevalletje.

Dat wordt inderdaad zwaar dan. Moge Allaah het gemakkelijker voor je maken en je belonen met al het goede in deze wereld en hierna, ameen!
Inderdaad, als de meerderheid pok daarover eens is, dan zal het ook zo zijn denk ik.

Allahouma ameen, li kouli naas al moelimien. Shokran lieverd

12-08-2013, 23:06



Citaat door Wafiqah:
Klopt, het is een beetje logisch nadenken.
Shokran.

Ik heb ook even voor de zekerheid in het boek al fiqhu al maalikiya voor je gekeken. In de maaliki madhab is het makroeh om vrijwillig te vasten als je nog verplichte dagen hebt in te halen.

Wa Allahu A3lam.

Moge Allah het voor je gemakkelijk maken.

12-08-2013, 23:11

Citaat door ysf:
Ik heb ook even voor de zekerheid in het boek al fiqhu al maalikiya voor je gekeken. In de maaliki madhab is het makroeh om vrijwillig te vasten als je nog verplichte dagen hebt in te halen.

Wa Allahu A3lam.

Moge Allah het voor je gemakkelijk maken.
Duidelijk, jazaak Allah.

Ameen.

13-08-2013, 00:21

Citaat door Wafiqah:
Moet een vrouw eerst haar dagen inhalen voordat ze shawal kan vasten?
En shawal bestaat uit 6 dagen vasten in sha Allah?
Kan iemand deze vragen beantwoorden, graag met daliel.
Jazaakum Allah.
Eerst de dagen van de maand Ramadaan inhalen of eerst Shawwaal?

Shaych Ibn 'Uthaymeen -rahimahoe Allaah-, werd gevraagd:

Wat als een vrouw dagen van Ramadhaan verschuldigd is (moet inhalen) - is het toegestaan voor haar om voorrang te geven aan het vasten van de zes dagen van Shawwaal boven het inhalen van de dagen die ze verschuldigd is? Of moet ze prioriteit geven aan de dagen die ze verschuldigd is over het vasten van de zes dagen van Shawwaal?

Hij Antwoordde:
Als een vrouw nog steeds dagen verschuldigd is van Ramadhaan, dan zou ze de zes dagen van Shawwaal niet moeten vasten, totdat ze heeft ingehaald wat ze verschuldigd is, omdat de Profeet -Alayhi saallaatu wassalaam- heeft gezegd: "Wie Ramadhaan vast en het laat opvolgen met zes dagen van Shawwaal..." Wie nog dagen van de Ramadhaan moet inhalen, heeft Ramadhaan niet gevast, dus ze zal de beloning van het vasten van de zes dagen van Shawwal niet ontvangen, totdat ze klaar is met het inhalen van de verschuldigde dagen.

Als we aannemen dat dit inhalen van de gemiste vastendagen de hele maand Shawwaal duurt, zoals een vrouw die bloedde na een bevalling en helemaal niet heeft gevast in Ramadhaan en toen begon met het inhalen van haar gemiste dagen in Shawwaal en daar niet klaar mee was tot Dhul-Qa'dah begon, dan mag ze de zes dagen vasten en zal ze de beloning hebben van iemand die ze heeft gevast in Shawwaal, omdat ze het heeft uitgesteld voor een noodzakelijke reden, dus ze zal de beloning hebben.

[Majmoo' al-Fataawa, 20/19.]

Pagina's : [1] 2