Bekijk volle/desktop versie : Is het toegestaan voor de menstruerende vrouw om de Qoraan te reciteren/aan te raken?



11-08-2013, 16:17




[SIZE=1" -->1. Een gesteldheid waarin iemand verkeert na het hebben van geslachtsgemeenschap of een orgasme.
2. De letterlijke betekenis van Hadath is gebeurtenis. In fiqh-termen wordt er het volgende mee bedoeld: winden, toiletteren, zaadlozing of gemeenschap. Winden en toiletteren zijn van de kleine Hadath en kunnen opgeheven worden door de Woedoe'. Gemeenschap, zaadlozing, menstruatie en kraambloed zijn van de grote Hadath en kunnen opgeheven worden door de Ghoesl (grote wassing).


12-08-2013, 14:33


Er zijn overleveringen waarin word gezegd dat niemand de Qoraan mag aanraken die onrein is.. Menstruatie valt toch onder onreinheid?

12-08-2013, 14:34

Citaat door Cuteegirl.:
Er zijn overleveringen waarin word gezegd dat niemand de Qoraan mag aanraken die onrein is.. Menstruatie valt toch onder onreinheid?
Kan je die overleveringen vermelden oegtie?

12-08-2013, 14:40
sahih hasan hadith. Al-Hafiz ibn Hajar heeft gezegd: de waarheid is dat het een hasan hadith is die als bewijs kan worden gebruikt)

Volgens de hadith van Ibn ‘Umar (radiAllah ‘anhu) heeft de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) gezegd: “De menstruerende vrouw en degene die in staat van onreinheid (janaabah) is, zou niets van de Qur’aan moeten reciteren.” (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 131; Ibn Maajah, 595; al-Daaraqutni, 1/117; al-Bayhaqi, 1/89. Dit is een da’ief hadith omdat het overgeleverd was door Isma’il ibn ‘Ayyash van de Hijaazis en zijn overleveringen zijn da’ief zoals welbekend is bij degenen die bekend zijn met de studie van hadith. Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah heeft gezegd (21/460): het is een da’ief hadith met de unanieme overeenstemming van de hadithgeleerden. Zie Nasb al-Raayah, 1/195; al-Talkhis al-Habir, 1/183)

Wa Allahoe a3lam.

12-08-2013, 14:43


Djazaak Allahu ghayr. Ik had ook begrepen dat er een verschil zat tussen de mus7af en de vertaalde koran, weet jij (of iemand anders) hier misschien iets van?

12-08-2013, 14:56
Er zit inderdaad verschil in opinie onder geleerden. Dit is een zaak van Idjtiehaad. Er is een 1e mening dat de menstruerende vrouw zowel niet mag aanraken als reciteren, dus ook niet uit het hoofd. Een 2e mening zegt dat ze enkel niet mag aanraken maar wel reciteren uit het hoofd, of oplezen van een computerscherm of dergelijke. En een 3e mening is dat ze wel mag aanraken en dus ook reciteren.

De meerderheid volgt de 2e mening. Shaykh al-Albaanie volgt de 3e mening. Maar Allaah weet beter wat de sterkste mening is.

De Profeet (Salla Allaahoe 'alaihie wa Sallam) zei:

"Als een geleerde Idjtiehaad verricht en hij komt daarmee tot een juist oordeel, dan komen hem twee beloningen toe. Maar als hij zich vergist (in zijn Idjtiehaad) dan komt hem één beloning toe."
{Zie al-Boekhaarie en Moeslim}

Om maar iemand te noemen, zegt bijvoorbeeld Shaykh Moehammad Saalih al-Moenaddjid dat aanraken niet mag.

12-08-2013, 15:05
Salamu alaikoum,

Weet je misschien welke geleerde(n) de eerste mening aannemen?

12-08-2013, 15:31

Citaat door Analiste.:
Salamu alaikoum,

Weet je misschien welke geleerde(n) de eerste mening aannemen?
Ik herinner ik me een uitspraak van Imaam an-Nawawie alleen.. daarin stond dat het verboden was om te reciteren. En ik meen dat in de Hanafi-madhab deze mening ook sterk wordt gevolgd.. Maar Allaahoe a'lam.. Ik zie de 2e mening als beste.. maar wie ben ik hehe..

12-08-2013, 15:34

Citaat door UtrechtseJihad:
Er zit inderdaad verschil in opinie onder geleerden. Dit is een zaak van Idjtiehaad. Er is een 1e mening dat de menstruerende vrouw zowel niet mag aanraken als reciteren, dus ook niet uit het hoofd. Een 2e mening zegt dat ze enkel niet mag aanraken maar wel reciteren uit het hoofd, of oplezen van een computerscherm of dergelijke. En een 3e mening is dat ze wel mag aanraken en dus ook reciteren.

De meerderheid volgt de 2e mening. Shaykh al-Albaanie volgt de 3e mening. Maar Allaah weet beter wat de sterkste mening is.

De Profeet (Salla Allaahoe 'alaihie wa Sallam) zei:

"Als een geleerde Idjtiehaad verricht en hij komt daarmee tot een juist oordeel, dan komen hem twee beloningen toe. Maar als hij zich vergist (in zijn Idjtiehaad) dan komt hem één beloning toe."
{Zie al-Boekhaarie en Moeslim}

Om maar iemand te noemen, zegt bijvoorbeeld Shaykh Moehammad Saalih al-Moenaddjid dat aanraken niet mag.
Shaykh Al Albaani staat dus achter de mening dat het toegestaan is voor de menstruerende vrouw om de Qoraan aan te raken en te reciteren, maar hij heeft wel gezegd dat deze overlevering sahih is:

In een brief aan ‘Amr ibn Hazm, vertelde de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) de mensen van Jemen: “Niemand zou de Qur’aan aan moeten raken, behalve degene die taahir (rein) is.” (Overgeleverd door Malik, 1/199; al-Nisaa’i, 8/57; Ibn Hibbaan, 793; al-Bayhaqi, 1/87. Al-Hafiz ibn Hajar heeft gezegd: Een groep geleerden heeft deze hadith als sahih geclassificeerd omdat het zo welbekend is. Al-Shaafi’i heeft gezegd: Het is bewezen door hen dat het een brief was die gestuurd was door de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam). Ibn ‘Abd al-Barr heeft gezegd: “Deze brief is bekend onder de geleerden van sirah en is welbekend onder de geleerden zodat het geen isnaad nodig heeft. Het is als tawaatur omdat de mensen het geaccepteerd en herkend hebben. Shaykh al-Albaani heeft gezegd dat het sahih is. Al-Talkhis al-Habir, 4/17. Zie ook: Nasb al-Raayah, 1/196; Irwaa’ al-Ghalil, 1/158)

Valt menstruatie niet onder onreinheid?

12-08-2013, 15:54

Citaat door Cuteegirl.:
Shaykh Al Albaani staat dus achter de mening dat het toegestaan is voor de menstruerende vrouw om de Qoraan aan te raken en te reciteren, maar hij heeft wel gezegd dat deze overlevering sahih is:

In een brief aan ‘Amr ibn Hazm, vertelde de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) de mensen van Jemen: “Niemand zou de Qur’aan aan moeten raken, behalve degene die taahir (rein) is.” (Overgeleverd door Malik, 1/199; al-Nisaa’i, 8/57; Ibn Hibbaan, 793; al-Bayhaqi, 1/87. Al-Hafiz ibn Hajar heeft gezegd: Een groep geleerden heeft deze hadith als sahih geclassificeerd omdat het zo welbekend is. Al-Shaafi’i heeft gezegd: Het is bewezen door hen dat het een brief was die gestuurd was door de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wa salaam). Ibn ‘Abd al-Barr heeft gezegd: “Deze brief is bekend onder de geleerden van sirah en is welbekend onder de geleerden zodat het geen isnaad nodig heeft. Het is als tawaatur omdat de mensen het geaccepteerd en herkend hebben. Shaykh al-Albaani heeft gezegd dat het sahih is. Al-Talkhis al-Habir, 4/17. Zie ook: Nasb al-Raayah, 1/196; Irwaa’ al-Ghalil, 1/158)

Valt menstruatie niet onder onreinheid?
Je zou daar inderdaad een tegenstrijdigheid in kunnen zien. Maar, hoewel menstruatie een vorm van onreinheid is, is het niet gelijk aan onreinheid. En dus is het verschillend op punten. Hierom zeggen bepaalde geleerden (baserend op die verschillen) dat de vergelijking niet compleet gemaakt kan worden. Al-Albaanie blijkbaar ook. Een verschil is bijvoorbeeld dat onreinheid kan worden opgeheven door de grote wassing te verrichten, dus heeft een vrouw waarschijnlijk niet echt een excuus behalve luiheid. Bij menstruatie zal de wassing niks uitmaken natuurlijk..

12-08-2013, 16:01

Citaat door UtrechtseJihad:
Je zou daar inderdaad een tegenstrijdigheid in kunnen zien. Maar, hoewel menstruatie een vorm van onreinheid is, is het niet gelijk aan onreinheid. En dus is het verschillend op punten. Hierom zeggen bepaalde geleerden (baserend op die verschillen) dat de vergelijking niet compleet gemaakt kan worden. Al-Albaanie blijkbaar ook. Een verschil is bijvoorbeeld dat onreinheid kan worden opgeheven door de grote wassing te verrichten, dus heeft een vrouw waarschijnlijk niet echt een excuus behalve luiheid. Bij menstruatie zal de wassing niks uitmaken natuurlijk..
Oke, bedankt voor je antwoord.