Bekijk volle/desktop versie : Het verwoestende effect van zonden op de religie van een dienaar..........?!



Pagina's : [1] 2

01-08-2013, 04:15
Assalamu alikum,[/SIZE]



Citaat:

[SIZE=2]Het verwoestende effect van zonden op de religie van een dienaar, in deze wereld en in het Hiernamaals!


Zonden hebben een verschrikkelijk lelijk, schadelijk en verwoestend effect op het hart en het lichaam in deze wereld en in het hiernamaals, en alleen Allaah subhanahu watahala bevat (de realiteit van) dit effect:


[COLOR="#800080"]Hieronder valt:

(1) Het niet verkrijgen van Kennis: want kennis is een verlichting welke door Allaah in het hart wordt geworpen, terwijl de zonde dit licht verdempt.

Toen Iemaam ash-Shaafie'ie bij (Iemaam) Maalik aan het lezen was (kennis zoeken) was hij (Maalik) erg te spreken over wat hij zag van zijn nauwkeurige alertheid, uitblinkende slimheid en juiste begrip, waarop hij zei: "Ik zie dat Allaah jouw hart heeft verlicht, dus demp het niet met het begaan van zonden!"


Iemaam ash-Shaafie`ie heeft gezegd:

“Ik klaagde bij Waqie' over mijn slechte onthouden...

Hij (Waqie&rsquo zei: “Je moet het verrichten van zonden laten.”

En hij zei: “Weet dat kennis een gunst is En de Gunst van Allaah, die loopt een zondaar mis!”



(2) Het niet verkrijgen van voorziening: In al-Moesnad (van Iemaam Ahmed) staat:

(("Voorwaar, het kan zijn dat een dienaar een gunst ontzegt wordt door toedoen van een zonde die hij heeft begaan!&quot)[1]

En net zoals Godsvrees (Taqwaa) de voorziening vergroot, zo maakt het laten van Godsvrees iemand arm. Er is dus niets beter voor het verkrijgen van voorziening dan het laten van zonden!


En hieronder valt:

(3) Een naar gevoel dat opleeft in het hart van een zondaar en (wat opleeft) tussen hem en Allaah subhanahu watahala. Er is hier totaal geen zalig gevoel bij te bedenken, zelfs al zouden alle lekkere zaken van de wereld voor hem verzameld worden zal dit nare gevoel niet doen verdwijnen.

Deze zaak wordt echter door niemand anders bemerkt dan door degene wiens hart (vol van) kuisheid is, want: een dode, die voelt de wonden niet meer!

Dus als men het begaan van zonden niet zou laten behalve om de reden van vermijding van dit nare gevoel, dan had een pienter persoon geen moeite om dit te laten!

Een persoon klaagde bij een aantal kenners over een naar gevoel dat hij in zijn binnenste beaamt, hij zei tegen hem:

“Als zonden je een naar gevoel hebben gegeven. Dan laat het, als je wil en ga door met (je) leven!”

En er is niets naarders voor het hart dan een zonde die begaan wordt op vervolg van een andere zonde. En bij Allaah subhanahu watahala is de Toevlucht!!!

En hieronder valt:


(4) Een vreemd gevoel wat tussen hem en de mensen ontstaat, specifiek de vrome mensen onder hen, want er ontstaat een vreemd gevoel tussen hem en hen (hij wil niet graag in hun bijzijn zijn). Telkens als dit vreemde gevoel sterker wordt zal hij verder van hen en hun bijeenkomsten af komen te staan. En hij zal de groep van Satan naderen, zoveel als hij van de groep van ar-Rahmaan (Allaah) zal afwijken. En dit vreemde (nare) gevoel zal als het nog sterker wordt gaan heersen en tussen hem en zijn vrouw, kinderen, familie en tussen hem en zichzelf gaan staan. Vervolgens zie je dat hij strest van zichzelf!!!


Een aantal van de Selef (al-Foedayl ibn 'Iyaad) hebben gezegd: "Als ik zondig ben tegenover Allaah dan merk ik dat aan mijn rijdier en mijn vrouw!" [al-Hillieyyah 8/109]

En hieronder valt:

(5) De bemoeilijking van zijn zaken, hij neemt zich dan ook niets voor behalve dat het hem niet lukt of dat het hem alleen met grote moeite afgaat. Want, zoals Hij de aangelegenheden voor degene die het vrezen (van Allaah) laat bemoeilijkt, zo vergemakkelijkt Hij (in tegenstelling tot de eerste) de zaken van degene die Allaah vreest!

En bij Allaah! Wat vreemd! Hoe kan het zijn dat een dienaar de deuren van goed en profijt gesloten aantreft en de wegen hiernaar toe bemoeilijkt vindt en dan niet weet waar het vandaan komt!?

En hieronder valt:

(6) Een donkerte die hij werkelijk in zijn hart voelt, hij voelt dit net zoals dat hij de verschrikkelijke donkerte van de nacht bezichtigt als deze aanvangt. En zo wordt de donkerte van zonden voor het hart, zoals de donkerte van de nacht die men met het blote oog kan bezichtigen. Want voorwaar, gehoorzaamheid (aan Allaah) is een verlichting, terwijl ongehoorzaamheid (aan Hem) een donkerte is!

Telkens als deze donkerte sterker wordt vermeerderen zijn twijfels, totdat hij uiteindelijk in innovaties, dwalingen en verwoestende zaken belandt terwijl hij er niets van merkt. Zoals een blinde die in de duisternis van de nacht alleen op pad gaat![2]

Deze donkerte versterkt vervolgens, totdat het zichtbaar wordt in de ogen en daarna bedekt het het gezicht. Het gezicht wordt dan zo zwart (zonder licht) dat iedereen het kan zien.

'Abdoellaah ibn 'Abbaas heeft gezegd: "Voorwaar een goede daad verzorgt het gezicht van een gloed, het hart van licht, vergroting van de voorziening, kracht in het lichaam en liefde in de harten van de schepping!"[3]

En hieronder valt:

(7) De zonde verzwakt het hart en het lichaam: Wat betreft de verzwakking van het hart, dit is duidelijk. Beter gezegd het verzwakt het hart zodanig dat het uiteindelijk het hele levendige totaal verliest!

Wat betreft de verzwakking van het lichaam (zeg ik) : Voorwaar de kracht van een gelovige is in zijn hart, telkens als zijn hart sterkt, sterkt zijn lichaam. Maar een zondaar, die zelfs als zijn lichaam sterk is, zal in tijden van nood de zwakste persoon zijn en zijn kracht zal hem belazeren op het moment wanneer hij zichzelf (het hardst) nodig heeft!

Overpeins eens de kracht die de lichamen van de Perzen en de Romeinen hadden, hoe heeft deze kracht hen wel niet belazerd op het moment dat ze het (het hardst) nodig hadden? Want, (uiteindelijk) hebben de gelovigen (moslims) hen overwonnen met de kracht van hun lichamen en die van hun 'harten'![4]

En hieronder valt:

(8) Een ontzegging van gehoorzaamheid aan Allaah subhanahu watahala. Als er dus geen andere bestraffing was voor het doen van zonden dan dat gehoorzaamheid ingeruild wordt door zonde en vervolgens de weg van een volgende gehoorzaamheid verbroken wordt en er door het begaan van een (andere) zonde een derde weg wordt verbroken en een vierde…en ga zo maar door [dan zou dit al genoeg moeten zijn]! Want al deze daden van gehoorzaamheid zijn stuk voor stuk beter dan deze wereld en wat er op staat![5]

En dit is net zoals een persoon die iets eet waardoor hij verboden wordt van verschillende andere etentjes die veel beter (en lekkerder) als de eerste zijn. En bij Allaah is de Toevlucht!!!

En hieronder valt:

(9) Zonden verkorten de levensduur en wissen zijn baraaka uit, dit is iets onherroepelijks, want net zoals dat het goede (al-Birr) het leven verlengt, zo verkort het zondigen het leven...!



Arabische bron: Ad-Daa` wad-Dawaa` blz. 153-157, 1e druk Daar-Ibn Choezaymah 1997NC-1417NH.:

Voetnoten:

[1] Zwakke overlevering, maar de betekenis klopt.

[2] Voetnoot vertaler: Ibn Qayyim zegt op blz. 124 van hetzelfde boek: "En het is een verplichting om te weten dat het zondigen en het begaan van slechtheden ongetwijfeld schadelijk is. En voorwaar dit schadelijke effect op het hart is zoals het schadelijke effect van gif op de lichamen, en elk heeft een verschil in schadelijkheid!"

[3] Aboe Noe'aym in al-Hillieyyah op gezag van Anes en niet van Ibn 'Abbaas 2/161.

[4] Voetnoot vertaler: Zie de Tafsier van Soerah ar-Roem en lees de geschiedenis om erachter te komen hoe de moslims deze twee grote en machtige rijken verslagen hebben! Moge Allaah de kracht van deze Natie (moslims) terug doen keren! Amien!

[5] Voetnoot vertaler: In Moesnad van Iemaam Ahmed staat: op gezag van Oem Salamah: de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft gezegd: "Wanneer de zonden zich manifesteren onder mijn Natie dan zal Allaah hen allen met een straf van Hem bevatten!" Ik (Oem Salamah) vroeg: "Zijn er dan in die tijd geen vromen onder hen?" Hij zei: "Jawel" Ik zei: "Wat gebeurt er dan met hen?" Hij zei: “Hen zal hetzelfde als de rest ondergaan, vervolgens zullen zij naar vergiffenis en Tevredenheid van Allaah gaan (het Paradijs)!"


Door Imaam Ibn Qayyim al-Djawziyyah (rahimahu Allah).



Video`s :

[video=youtube;gMYPQ8fJs3s]http://www.youtube.com/watch?v=gMYPQ8fJs3s[/video]



[video=youtube;vge8J33T2Xo]http://www.youtube.com/watch?v=vge8J33T2Xo[/video]



[video=youtube;wEfDhgameQA]http://www.youtube.com/watch?v=wEfDhgameQA[/video]
[/COLOR]



01-08-2013, 10:57


Allah kijkt niet naar jullie uiterlijk, maar naar jullie harten!


Op gezag van abie Hoerayrah `Abdelrahmaan bin Sakhr (رضي الله عنه) die zei: De Profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:


“Allah kijkt niet naar jullie lichamen, en niet naar jullie uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten!” (Overgeleverd door Moslim)



Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (rahimahu Allah) zegt over deze overlevering het volgende:



Deze overlevering duidt op datgene waar de volgende uitspraak van Allah op duidt:


O mensheid! We hebben jullie geschapen vanuit een man en vrouw, en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt zodat jullie elkaar kennen. Voorwaar, de meest edele van jullie bij Allah zijn degenen die het meeste taqwa hebben. Voorwaar Allah is van alles op de hoogte, Alwetend. [al-Hoedjoeraat (49): 13]

Allah (de Verhevene) kijkt dus niet naar de lichamen van zijn dienaren. Zijn deze groot of klein, sterk of zwak. En Hij kijkt niet naar het uiterlijk, knap of lelijk. Dit alles stelt niets voor bij Allah. En Hij kijkt ook niet naar iemands afkomst. Is het een edele (hoge) afstamming of een lage afstamming. En Hij kijkt ook niet naar iemands rijkdommen. Allah kijkt nooit naar iets van het bovengenoemde!

Dus er is geen band tussen Allah en Zijn dienaren behalve met taqwa (vrees voor Allah). Degene die Allah het meest vreest, die staat het dichts bij Allah en is degene met de meeste eer bij Allah! Schep dus nooit op met je geld noch met je auto noch met iets anders van de wereldse zaken! Echter als Allah je laat doen slagen in het hebben van taqwa, dan is dit een gunst van Allah op jou! Gedank Allah hier dan om!!


Bron: Uitleg Riyadh as-Salihien (tuinen der oprechten) van Iemaam an-Nawawie, hadieth nr. 7, blz. 60.

02-08-2013, 16:51
Imaam ‘Abd Allah Ibn Al-Mubaarak heeft volgens een overleveringsketen die teruggaat tot Abu Umayya Al-Djumahi [Radhiya Allahu ‘anhu] overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd heeft:

“Reken op drie tekenen van het Uur; [COLOR="Blue"]één ervan is dat men kennis gaat zoeken bij de pseudo-wetenschappers, as saagir.”
[Saheeh hadeeth. Zie Kitaab Az-Zuhd van Ibn Al-Mubaarak, verbeterd door Al-A’zami p. 20 hadeeth nr. 61. Zie ook Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer van Al-Albaani 2/243 hadeeth nr. 2203].


Toen Ibn Al-Mubaarak [Rahimahu Allaah] vroeg over die mensen antwoordde hij:

“Dat zijn mensen die [in de naam van de godsdienst spreken] maar in feite hun eigen meningen uiten. Dus ze kijken niet na of hun argumenten ondersteund worden door de Quran, de Sunnah en de uitspraken van de echte geleerden, al kaabir. Ze hebben de godsdienstwetenschap niet van mensen die echt kennis bezitten geleerd, maar door zelf boeken te lezen, en wie wetenschap uit boeken haalt die begaat heel veel fouten.”


Ibn Mas’uud [Radhiya Allahu ‘anhu] zou gezegd hebben:

“De mensen zullen op het rechte pad blijven zolang ze kennis opdoen van de metgezellen van de Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] en van de echte wetenschappers, al kaabir. Eens ze zich gaan laten onderrichten door pseudo-wetenschappers, as saagir, zullen ze van mening gaan verschillen en hun ondergang tegemoet gaan!”

[Zie het boek Kitaab Az-Zuhd p. 281 hadeeth nr. 815].[/COLOR]

02-08-2013, 23:10
What to do in times when the true Islaam has become something strange :


Shaykh Abdul Azeez Ibn Abdullah Bin Baz (rahimuhuAllah) :



This condition is the confirmation of what our Prophet and Messenger (sallallaahu 'alayhi wa sallam) has told us in an authentic hadeeth, “Islam began as something strange, and it will return as something strange, so give glad tidings to the strangers.” 1

In another narration it was said, “ O Messenger of Allah, who are the strangers?” He (sallallaahu 'alayhi wa sallam) replied “those who are steadfast in righteousness at a time when the people become corrupt.” 2

In another version he (sallallaahu 'alayhi wa sallam) said, “those who correct what the people have corrupted of my sunnah”3

So this noble hadeeth makes it clear to the people of intellect that calling to the truth and refuting that which the people have introduced into the religion, at a time when Islaam is strange, is regarded to be from the reformation which the prophet (sallallaahu 'alayhi wa sallam) encouraged and praised it’s people for. This great hadeeth also makes clear to the readers, that it is obligatory upon the people of truth, when Islaam has become strange, to become more active in explaining the rulings of Islaam, giving da’wah and spreading its merits and virtues, and fighting against the vices. It is also necessary for them to be firm upon that until they become oxne of the righteous people at a time when corruption is prevalent, and they become oxne of those who correct the mischief when the people are active in it. Indeed Allah is the Granter of success, Exhalted be He!


FOOTNOTES:

1 – Collected by Muslim
2 – Tahaawee in al-Mushkil (298/1)
3 – Tirmidhee (2765), Tabaranee in al-Kabeer (16/17), al-Bazzaar (3287) and others.

26-08-2013, 12:33


Imaam ‘Abd Allah Ibn Al-Mubaarak heeft volgens een overleveringsketen die teruggaat tot Abu Umayya Al-Djumahi [Radhiya Allahu ‘anhu] overgeleverd dat de Boodschapper van Allah [sallAllahu ‘alayhi wa salam] gezegd heeft:

“Reken op drie tekenen van het Uur; [COLOR="Blue"]één ervan is dat men kennis gaat zoeken bij de pseudo-wetenschappers, as saagir.”

[Saheeh hadeeth. Zie Kitaab Az-Zuhd van Ibn Al-Mubaarak, verbeterd door Al-A’zami p. 20 hadeeth nr. 61. Zie ook Saheeh Al-Djaami’ As-Sagheer van Al-Albaani 2/243 hadeeth nr. 2203].


Toen Ibn Al-Mubaarak [Rahimahu Allaah] vroeg over die mensen antwoordde hij:

“Dat zijn mensen die [in de naam van de godsdienst spreken] maar in feite hun eigen meningen uiten. Dus ze kijken niet na of hun argumenten ondersteund worden door de Quran, de Sunnah en de uitspraken van de echte geleerden, al kaabir. Ze hebben de godsdienstwetenschap niet van mensen die echt kennis bezitten geleerd, maar door zelf boeken te lezen, en wie wetenschap uit boeken haalt die begaat heel veel fouten!”


Ibn Mas’uud [Radhiya Allahu ‘anhu] zou gezegd hebben:

“De mensen zullen op het rechte pad blijven zolang ze kennis opdoen van de metgezellen van de Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] en van de echte wetenschappers, al kaabir. Eens ze zich gaan laten onderrichten door pseudo-wetenschappers, as saagir, zullen ze van mening gaan verschillen en hun ondergang tegemoet gaan!”

[Zie het boek Kitaab Az-Zuhd p. 281 hadeeth nr. 815].[/COLOR]

24-11-2013, 18:51
Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “Waarlijk degenen die zeggen: ,,Onze Heer is Allah.” en die vervolgens standvastig zijn; er zal geen vrees over hen komen en zij zullen niet treuren. Zij zijn de bewoners van het Paradijs, daarin zullen zij eeuwig verblijven als een beloning voor wat zij pleegden te doen.” (Soerat al-Ahqaaf: 13-14)

Aboe cAmrah Soefyaan bin cAbd Allah overlevert dat hij het volgende zei: “O Boodschapper van Allah, doe mij een uitspraak over de Islam, waarna ik niemand daarover hoef te vragen.” Hij antwoordde: “Zeg: ,,Ik geloof in Allah en houdt je hieraan vervolgens vast.” (Moeslim) Aboe Bakr as-Siddieq zei over het zinsdeel ‘en die vervolgens standvastig zijn’: “Het betekent dat je geen deelgenoten toekent aan Allah.” Aboel cAaliyah zei dat het betekent: “Ervoor zorgen dat iemands geloof en daden volledig en oprecht voor Allah zijn.” En Qataadah zei: “Standvastig zijn in het gehoorzamen van Allah.”

Ibn Radjab zei: “De basis voor standvastigheid is; standvastigheid van het hart in het belijden van de eenheid van Allah.” Wanneer het hart standvastig en oprecht is en kennis heeft van Allah; dit houdt in dat het vrees, ontzag en liefde heeft voor Hem, dan zullen de ledematen volgen in het gehoorzamen van Allah. Dit omdat het hart de koning is van de ledematen en de ledematen de onderdanen zijn van het hart. Als de koning dus oprecht is, dan zijn de onderdanen ook oprecht. Na het hart is de tong het belangrijkste lichaamsdeel die verantwoordelijk is voor standvastigheid. De tong vertaalt immers datgene wat in het hart zit!

De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Iemands Imaan (geloof) zal niet standvastig zijn totdat zijn hart standvastig is. En zijn hart zal niet standvastig zijn totdat zijn tong standvastig is.” (Ahmad) En hij zei: “Wanneer de zoon van Adam (de mens) ’s ochtends opstaat, stellen de lichaamsdelen zich nederig op ten opzichte van de tong, zeggende: ,,Vrees Allah met betrekking tot ons, want wij zijn afhankelijk van jou. Als jij standvastig bent, zijn wij ook standvastig en als jij afdwaalt, dwalen wij ook af!!! ” (at-Tirmidhi)

26-03-2014, 13:38

09-05-2014, 17:34

09-05-2014, 23:39
ma shaa Allah

25-10-2014, 12:23

Citaat door SheilaLove:
ma shaa Allah
BaarakAllahu feeki lieverd! Ghair insha Allah!

27-03-2015, 21:03

24-05-2015, 16:46




29-08-2015, 12:42



Citaat door Arab-ELLA:
Imaam Ash-Shaafi’ee (d.204) said, “My ruling regarding the people of Kalaam (theological rhetoric) is that they should be beaten with palm leaves and shoes and be paraded amongst the kinsfolk and the tribes with it being announced, ‘This is the reward of the one who abandons the Book and the sunnah and turns to theological rhetoric (kalaam)!“

[Sharh 'Aqeedatut-Tahaawiyyah og Ibn 'Abdil-'Izz, p. 75].


Ibn ‘Abdil-Barr said, “The people of Fiqh and Athaar in all the various towns and cities are agreed unanimously that the Ahlul-Kalaam (People of theological rhetoric) are but Ahlul-Bida’ waz-Zaigh (the People of Innovations and Deviation). And they are not considered, by all of the above, to be amongst the ranks of the Scholars (in truth)!“

[Reported by Ibn Qudaamah in his Burhaan Fee Bayaanil-Qur'aan].


[Taken from "Foundations Of The Sunnah" Pp. 16-17].
.

24-12-2015, 01:41

05-02-2016, 21:43

Pagina's : [1] 2