Bekijk volle/desktop versie : Uitspraken van de Salaf over Kinderen



30-07-2013, 18:12
Van Ibn Oemar werd bericht dat hij zei :

" Leid jullie kinderen recht, want waarlijk jullie zijn verantwoordelijk voor hen en jullie zullen over hun opvoeding ondervraagd worden." [Shu’ab al Iman 8295]

Van Moe'aawiyyah Ibn Qura werd bericht dat hij tegen zijn kinderen na Salatoel-Ishaa (Nacht gebed) zei :

" O mijn kinderen, ga vroeg slapen, het kan zijn dat Allah jullie zal zegenen indien hij jullie een deel van de nacht in gebed zal laten doorbrengen." [Zuhd by Imam Ahmad 234]

Saalih Ibn Ahmad Ibn Hanbal zei :

" Mijn vader (Imaam Ahmad) riep mij elke keer als er een rechtschapen man hen bezocht, zodat ik hem zou zien, in de hoop dat ik ook zo zou worden." [Siyar 12/530]

Abdoer-Rahmaan Ibn Yazied zei :

" Ik was in begeleiding van Ibn Mas'oed toen er zich een kleine jongen naderde die zijde droeg. Toen Ibn Mas'oed hem zag trok hij hem de zijde uit en verscheurde hij deze." [Ibn Hazm in Muhalah 4/40]

Ibn Qudamah zei :

" Het is verboden voor ouders om hun kinderen zaken toe te staan die verboden zijn net zoals het verboden is hun Alcohol te laten drinken of hen zich in rente te laten verwikkelen ." [Al Mugni 1/344]

Soefyaan Ath-Thawri zei :

" Het behoort voor een man om zijn kinderen te verplichten om te leren, want hij zal daarover worden ondervraagd." ['Verhalen van de Salaf“ van Zakariyyah Ibn Ghulam Al-Bakistaani]

Oethmaan Al-Hatima zei :

" Disciplineer jouw kinderen want jij zult ondervraagd worden : " Hoe heb jij jouw kinderen gedisciplineerd? Wat heb je hen bijgebracht? ['Verhalen van de Salaf“ (273-274) van Zakariyyah Ibn Ghulaam Al-Bakistani ]

Vertaald door : Aboe Moettahir Abdellillah Al Albanee.