Bekijk volle/desktop versie : Een dag van een Moslim{a} {aanrader}



Pagina's : [1] 2

28-01-2005, 20:23
Ik wil hier graag de bezigheden van een moslim bespreken en aankaarten, mijn doel is dat iedereen een inzicht krijgt wat een moslim "moet" en ook hoop ik dat als je iets niet doet dat dit je reden zal zijn dat je het wel doet, barak Allahoe fiekoem.

29-01-2005, 16:37


Ben er ook klaar voor! Vraagje: wat betekent MCV Lid?

29-01-2005, 17:51
Onze dag begint insja Allah met nachtgebeden:


Het gebed is de provisie van de zuivere persoon, en het plezier van de gelovige. Maar in de donkerste diepte van de nacht, waarin de oogleden half open staan en ogen sluiten, bestaat er een plezier dat alleen gevoeld kan worden door degenen die er oprecht naar streven.

Zij plachten gedurende de nacht weinig te slapen. En in de laatste uren van de nacht smeekten zij (Allah) om vergeving” [al-Dhaariyaat 51:17-18]

Iemand zei tot al-Hasan al Basri (moge Allah genade met hem hebben):
“Waarom hebben deze mensen, die ’s nachts (tahajjud) bidden, de mooiste gezichten?” Hij zei: “Omdat ze alleen direct spreken tot de Meest Barmhartige, dus Hij kleed ze met Zijn Licht.”


Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Is de gehoorzame die een gedeelte van de nacht, zich neerknielend en staand (in de salah doorbrengt), die het Hiernamaals vreest en hoopt op de Barmhartigheid van zijn Heer (zoals de ongelovige)? Zeg: ‘Zijn degenen die kennis hebben gelijk aan degenen die geen kennis hebben?’ Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van gezond verstand die er lering uit trekken.” [al-Zoemar 39:9]

29-01-2005, 17:52
Ibn ‘Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “Wie wil dat Allah het staan (voor Allah) voor hem vergemakkelijkt op de Dag des Opstanding, laat hem zorgen dat Allah hem ziet in de duisternis van de nacht, knielend en staand (in het gebed). Laat hem zich bezighouden met het Hiernamaals, hopend op de genade van zijn Heer.”


Allah heeft deze grootse vorm van aanbidding genoemd in Zijn Heilige Boek, direct opgevolgd door de benoeming van de grote beloning. Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

“Hun zijden mijden de slaapplaatsen, zij roepen hun Heer aan, vrezend en hopend. En zij geven uit (besteden in liefdadigheid) van dat waar Wij hun mee voorzagen” [al-Sajdah 32:16]

Omdat zij hun handelingen verborgen, zich verbergend onder het schild van de duisternis, heeft Allah hun beloning verborgen; zij zullen door de Meest Vrijgevende, de Voorziener, gegeven worden, wat geen oog ooit aanschouwd heeft, wat geen oor ooit gehoord heeft, en nooit de gedachten van de mensheid doorkruist heeft.

Je moet weten, moge Allah je zegenen, dat qiyaam al-layl behoort tot het pad van de oprechten en degenen die streven (naar het goede). Het is een vergelding voor de zonden van de zondaren en een leiding voor de ongehoorzamen. Het is overgeleverd van Aboe Oemaamah al-Baahili (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zei: “Je zou qiyaam al-layl moeten bidden, want het is de gewoonte van de oprechten die vóór jou kwamen. Het is een manier om dichter bij jouw Heer te komen, een vergelding voor zondes en een barrière tot zonde (zondig gedrag).” (Overgeleverd in al-Tirmidhi)


En dit is opgevolgd door de woorden (interpretatie van de betekenis):

“En geen ziel weet welke verxxxxxng van de ogen voor hen verborgen wordt gehouden, als beloning voor wat zij plachten te doen.” [al-Sajdah 32:17]

29-01-2005, 18:21


Assalamoenglajkoem,

Klopt het dat als ik vóór het Fadjr-gebed, bijv een uur of half uur eerder opsta en dan ga bidden, ik dit tijdstip kan rekenen als qijaam al layl?

Djazaka lahoe gaijren voor het antwoord/reactie.

Ma3a salama

29-01-2005, 18:26
Het is overgeleverd van Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat hij zei: “De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: ‘Het beste (om te) vasten is de maand van Allah, Moeharram, en het beste gebed na de verplichte gebeden is het nachtgebed’” (Overgeleverd door Moeslim)

“Onze Heer komt elke nacht naar beneden, naar de laagste hemel, tijdens de laatste derde deel van de nacht. Hij zegt ‘Wie roept Mij aan, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie vraagt iets van Mij, zodat Ik hem dat zal geven? Wie vraagt om Mijn vergiffenis, zodat ik hem zal vergeven?’” (Authentiek volgens consensus)


Het is overgeleverd dat Jaabir ibn ‘Abd-Allah (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “Ik hoorde de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) zeggen: ‘In de nacht is er een uur waarin geen Moslim Allah om iets goeds vraagt, in deze wereld of het Hiernamaals, zonder dat Hij het aan hem zal geven. Dit gebeurt elke nacht’” (Overgeleverd door Moeslim)


Allah heeft de gelovigen beschreven die de nacht biddend doorbrengen. Hoe kan het ook anders, omdat hun leider en voorbeeld, de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) altijd stond in het gebed tot zijn voeten opzwollen? ‘Aa’ishah zei: “Waarom doe je dat, O Boodschapper van Allah, terwijl Allah al je zondes uit je verleden en uit de toekomst vergeven heeft?” Hij zei, “Zou ik dan geen dankbare dienaar willen zijn?” Nadat hij in gewicht toenam, bad hij zittend, en wanneer hij boog voor roekoe’, stond hij op, reciteerde hij, en boog toen. (Authentiek volgens consensus)


Qiyaam al-layl is zwaar voor de mensen, dus de vereiste inspanning is groter. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Voorwaar, het opstaan in de nacht (om te bidden) is zwaarder en maakt het Woord (van Allah) zekerder.” [al-Muzammil 73:6]



“De Shaytaan bindt drie knopen op de achterkant van het hoofd van jullie wanneer hij gaat slapen. Over elke knoop zegt hij: ‘De nacht is lang, dus blijf slapen.’ Wanneer een persoon wakker wordt, en Allah gedenkt, raakt een knoop los; Wanneer hij woedoe’ doet ontbindt de tweede knoop zich. En wanneer hij bidt, raakt de derde knoop los, en hij zal opstaan vol energie en goede moed, terwijl hij anders lui zal opstaan, en in een slechte bui.” (Overgeleverd door al-Boekhari)

Mansoor ibn al-Moe’tamir bad op zijn dak, en toen stierf hij. Een jongen vroeg aan zijn moeder: “O moeder, waarom zie ik niet langer die balk op het dak van die en die?” Zij zei: “Mijn zoon, dat was geen balk, dat was Mansoor, en hij is gestorven.”

“Sta op in het donker, en reciteer het Boek; slaap niet

behalve de slaap van degene die moe en verward is.

Dood kan u plotseling treffen,

En u zal van uw bed genomen worden, waarna gewikkeld in lijkgewaad,

Hoe mooi het is, in de donkerste nacht,

Om twee ogen te hebben, huilend in angst voor de Meest Barmhartige.”

(Arabische dichtkunst).

Bron: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/qiyaamalayl/qiyaamindex.html

29-01-2005, 18:26
Insja Allah wel....

29-01-2005, 18:28
[B]Moge ALlah ons leiden en dit grote daad laten praktiserenen ons meer daden laten verrichten en onze monden meer houden en ons de moslims lief hebben en de kufr haten, moge allah de mujahidien latenoverwinnen in elke plek. Allahoema Amien

29-01-2005, 19:21
Het volgende isnja Allah zal salaat al Fadjr zijn, maar eerst proberen we dit tot ons te laten doordringen en te proberen te praktiseren....tot we in staat zijn.

Vrede zij met U

30-01-2005, 11:45
Vergeet vooral geen dua voor de mujahidien op dit tijdstip

30-01-2005, 12:08
De salaat al Fadjr


Toen Allah, Geprezen en verheven is Hij, de moslims gebood om de gebeden te verrichten… heeft Hij degenen die het verwaarlozen en niet op tijd verrichten gewaarschuwd en zei: "Wayloen voor de verrichters van de salaat (het gebed). Degenen die onachtzaam zijn met hun salaat". De moefassieroen (geleerden die de Qor'aan uitgelegd hebben) zeggen: De betekenis van dit vers, is het nalaten van het gebed en deze verrichten buiten de gestelde tijd. Ze zeiden ook, wayloen ofwel Al-Wayl is een rivier in de hel… die erg diep is… die erg donker is… geloven de moslimvolkeren in het boek van hun Heer?

De meeste moslims in dit tijdperk verwaarlozen hun gebeden en verlaten ze… net of het uit hun vocabulaire is verdwenen… ze verrichten het uren nadat de tijd ervoor is verstereken, er zijn sommigen die fahr verrichten vlak voor het dohr-gebed, anderen verrichten het helemaal niet… waarom deze verwaarlozing en minachting van de rechten van Allah Geprezen en Verheven is Hij?


Zeggen wij niet dat wij van Allah houden, Geprezen en Verheven is Hij meer dan wat voor schepsel dan ook op deze aarde? Wanneer een persoon van een ander houdt… hij zou het ontmoeten van desbetreffende persoon prachtig vinden… Hij zal zelfs de hele tijd denken aan het moment waarbij hij zijn geliefde zal zien… en wanneer er een seconde voorbij is zal hij denken van de tijd dringt en kan daardoor niet slapen… totdat hij zijn geliefde ontmoet… is het echt dat zij die lui zijn om het fadjr-gebed te verrichten… houden van Allah? Spreken zij de lof aan Hem en willen Zij Hem ontmoeten?

Laten we ons verplaatsen in een miljonair die een aanbod gedaan heeft aan een werknemer in zijn bedrijf, samenvattend zijn de voorwaarden dat die werknemer dagelijks om 5:30 s'morgens naar het huis van de directeur om hem wakker te maken en hem dan verlaat (dit zal max. 10 minuten duren)… Als tegenprestatie zal de directeur zijn werknemer 1000 dollar dagelijks geven… Dit aanbod zal blijven staan zolang de werknemer de miljonair wekt… Het contract wordt totaal geannuleerd wanneer de weknemer een dag zijn belofte niet nakomt zonder geldige reden, hij moet dan al het geld terug geven… Beste broeder en zuster stel dat je in de plaats bent van deze werknemer… Zul je dan de directeur niet wekken? Zul je niet ervoor zorgen de grootste zorg dat je op tijd wakker wordt zodat je die 1000 dollar zult verdienen? Zul je je best niet doen om te laten zien dat je in staat bent om wakker te worden en je baas wakker te maken?


Als het gaat om de relatie met Allah dan is het de grootste relatie die er is… Hoe kun je dit je eigen aandoen Oh broeder en zuster… En Allah, geprezen en verheven is Hij, is Degene die jou gunsten geeft en Hij is degene die jou alles gegeven heeft… De gunsten die Hij aan jou geeft torenen uit boven alle miljoenen en miljarden dollars… Hij heeft gezegd: "En als jullie de gunsten van Allah op willen sommen, dan kunnen jullie ze niet tellen." …Heeft die Barmhartige Edele Heer geen recht op jou om voor Hem dagelijks wakker te worden om 5:30 in de morgen, zodat je Hem dankt in 5 of 10 minuten voor de gunsten die Hij aan jou gegeven heeft?

30-01-2005, 12:09
Het oordeel over het verwaarlozen van de fadjr-gebed:
Allah de Verhevene zegt: "De salat is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven".

De islam is een volledige levenswijze… Het is een belofte tussen dienaar en zijn Schepper waarbij de dienaar zich houdt aan bepaalde verplichtingen. Tegenover deze verplichtingen geeft Allah de dienaar verschillende rechten en gunsten geschonken. Het is niet begrijpelijk om de belofte te accepteren en vervolgens te doen wat jou uitkomt en de rest te laten vallen.

Allah zegt: "O jullie die geloven, treedt de islam binnen, volledig" De moefassieroen hebben gezegd: Neem en accepteer de islam met alle oordelen en aftakkingen. Allah was kwaad op de zonen van Israël (Jacob) toen zij hetgeen uit hun religie hebben genomen wat hun goed uitkomt, en de rest aan de kant hebben gezet. Allah zei toen tegen hen: "geloven jullie in een gedeelte van de Schrijft en in een ander gedeelte niet?"

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft degene die de fadjr-gebed en de 'isha-gebed in een gemeenschap verwaarloost een huichelaar genoemd! Laat staan degene die het helemaal niet verricht…niet in een gemeenschap en niet elders…de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: "Er is geen gebed die zwaarder is voor de huichelaars dan het fadjr-gebed en het isha-gebed, en als zij wisten wat erin zat (beloning) dan zullen zij erheen komen zelfs kruipend op hun knieën" (overgeleverd door Boekharie, Boek adaan).

Allah de Verhevene neemt afstand van degene die de verplichte gebeden laten. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Laat het gebed niet opzettelijk, degene die het gebed met opzet laat dan zal Allah en Zijn boodschapper afstand nemen van hem." (Overgeleverd door Ahmed in zijn moesnad).

Beste broeder en zuster zou je het leuk vinden als de meest geliefde persoon afstand van je neemt? Hoe kun je het gebed verwaarlozen zodat Allah afstand van je neemt?

Hoe kun je het gebed verwaarlozen zodat Allah afstand van je neemt?

Hoe kun je het gebed verwaarlozen zodat Allah afstand van je neemt?

· Na het lezen van dit artikel… wat is de oplossing:

- Ieder van ons dient de wekker te zetten om wakker te worden voor salat Al fadjr.

- We dienen het gebed haar waarde te geven in ons leven, onze zaken dienen aangepast te worden aan het gebed.

- Vroeg slapen om wakker te worden voor het gebed, en daarna niet meteen weer in slaap vallen. Na Al-fadjr geeft Allah de gunsten aan zijn dienaren.

- Uitkijken wie men als vriend neemt, zodat hij jou en jij hem opwekt voor het gebed en zodat jullie elkander goede adviezen kunnen geven.

- Het opzeggen van de smeekbedes voor het slapen, en Allah om hulp vragen om het gebed goed en op tijd te verrichten.

- Voelen en beseffen dat men een zonde begaan heeft bij het uitstellen van de verplichte gebeden en Allah beloven om nooit deze grote zonde te herhalen.

Moge Allah ons en jullie laten behoren tot degenen die van Allah houden, en moge Allah onze en jullie harten verzuiveren.

Hetgeen in dit artikel wat juist en goed is, is afkomstig van Allah, en wat fout en incorrect is, is afkomstig van mijn begeerte en de shaytan.

30-01-2005, 12:09


Bron: al-islaam.com

http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/fadjr/fadjr1.htm

30-01-2005, 12:12
Moge Allah ons de kracht enleiding geven dat we opstaan voor deze daden.

30-01-2005, 12:24
Smeekbeden voor in de ochtend en avond.


Het is van de sunnah dat je opblijft na de salaat al fadjr tot de zon op is gekomen, de vrome voorgangers {sahabah} hielden zich bezig met dhikr in zowel qur'aan en dhikr. Ik heb hieronder dhikr neergezet die men kan zeggen, het is misschien wel veel maar beter iets dan niets. Allahoe subhanahoe wa ta'alla houd van regelmaat als is het maar weinig. Daarom vraag ik jullie een aantal ad'iea {enklv. dua} te doen per dag.

Wanneer moet me dit doen:

Dus voor dat het ochtendlicht wordt.

En in de avond: Voor de salaat al maghreb, vb: na de aser!!

Als er fouten in zitten dan is het van mij en het goede is van Allah. Mijn dank gaat hierbij uit naar het team van Al-islaam.com dat zij de mogelijkheid hebben gegeven om infomatie bij de hand te hebben moge Alllah hun belonen en hun vergeven

Vrede zij met U.

Bron: Al-islaam.com

http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/citadel/kaft.html



Lof is aan Allah, de Enige, en vrede en zegeningen zij met hem na wie geen andere Profeet is. [1]

75. Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwaad van de verworpen duivel. "Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Almachtige." [2].





"A'oedhoe biellaahie miena sshaytaanie rradjiem. - Allahoe laa ielaaha iella hoewa lh'ayyoe lqayyoem, laa ta-ekhoedhoehoe sienatoen wa laa nawm, lahoe maa fie ssamaawaatie wa maa fie l-ard, men da lladhie yashfa'oe 'indahoe iella bie iedhnih ya'lamoe maa bayna aydiehiem wa maa khalfahoem, wa laa yoeh'ietoe bieshay-ín mien 'ielmiehie iellaa biema shaa-a, wasi'a koersieyyoehoe ssamaawaatie wa l-ardie wa laa ya-oedoehoe hiefdhzohoema, wa Hoewa l-'alieyyoe l-'adhziem".




76. In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. Zeg: "Hij is Allah, de Enige. Allah is de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt. En niet één is aan Hem gelijkwaardig."





Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem. "Qoel hoewa Allaahoe ah'ad ! Allaahoe ssamad ! Lem yalied wa lem yoeelad ! wa lem yakoen lahoe koefoewan ah'ad".

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. Zeg: "Ik zoek bescherming bij de Heer der dageraad. Tegen het kwaad dat Hij geschapen heeft. En tegen het kwaad van de donkere nacht wanneer hij aanbreekt. En tegen het kwaad van hen die op knoppen blazen. En tegen het kwaad van een jaloerse wanneer deze jaloers is"



Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem. "Qoel a'oedhoe bierabbie l-falaq ! Mien sharrie maa Khalaq ! Wa mien sharrie ghaasieqien iedhaa waqab ! Wa mien sharrie annaffaathaatie fie l-'oqad ! Wa mien sharrie h'aasiedien iedhaa h'assad".

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. Zeg: "Ik zoek bescherming bij de Heer (Allah) van de mensen. De koning van de mensen. De God van de mensen. Tegen het kwaad van de wegsluipende influisteraar. Degene die in de harten van de mensen influistert. Van de Djinn's en de mensen. Ga na het zeggen van de smeekbedes met je handen over je hele lichaam vegen. Je begint met je hoofd en gezicht. Voer deze handeling drie keer uit. (Reciteer elke soerah drie keer in het Arabisch.)[3]



Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem. "Qoel a'oedoe bierabbie nnaas ! Maliekie nnaas ! ielaahie nnaas ! Mien sharrie lwaswaasie lkhannaas ! Alladhie yoewaswiesoe fie sodoorie nnaas ! Miena ldjiennatie wa nnaas".




77. We zijn vanochtend ontwaakt [4] en daarmee gaan alle schepsels Allah's heerschappij in. Lof is aan Allah, Er is geen God naast Allah, de Enige, Hij heeft geen deelgenoot. Aan Allah is heerschappij, en aan Hem is alle lof en Hij heeft macht over alle zaken. Mijn Heer, ik vraag U, goedheid van deze dag en wat daarop volgt [5], en ik zoek mijn toevlucht bij U tegen het kwade van deze dag en wat daarop volgt. Mijn Heer, ik zoek mijn toevlucht bij U tegen luiheid en hulpeloze ouderdom. Mijn Heer, ik zoek mijn toevlucht bij U tegen een bestraffing van het Hellevuur, en tegen de bestraffing in het graf. [6].


"أَمْسَي& #1618;ـنا وَأَمْس& #1600;ى المـلك&#161 5; لله وَالحَم& #1583;ُ لله ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَحدَه&#161 5; لا شَريكَ لهُ، لهُ المُـلك& #1615; ولهُ الحَمْـ& #1583;، وهُوَ على كلّ شَيءٍ قدير ، رَبِّ أسْـأَل& #1615;ـكَ خَـيرَ ما في هـذهِ اللَّـي& #1618;لَةِ وَخَـير& #1614; ما بَعْـدَ& #1607;ـا ، وَأَعـو& #1584;ُ بِكَ مِنْ شَـرِّ هـذهِ اللَّـي& #1618;لةِ وَشَرّ&#161 6; ما بَعْـدَ& #1607;ـا ، رَبِّ أَعـوذُ& #1576;ِكَ مِنَ الْكَسَ& #1600;لِ وَسـوء&#161 6; الْكِـب& #1614;ر ، رَبِّ أَعـوذُ& #1576;ِكَ مِنْ عَـذاب&#161 3; في النّـار& #1616; وَعَـذا& #1576;ٍ في القَـبْ& #1585;."


"Asbah'na wa asbah'a lmoelkoe liellaah wa lh'amdoe liellaah, laa ielaaha iella llaahoe wah'dahoe laa sharieka lah, lahoe lmoelkoe wa lahoe lh'amdoe wa hoewa 'alaa xxxxxxe shay-ien Qadier. Rabbie as-aloeka khayra maa fie hadha lyawmie wa khayra ma ba'dahoe wa a'oedhoe bieka mien sharrie maa fie hadha lyawmie wa sharrie maa ba'dahoe, Rabbie a'oedhoe bieka miena lkasalie, wa soe-iel kiebar, Rabbie a'oedhoe bieka mien 'adhaabien fie nnaarie wa 'adhaabien fie lqabr".

Pagina's : [1] 2