Bekijk volle/desktop versie : Ziektes tijdens het vasten (Goed om te weten!)



13-07-2013, 10:47
| Ziektes tijdens het vasten |

Het hebben van een ziekte tijdens het vasten, kan ertoe leiden dat een persoon van de verplichting van het vasten wordt ontheven. Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien somt drie situaties op die mogelijk zijn bij het hebben van een ziekte in combinatie met het vasten.

Ten eerste: ziektes die geen invloed hebben op het vasten. Zoals een lichte vorm van verkoudheid, een lichte vorm van hoofdpijn, een lichte vorm van kiespijn en dergelijke. In dit geval is het niet toegestaan om het vasten te verbreken. Ondanks dat sommige geleerden dit wel hebben toegestaan op basis van het volgende vers (interpretatie van de betekenis):

“..maar wie ziek is..”

(Soerat al-Baqarah: 185)

Maar we zeggen dat deze regelgeving gebaseerd is op een reden, namelijk dat het niet vasten gemakkelijker is. Als dit het geval is, dan zouden we zeggen dat het niet vasten beter is. Echter, wanneer het vasten geen invloed op hem heeft, dan is het niet toegestaan om het vasten te verbreken en is hij verplicht om te vasten.

Ten tweede: ziektes die het vasten moeilijk maken voor de zieke persoon, maar hem niet schaden. In dit geval is het Makroeh (afgeraden) voor hem om te vasten en is het Soennah om zijn vasten te verbreken.

Ten derde: ziektes die het vasten moeilijk maken voor de zieke persoon en hem schade berokkenen. Zoals iemand met een nierziekte, diabetes en soortgelijke ziektes waar vasten schadelijk is. In dit geval is het Haraam om te vasten.

Zo zien we sommige Moedjtahidoen (ijverige mensen) en zieke mensen een fout maken wanneer zij vasten, terwijl dit moeilijk voor hen is. En brengt hen schade toe. Zij weigeren vervolgens om het vasten te verbreken.

Wij zeggen hierover dat zij zich vergissen, omdat zij weigeren de vriendelijkheid van Allah, de Verhevene, te accepteren en de Toestemming die Hij hen heeft gegeven te aanvaarden. En zij brengen zichzelf schade toe, terwijl Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En dood julliezelf niet.”

(Soerat an-Nisaa’: 29)

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-'Oethaymien
(ash-Sharh ul-Moemtic boekdeel 6, blz. 254 – 352

14-07-2013, 12:23


Salaam,
Ik zou graag willen weten hoe dat zit met een chronische ontstekingsziekte.
De dokter heeft me afgeraden deze maand mee te doen omdat het niet goed voor me schijnt te zijn.
Maar overdag tijdens het vasten zelf heb ik er niet zoveel last van dus doe ik gewoon mee, ben ik dan verkeerd bezig?

14-07-2013, 12:52
Dat is een moeilijke situatie. Als je weinig last hebt en je houdt t gewoon vol + het schaad je gezondheid niet, dan is het je eigen keus of je mee-vast. Maar als het je gezondheid verslechterd en het is moeilijk/zwaar voor je, dan hoor je niet te vasten in de ramadan en als vergelding betaal je per dag 6 a 8 euro om een arme te voeden. Dit geldt voor chronische ziekten, als iemand ziek wordt tijdens ramadan zoals een ieder kan overkomen, dan geldt gewoon het inhalen na de Ramadan ipv arme voeden.

En Allah weet het best.

14-07-2013, 13:47
Salaam, heb een vraagje wie kan me daar bij helpen.

Ik Ben ouder dan 22 jaar en ik weeg 43
Ik val alleen maar af ik kom maar niet aan! Ben ook ziek
Ik zit zeg maar onder me gewicht wat best slecht is.

Ik vast gewoon alhamdoelilah.

Dus mijn vraag is, is het schadelijk voor me lichaam??