Bekijk volle/desktop versie : Oorzaken van een zwak imaan



Pagina's : [1] 2 3 4

06-07-2013, 18:56

06-07-2013, 18:59


Inna amwalikoum wa awladiekoum fitna!

06-07-2013, 19:38

Citaat door Cuteegirl.:


Hij bedoelde met gierigheid, dat als een man geld wil uitgeven op de Weg van Allah, de duivel hem herinnert aan zijn kinderen en hun behoeften, dus hij zal denken: mijn kinderen hebben het geld harder nodig, ik zal het voor hen nalaten wanneer ik sterf, en dus is hij gierig in die zin dat hij niets uitgeeft omwille van Allah. Toen hij het over lafheid had, bedoelde hij dat als een man wilde strijden op de Weg van Allah, de duivel hem zal bezoeken en zal zeggen dat hij zou worden gedood en zijn kinderen zullen wees worden. Dus hij blijft thuis en zal niet gaan vechten omwille van Allah. Hij bedoelde met onwetendheid, dat kinderen hem zullen afleiden van het vergaren van kennis, het bijwonen van lessen en het lezen van boeken. Toen hij het had over verdriet, bedoelde hij dat wanneer zijn kind ziek wordt, de ouders verdriet voelen. Als zijn kind om iets vraagt wat de vader niet kan geven, doet dit de vader verdriet. Wanneer zijn kind opgroeit en tegen de vader ingaat, is dit de oorzaak van voortdurend verdriet en zorgen. Dit houdt niet in dat hij niet zou moeten trouwen en kinderen krijgen. Hier wordt bedoeld dat hij zou moeten oppassen dat hij zich niet alleen maar met vrouwen en kinderen bezighoudt en toestaan dat ze uiteindelijk naar het verbodene leiden.[/FONT]
[FONT=Century Gothic][SIZE=2]Wat betreft de verleiding van rijkdom, heeft de profeet gezegd: “Elke natie heeft zijn beproeving en de beproeving van mijn natie is weelde.” [Overgeleverd door at-Tiermiedhie 2336, Sah’ieh’ al-Djaami’ 2148]

Het steeds meer rijkdom willen vergaren is schadelijker voor het imaan, dan een wolf die los wordt gelaten op een kudde schapen. De profeet heeft gezegd: “Als er twee hongerige wolven op een kudde schapen worden losgelaten, zullen zij niet méér schade berokkenen aan de kudde, dan de schade aan het geloof van een mens door zijn drang om meer geld te vergaren en zijn positie te verhogen.” [Overgeleverd door at-Tiermiedhie 2376, Sah’ieh’ al-Djaami’ 5620]

Om deze reden drong de profeet er bij de moslims op aan om alleen dat voor zichzelf te nemen wat hij nodig had, naar evenredigheid, zonder méér te willen. Dat leidt alleen maar af van het gedenken van Allah. De profeet heeft gezegd: “Al wat men nodig heeft van rijkdom, is een dienstbode en een vervoermiddel om op reis te gaan op de Weg van Allah.” [Overgeleverd door Ah’mad 5/290, Sah’ieh’ al-Djaami’ 2386]

De profeet waarschuwde tegen hen die geld oppotten, behalve zij die het in liefdadigheid uitgeven. Hij zei: “Wee degene, die geld wil oppotten, behalve hij die voortdurend weggeeft aan degene rechts van hem en aan degene links van hem, aan degene voor en achter hem.” [Overgeleverd door Ibn Maadjah 4129, Sah’ieh’ al-Djaami’ 7137]

Bedoeld wordt dus alle vormen van liefdadigheid.[/SIZE" -->

10-07-2013, 23:12

Citaat door Cuteegirl.:
..

08-08-2013, 21:08


Maar wat als je echt zielsveel van je kids houdt, ik kan even niet volgen?
Je moet dus eerst voorrang geven aan de zaak van Allah subhanawatahala

Dus stel je voor
-Je betaald de jaarlijkse zakaat
-Je geeft sadakas uit tijdens en buiten de Ramadan
-Zakat al Fitr

In hoeverre mag je dan nog zeggen en de rest geef ik uit of spaar ik voor mezelf en de kids?

08-08-2013, 22:38
Hebben je kinderen geen voorrang op je financiële bijdrage?

wa alaikoem salaam,

09-08-2013, 11:29

Citaat door Zahraan:
Maar wat als je echt zielsveel van je kids houdt, ik kan even niet volgen?
Je moet dus eerst voorrang geven aan de zaak van Allah subhanawatahala

Dus stel je voor
-Je betaald de jaarlijkse zakaat
-Je geeft sadakas uit tijdens en buiten de Ramadan
-Zakat al Fitr

In hoeverre mag je dan nog zeggen en de rest geef ik uit of spaar ik voor mezelf en de kids?


Citaat door Tamensourt:
Hebben je kinderen geen voorrang op je financiële bijdrage?

wa alaikoem salaam,
De liefde voor bepaalde zaken mag niet voor de gehoorzaamheid van Allah en Zijn boodschapper komen. Geld is verleidelijk. Het is nooit 'genoeg' hoeveel je ook bezit. We dienen het te benuttigen op de weg van Allah. Wat ik weet is dat we onnodige goederen dienen te vermijden. Wa Allahoe a3lam.

“Twee hongerige wolven die losgelaten worden op een kudde schapen brengen minstens evenveel schade toe (aan de schapen) als het streven naar roem en geld schade toebrengt aan iemand zijn geloof.” Deze hadith is overgeleverd door Ka’b ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith is vermeld door Tirmidhi en Ahmad.

19-10-2013, 22:49

Citaat door Cuteegirl.:


.[/SIZE" -->
salaam aleikoum warahmatoulahi wa barakatoehoe

even correctie in deze hadith , De profeet heeft gezegd: In deze wereld zijn [SIZE=3]MIJN vrouwen en parfum mij heel dierbaar en mijn oog vindt verxxxxxng in het gebed.

19-10-2013, 23:32

Citaat door Oum_Yaqoub:
salaam aleikoum warahmatoulahi wa barakatoehoe

even correctie in deze hadith , De profeet heeft gezegd: In deze wereld zijn MIJN vrouwen en parfum mij heel dierbaar en mijn oog vindt verxxxxxng in het gebed.
Wa 'alaikoem salaam wa ra7matullaah wa barakaatoehoe,

In het boekje staat het zo geschreven zuster. Allahoe a3lam. Ik zal morgen het Arabische stukje plaatsen in shaa Allah. BaarakAllahoe feeki.

20-10-2013, 16:08

Citaat door Oum_Yaqoub:
salaam aleikoum warahmatoulahi wa barakatoehoe

even correctie in deze hadith , De profeet heeft gezegd: In deze wereld zijn MIJN vrouwen en parfum mij heel dierbaar en mijn oog vindt verxxxxxng in het gebed.




21-10-2013, 21:12
@Oum_Yaqoub. En? Mijn Arabisch is niet goed anders had ik er zelf naar gekeken. Staat in het Arabisch ook met "mijn"?

Of iemand anders die dit leest.

21-10-2013, 21:50
ik krijg die plaatje niet te zien heb je misschien link van de site waar ik het kan lezen

21-10-2013, 21:52



Citaat door Oum.Chamseddien:
ik krijg die plaatje niet te zien heb je misschien link van de site waar ik het kan lezen
Het zijn foto's die ik zelf gemaakt heb, is niet van een site.... Wacht even, ik ga proberen de links van de foto's te veranderen, misschien dat die dan wel lukken.

21-10-2013, 21:58
Ja nu wel daar staat niet Mijn.

21-10-2013, 22:03

Citaat door Oum.Chamseddien:
Ja nu wel daar staat niet Mijn.
Oke, BaarakAllahoe feeki.

Pagina's : [1] 2 3 4