Bekijk volle/desktop versie : Bismillah hardop zeggen?



04-07-2013, 19:07
Salam mensen,

mss een rare vraag maar wie weet kennen jullie het antwoord.
Ik ben opgevoed dat je van 'binnenuit', dus in jezelf Allah swt mag gedenken.
Dus als je naar buiten gaat bijv. dan Touaqualt ghallallah niet hardop zeggen of als je wil eten bismillah binnenuit zeggen.
Ik heb met iemand een discussie gehad die beweerde dat dat zeker niet klopt en alles echt hardop moet zeggen?!
Klopt dat?

Groen punt voor bewijs in de vorm van daliel

04-07-2013, 19:09


Ben benieuwd, nooit eerder gehoord of gelezen.

04-07-2013, 19:15
herken je het wel?

04-07-2013, 19:28

Citaat door erasmus1:
herken je het wel?
Iemand vroeg me 1 keer waarom ik het niet hardop zei maar ze zei verder niet dat het een verplichting was, wel dat het beter was..

04-07-2013, 19:43


Als je het hardop zegt spoor je je gezelschap aan het ook te zeggen..

04-07-2013, 19:50
ik zeg het vaak hardop tegen me kinderen voordat ze gaan eten

04-07-2013, 19:57
Ik vind alleen daliels waarin staat dat je bismillah moet zeggen.
Maar je wilt weten of je het hard of zacht mag zeggen dat kan ik niet terug vinden.
Er staat steeds you must say bismillah, er staat niet bij of het hardop moet.

Persoonlijk doe ik het hardop.
Wat ook een voordeel daarvan is dat anderen je gewoonte gaan overnemen en ook bij elke handeling bismillah gaan zeggen

04-07-2013, 20:02
ja hardop natuurlijk!!! waarom zachtjes???

04-07-2013, 20:16
Ik zeg het hardop en ik denk maar weet dus niet zeker neem het daarom niet van mij aan totdat je daliel hebt dat je het hardop dient te zeggen..
Waarom ik dat denk? Je dient bijvoorbeeld bij het uitkleden 'bismilLaah' te zeggen zodat Djinns je niet zien..
Maar ja dat is gewoon vanuit mezelf beredeneerd...ik weet niet wat de juiste mening hieromtrent is.
Het behoort tot de goede manieren van een moslim, het spoort anderen ook aan je voorbeeld te volgen..

04-07-2013, 21:03

Citaat door ilovesoap:
Ik zeg het hardop en ik denk maar weet dus niet zeker neem het daarom niet van mij aan totdat je daliel hebt dat je het hardop dient te zeggen..
Waarom ik dat denk? Je dient bijvoorbeeld bij het uitkleden 'bismilLaah' te zeggen zodat Djinns je niet zien..
Maar ja dat is gewoon vanuit mezelf beredeneerd...ik weet niet wat de juiste mening hieromtrent is.
Het behoort tot de goede manieren van een moslim, het spoort anderen ook aan je voorbeeld te volgen..
Juist om deze reden denk ik ook dat het wel hardop moet, ook bv als je je huis binnengaat moet je bismillah zeggen. Het is dan verboden voor een djinn om mee naar binnen te gaan.
Ik denk als je het gewoon hardop zegt horen ze je ook ipv binnens mond
Je hoeft het niet heeel hardop gewoon met je stem die je normaal gebruikt.
Daliel vinden hierover is lastig ik heb me suf gezocht net

04-07-2013, 21:19

Citaat door Sleepless2:
Ik vind alleen daliels waarin staat dat je bismillah moet zeggen.
Maar je wilt weten of je het hard of zacht mag zeggen dat kan ik niet terug vinden.
Er staat steeds you must say bismillah, er staat niet bij of het hardop moet.

Persoonlijk doe ik het hardop.
Wat ook een voordeel daarvan is dat anderen je gewoonte gaan overnemen en ook bij elke handeling bismillah gaan zeggen
Als er staat you must say dan duidt dat toch juist op het gewoon uitspreken, opzeggen? Als het niet uitgesproken zou worden zou er staan you must say it in your heart.

Of het kan beiden en daarom staat er alleen you must say...

05-07-2013, 00:08

Citaat door maaltje:
Als er staat you must say dan duidt dat toch juist op het gewoon uitspreken, opzeggen? Als het niet uitgesproken zou worden zou er staan you must say it in your heart.

Of het kan beiden en daarom staat er alleen you must say...
Dat klopt zo dacht ik ook, maar omdat ik niet fout wil antwoorden heb ik het zo verwoord als hierboven.

05-07-2013, 00:09


Dit is een voorbeeld wat ik bedoel;

in the name of allah the most gracious the most merciful
all prais belongs to allah we prais him and we aske help of him and we aske forgiveness of him .
answer
we should say BISMILLA befor starting of any act .beacuse it is sunnah of the prophet and befor starting food we should say BISMILLAH WA ALLA BARKATILLAH.one should say BISMILLA AWALLAHU WAKHIRAHU if forget inthe starting .
saying BISMILLA for each luqma is not stated any hadith.
only allah has correct knowledge .
As Salam O Alaikum
While starting any act its good to say 'BISMILLAH' first. While starting to eat food also its good to say 'BISMILLAH' & the dua 'BISMILLAHI WA'ALA BARKATULLAH'. One of my friend's friends says BISMILLAH before each bite (Lukma or Niwallah as we say in Urdu) of food. Is it good or is this Bid'aa & Pls show the correct way of eating.

05-07-2013, 12:55
Bedankt dames, ik ga het nu gewoon hardop zeggen dan doe ik het in ieder geval niet verkeerd.

05-07-2013, 13:04

Citaat door erasmus1:
Salam mensen,

mss een rare vraag maar wie weet kennen jullie het antwoord.
Ik ben opgevoed dat je van 'binnenuit', dus in jezelf Allah swt mag gedenken.
Dus als je naar buiten gaat bijv. dan Touaqualt ghallallah niet hardop zeggen of als je wil eten bismillah binnenuit zeggen.
Ik heb met iemand een discussie gehad die beweerde dat dat zeker niet klopt en alles echt hardop moet zeggen?!
Klopt dat?

Groen punt voor bewijs in de vorm van daliel
Wa'alaykoum salam meid,

Ik kan geen daliel vinden, maar wat ik weet van een goed geleerde vrouw, moge Allah subhanna wa ta'ala haar belonen, dat je het niet echt hardop hoeft te zeggen. Maar ik weet wel dat je lippen moeten bewegen (zo hoort het ook bij een gebed die je zacht moet verrichten), dus niet helemaal in jezelf wat je bij vele mensen ziet. Beetje fluistert ofso.. Nja daliel kam ok niet vinden. Moge Allah subhanna wa ta'ala mij vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd.