Bekijk volle/desktop versie : Ramadanplan



Pagina's : [1] 2

28-06-2013, 15:43
De ramadan is om de hoek. Het is de beste maand waarin je jezelf kan verbeteren, je imaan op een hoger niveau te brengen en proberen te houden, tot de volgende Ramadan in sha Allaah en hier weer je niveau te verbeteren, In sha Allaah
Je begint als moslim, je wordt moe'min en dat je in sha Allaah het niveau haalt van de Moehsin.


Enkele tips van mezelf

Qoran uitlezen (meer suraat van buiten leren)
6236/ 30 dagen ( als de ramadan maar 29 dagen zijn tel je de dertigste dag bij dag 29.)
215 ayat per dag

215/5 gebeden = 43 ayat na elk gebed
zet je favo reciteur op en lees het mee...

verricht goede daden: geef water aan dieren, ruim papiertjes op die je voor je ziet op straat, help mensen met zaken, help de mensen met de maand ramadan met deze tips, zeg Salamwa3leykoum ipv Salaam tegen je moslimbroeder-zuster, glimlach, enz

en sadaqa geven

Het vermijden
van roddelen
Laster
Pesten
arrogantie
je ijdelheid verminderen (minor shirk)
vermijd ruzie
vermijd discussie


beseffen waar je juist aan moet werken

kledij? de tong? vrienden? ouders? kennis? enz

Maak je eerste stap en in sha Allaah zal Allaah je verder helpen op Zijn pad

Nu enkele dagelijkse praktische tips

word een half uur eerder wakker voor s-hor
plaats je wekker op de gang, zo zal je wel uit je kamer moeten lopen.
probeer 7 dadels te eten (soenna)
drink genoeg water en
doe dikr (lees 100 x La ilaha il Allaahoe malikoel haqoel moubiel.)
100 x subhanAllaah walhamdouliLah la ilaha il ALLAAH.

maak duaat voor syrie en palestina

probeer je gebed op tijd te bidden, cliché je hoort het van iedereen, maar het is zeker cruciaal, misschien kan je deze maand eraan werken..

door de dag probeer je Allaah te gedenken, zoals je het zelf wilt:
soenna bidden
dhikr
Qoran lezen (215 ayat ) 43 ayat na een verplicht gebed, blijf nog even zitten en lees hierbij ook ayat al kursi want de engelen maken subhanAllaah nog duaat voor je.

bid asr fajr en isha stipt, want bij asr en fajr keren de engelen terug naar Allaah, zo kunnen ze bevestigen dat ze je verlaten hebben en terug gekeerd zijn tijdens je gebed. Cruciaal is het isha gebed tezamen nog eens met het fajr gebed
Deze is om de hypocriet te onderscheiden van de Moe'min..


Vergeet aub niet bij meghreb Allah te prijzen voor al je heerlijke gerechten op tafel.
Eet een dadel en bid megharb , om met een gerust hart aan te vallen en laat 1/3de van je maag open om te ademen

en vergeet niet: doe alles met mate en normen

Dan enkele tips voor het slapen gaan:

verricht de woedoe
probeer hier pas het witr gebed te verrichten(hoe later hoe beter)
lees na dit gebed ayat al kursi en verricht je dhikr zoals eerder aangehaald, EN probeer de Qoenoet te verrichten (een smeekgebed dat gebruikelijk na het witr gebed wordt verricht)

Het is overgeleverd van ‘Aliy ibn Abie Taalib (moge Allah tevreden zijn met hem) dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gewoonlijk zei aan het eind van witr: “Allaahoemma innie a'oedzoe bie ridaaka min sakhatika wa bie moe'aafaatika min ‘oeqoebatika wa a'oedzoe bieka minka, la oeh'sie thana-an ‘alayka anta kamaa athnayta ‘ala nafsieka (O Allah, ik zoek mijn toevlucht in Uw tevredenheid tegen Uw toorn en in Uw vergiffenis tegen Uw bestraffing. Ik zoek toevlucht bij U en in U. Ik kan Uw lofprijzing niet tellen. U bent zoals U Uzelf geprijsd heeft).” (Overgeleverd door al-Tirmidzie, 1727; als sah'ieh' geclassificeerd door al-Albaanie in al-Irwaa-e, 430.)

http://www.uwkeuze.net/Artikelen/Verrijk%20uw%20kennis/Doe%27aa-e%20al-Qoenoet.html voor meer informatie


als je de maan ziet zeg dan: rabi rabek rabek rabi
vlak voor het slapen reciteer dan
1x al mulk lezen
4x ayat al kursi
1 x at takathur
slaap op je rechterzijde
http://www.duakracht.nl/alledaagsezaken/dua-slapen

als je op je rechterzij ligt en in het slaap wilt vallen, zeg dan:
In Uw naam, O Allah, sterf ik en leef ik.

"بِاسْـمِكَ اللّهُـمَّ أَمـوتُ وَأَحْـيَا"

“Biesmieka Allaahoemma amoetoe wa a7ya”.

Bij het opstaan de volgende dag in sha Allaah, zeg dan Al hamdouliLah en lees surat Al kursi, om terug beschermd te worden tot de volgende avond in sha Allaah

(bij alles is het verplicht, soenna of aanbevolen), maar aangezien ik deze zelf toepas, ken ik de ahadith wel, maar ik ken de referenties uit de boeken niet. Ik wil de ahadith ayat etc juist geven
Ik heb alles uit het boek van Hisn al Muslim gehaald.
zelf heb ik deze

(ik probeer geen reclame te maken, maar jullie verder te helpen, hierin zitten zelfs nog meer duaat)
Verkrijgbaar
http://https://www.islamboek.nl/boeken/smeekbeden-doea-s/vertaling-ve-uitleg-van-hisn-el-moeslim.htm


Ik hoop in sha Allaah tijd te vinden om bij alles de hadith ayat tafsir te plaatsen, maar zelf heb ik heel veel uit dat boek gehaald.

Heb je nog tips voor mij en je ighwaat wa aghawaat dan zijn deze meer dan welkom!


Als iemand een opmerking heeft, please spreek me erover aan met een goede bedoeling, ik wil me altijd graag verbeteren, In sha Allaah.


Moge Allaah swt onze harten zuiveren en ons allen een plek geven in Djennet al firdaws, Amin Ramadan mubarak, Moge Allah onze daden van aanbidding vermeerderen en accepteren en onze zonden vergeven Amin

29-06-2013, 02:15


Up, bedankt voor de tips

02-07-2013, 09:36
djazakAllaah ou ghayran
up

02-07-2013, 23:56
Masha Allah wat een goede tps !

Moge Allah subhana wa ta3la jou belonen met het goede Ughti !

03-07-2013, 10:11


djazakAllaah ou ghayran!

07-07-2013, 12:51
Masha-Allaah dit is echt nuttig! Barak Allahu feek(i)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

08-07-2013, 00:00
Barak Allaahoe Fika voor de tips!

09-07-2013, 13:13
Soekran, barakallahoefiek voor de tips

09-07-2013, 20:29
MassaAllaaah! Super bedankt! Met een lijst hoe en wat te eten bij shor & Maghreb en nu deze
van jou erbij.. Ben ik klaar om te starten met onze mooie maand Ramadan!

Moge Allah jullie vasten accepteren. Amien!

10-07-2013, 16:47

Citaat door Niettebegrijpen:
Masha Allah wat een goede tps !

Moge Allah subhana wa ta3la jou belonen met het goede Ughti !
In sha Allaah RAMADAN MOUBARAK

10-07-2013, 16:50

Citaat door Sweetest_M:
MassaAllaaah! Super bedankt! Met een lijst hoe en wat te eten bij shor & Maghreb en nu deze
van jou erbij.. Ben ik klaar om te starten met onze mooie maand Ramadan!

Moge Allah jullie vasten accepteren. Amien!
amin, Moge Allaah swt onze harten zuiveren en ons allen een plek geven in Djennet al firdaws, Amin Ramadan mubarak, Moge Allah onze daden van aanbidding vermeerderen en accepteren en onze zonden vergeven Amin

10-07-2013, 17:27
salaam kan iemand vertellen hoe je tarawih precies moet verrichten? 8 rak2at en dan nog 2 en witr klopt dat?

en hoe zit het met fjar moet je voor adhane 2 extra doen of tijdens adhane? en als adhane is geweest mag je niet meer 2 extra doen?

10-07-2013, 20:21


het taraweeh gebed gebeurt in de moskee zuster

fajr
vlak voor de athan is het idd aanbevolen om 2 rakat te bidden, waarvoor de Profeet salAllaahwa3leyhiwassalaam zich haastte te verrichten..
na de athan bid je gewoon het fajr gebed en sobhi (fard)

later de dag in de voormiddag kan je nog 2 gebeden verrichten: het doha gebed

11-07-2013, 10:22
BarakAllaahfeek voor het plaatsen!

11-07-2013, 15:33
kun je als vrouw geen tarawih tijd bidden?

Pagina's : [1] 2