Bekijk volle/desktop versie : Hoeveel jaar recht op stufi en studenten ov?



28-06-2013, 14:21
Wie kan me helpen??

Ik ben dit jaar begonnen met een HBO opleiding maar heb het jaar niet gehaalt, dus ga ik na de zomer aan een nieuwe opleiding beginnen die 4jaar duurt.'

Maar krijg ik dan die 4jaar ook stufi en studenten ov?

28-06-2013, 15:33


Bel DUO op. Die kunnen het je uitleggen.

28-06-2013, 18:43
Die sukkel van duo moetje never nooit bellen! want die weten helemaal niks.
Je kan ze beter mailen dan heb je het tenminste zwart op wit!

heb letterlijk 3x met ze gebelt voor dezelfde vraag en 3x half uur aan de lijn lopen wachten.. bnaks!

Maar goed ik geef je direct het antwoord;

Als alle eerst; wat voor beurs heb je? basisbeurs/prestatiebeurs?
Ik neem aan dat je zoals alle andere marokkanen een prestatiebeurs heb.
Dit betekent dat je binnen 10 jaar je mbo (en of je ook wilt je HBO) moet behalen.

mbo is 3 of 4 jaar hangt vanaf welke opleiding je doet op niv 4
Daarna is hbo ook 4 jaar normaal gesproken.. als je dit jaar was gestopt voor 1 feb dan waren de vorige maande stuffi een gift! dus je hoorde dat niks terug te geven aan duo (als dit ook het eerste jaar is dat je een HBO studie studeerde) mohiem. Als dat niet het geal is (als je dus na 1 feb bent gestopt) moetje als ik het goed heb wel vorige maanden stuffi terug geven..

Als jij aankomende zomer aan een opleiding begint op het hbo.. dan heb je gewoon het recht op
(4 jaar mbo+1 jaar hbo.. is 5 jaar! 10 jaar - 5 jaar is) 5 jaar! dus dat betekent dat jij 5 jaar nog recht hebt op stuffi + ov!
(eigelijk 5 jaar en een paar maanden.. omdat je eerder emt je opleiding bent gestopt

28-06-2013, 19:28

Citaat door SA010:
Die sukkel van duo moetje never nooit bellen! want die weten helemaal niks.
Je kan ze beter mailen dan heb je het tenminste zwart op wit!

heb letterlijk 3x met ze gebelt voor dezelfde vraag en 3x half uur aan de lijn lopen wachten.. bnaks!

Maar goed ik geef je direct het antwoord;

Als alle eerst; wat voor beurs heb je? basisbeurs/prestatiebeurs?
Ik neem aan dat je zoals alle andere marokkanen een prestatiebeurs heb.
Dit betekent dat je binnen 10 jaar je mbo (en of je ook wilt je HBO) moet behalen.

mbo is 3 of 4 jaar hangt vanaf welke opleiding je doet op niv 4
Daarna is hbo ook 4 jaar normaal gesproken.. als je dit jaar was gestopt voor 1 feb dan waren de vorige maande stuffi een gift! dus je hoorde dat niks terug te geven aan duo (als dit ook het eerste jaar is dat je een HBO studie studeerde) mohiem. Als dat niet het geal is (als je dus na 1 feb bent gestopt) moetje als ik het goed heb wel vorige maanden stuffi terug geven..

Als jij aankomende zomer aan een opleiding begint op het hbo.. dan heb je gewoon het recht op
(4 jaar mbo+1 jaar hbo.. is 5 jaar! 10 jaar - 5 jaar is) 5 jaar! dus dat betekent dat jij 5 jaar nog recht hebt op stuffi + ov!
(eigelijk 5 jaar en een paar maanden.. omdat je eerder emt je opleiding bent gestopt
Klopt niet.. Je hebt vanaf het moment dat je op het HBO/WO zit 4 jaar recht op studiefinanciering. Daarnaast heb je de tijd om 10 jaar over je diploma te doen, anders zal je studiefinanciering niet omgezet worden in een gift. Daarbij heb je op het HBO/WO recht op 5 jaar OV.

Dus voor jouw situatie geldt dat je je laatste jaar op het HBO zelf zal moeten bekostigen, dit geldt niet voor je OV want daar heb je dus nog een jaar extra recht op. Loop je nog meer vertraging op, dan zal je in de eindfase van je studie ook zelf moeten opdraaien voor je reiskosten..

28-06-2013, 23:07



Citaat door SA010:
Die sukkel van duo moetje never nooit bellen! want die weten helemaal niks.
Je kan ze beter mailen dan heb je het tenminste zwart op wit!

heb letterlijk 3x met ze gebelt voor dezelfde vraag en 3x half uur aan de lijn lopen wachten.. bnaks!

Maar goed ik geef je direct het antwoord;

Als alle eerst; wat voor beurs heb je? basisbeurs/prestatiebeurs?
Ik neem aan dat je zoals alle andere marokkanen een prestatiebeurs heb.
Dit betekent dat je binnen 10 jaar je mbo (en of je ook wilt je HBO) moet behalen.

mbo is 3 of 4 jaar hangt vanaf welke opleiding je doet op niv 4
Daarna is hbo ook 4 jaar normaal gesproken.. als je dit jaar was gestopt voor 1 feb dan waren de vorige maande stuffi een gift! dus je hoorde dat niks terug te geven aan duo (als dit ook het eerste jaar is dat je een HBO studie studeerde) mohiem. Als dat niet het geal is (als je dus na 1 feb bent gestopt) moetje als ik het goed heb wel vorige maanden stuffi terug geven..

Als jij aankomende zomer aan een opleiding begint op het hbo.. dan heb je gewoon het recht op
(4 jaar mbo+1 jaar hbo.. is 5 jaar! 10 jaar - 5 jaar is) 5 jaar! dus dat betekent dat jij 5 jaar nog recht hebt op stuffi + ov!
(eigelijk 5 jaar en een paar maanden.. omdat je eerder emt je opleiding bent gestopt
Niet voor 1 februari maar juist voor 1 oktober..
Die fout doe ik nooit meer, ik moest toch die drie maanden betalen

Dus mensen: Voor 1 oktober en NIET voor 1 februari

29-06-2013, 10:29

Citaat door diamantje__18:
Niet voor 1 februari maar juist voor 1 oktober..
Die fout doe ik nooit meer, ik moest toch die drie maanden betalen

Dus mensen: Voor 1 oktober en NIET voor 1 februari
Hoe kom je daar nu bij? De februari-regeling houdt in dat als je met je eerste opleiding bezig bent en je studiefinanciering stopzet vóór 1 februari in het eerste jaar, je opgebouwde stufi wordt kwijtgescholden.

29-06-2013, 16:30

Citaat door crazygirl8291:
Klopt niet.. Je hebt vanaf het moment dat je op het HBO/WO zit 4 jaar recht op studiefinanciering. Daarnaast heb je de tijd om 10 jaar over je diploma te doen, anders zal je studiefinanciering niet omgezet worden in een gift. Daarnaast heb je op het HBO recht op 5 jaar OV.

Dus voor jouw situatie geldt dat je je laatste jaar op het HBO zelf zal moeten bekostigen, dit geldt niet voor je OV want daar heb je dus nog een jaar extra recht op.
klopt, je hebt helemaal gelijk

29-06-2013, 23:47

Citaat door sentrope:
Nee ze heeft gelijk
Moet je wel even verder uitleggen dan, anders is het een weinig zinvolle toevoeging.

29-06-2013, 23:59
Het is de 1feb regel!
Ben namelijk zelf gestopt in feb.. i know what im talking about
(google maar anders op ''duo 1 feb regel'')

06-08-2013, 11:32

Citaat door Kromago:
Hoe kom je daar nu bij? De februari-regeling houdt in dat als je met je eerste opleiding bezig bent en je studiefinanciering stopzet vóór 1 februari in het eerste jaar, je opgebouwde stufi wordt kwijtgescholden.
Ik vond de opleiding niet leuk en was gestopt in november.. ik moest toch schoolgeld betalen tot mei terwijl ik geen studiefinanciering had want die had ik al in november stop gezet

06-08-2013, 12:48

Citaat door diamantje__18:
Ik vond de opleiding niet leuk en was gestopt in november.. ik moest toch schoolgeld betalen tot mei terwijl ik geen studiefinanciering had want die had ik al in november stop gezet
Ah okee, maar in dit topic gaat het over studiefinanciering, niet over schoolgeld (of collegegeld). Dan gaan we dingen door de war halen.

Maar trouwens, dat je kennelijk wel een jaar schoolgeld moet betalen terwijl je al in november bent gestopt, lijkt mij ook niet gebruikelijk. Waar studeerde je?