Bekijk volle/desktop versie : Zohra Merzouk interview



28-06-2013, 11:31

Wassenaar - Vandaag publiceerde het Openbaar Ministerie de bevindingen van het onderzoek naar de omstandigheden rond het overlijden van Anass Aouragh. Dit is voor Wassenaarders.nl aanleiding om het interview dat de redactie enige tijd geleden hield met mevrouw Merzouk, de moeder van Anass, hieronder te publiceren.

Een kleine vijf maanden geleden werd Wassenaar opgeschrikt door een tragisch bericht: Een jongen van 13 jaar, Anass Aouragh, bleek vermist. De angst en zorgen namen met het uur toe. Wat was er met Anass gebeurd? Op donderdag 7 februari jl, rond 18.00 uur werd werkelijkheid waar iedereen voor vreesde. Anass Aouragh was overleden. Hij zou zelfmoord hebben gepleegd, daar was de politie na het forensisch onderzoek zeker van.


Heel Wassenaar, maar ook mensen in de wijde omtrek, leefde met de moeder en het tweelingzusje van Anass mee. Wat een tragiek, wat een verdriet. Ook waren er veel vragen: wat was er gebeurd, was het wel zelfmoord, etc?

Vanochtend, donderdag 27 juni 2013, maakte Officier van Justitie, mevrouw mr H. Korvinus, aan de moeder en tweelingzusje van Anass bekend dat het onderzoek naar de oorzaak van het overlijden van Anass is afgerond. Bij dit onderzoek is ook gekeken naar de mogelijkheid van 'aanzetten tot zelfmoord' door de pesters van Anass. Volgens het Openbaar Ministerie zijn er geen aanwijzingen dat Anass door een misdrijf (dus ook niet door 'aanzetten tot zelfmoord') om het leven is gekomen. Anass heeft zich door verhanging van het leven beroofd.

Interview met Zohra Merzouk

Wassenaarders (W): “Een tijd lang was het onrustig over de doodsoorzaak van Anass. Inmiddels zijn we ruim vier maanden verder en lijkt er rust te zijn ontstaan. Hoe gaat het nu met u?”
Zohra Merzouk (ZM): “U zegt 'ruim' 4 maanden, voor mij en mijn dochter Inass is het als de dag van gisteren dat onze dierbare Anass uit ons leven werd gerukt.
Elke dag voelen wij de pijn van het verlies, elke dag hebben wij verdriet.”

(W): “Hoe kijkt u terug op de afgelopen maanden?”
(ZM): “De afgelopen maanden waren heel zwaar, en nog steeds hebben wij het heel moeilijk.
Ondanks onze inspanningen is er nog steeds geen duidelijkheid.”

(W): “In eerste instantie leek u te accepteren dat Anass zelfmoord had gepleegd, maar langzaam maar zeker werd duidelijk dat u niet langer gelooft dat hij zelfmoord pleegde.
Wat was voor u de aanleiding om hier anders over te gaan denken?”
(ZM): “Ik heb vanaf het begin gedacht dat mijn zoon zich niet zelf van het leven heeft beroofd.
Hij was gelukkig tot het laatste moment dat wij samen waren, hij gaf mij een kus en zei met een stralende glimlach: 'tot zo mama, tot half 6'.”

(W): “Hoe denkt u vandaag de dag over de doodsoorzaak van Anass?”
(ZM): “Voor mij staat vast dat mijn zoon is vermoord.”


Persbericht

Wassenaarders.nl heeft vandaag mevrouw Merzouk, via haar advocaat (mr I. van den Brûle), om een toelichting gevraagd. De advocaat van mevrouw Merzouk liet zojuist – via een persbericht – weten dat mevrouw Merzouk vorige week donderdag alsnog aangifte van moord heeft gedaan. De moeder van Anass heeft enige tijd geleden twee onafhankelijke pathologen benaderd die op basis van de foto's en de voorlopige bevindingen van het NFI aanwijzingen zien voor een misdrijf. Daarnaast is er geen DNA-onderzoek verricht op de sjaal en overige kleding van Anass om te kunnen uitsluiten of Anass door een misdrijf om het leven is gekomen.
Derhalve wil de moeder van Anass dat er nader onderzoek wordt gedaan; er staat nog een aantal belangrijke vragen open.


Stichting Anass

(W): “Op Facebook heeft u een pagina opgericht met als naam 'Stichting Anass'. Wat is het doel van deze stichting? Waarom heeft u deze stichting opgericht?”
(ZM): “Ik verwijs u naar de Facebookpagina van de Stichting Anass, daar staat het doel en het waarom vermeld.”

(W): “Vooral op internet, maar ook in enkele landelijke kranten en lokale media (zoals TVWest), werd veel bericht over Anass (en over de omstandigheden rond zijn overlijden), de vader van Anass, uw relatie met hem en op een gegeven moment kwam er zelfs een interview met halfbroers- en zus in De Volkskrant. Wat doet/deed dat met u?”
(ZM): “Het doet mij verdriet om deze mensen zo in de publiciteit te zien.
Deze mensen hebben mijn zoon Anass tijdens zijn leven niet of nauwelijks gekend en hem alleen pijn en verdriet gedaan.
Onder andere de Facebookpagina 'Gerechtigheid voor Anass' vind ik schandalig en respectloos.
De persoon of personen achter deze pagina heb ik al in een vroeg stadium vriendelijk verzocht de pagina te verwijderen, maar daar werd geen gehoor aan gegeven. Sterker nog, deze pagina werd een podium voor eenieder die mij en mijn dochter Inass in een kwaad daglicht wilden zetten en is nog steeds online!
Deze mensen hebben zich geen seconde ingeleefd in onze situatie, wij, ik en mijn dochter Inass hadden net onze zoon en broer verloren!
Ik kan slechts hopen dat zij nooit hoeven mee te maken wat wij hebben meegemaakt.”

(W): “U hebt uw kind verloren. Hoe gaat u daar mee om?”
(ZM): “Hoe ga je om met het plotselinge verlies van je kind en/of tweelingbroer?
Hoe ga je om met de onzekerheid omtrent de doodsoorzaak?
Hoe ga je om met alle vragen?
Wie, waarom, wat, wanneer, hoe, etc.
Geen woorden die dat kunnen beschrijven.”

(W): “Wat zou u tot slot willen zeggen tegen die mensen die zo intens met u hebben meegeleefd?”
(ZM): “Ik wil iedereen bedanken die met mij meegeleefd heeft, wij hebben veel steun gehad aan de lieve kaarten, berichten en bloemen.
Er worden nog steeds bloemen gelegd bij zijn graf en in het bos.
Het doet ons goed om te zien dat Anass niet vergeten wordt.”

28-06-2013, 11:34


Zohra Merzouk, moeder van overleden 13-jarige Anass, doet alsnog aangifte

Het Openbaar Ministerie heeft vanochtend laten weten dat het onderzoek naar de dood van Anass is gesloten. Luidde de voorlopige conclusie in februari jl. nog dat misdrijf niet valt uit te sluiten, vanochtend heeft Officier van Justitie mevrouw mr H.A.C. Banning aan de moeder en het tweelingzusje van Anass, Inass, meegedeeld dat het onderzoek naar de oorzaak van het overlijden van Anass is afgerond. Volgens het Openbaar Ministerie zijn er geen aanwijzingen voor een misdrijf.

Namens de moeder van Anass is vorige week alsnog aangifte van moord c.q. doodslag gedaan bij Hoofdofficier van Justitie mr H. Korvinus. De moeder van Anass heeft aanwijzingen dat Anass niet door zelfmoord maar door misdrijf om het leven is gekomen. Zij heeft twee onafhankelijke pathologen benaderd die op basis van de foto’s en de voorlopige bevindingen van politie en NFI aanwijzingen zien voor een misdrijf.
De moeder van Anass heeft de afgelopen periode samen met haar advocaat ruim 60 vragen geformuleerd. Een deel daarvan werd tijdens de bespreking vanochtend beantwoord. Aan het einde van de bespreking heeft de moeder uitdrukkelijk verzocht het onderzoek nog niet te sluiten omdat belangrijke vragen nog niet beantwoord zijn en het onderzoek mitsdien niet als afgerond kan worden beschouwd. Zo is bijv. geen DNA-onderzoek verricht op de sjaal en de overige kleding van Anass, om te kunnen uitsluiten dat Anass door misdrijf is overleden. De moeder zal het Openbaar Ministerie vragen om nader onderzoek. Zij is bovendien voornemens een second opinion te vragen aan één of meer andere forensisch deskundigen. Voor Zohra Merzouk is het onderzoek naar de doodsoorzaak van haar zoon nog niet afgerond.

28-06-2013, 11:36
http://www.omroepwest.nl/nieuws/27-06-2013/waarom-werd-anass-niet-eerder-gevonden.


Citaat:
‘In dat gebied is woensdagavond gezocht met een hond’, zegt persofficier Wouter Bos van justitie. ‘Maar niet op de exacte plek waar Anass later is gevonden.’ Verder ging de politie er op het moment van zoeken vanuit dat Anass nog in leven zou zijn. ‘Die hond is getraind op het zoeken naar levende personen, niet naar overleden personen.’
Uhuh.

28-06-2013, 11:37
http://www.nujij.nl/dersimlililer.20053837.lynkx?tab=Reacties

Check 3e reactie, er zou eerder geprobeerd zijn Anass Allah ra7mou in een auto te krijgen.

Allah ou a3lam.

1 thing 4 sure: dit zaakje meurt.

28-06-2013, 11:57


Waarom had men het toch zo op die arme jongen gemunt..Hartverscheurend.

28-06-2013, 12:11
Vorig week reden we langs de plek waar Anass is gevonden. Er bekroop mij een naar gevoel en ik kreeg kippenvel.