Bekijk volle/desktop versie : vrouw achter het stuur, bloed aan de .......



24-01-2005, 22:52
'Rijvaardigheid vrouwen toch hormonenkwestie'

Uitgegeven: 24 januari 2005 21:08
Laatst gewijzigd: 24 januari 2005 21:33

LONDEN - Dat veel vrouwen moeite hebben met kaartlezen en inparkeren, komt omdat zij al in de baarmoeder te weinig zijn blootgesteld aan het mannelijke hormoon testosteron. Dat blijkt uit onderzoek van Duitse wetenschappers aan de universiteit van Giessen, berichtte de BBC maandag.


Volgens de onderzoekers zorgt het gebrek aan testosteron ervoor dat vrouwen minder ruimtelijk inzicht hebben. Kaartlezen en inparkeren zijn vaardigheden die ruimtelijk inzicht vereisen, en die veel vrouwen volgens mannen ontberen. Vrouwen hebben overigens de neiging het daar niet mee eens te zijn.


Het onderzoek richtte zich op rekenvaardigheid, taalvaardigheid en ruimtelijk inzicht bij veertig vrijwilligers, van wie vervolgens de hormoonspiegel werd bestudeerd. Mannen scoorden over het geheel genomen hoger bij de cognitieve tests, maar helemaal wat betreft rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht.

De wetenschappers keken ook naar het verschil in lengte tussen de ringvinger en de wijsvinger van de proefpersonen. Dat wordt volgens hen ook bepaald door testosteron. Bij vrouwen zijn beide vingers meestal vrijwel even lang, terwijl mannen over het algemeen een langere ringvinger hebben. Vrouwen bij wie dit ook het geval was, scoorden beter op rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht.


24-01-2005, 22:58


jaja...'t is echter nog altijd zo dat vrouwen veel minder ongelukken maken dan mannen...maar wel meer kleine schade, bij parkeren e.d.

datzelfde testosteron dat ons mannen ons geweldige ruimtelijke inzicht geeft, zorgt ook voor vrij roekeloos gedrag achter het stuur!

24-01-2005, 23:10

Citaat door atropos:
jaja...'t is echter nog altijd zo dat vrouwen veel minder ongelukken maken dan mannen...maar wel meer kleine schade, bij parkeren e.d.

datzelfde testosteron dat ons mannen ons geweldige ruimtelijke inzicht geeft, zorgt ook voor vrij roekeloos gedrag achter het stuur!
Ik vind het eigenlijk voor mij, voor geen kanten kloppen. Omdat ik toch erg vrouwelijk ben, en ruimtelijk inzicht heb. De exacte vakken liggen me meer dan het sociale vak waar ik nu in zit. Maar de overstap was toch wel van belang. En toch was ik een van de betere met wiskunde en natuurkunde.

24-01-2005, 23:12

Citaat door mohammedALI:
Lol
ja ja, lach maar weer

24-01-2005, 23:44



Citaat door atropos:
jaja...'t is echter nog altijd zo dat vrouwen veel minder ongelukken maken dan mannen...maar wel meer kleine schade, bij parkeren e.d.

datzelfde testosteron dat ons mannen ons geweldige ruimtelijke inzicht geeft, zorgt ook voor vrij roekeloos gedrag achter het stuur!
Ben jij zo een geitenwollensok die tegen auto's is.

ps. je wilt niet weten wat er met die beestjes is gebeurt waar jouw sokken van zijn gemaakt.

24-01-2005, 23:46
Het beestje is geschoren

24-01-2005, 23:46

Citaat door no_brains:
Ik vind het eigenlijk voor mij, voor geen kanten kloppen. Omdat ik toch erg vrouwelijk ben, en ruimtelijk inzicht heb. De exacte vakken liggen me meer dan het sociale vak waar ik nu in zit. Maar de overstap was toch wel van belang. En toch was ik een van de betere met wiskunde en natuurkunde.
Ach houd toch op, vrouwen zijn verschrikkelijk echt zonder uitzondering! Ik ben er nog nooit een tegen gekomen die kon kaartlezen. En dat heef er waarschijnlijk iets mee te maken dat ze de kaart draaien zodra ze een bocht om gaan.

24-01-2005, 23:48

Citaat door atropos:
jaja...'t is echter nog altijd zo dat vrouwen veel minder ongelukken maken dan mannen...maar wel meer kleine schade, bij parkeren e.d.

datzelfde testosteron dat ons mannen ons geweldige ruimtelijke inzicht geeft, zorgt ook voor vrij roekeloos gedrag achter het stuur!
Vrouwen maken minder ongelukken PER JAAR.

Maar MEER per kilometer.

En ik weet dat verzekeringspremie per jaar gaat dus dat verzekeringsmaatschapijen vinden dat vrouwen minder ongelukken maken. Maar persoonlijk vind ik dat autorijden per kilometer gaat.

24-01-2005, 23:51

Citaat door fire fighter:
Ben jij zo een geitenwollensok die tegen auto's is.

ps. je wilt niet weten wat er met die beestjes is gebeurt waar jouw sokken van zijn gemaakt.
...ik ben dol op auto's en op autorijden...en natuurlijk rijd ik wel eens te hard, ben immers geen heilige...ik heb echter een pleurishekel aan mensen die rijden als duivels, slalom, 190 / uur, rechts inhalen, mensen 'opduwen' ...ik rijd veel in frankrijk en daar is men dol op dit soort 'sportief' rijgedrag en de gevolgen zijn dan ook 22 verkeersdoden per dag. te hard rijden is oorzaak van files, opstoppingen en ongelukken om nog maar te zwijgen van de milieurverontreininging; je weet zelf: hoe harder, hoe onzuiniger.

al bij 100 km per uur is een auto moeilijker onder controle te houden...dit fenomeen neemt cumulatief toe bij het verhogen van de snelheid.

autorijden - heerlijk! maar wel veilig ('t is eigenlijk net als seks, dus...)

ps - ik draag uitsluitend katoenen sokken!

24-01-2005, 23:52

Citaat door fire fighter:
Ach houd toch op, vrouwen zijn verschrikkelijk echt zonder uitzondering! Ik ben er nog nooit een tegen gekomen die kon kaartlezen. En dat heef er waarschijnlijk iets mee te maken dat ze de kaart draaien zodra ze een bocht om gaan.

zullen we wedden???

24-01-2005, 23:52

Citaat door fire fighter:
Vrouwen maken minder ongelukken PER JAAR.

Maar MEER per kilometer.

En ik weet dat verzekeringspremie per jaar gaat dus dat verzekeringsmaatschapijen vinden dat vrouwen minder ongelukken maken. Maar persoonlijk vind ik dat autorijden per kilometer gaat.
twijfelloos...maar er is ook een groot verschil in de ernst van ongevallen die door vrouwen worden veroorzaakt en de door mannen aangerichte ongelukken.