Bekijk volle/desktop versie : Het leven van de Profeet Muhammad صلى الله عليه وسلم (Mekka periode)



Pagina's : [1] 2

24-06-2013, 23:09
In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Moge Allah’s vrede en zegeningen met Zijn boodschapper, diens huishouden en metgezellen zijn tot de Dag des Oordeels. De beste toespraak is het boek van Allah en de beste Leiding is de Leiding van Mohammad صلى الله عليه وسلم en de slechtste zaken zijn de innovaties en elke innovatie is een misleiding.

Hier zal ik met de Wil van Allah na het beluisteren van de audio-tapes van Sheikh Anwar Al-Awlaki, de transcriptie stuk voor stuk uittypen(vertalen) naar het Nederlands. Dit voor mezelf (om zodoende de profijtvolle kennis beter te onthouden), en om degenen die moeite hebben met het Engels en/of liever lezen dan luisteren, een plezier te doen.


Het gaat om een set dat bestaat uit 16 CD's over het Leven van de Profeet صلى الله عليه وسلم, de beste persoon die deze aarde tegen is gekomen. Anwar Al-Awlaki spreekt op een relevante en gedetailleerde manier over de periode in Mekka. De series zijn merendeels gebaseerd op Ibn Kathir's boek over de Seerah. Inclusief de volgende onderwerpen: De geschiedenis van de Ka'bah, Muhammad in de Bijbel, Een oproep naar zijn naaste verwanten, De Islam van Hamzah, het jaar van Verdriet, Lessen uit de reis naar At-Taif en nog veel meer.

Topic zal iedere keer worden ge-update totdat de 'Mekka periode' voltooid is, daarna wordt alles gebundeld in pdf en zal het beschikbaar worden gesteld op Ahlus-Sunnah Publicaties. Moge Allah het zegenen.



Voor degenen die het liever beluisteren in 't engels:



CD 1 | CD 2 | CD 3 | CD 4 | CD 5 | CD 6 | CD 7 | CD 8 | CD 9 | CD 10 | CD 11 | CD 12 | CD 13 | CD 14 | CD 15 | CD 16 |


25-06-2013, 01:57


CD 1 [Introductie][/SIZE]


__________________________________________________ ___

Het woord Seerah heeft een taalkundige betekenis dat ‘pad’ betekend. Lopen wordt Sair genoemd, als je van de ene plaats naar de andere loopt dan zeg je sairtu Ful an is aan het lopen.

Dus het is een pad die een persoon bewandeld in de periode van zijn leven. De Hans woordenboek geeft de volgende vertalingen voor het woord Seerah: leiding, houding, standpunt, gedrag, manier van leven, baan, reactie, manier van handelen en biografie. Seerah kan een biografie van elke willekeurige persoon betekenen, niet alleen dat van de profeet Muhammad صلى الله عليه وسلم , maar we hebben het woord zo vaak gebruikt voor Muhammad صلى الله عليه وسلم, dat wanneer we Seerah zeggen, dat we bijna altijd het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم bedoelen. Echter kunnen we ook gewoon zeggen de Seerah van Abu Bakr of de Seerah van Omar رضي الله عنه enzovoort. Dus Seerah is een biografie(het leven) van een persoon.

Hier zullen wij het leven van de beste bestuderen, namelijk Muhammad صلى الله عليه وسلم



[SIZE=2]Belang van het bestuderen van de Seerah
__________________________________________________ ___
Wat is het belang van ’t bestuderen van de Seerah?

NO 1: Geschiedenis van Islam
Het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم is de geschiedenis van Islam. Door het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم te bestuderen, bestudeer je automatisch ook de beknopte geschiedenis van Islam. In deze Seerah zul je situaties en gebeurtenissen tegenkomen die ons zullen helpen met alles wat we nodig hebben in onze leven van Dawah. Dus we zijn niet alleen de biografie van een persoon aan het bestuderen, we zijn de geschiedenis van onze religie aan het bestuderen!

Muhammad ibn Sa’d ibn Abi Waqash, - Sa’d ibn Abi Waqash is één van de ashra-e-mubasharah, één van de 10 die de blijde tijding van het paradijs zijn gegeven. Zijn zoon Muhammad zei:”Onze vader leerde ons over de gevechten van de Profeet صلى الله عليه وسلم, hij leerde ons de seerah van de Profeet en hierover zei hij dat het de gewoontes van onze vaders waren dus dat we het moesten leren.” Ze refereerden naar Seerah met maghazi. Maghazi betekent gevechten. De latere periode van het leven van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم werd in maghazi doorgebracht. Dus ze gebruikten het woord maghazi om te verwijzen naar het hele leven van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم

Ali bin Hussain ibn Ali bin Abi Talib – de kleinzoon van Ali ibn Abi Talib – zei dat ze de Seerah van de Profeet صلى الله عليه وسلم werden onderwezen alsof ze de Quran aan het bestuderen waren. Dat is hoe belangrijk Seerah voor hun was. Ze studeerden het alsof ze Quran bestudeerden.

En dat is aannemelijk, want als we het leven van Musa [‘alayhie asSalaam] willen bestuderen waar gaan we dan, waaruit bestuderen we het dan? Uit de Quran! Als we het leven van ‘Isa [‘alayhie asSalaam] willen bestuderen gaan we uiteraard ook naar de Quran, maar als we het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم willen bestuderen, zijn leven, ookal zijn er stukjes en gedeeltes vermeld in de Quran, we vinden alsnog minder details over Muhammad صلى الله عليه وسلم in de Quran zoals we die over Musa [‘alayhie asSalaam] zien. Dus voor ons, om het leven van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم te bestuderen, daar moeten we de Seerah voor raadplegen. Het leven van alle anbiya(Profeten) staan in de Quran behalve dat van Muhammad صلى الله عليه وسلم. Dus voor het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم moeten we naar de Seerah gaan.

25-06-2013, 02:07
NO 2: Liefde
De tweede reden om Seerah te bestuderen is om oprechte liefde voor Muhammad صلى الله عليه وسلم in onze harten te creëren. Het houden van Muhammad صلى الله عليه وسلم is ‘Ibadah(Aanbidding). Het is een deel van onze religie om Muhammad صلى الله عليه وسلم lief te hebben.

Liefde voor Muhammad صلى الله عليه وسلم
Muhammad صلى الله عليه وسلم zei: “Niemand van jullie zal ware geloof bereiken totdat jullie mij meer lief hebben dan jullie ouders, jullie kinderen en de gehele wereld” (Bukhari, Boek van geloof, Hadith 14) In werkelijkheid zijn we geen ware gelovigen totdat we Muhammad صلى الله عليه وسلم meer lief hebben dan wat dan ook. Dus liefde voor Muhammad صلى الله عليه وسلم maakt deel uit van Islam.

‘Umar ibn Al-Khattab رضي الله عنه was een hele oprechte en directe persoon. Op een dag ging hij naar de Profeet صلى الله عليه وسلم toe en zei:”Ya RasoolAllah, jij bent mij dierbaarder dan al het andere behalve mijzelf.” Waarop de profeet صلى الله عليه وسلم zei: “Nee bij Degene in Wiens Hand mijn ziel ligt, totdat ik geliefder ben bij jou dan jezelf.” waarmee hij bedoelde dat ‘Umar geen volledige imaan bereikt heeft totdat hij de Profeet صلى الله عليه وسلم meer lief heeft dan zichzelf. Dus ‘Umar ibn Al-Khattab kwam terug en zei:”Ya RasoolAllah, Nu houd ik meer van jou dan van mezelf.” De Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم zei: "Al aan eman” [“Nu pas heb je volledige Imaan bereikt”]

De Ummah vandaag de dag houdt van Muhammad صلى الله عليه وسلم. Als je een Moslim vraagt of hij van Muhammad صلى الله عليه وسلم houdt, zegt hij ja.

Maar de liefde kan niet diep en oprecht genoeg zijn totdat je de persoon zelf kent. Als je geen diepgaande informatie over iemand hebt, kan je niet veel van diegene houden. Om van een persoon te houden moet je hem beter kennen. En dit is ook het geval bij Muhammad صلى الله عليه وسلم. Hoe beter je hem kent, hoe meer indruk zijn persoonlijkheid op je zal maken, hoe meer je van hem zal houden. Ookal hebben velen uit de Ummah vandaag de dag geen diepgaande informatie over Muhammad صلى الله عليه وسلم, ze houden toch van hem SubhanAllah, maar we kunnen geen diepgaande liefde voor Muhammad صلى الله عليه وسلم als we hem niet goed kennen. De Sahaba, hoe beter ze hem leerden kennen, hoe dichter ze zich bij hem voelden, des te meer ze van hem hielden.

‘Amr bin Al-‘As bijvoorbeeld, hij was één van de ergste vijanden van Muhammad صلى الله عليه وسلم. Hij was één van de hoofdplotters tegen Islam. ‘Amr bin Al-‘As werd later Moslim, en toen hij op overlijden stond, begon hij te wenen, hij huilde op zijn sterfbed dus zijn zoon Abdullah bin ‘Amr zei tegen hem:”Oh mijn vader, heeft de Profeet jou geen blijde tijdingen gegeven over dit, heeft hij jou geen blijde tijdingen gegeven over dat?” [In de Hadith is vermeld dat de Profeet صلى الله عليه وسلم zei:”Aamana ‘amr”, waarmee hij bedoelde dat ‘Amr bin Al-‘As geloof bereikt had. Dus dit is een getuigenis van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم dat ‘Amr bin Al-‘As een Mu’min is. Niet alleen een Moslim, maar hij is op de hogere niveau van Mu’min.] Dus zijn zoon probeerde zijn vader de blijde tijdingen te geven dat hij een ware gelovige is. De Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم heeft jou al deze blijde tijdingen gegeven, dus hoe kan je nu huilen voordat je doodgaat..

‘Amr bin Al-‘As draaide om en zei:”Ik heb drie periodes in mijn leven moeten meemaken. In de eerste periode was Muhammad صلى الله عليه وسلم de meest verafschuwende persoon in mijn ogen. En mijn wil was dat ik hem kon bereiken en hem kon doden. Dat was mijn droom, mijn ambitie was het doden van Muhammad صلى الله عليه وسلم. Als ik toen overleed zou ik ongetwijfeld in het hellevuur belanden. En op dat moment plaatste Allah liefde voor Islam in mijn hart en daarna ging ik naar de Profeet صلى الله عليه وسلم toe en zei:”Oh Muhammad, ik wil Moslim worden. Geef mij je hand zodat ik trouw aan je kan zweren.” Dus Muhammad hief zijn hand op, en op het moment dat hij z’n hand naar die van mij wou bewegen, haalde ik mijn hand weg.” De Profeet صلى الله عليه وسلم zei tegen hem:”Wat is er?” ‘Amr bin Al-‘As zei: “Ik wil een voorwaarde vastleggen.” De Boodschapper van Allah vroeg:”Wat is jouw voorwaarde?” Hij zei:”Mijn voorwaarde is dat je mij vergeeft, dat je me gratie verleent.” Dit omdat ‘Amr bin al-‘As wist dat de dingen die hij in zijn verleden gedaan heeft, de grote misdaden die hij had gepleegd tegen de Moslims, voldoende was voor zijn executie. Dus hij wou zeker weten dat de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم hem niet verantwoordelijk zou stellen voor wat hij in het verleden gedaan heeft.

Dus de Profeet صلى الله عليه وسلم glimlachte en zei: “Ya ‘Amr, weet je dan niet dat Islam alles uitwist wat ervoor gebeurd is, en Hijrah alles uitwist wat ervoor gebeurd is, en Hajj alles uitwist wat ervoor gebeurd is.”

‘Amr bin Al-‘As zei: “Toen werd ik Moslim. In die periode werd Muhammad صلى الله عليه وسلم, degene die mijn ergste vijand was, de geliefdste persoon in deze wereld voor mij. Ik hield zoveel van hem, ik respecteerde hem zoveel en ik kon niet eens een volledige glimp opvangen van zijn gezicht. Iedere keer als ik hem zag, zou ik mijn blik naar de grond werpen. Ik had zoveel liefde en respect voor hem dat ik niet eens een glimp van zijn gezicht kon opvangen. En als je mij vandaag vraagt om hem te beschrijven, zou ik dat niet kunnen. Als ik in die periode was overleden, zou ik hopen dat ik in Jennah terechtkwam. Er zijn andere soorten van deze Hadith, maar wat ons duidelijk moet worden is dat ‘Amr bin Al-‘As, de ergste vijand van Muhammad صلى الله عليه وسلم, naarmate hij de Profeet beter leerde kennen en dichter bij hem kwam, hij de meest geliefde vriend van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم werd.

Sohail bin ‘amr werd gestuurd door Quraish, om te onderhandelen met Muhammad صلى الله عليه وسلم over Sulah Hudabiya. Sohail bin ‘amr was een internationale onderhandelaar; hij is naar de paleizen van het Perzische rijk, het Romeinse rijk en het rijk van Abyssinia geweest. Sohail bin ‘amr was een goed verbonden persoon. En de Quraish heeft hem nu gestuurd om te onderhandelen met Muhammad صلى الله عليه وسلم.

25-06-2013, 02:13
Dus hij ging naar Madinah en ervaarde hoe de Sahaba رضي الله عنهم de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم behandelden. Dus Sohail bin ‘Amr ging terug om de Quraish nieuws te brengen. Hij zei tegen ze:”Ik heb het Romeinse rijk bezocht, ik heb het Perzische rijk bezocht, Ik heb Najashi(Negus) bezocht, ik heb de koning van Abyssinia bezocht, maar ik heb nog nooit in mijn leven een leider gezien die zo geliefd is bij zijn volgers, een leider die zo gerespecteerd wordt door zijn volgers, zoals Muhammad صلى الله عليه وسلم. Ik heb niets zoals dit gezien in de wereld. Het Romeinse rijk, het Perzische rijk, Najashi of Abyssinia, ookal hebben ze allemaal de macht, kracht en rijkdom, ik heb nog nooit mensen gezien die zoveel van hun leider houden zoals de Sahaba van Muhammad صلى الله عليه وسلم hielden. Ik zag verbazingwekkende dingen. Muhammad صلى الله عليه وسلم deed wudu, en de Sahaba waren aan het waken om het water te grijpen dat van zijn lichaam afdruppelde.” Dus hij zei tegen ze:”Doe wat jullie willen, dit zijn mensen die nooit hun leider zullen afstaan.” De Sahaba رضي الله عنهم zouden hem nooit laten zitten, ze zouden hun levens eerst geven. Ze zouden alles opofferen voor hem.

Dus als we van Muhammad صلى الله عليه وسلم willen houden, moeten we meer over hem leren. Ik heb al eerder gezegd dat tussen de massa Moslims er mensen zijn die niet veel weten over Muhammad صلى الله عليه وسلم, ze weten niet veel over zijn Seerah, omdat het niet deel uit maakt van het curriculum die scholen in de Moslimlanden onderwijzen, maar ondanks dit, dat we onwetend over hem en zijn leven zijn, is hij alsnog de meest geliefde persoon die ooit heeft geleefd in de mensheid. Zijn naam is de vaakst genoemde naam in de wereld. Hoeveel mensen in deze wereld heten Muhammad? Er is geen enkele persoon uit de geschiedenis waarnaar zoveel mensen zichzelf hebben vernoemd zoals Muhammad صلى الله عليه وسلم.

Toen ik op school zat in de VS, hadden we een imam, hij kwam uit Nigeria. Hij was een hafiz en hij was onze imam in een kleine stad in de VS. Zijn naam was Muhammad Al Ashr. Het woord ‘ashr’ betekent de 10de. Dus voor een lange tijd dacht ik dat Al Ashr zijn achternaam was. Muhammad Al Ashr. Op een dag ging ik naar hem toe en vroeg ik wat Al Ashr is.. Is dat de naam van een stam of een clan? Hij zei nee. Hij zei:”Mijn vader noemde iedere zoon van hem die werd geboren Muhammad. Al zijn kinderen gaf hij de naam Muhammad. Dus om onderscheid te kunnen maken tussen ons moest hij ons nummeren. Muhammad de eerste, Muhammad de 2de , Muhammad de 3de , ik ben Muhammad de 10de .” Zijn vader wou geen andere naam gebruiken! Al zijn kinderen moesten Muhammad zijn. In Pakistan en in India heb je Muhammad Haroon, Muhammad Suleman… iedereen is Muhammad. Er is geen enkele persoon in de geschiedenis die een Ummah had dat zoveel van hem hield, zoals de Ummah van Muhammad صلى الله عليه وسلم hield. Hij is de meest geliefde persoon in geschiedenis.

Dus wat zou de situatie zijn als we zijn leven hadden bestudeerd? Ik bedoel, hoeveel liefde zouden we dan hebben voor Muhammad صلى الله عليه وسلم? Zijn naam is de meest vermelde naam. De hele dag door wordt er naar het gebed opgeroepen vanuit een minaret, en wordt de naam van Muhammad صلى الله عليه وسلم vermeld. De hele dag door. Want moslims hebben zich nu wereldwijd gevestigd. Dus in elke tijdzone zijn er moslims. Dus elke minuut van de dag, zal er een Moaazan zijn die zegt: “Ashhadu an La ilaha il Allah, wa Ashhadu ana Muhamadan RasulAllaah” Zijn naam wordt de hele dag door vermeld.

En trouwens, de naam Muhammad betekent de geprezene. En er is geen één die is geprezen zoals Muhammad صلى الله عليه وسلم. Ik bedoel, zijn naam vervuld wel degelijk zijn betekenis. Hij is de geprezene, hij wordt altijd geprezen. Wanneer we zijn naam ook horen, wat zeggen we dan? “Salallahu ‘alayhie wassalam”

Allah ta’ala zegt: “Zeg: "Indien uw vaders en uw zonen en uw broeders en uw vrouwen en uw verwanten en de rijkdommen die gij verkregen hebt en de handel waarvan gij slapte vreest en de woningen waarvan gij houdt, u liever zijn, dan Allah en Zijn boodschapper en het streven voor Zijn zaak, wacht dan, tot Allah met Zijn oordeel komt; Allah leidt het ongehoorzame volk niet.” [Surah Tawbah: 24]

Dus deze ayah geeft aan dat onze liefde voor Allah en zijn Boodschapper en het streven op de Weg van Allah en zijn Boodschapper al het andere moeten overweldigen. Onze vaders, onze zonen, onze broeders, onze vrienden, onze kinderen, onze bezittingen, alles. Onze liefde voor onze Profeet en voor de Islam moet het meest geliefd bij ons zijn.

NO 3: Om het beste voorbeeld te volgen
Ibn Hajar zei dat degene die de verhevenheid wilt bereiken van het Hiernamaals, de wijsheid van dit leven, gewoon een doel of de belichaming van ethiek en karakter, laat hem Muhammad صلى الله عليه وسلم volgen. Muhammad صلى الله عليه وسلم is de belichaming van “Khuluq” – De perfecte karakter. En door zijn Seerah te bestuderen, zullen we meer in staat zijn om z’n weg te volgen.

NO 4: Het begrijpen van de Quran
Er zijn sommige ayats in de Quran die onafhankelijk zijn van omstandigheden of openbaringen. Zoals bijvoorbeeld de ayats over Al-Akhirah, Ar-Raqaik. Deze zijn onafhankelijk van de omstandigheden. Maar er zijn ook sommige ayats die gaan over gebeurtenissen die gebeurd zijn in de tijd van Muhammad صلى الله عليه وسلم. Dus je hebt sommige ayats die vóór een gebeurtenis geopenbaard zijn, sommige ayats die tegelijk met een gebeurtenis zijn geopenbaard en sommige ayats die na een gebeurtenis zijn geopenbaard.

Seerah geeft ons een uitleg van deze ayats. Zoals bijvoorbeeld Surah Al-Ahzab. Veel ayats uit Surah Al-Ahzab waren geopenbaard tijdens de slag van Al-Ahzab. Veel ayats in Surah Al-Imran zijn geopenbaard in relatie met een gebeurtenis die in de tijd van de Profeet صلى الله عليه وسلم plaats heeft gevonden. Een belangrijke deel van Surah Al-Imran, is een dialoog tussen Moslims en Christenen, gebaseerd op de Christelijke delegatie die uit Najran kwam om de Profeet صلى الله عليه وسلم te bezoeken. Deze ayats werden geopenbaard om De Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم aan te moedigen tijdens zijn dialoog met de Christenen. En het laatste deel van Surah Al-Imran gaat over Ghazwa e Uhud. De details van de Ghazwa zijn niet in de Surah vermeld. Dus hoe kunnen we deze ayats begrijpen? Door naar de Seerah te gaan.

NO 5: Zijn leven(van Muhammad صلى الله عليه وسلم) verhelderd de methodische stappen van de Islamitische beweging.
De Profeet صلى الله عليه وسلم is door verschillende fasen geweest; hij begon met geheime Da’wah. En daarna werd het openbaar. En later kwam Jihad. Dus het ging in fasen. Deze fasen zijn belangrijk voor Islamitische bewegingen om te leren en te bestuderen. (Naam mist..) Hij zei…”En we geloven dat deze methodische proces van het leven van de Profeet goddelijk is verbonden. Aangezien Allah zijn Boodschapper en al zijn stappen heeft geleidt, en de gebeurtenissen die plaats hebben gevonden in het leven van de Profeet صلى الله عليه وسلم zijn geen toeval. Ze zijn gepland door Allah سبحانه وتعالى, zodat ze een leiding voor ons zullen zijn, in onze pogingen om Islam te hervestigen. Dus het is heel belangrijk voor ons om de stappen te zien die de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم heeft bewandeld en het verloop van zijn Da’wah.

Rasheed rida gaf aan dat als het niet aan onderwijs en training lag, mondelinge overleveringen niet genoeg zouden zijn. Aangezien de Seerah hen heeft geleerd hoe ze geleidt kunnen worden door de Quran en het heeft ze getraind om in alle zaken gewoon te zijn. Dus we hebben Quran en Sunnah welke verbale leringen zijn, maar hoe praktiseren we deze verbale leringen? Door te kijken hoe de Profeet صلى الله عليه وسلم en de Sahaba رضي الله عنهم het praktiseerden. Dus ze voeren deze verbale leringen uit en dat is iets wat alleen Moslims hebben, ik bedoel de volgers van alle andere Anbiya(Profeten) hebben de Seerah van hun Anbiya kwijtgeraakt, maar wij weten hoe de Quran werd gepraktiseerd, wij weten hoe de Sunnah van de Profeet صلى الله عليه وسلم werd gepraktiseerd en toegepast.

25-06-2013, 21:49


Er is een ayah in de Quran die zegt dat je kan blijven eten en drinken in de nacht van Ramadan totdat de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad. Één van de Sahaba nam dit letterlijk. Hij had een draad onder zijn kussen… Hij at en ging vervolgens kijken, hij pakte de kussen op en keek of de witte draad zich van het zwarte onderscheiden had. Zodra hij zag dat het nog niet zover was ging hij verder met eten… En hij bleef dit maar doen totdat hij naar de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم toe ging en vertelde wat hij deed. De Profeet صلى الله عليه وسلم lachte en zei dat het niet betekend dat je een draad in je kamer moet hebben en steeds moet kijken. De witte draad daar wordt licht mee bedoeld dat aan de horizon zal opduiken, dat wordt ermee bedoeld. Dus de Profeet صلى الله عليه وسلم leerde deze Sahabi hoe hij deze ayat kan toepassen, want ik kon ook in een donkere kamer zonder ramen zitten en de hele dag naar de draad zitten staren en dan in de middag nog steeds zitten eten omdat ik niks zie veranderen. Dus de toepassing van de ayats en ahaadith van de Profeet صلى الله عليه وسلم wordt ons duidelijk gemaakt in het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم en de Sahaba رضي الله عنهم

NO 6: Het bestuderen van de Seerah is ‘Ibadah
We doen dit niet om onszelf te vermaken. Dit is ‘Ibadah. Er is Ajr, er is een beloning in het bestuderen van dit. We aanbidden Allah als we samen komen om het Leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم te bestuderen. Dit is de halaqa van Dhikr. Dit is de sessie van Dhikr als we samen komen en over Muhammad صلى الله عليه وسلم praten, we zijn bezig met aanbidding voor Allah سبحانه وتعالى. En we verwachten dat dit een bijeenkomst is die wordt omringd door Engelen, waarin Allah سبحانه وتعالى ons begunstigd met zijn Genade en Kalmte. Dus het valt onder ‘Ibadah en Allah سبحانه وتعالى zegt: “Zeg: "Indien gij Allah liefhebt, volgt mij, Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven. Allah is Vergevensgezind, Genadig." [Al-Imraan 3:31]

NO 7: Om een Moslimidentiteit te ontwikkelen
We leven in een wereldbeschaving die de identiteit en oorsprong van iedereen op deze aardoppervlak de keel indrukt. Deze wereldbeschaving wordt beschermd en gepromoot. Thomas Friedman, een bekende schrijver in de VS die voor New York Times schrijft zei: “De verborgen hand van de markteconomie kan niet overleven zonder de verborgen vuist. Mc Donalds zal nooit vooruitgang boeken zonder Mc Donald Douglas – de ontwerper van F15’s.”

In andere woorden, we hebben niet te maken met een wereldbeschaving die onschuldig en meewarig is. Dit is een beschaving die jou geen keuze biedt. Of je accepteert Mc Donalds, of Mc Donald Douglas zal zijn F15’s op je afsturen. Het is een hele intolerante beschaving, die zonder dit niet kan blijven bestaan. Het roeit iedere andere beschaving/cultuur op deze aardoppervlak uit. Het knipt gewoon simpelweg de wortels ervan door. En er is een quote hierover door Alexander [Achternaam onverstaanbaar]. Hij is een bekende Russische Geschiedenis schrijver. Hij zei:”Om mensen te vernietigen, moet je hun wortel afsnijden. Dus het is echt een vernietiging van de mensen op deze aarde want elke andere beschaving wordt afgebroken. Dit is geen wereldbeschaving die samen zal werken met anderen, het zal anderen vervangen. En de enige ideologie die opstaat tegen deze wereldbeschaving is Islam.”

Maar alsnog, als Moslims en vooral de Moslims die in het westen leven, lijden we serieus aan een identiteitscrisis. Ik bedoel je zal zelfs broeders en zusters vinden die de Islam praktiseren, maar de identiteit zelf, de Islamitische identiteit is verloren gegaan bij diegene. Ik bedoel, deze persoon zal meer overeenkomsten hebben met een rockster of een voetbalspeler dan hij overeenkomt met de metgezellen van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم. Je ziet dat onze jongeren meer over popsterren weten dan dat ze weten over de Sahaba van de Profeet صلى الله عليه وسلم. Soms in feite zelfs meer dan de Anbiya(Profeten). Hoeveel van onze jongeren kennen de namen van alle Anbiya van Allah? Hoeveel van onze jongeren kennen de namen van de Sahaba رضي الله عنهم ? Maar vraag dezelfde persoon om de voetbalspelers van hun favoriete team op te noemen of de beste basketballspelers en ze zullen een hele lijst afgaan. Dus er is een serieuze identiteitscrisis aan de gang bij de Moslims.

Stappen om een Moslim identiteit te ontwikkelen

NO 1: Door een goede studie te volgen van de Islamitische geschiedenis. Dat bestaat uit informatie over de levens van de Boodschappers van Allah, Het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم, het leven van de Sahaba رضي الله عنهم en als laatst de algemene Islamitische geschiedenis. Dus dat is nummer 1 om een identiteit te ontwikkelen, door een band te hebben met de geschiedenis. Onze geschiedenis is onze navelstreng. Dit is onze levenslijn. We zijn een uitbreiding van de Ummah. We zijn niet gescheiden; we zijn niet gescheiden van onze oorsprong. We maken deel uit van een glorieuze Ummah waar we meer over moeten leren.

No 2: Door deel uit te maken van een wereldwijde Ummah. Onze lokale identiteit zou onze Moslim identiteit niet moeten overstijgen. Dus mijn identificatie met Groot-Britannië, Amerika, Pakistan, Kuwait of elke andere land zou mijn Islamitische identiteit niet moeten overstijgen. Deze “natie/staat” concept is iets wat Islam is komen vernietigen. We richten onze loyaliteit naar Allah سبحانه وتعالى en naar onze religie. En we maken deel uit van een wereldwijde Ummah. Daarom moeten we studeren; we moeten over onze Moslim broeders wereldwijd leren. Wat in Palestina gebeurd zou elke Britse Moslim moeten aangaan. Wat in Kashmir gebeurd zou elke Amerikaanse Moslim moeten aangaan. Wat in elke deel van de Moslimwereld gebeurd, zou mij moeten aangaan alsof het in mijn eigen huis gebeurd. Dus dit zijn de twee belangrijke elementen in het opbouwen van een identiteit.

No 1: Diepe kennis en begrip bezitten over onze Geschiedenis.
No 2 : Deel uitmaken van de Ummah en geven om de Ummah.

En weer herhaal ik het gezegde van Alexander [Achternaam onverstaanbaar]: ”Om mensen te vernietigen, moet je hun wortels afsnijden”

Wij willen niet dat onze wortels worden afgesneden. We willen dat het juist diepgeworteld zit in ons. Het bestuderen van het leven van de Profeet صلى الله عليه وسلم is ’t meest belangrijke ding dat we kunnen lezen over onze geschiedenis.

25-06-2013, 21:50
Maa shaa'Allaah.

Jazaak Allaahou gayr jaza'

25-06-2013, 21:57

Citaat door Miss-Miriam:
Maa shaa'Allaah.

Jazaak Allaahou gayr jaza'
Wa djazaaki.

26-06-2013, 02:19
Up.

27-06-2013, 21:54
NO 8: Het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم is een getuigenis voor zijn Profeetschap
De grootste wonder van Muhammad صلى الله عليه وسلم is de Quran, en Muhammad صلى الله عليه وسلم kwam met vele andere wonderen natuurlijk. Maar het bestuderen van zijn leven is al een bewijs op zich van zijn Profeetschap

We hebben het hier over een man die veertig jaar lang een normaal leven leidde.. Het voortreffelijke over het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم in zijn eerste 40 jaar was zijn zedelijkheid en karakter. Maar waren geen enkele tekenen aan de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم te zien, waaruit je kon halen dat hij streefde naar macht en invloed. Helemaal niets. De Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم leidde een normaal leven waarna hij plotseling na zijn veertigste, met de grootste verandering kwam die de wereld ooit gezien heeft. Dat is een mirakel. Het is een wonder. De Profeet صلى الله عليه وسلم was analfabeet. Hij kon niet lezen of schrijven. En alsnog presenteerde hij de wereld het beste boek die ooit geproduceerd is. En zo kunnen we doorgaan.. De lijst van mirakels die allemaal duiden op het feit dat Muhammad صلى الله عليه وسلم een Boodschapper van Allah is, die goddelijke hulp had. Het is anders onmogelijk. Er is geen andere manier om de Seerah te verklaren, behalve door te bekennen dat hij een Nabi(profeet) was van Allah. Het is onmogelijk voor een persoon om te bereiken, wat Muhammad صلى الله عليه وسلم heeft bereikt, zonder te worden geassisteerd door Allah سبحانه وتعالى door middel van openbaring. Dus het is een getuigenis van zijn Profeetschap.

Daar waar Muhammad صلى الله عليه وسلم de eerste veertig jaar van zijn leven normaal leidde, werd hij ineens een politieke leider, militaire leider, religieuze leider, hoofd van een groot huishouden, wettenmaker, leraar, Imam en ga zo maar de lijst af van de zaken die de Profeet Muhammad صلى الله عليه وسلم deed. Dit allemaal werd ook nog eens gedaan in 23 jaar.. Onmogelijk!

Nu we dit weten, brengt dit ons dan naar het volgende punt:

NO 9 We bestuderen het leven van de Beste
We zijn het leven aan het bestuderen van de beste man die ooit een stap op deze aardbodem heeft gezet. Muhammad صلى الله عليه وسلم is de beste. En welke criterium je ook zou willen hanteren om uitstekendheid/perfectie te bepalen, hij blijft nog steeds de beste. Michael Hart, een Amerikaanse schrijver, schreef een boek genaamd ‘The 100 Most Influential People’ die ooit hebben geleefd. Nadat hij levens bestuderen van leiders uit de geschiedenis, werd het hem duidelijk dat Muhammad صلى الله عليه وسلم de onbetwistbare nummer 1 is.

Hij is de beste. In de introductie van Michael Hart, voelde hij zich gedwongen om te reageren op hetgeen de lezers van ’t boek zouden kunnen speculeren, aangezien zijn publiek merendeels uit niet-moslims bestaat. Veel mensen zouden zich afvragen waarom hij Muhammad صلى الله عليه وسلم heeft gekozen, dus daarom schreef hij het volgende in zijn introductie: “Mijn keuze om Muhammad te kiezen die de lijst van ’s werelds meest invloedrijke personen leidt, zou sommige lezers kunnen verrassen of zou vragen kunnen oproepen bij sommigen. Maar hij was de enige persoon in de geschiedenis die op beide niveaus, wereldlijk en religieus, uiterst succesvol was.” Daarna schreef hij: ”Het is deze onvergelijkbare combinatie van wereldlijke en religieuze invloed, waardoor ik mij gedwongen voelde om Muhammad te vermelden als de meest invloedrijke individu in de geschiedenis.”

Dus Michael Hart werd gedwongen door de feiten. Ik bedoel er is geen twijfel mogelijk dat Muhammad صلى الله عليه وسلم de beste is.

Hij moest zich daarna verontschuldigen bij zijn lezers en zeggen dat het niet zijn eigen keuze is geweest. En dat er geen andere manier is om iemand anders boven hem te plaatsen. Muhammad صلى الله عليه وسلم is de beste. In feite, als we Muhammad صلى الله عليه وسلم als een militaire leider nemen, alleen dat aspect van zijn personaliteit, zou hij alsnog de beste zijn! Als we alleen de religieuze aspect van het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم nemen, zou hij nog steeds de beste zijn. Muhammad صلى الله عليه وسلم als een politieke leider, dan nog zou hij de beste zijn. Dus ookal haal je de verschillende aspecten van het leven van Muhammad صلى الله عليه وسلم uit elkaar, en neem je ze stuk voor stuk, als je ook maar één stuk neemt, zou hij alsnog beter zijn dan een ieder die ooit heeft geleefd. We bestuderen het leven van Al-Mustafa. Mustafa betekent “de uitverkorene”. Allah سبحانه وتعالى heeft hem uitgekozen. Al Mustafa al khalqi, Van al de schepsels van Allah, is hij uitgekozen.

Er zijn ook andere redenen waarom het bestuderen van de Seerah belangrijk is.

27-06-2013, 22:01
mooie topic

01-07-2013, 10:57

Citaat door Bismilllah:
mooie topic
Baarak Allahu feeki

03-07-2013, 22:04
De wetenschap van Seerah en de wetenschap van Hadith: Het verschil
__________________________________________________ ___

Seerah was van oudsher een gescheiden wetenschap van hadith. Ookal kruisen ze elkaar op sommige gebieden waar overlapping plaats vind tussen de twee. Maar van oudsher heeft Seerah een gescheiden set van regels vergeleken met hadith.

Geleerden van hadith waren heel streng, heel strikt in hun regels. Terwijl geleerden van Seerah vrijer en flexibeler waren. De reden is, toen ze te maken hadden met ahaadith en het vaststellen van ahkam en regels, wilden ze zeker weten dat de regels op ahaadith die ze toepasten goed waren. Ze wilden niet dat wij Allah aanbaden door onze aanbidding te baseren op zwakke bronnen. Dus daarom hebben ze hele strikte regels toegepast op hadith.

Echter, toen het aankwam op Seerah, daar waren ze meer flexibel in de regels, omdat ze dit zagen als de geschiedenis die de ahkam niet aantast. Het beïnvloed de regels niet. Er is geen ahkam die erop gebaseerd is. Imam Ahmad bin Hanbal, een geleerde van hadith, zei:”Wanneer we spreken over geschiedenis dan zijn we meer flexibel.” Je zult dus schrijvers van de Seerah tegenkomen die overleveringen accepteren, die ze normaal niet zouden accepteren als ze bezig waren met hadith. Dus dit is een voetspoor die werd gevolgd door de vroegere geleerden.

De Seerah van Ibn Ishaq werd geschreven volgens deze regels. De Seerah van Al Maqraizi, Ibn Saad, al deze vroegere geleerden van Seerah volgden deze flexibele regels in overleveringen.

Kort geleden was er een nieuwe trend opgedoken bij sommige van onze geleerden. Ze wilden de regels van hadith toepassen op de Seerah, waarom?

Deze geleerden zeiden dat we nu leven in een tijd waarin de geschiedenis van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم ahkam voor ons is. In de tijd van imam ibn Hanbal was de Khilafah gevestigd, studeerden ze uit de Seerah om er algemene lessen uit te leren, maar het was niet bedoeld om ze te leiden in de methodologie van een beweging. Want Islam was al gevestigd.

Maar nu moeten we de Seerah langsgaan en regels eruit leren. Hoe we dawah moeten doen en hoe we Islam weer moeten vestigen. Dus het is hetzelfde geworden als fiqh dat toegepast wordt. Daarom zeggen ze dat we dezelfde regels van hadith op Seerah moeten toepassen.

Het tweede boek(Sahih Seerah ibn nabawiya) is gebaseerd op de regels van hadith. Wat deze geleerden hebben gedaan, is dat ze door Bukhari heen zijn gegaan, ze gingen langs Muslim, langs Sunnah Abi Dawood, ze gingen langs deze boeken van hadith en verzamelden de stukken en gedeelten die refereerden naar Seerah, en ze construeerden de Seerah van de Boodschapper van Allah صلى الله عليه وسلم gebaseerd op Hadith. Dus in plaats van dat ze naar het boek van Ibn Ishaq gingen, gingen ze naar Bukhari. In plaats van dat ze Maqrizi of andere vroege geleerden raadpleegden zoals Ibn Hisham, gingen ze naar Muslim. Saeed Hawa heeft een boek geschreven die gebaseerd is op hadith, het wordt de asas al Suna genoemd. Dit boek dat we vermeld hebben, Sahiah Seerah Ibn Nabawiya geschreven door Ibrahim Al Ali. En er zijn een aantal andere boeken die ook deze weg hebben gevolgd.

De reden waarom ik ibn Kathir als primaire bron heb gekozen is omdat ibn Kathir beiden in één boek heeft gecombineerd. Hij heeft informatie verzameld van de boeken van Seerah en daarnaast ook van de boeken van ahaadith. Dus je zult zien dat hij citeert van Bukhari en dat hij citeert van Ishaq. Dat is waarom de Seerah van Kathir uniek is.

Alleen één kanttekening die ik wil maken over de Seerah van Ibn Kathir is dat het een beetje ingewikkeld en lastig te gebruiken is, want hij vermeld de hele keten van de overlevering, soms gebruikt hij geen chronologische volgorde en soms vermeld hij informatie die tegenstrijdig lijken. Maar het is een uitstekende bron en Alhamdulillah, het is nu beschikbaar in de Engelse taal.

Het is onlangs vertaald door MC Gothic. Een professor uit de VS, het is een hele goede vertaling. Andere boeken van hem die we niet gebruiken, daar heb ik een aantal citaties van genomen.

We hebben dan ook nog Manhaj Al Haraqi, geschreven door Moid Al Ghabban. Het goede aan dit boek is dat de auteur bewegingenlessen probeerde te schetsen uit de Seerah. Dus hij verdeelde het in geheime stadia, hij schreef dan eerst over de Hijrah en daarna over verschillende niveau’s van Jihad. Dus hij probeerde een bewegingswerkwijze te construeren uit de Seerah. Het is een onlangs geschreven boek.

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van Fiqh as Seerah door Muhammad Ghazali [Rahimahu Allah]. Dit boek bevat tarbiya lessen.

Er is ook een andere boek met dezelfde naam Fiqh as Seerah door Al Buyti. Muhammad Saeed Ramadan Buyti. En Al Buyti legt de nadruk op fiqh. Hij schetst veel fiqh lessen uit de Seerah.

En dan heb je ook nog een boek met de titel "Al Ghuraba" dat ik heb gebruikt, geschreven door Sheikh Salman ‘Auda. Het heeft te maken met Hadith “Tawbah Al Ghuraba, De vreemdelingen”. Hij probeert hierin een verband te maken met de vreemdelingen in de tijd van de Profeet صلى الله عليه وسلم en de vreemdelingen in deze tijd. “Al Asas Al Suna”, waar we ook over hebben gesproken, geschreven door Saeed Hawa. En dan “At-Tariq Ilal Madinah” geschreven door Muhammad Al Abda En tot slot “Fiqh As Seerah” geschreven door Al-Buyti.

04-07-2013, 01:50


Erg leerzaam.

04-07-2013, 02:24
Moge Allah soubhana wa ta ala je belonen, ameen.

04-07-2013, 05:08
ma sha Allah aghi, goed bezig.

Pagina's : [1] 2