Bekijk volle/desktop versie : Met Frans verblijfsvergunning naar NL



23-06-2013, 22:17
Salamou alaikom broeders en zusters,

Moge jullie allen in een gezonde staat verkeren.

Ik zit met een situatie, ik hoop dat een van jullie mij meer info kan geven.

De man met wie ik in cha Allah ga trouwen woont en werkt nu 9 jaar in Frankrijk, daarvoor woonde hij in Marokko.
Hij heeft een langdurige verblijfsvergunning van 10 jaar (cart sejour longue duree).

Ik wil hem na de zomer naar NL halen. Hij heeft twee maanden geleden een aanvraag ingediend voor een Franse nationaliteit, maar dat kan een jaar duren voor dat uitkomt. Daar willen we niet op wachten.
Ik heb al alle informatie van de IND site, maar mijn situatie staat er niet onder beschreven.

Moet ik echt de procedure doorlopen alsof hij uit Marokko komt, of kan hij met zijn Frans verblijfsvergunning hier komen?
Aangezien hij al bijna 10 jaar in Europa woont, zou het toch raar zijn als hij alsnog de procedure moet doorlopen (inburgeringsexamen e.d.)

Weet iemand van jullie hier meer over?
Djazaak Alahou khairan.

Anders moet ik toch voor onderstaande punten zorgen :"(
U hebt de volgende documenten nodig:


Bijlage bewijsstukken inkomen. Deze bijlage vindt u in de aanvraagset.
Een kopie van de pagina’s met identiteitsgegevens en de pagina’s die bestempeld zijn van één van de onderstaande documenten:
Een Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart.
Een verblijfsvergunning, de voorkant en achterkant.
Een paspoort waarin de verklaring van inschrijving EU is aangetekend.


Uw echtgenoot heeft de volgende documenten nodig:


Een kopie van de huwelijksakte. Dit document moet vaak gelegaliseerd en vertaald worden. Het document moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn.
Een kopie van de pagina’s met identiteitsgegevens en de pagina’s die bestempeld zijn van het reisdocument van uw echtgenoot (bijvoorbeeld paspoort).
Een kopie van het certificaat basisexamen inburgering buitenland of bewijsstukken waaruit blijkt dat hij vrijstelling heeft van het examen. Hij hoeft het examen niet af te leggen als hij geen mvv nodig heeft.

23-06-2013, 22:38


Als je nou morgenvroeg telefonisch contact opneemt met het IND denk ik dat je veel meer te weten komt dan hier. Het is ook een stuk betrouwbaarder. Ik heb een neef met een soortgelijke situatie waarvan ik ook niet alle antwoorden kon vinden op de site. Daarom ben ik langs gegaan. Misschien een stuk reizen voor de meeste, maar je hebt dan ook het juiste beeld.

Ik wens je veel succes en geluk inshallah.

23-06-2013, 22:41
Djazaak Alahou ghairan voor je reactie.
Ik werk fulltime, vandaar dat ik niet zo snel kan bellen.
Maar goed, moet toch maar in een pauze bellen denk ik.

Dank je wel, wa alaikom salam.

23-06-2013, 22:42
Als hij niet over een een franse nationaliteit beschikt moet je inderdaad de hele procedure afgaan.
Dus hem via marokko binnen halen.. Het slaat werkelijk nergens op, maar zo zit het in elkaar.

Mijn nicht wilde haar man toen ook naar nl halen, maar omdat hij niet over een nationaliteit beschikte moest hij via marokko worden binnengehaald.

23-06-2013, 22:44



Citaat door nour-al-islaam:
Djazaak Alahou ghairan voor je reactie.
Ik werk fulltime, vandaar dat ik niet zo snel kan bellen.
Maar goed, moet toch maar in een pauze bellen denk ik.

Dank je wel, wa alaikom salam.
Geen probleem joh,
Als je fulltime werkt, en je hebt een vast contract ( meer dan 40 uur ) dan moet het sowieso goed komen. Ongeacht zijn langdurig verblijfsdocument. Maar goed, raad je toch aan om ze telefonisch te benaderen of even langs te gaan want dit is wel een belangrijke zaak.

Wa3alaikom salam

23-06-2013, 22:46

Citaat door Metalsiia_:
Als hij niet over een een franse nationaliteit beschikt moet je inderdaad de hele procedure afgaan.
Dus hem via marokko binnen halen.. Het slaat werkelijk nergens op, maar zo zit het in elkaar.

Mijn nicht wilde haar man toen ook naar nl halen, maar omdat hij niet over een nationaliteit beschikte moest hij via marokko worden binnengehaald.
Salamou alaikom, djazaak Alah ghairan.
Hier was ik wel bang voor maar ga in cha Allah bellen. Wie weet is hij toch zo'n EU langdurig ingezetene.

Khair in cha Allah.

23-06-2013, 22:47

Citaat door galtek:
Geen probleem joh,
Als je fulltime werkt, en je hebt een vast contract ( meer dan 40 uur ) dan moet het sowieso goed komen. Ongeacht zijn langdurig verblijfsdocument. Maar goed, raad je toch aan om ze telefonisch te benaderen of even langs te gaan want dit is wel een belangrijke zaak.

Wa3alaikom salam
In cha Allah ga ik dat doen, bedankt. Ik hoop dat zijn langdurig document verschil uitmaakt.

23-06-2013, 22:48

Citaat door nour-al-islaam:
Salamou alaikom, djazaak Alah ghairan.
Hier was ik wel bang voor maar ga in cha Allah bellen. Wie weet is hij toch zo'n EU langdurig ingezetene.

Khair in cha Allah.
Wa iyaaki.
Ik hoop in sha Allah niet dat het bij jou ook het geval is. Dat bespaart je een hoop hoofdpijn.
Ghair in sha Allah.

23-06-2013, 22:56

Citaat door Metalsiia_:
Wa iyaaki.
Ik hoop in sha Allah niet dat het bij jou ook het geval is. Dat bespaart je een hoop hoofdpijn.
Ghair in sha Allah.
Ja inderdaad, het is een hoop gedoe. Veel papieren regelen en legaliseren, het inburgeringsexamen is ook belachelijk duur.
Het is ontzettend jammer dat hij nu pas zijn Franse nationaliteit heeft aangevraagd, anders was dit allemaal niet nodig geweest.
Maar khair in cha Allah.

Wa alaikom salam.