Bekijk volle/desktop versie : Steeds meer senioren hebben een alcoholprobleem



14-06-2013, 16:35
Het alcoholverbruik bij ouderen blijft jaar na jaar stijgen. Het aantal 64-plussers in de hulpverlening voor alcohol in Limburg is de laatste twaalf jaar verzevenvoudigd. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Alcohol- en andere Drugsproblemen Limburg (CAD). Daarnaast blijft ook het aantal probleemdrinkers tussen de 55 en 64 jaar stijgen. Toch is de totale groep drinkers moeilijk in kaart te brengen omdat veel mensen niet met hun probleem naar buiten komen.
Het overmatige gebruik van alcohol op latere leeftijd is niet zonder risico. Op oudere leeftijd is het lichaam veel minder bestand tegen de gevolgen van alcohol. “Op hogere leeftijd zijn de lever en de nieren een stuk van hun functie kwijt”, legt Verrando uit. “De opstapeling van alcohol gaat veel sneller een effect hebben op het lichaam dan bij jonge mensen. Bovendien werkt alcohol ook op de hersenen. Ouderen hebben vaker te kampen met evenwicht- en geheugenstoornis. In combinatie met een extreem giftige stof als alcohol kan dat zware problemen veroorzaken.”
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1403604/steeds-meer-senioren-hebben-een-alcoholprobleem.aspx

14-06-2013, 17:04


Jaha, kwam mijn Marokkaanse buurman vanmiddag tegen...liep een beetje moeilijk.
Maar voor de rest een fijne vent.

14-06-2013, 17:06
Het is maar wat je een "probleem" noemt natuurlijk

14-06-2013, 20:19

Citaat door pawlak:
Het is maar wat je een "probleem" noemt natuurlijk
heb je het artikel wel gelezen dombo?

evenwichtstoornis bij ouderen is een groot probleem
op oudere leeftijd leiden valpartijen vaak tot breuken

eigenlijk bizar dat een drug als alcohol makkelijk te verkrijgen is

14-06-2013, 21:01


Ik kan dat soort mensen maar niet begrijpen, alcohol is toch nergens goed voor? Waarom niet genieten van een lekker glaasje appelsap of jus d'orange

14-06-2013, 21:04

Citaat door brownie74:
heb je het artikel wel gelezen dombo?

evenwichtstoornis bij ouderen is een groot probleem
op oudere leeftijd leiden valpartijen vaak tot breuken

eigenlijk bizar dat een drug als alcohol makkelijk te verkrijgen is
Het is maar wat je een "probleem" noemt natuurlijk

14-06-2013, 21:11

Citaat door consequentie:
Dat moet ieder voor zich uitmaken; zolang de één niet gaat bepalen wat de ander wel of niet mag hoef je je geen zorgen te maken en kan jij van een lekker glaasje appelsap genieten.
Waarom moet ik mij geen zorgen maken om de mensen die alcohol drinken?? Dat mag ik toch zelf wel bepalen of niet soms ??
Het lijkt me beter als jij je geen zorgen maakt om de mensen die zich terecht zorgen maken

Naar mijn mening is alcohol nog erger dan cocaïne omdat het overal beschikbaar wordt gesteld en dient daarom te worden beperkt. Men moet op de hoogte worden gesteld van de gevolgen van alcohol ed zodat toekomstige generaties ervoor worden behoed zodat we aan het eind van de rit een gezondere samenleving creëren

14-06-2013, 21:26

Citaat door consequentie:
Al dat suiker in die sapjes ..... ik maak me zorgen om jou gezondheid.
Maar iedereen op de hoogte brengen is uiteraard een prima zaak.
Of het één minder erg is dan iets anders is een kwestie van interpretatie, gevoel.
Belangrijk is dat iedereen de vrijheid moet hebben dat voor zichzelf te bepalen.
Men heeft suiker nodig, alcohol daarentegen doet meer slecht dan goed
De vrijheid om te doen wat mensen willen bestaat al, daar hoeft niemand over te vallen. Ik maak nu ook gebruik van dezelfde vrijheden om de consumptie van alcohol te ontmoedigen.

uiteindelijk is het logisch dat men dat zelf bepaalt maar als we als maatschappij niets doen aan dit probleem wordt het probleem alleen maar groter. Kijk maar naar het aantal jongeren dat regelmatig alcohol consumeert, dat is nu meer dan pak em beet 20 jaar geleden. Als je dus als maatschappij verder wil moet je problemen aankaarten want een probleem lost zichzelf namelijk niet op

14-06-2013, 21:31

Citaat door consequentie:
Dat moet ieder voor zich uitmaken; zolang de één niet gaat bepalen wat de ander wel of niet mag hoef je je geen zorgen te maken en kan jij van een lekker glaasje appelsap genieten.
dronkaards brengen het leven van andere mensen in gevaar
jaarlijks sterven er mensen omdat iemand stomdronken is

het wordt tijd dat men alcohol in hetzelfde rijtje zet van hard drugs

14-06-2013, 21:35

Citaat door brownie74:
dronkaards brengen het leven van andere mensen in gevaar
jaarlijks sterven er mensen omdat iemand stomdronken is

het wordt tijd dat men alcohol in hetzelfde rijtje zet van hard drugs
Dan zal je toch eerst een democratische meerderheid moeten halen