Bekijk volle/desktop versie : Hoe moet ik hiermee omgaan (medicijn)



Pagina's : [1] 2

14-06-2013, 12:46
Salaam Alaikom beste lezer,


Onlangs heb ik een klein rood plekje (soort van uitslag) op me arm gekregen. Naar aanleiding hiervan ben ik naar de huisarts gegaan. De huisarts heeft mij vervolgens een zalfje gegeven welke ik tweemaal per dag (ochtend en avond) moet aanbrengen en dit voor de duur van zes tot acht weken.

Het probleem is alleen dat het zalfje een grote hoeveelheid alcohol bevat. Ten eerste, is het überhaupt wel toegestaan voor mij om dit zalfje te gebruiken? Ten tweede, is het wel toegestaan om na het aanbrengen van dit zalfje mijn gebed te verrichten en ten derde, mag ik dit zalfje wel gebruiken gedurende de ramadan? Aangezien ik het zes tot acht weken moet gebruiken en ik pas twee dagen ermee ben begonnen zal ik tot aan het eind van de ramadan moeten smeren. Het is iets wat ik op me huid smeer en zoals we allemaal weten trekken zalfjes in de huid.

Ik weet het even niet. Wie kan mij wijze advies geven!

Djazakka Allah.

Wa alaikom salaam.

14-06-2013, 12:51


Ik zou gewoon smeren.
Als je niet smeert wordt het misschien alleen erger en dat is toch ook niet de bedoeling
In de meeste crèmes zitten alcohol

14-06-2013, 12:52
Aleikoem salaam.

Natuurlijk mag jij dat zalfje gebruiken. In zowat alle lotions en crèmes zit alcohol.


Edit: zie bericht beneden voor daleel omtrent het gebruik van alcohol in medicijnen en cosmetica.

14-06-2013, 12:54
Ja klopt ik wil er ook wel echt vanaf inderdaad voordat het zich verergert. Het is op dit moment gelukkig niks ernstigs of iets, maar het hoort er ook niet te zitten zeg maar..

Ik twijfel alleen aan het gebruik ervan gezien het alcohol bevat..

14-06-2013, 12:55



Citaat door LaSevaDona:
Ja klopt ik wil er ook wel echt vanaf inderdaad voordat het zich verergert. Het is op dit moment gelukkig niks ernstigs of iets, maar het hoort er ook niet te zitten zeg maar..

Ik twijfel alleen aan het gebruik ervan gezien het alcohol bevat..
Alles bevat alcohol.

Check jouw tandpasta ect.

Ik zeg daarmee niet gebruik het, maar volgens mij weet jij niet dat er overal alcohol zit in producten

14-06-2013, 12:57
Artikel omtrent gebruik van alcohol in cosmetica en medicijnen: http://www.ummahnews.co.uk/article.php?id=86

Volgens bovenstaand artikel is alcohol in medicijnen altijd toegestaan en wanneer het gaat om alcohol in cosmetica dien je te kijken naar wat voor soort alcohol het is.

1. Skincare products
Ethyl Alcohol = Haraam
Cetyl Alcohol = Halaal
Cetearyl alcohol = Halaal
Denatured Alcohol = Halaal

Cosmetica:
The general rule on the use of alcohol based perfumes/deodrants, etc is that if the alcohol has been extracted from grapes or dates their use will be forbidden since this is Najis (impure) and will thus make the body and clothes impure. Only alcohol which is derived from dates and grapes is filthy and impermissible to use.



Smeren dus en Allah isafhiek!

14-06-2013, 13:01
Alcohol mag je niet drinken, verkopen, of in handelen etc,

14-06-2013, 13:03
Waarom zou het haram zijn om in te smeren etc? Sommige kunnen echt overdrijven,alcohol nuttigen zuipen,achterover slaan is heel wat anders dan een zalf waar alcohol in zit.

14-06-2013, 13:06

Citaat door S86:
Artikel omtrent gebruik van alcohol in cosmetica en medicijnen: http://www.ummahnews.co.uk/article.php?id=86

Volgens bovenstaand artikel is alcohol in medicijnen altijd toegestaan en wanneer het gaat om alcohol in cosmetica dien je te kijken naar wat voor soort alcohol het is.

1. Skincare products
Ethyl Alcohol = Haraam
Cetyl Alcohol = Halaal
Cetearyl alcohol = Halaal
Denatured Alcohol = Halaal

Cosmetica:
The general rule on the use of alcohol based perfumes/deodrants, etc is that if the alcohol has been extracted from grapes or dates their use will be forbidden since this is Najis (impure) and will thus make the body and clothes impure. Only alcohol which is derived from dates and grapes is filthy and impermissible to use.



Smeren dus en Allah isafhiek!



Bedankt voor je reactie!!!

14-06-2013, 13:07

Citaat door BSG_:
Waarom zou het haram zijn om in te smeren etc? Sommige kunnen echt overdrijven,alcohol nuttigen zuipen,achterover slaan is heel wat anders dan een zalf waar alcohol in zit.
Dus dit!

14-06-2013, 13:09

Citaat door BSG_:
Waarom zou het haram zijn om in te smeren etc? Sommige kunnen echt overdrijven,alcohol nuttigen zuipen,achterover slaan is heel wat anders dan een zalf waar alcohol in zit.
Nou ik wil niet overdrijven of iets dergelijks. Het enige waar ik mee zit is dat het een (waterig) zalfje is en dat het intrekt in de huid. Dan trekt de alcohol toch in de huid. Het is een grote hoeveelheid alcohol waar het uit bestaat. Het ruikt ook erg sterk naar alcohol.


Sorry als je vind dat ik overdrijf, maar goed ik mag mijn twijfels hebben. En met bronnen die hier geplaatst worden geeft het mij toch een vertrouwd gevoel om het te gebruiken.

14-06-2013, 13:10

Citaat door _Goldenrose_:
Dus dit!
Ladies,


Ik maak mij zelf er niet voor uit dat ik een dronkenlap ben geworden door dit zalfje te gebruiken

14-06-2013, 13:13


Alcohol is ethanol. Deze wordt in veel produkten gebruikt voor medische of chemische redenen.
Allah(sawt) heeft bepaalde dingen verboden in de Koran maar worden later in een ander context weer halal gemaakt. Dit geldt ook voor Alcohol. Voor consumptie haram maar voor medische zaken niet. Bij ontsmetten gebruik je toch ook ethanol.

Als je merkt dat de geur van aclohol in die creme overheersend wordt, vraag dan aan je dokter of er misschien een homeopatisch middel zonder alcohol bestaat.

14-06-2013, 13:13

Citaat door LaSevaDona:
Nou ik wil niet overdrijven of iets dergelijks. Het enige waar ik mee zit is dat het een (waterig) zalfje is en dat het intrekt in de huid. Dan trekt de alcohol toch in de huid. Het is een grote hoeveelheid alcohol waar het uit bestaat. Het ruikt ook erg sterk naar alcohol.


Sorry als je vind dat ik overdrijf, maar goed ik mag mijn twijfels hebben. En met bronnen die hier geplaatst worden geeft het mij toch een vertrouwd gevoel om het te gebruiken.
Ik heb het over in het algemeen niet specifiek over jou meid,
Alcohol komt niet in jou bloed terecht dus dan is het toch niet haram? Als je het echt zeker wilt weten moet je een geleerde raadplegen, maar zover ik weet is het niet haram, wa allaho3lem.

14-06-2013, 13:15

Citaat door BSG_:
Waarom zou het haram zijn om in te smeren etc? Sommige kunnen echt overdrijven,alcohol nuttigen zuipen,achterover slaan is heel wat anders dan een zalf waar alcohol in zit.
Nou, blijkbaar is het dus wel haram om bepaalde alcohol in cosmetica te gebruiken, dit gaat enkel om cosmetica en niet om medicijngebruik, maar het blijft een issue gezien het grote aantal skincare producten waarin alcohol zit waarvan enkele voor ons dus verboden zijn om in gebruik te nemen, of het nu oraal of dermaal is.

En het is helemaal niet overdreven als TS daar het één en ander over wil vragen, want dankzij haar vraagstelling ben ik ook weer iets wijzer geworden, want ik heb dit nooit geweten en jij blijkbaar ook niet.

Pagina's : [1] 2