Bekijk volle/desktop versie : Ouderen moeten verzorgingstehuizen verlaten



13-06-2013, 08:48
AMSTERDAM - Het regeringsbeleid dwingt ouderen om hun vertrouwde plek in het verzorgingstehuis te verlaten en weer op zichzelf te gaan wonen. Zittende ouderen moeten zich ook afvragen of er straks nog geld voor hen is. Dat zorgt voor verdriet, angst en ongemak onder ouderen, meldden bestuurders en medewerkers.

Bij zorgaanbieder Opella in Wageningen worden honderd ouderen van gemiddeld 87 jaar getroffen. Woensdag was het de beurt aan een 100-jarige bewoonster, die net als negen anderen weer op zichzelf gaat wonen. ,,Ze wilde wel weer eens een huis met wat ruimte, vertelde ze", zegt een zorgmedewerkster. ,,Ze is gisteren verhuisd. Een stoer mens. We hebben ook een echtpaar van 92 en 95 verhuisd naar een appartement."
Ook in Deventer, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht moet volgens koepelorganisatie Actiz worden verhuisd. ,,Verschrikkelijk", zegt een bestuurder van Zorggroep Solis in Deventer in Trouw. ,,Deze mensen wonen hier vaak al vele jaren."
Het gaat om ongeveer 28.000 ouderen in verpleegtehuizen met lichte zorgvragen: de zorgzwaartepakketten 1 en 2.
Kippenhok
Niet iedereen is enthousiast, bekent een coordinator die het afgelopen jaar in Wageningen zo'n honderd verhuizingen van ouderen regelde. ,,Mensen van 87 verhuis je ook liever niet. Maar ik kijk ook wat er tegenover staat. De appartementen zijn heel mooi in vergelijking met de oude kamers. Een verzorgingstehuis is echt een kippenhok."



http://www.telegraaf.nl/binnenland/21646337/__Oudere_moet_tehuis_uit__.html

13-06-2013, 08:52


Waarom worden er geen seniorenflats meer gebouwd?

De vraag is Is dit geen verkapte maatregel om de huizenbouw/markt weer nieuw leven in te blazen?

Op het wisselende beleid van zorgverzekeraars en overheden wat betreft de zorg verlening is ook geen peil te trekken

13-06-2013, 08:58
Heel aparte berichtgeving ik lees zelf o zielig mensen worden uit hun vetrouwde omgeving gezet ik lees ook ouderen willen toch liever op hun zelf wonen en tegelijkertijd lees ik eruit de woningen zijn beter dan d kippenhokken

Ik volg Het niet meer wat is het doel van deze artikel

13-06-2013, 09:00

Citaat door aplat:
Waarom worden er geen seniorenflats meer gebouwd?

De vraag is Is dit geen verkapte maatregel om de huizenbouw/markt weer nieuw leven in te blazen?

Op het wisselende beleid van zorgverzekeraars en overheden wat betreft de zorg verlening is ook geen peil te trekken

Klopt... waarom blijven ze niet gewoon in hun vertrouwde omgeving met zorg rond om het uur.
Iemand van 100 in een appartementje stoppen is toch onverantwoord.

13-06-2013, 09:04



Citaat door Malena.21:
Klopt... waarom blijven ze niet gewoon in hun vertrouwde omgeving met zorg rond om het uur.
Iemand van 100 in een appartementje stoppen is toch onverantwoord.
Men omschrijft haar als een stoer mens, het is niet omdat je 100 bent, je kinds bent of onbekwaam bent om voor jezelf te zorgen.
Er zijn altijd uitzonderingen, er zijn er die al oud zijn op hun 70, en er zijn er die zich op hun negentigste nog jong voelen, hangt van mens tot mens af

13-06-2013, 09:25

Citaat door walkawee:
Men omschrijft haar als een stoer mens, het is niet omdat je 100 bent, je kinds bent of onbekwaam bent om voor jezelf te zorgen.
Er zijn altijd uitzonderingen, er zijn er die al oud zijn op hun 70, en er zijn er die zich op hun negentigste nog jong voelen, hangt van mens tot mens af
Een stoer mens wat betreft mentaliteit kan zeker waar zijn. Maar een lichaam van 100 jaar (soms zelfs bij 75 al) is broos en fragiel en de kans dat wanneer je valt, een heup of been breekt , of op en infarct is zeer groot, ookal ben je nog zo stoer. En als je op je 100ste jaar ineens weer alleen woont benje dat niet meer gewend, en is de kans op directe hulp natuurlijk vrijwel nul. En dan heb ik het nog niet over mensen die ziektes als parkinson, spierziektes of Alzheimer kunnen krijgen of hebben.

Ook hoor je steeds meer dat alleenstaande bejaarden overvallen worden in hun eigen huis.

.

13-06-2013, 09:34

Citaat door Malena.21:
Klopt... waarom blijven ze niet gewoon in hun vertrouwde omgeving met zorg rond om het uur.
Iemand van 100 in een appartementje stoppen is toch onverantwoord.



Omdat iemand met een zorgpakket 1 dat in een tehuis ook niet krijgt, dat is nu ook maar gemiddeld 4uur per week.
Dat is dus heel makkelijk op te vangen met thuiszorg en een alarmbel.