Bekijk volle/desktop versie : Visbastilla voor feest maken inchallah???????



05-06-2013, 13:39
Salaam allemaal.

Ik moet binnenkort visbastilla maken voor een klein familie feestje inchallah.
Moet er 3 maken.
Mijn vraag is aan jullie hoe kan ik de pangafilet het beste bakken? In water koken met visknorr of in olie bakken?
Ik wil niet dat de pangfilet droog wordt . Wat zijn dus jullie ervaringen?????
Ik wil ook wat bamikruiden erbij doen om de visbastilla''s een aziatische smaak te geven en wat kerriepoeder en wat sojasaus-ketchup manis.
Wat denken jullie hierover?
De groenten die ik erbij wil doen is groene en rode paprika , champions , prei, courgette.
Ik ga en er garnalen bij doen inchallah en mie.
Inchallah hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Moge Allah jullie belonen.

26-06-2013, 20:51


Ik zou er zelf geen courgette bij doen

27-06-2013, 00:13
geen courgette en je vis stomen is het beste i think

27-06-2013, 01:11
he meid ,
Ik neem aan dat dit een grap is ?
want ik kwam niet meer bij toen ik dit las!
Indien je dit meent dan garandeer ik je dat mensen het niet zullen eten!

Er gaat absoluut geen courgette in een pastilla !
En al helemaal geen bami kruiden en ketjap manis

27-06-2013, 13:09


er zijn genoeg lekker recepten!! ik heb er een als je wilt stuur ik die

27-06-2013, 13:25
Vrouwzijnde heeft een lekker visbastillarecept. Maar dat is wel voor kleine bastillas. Daar kun je makkelijk een grote van maken.

27-06-2013, 19:11
Salaam alykom zuster,

Ik zou het indd. geen Aziatische smaak geven, want dan wordt het zeg maar niet de echte “traditionele marokkaanse bestilla” , vooral omdat u het nu voor uw gasten moet gaan serveren..

De visfilet kun je stomen of bakken, of eerst stomen en dan heel kort mee bakken, beide is lekker. De vis wordt niet hard door het bakken, op een middelmatige vuurtje bakken in de koekenpan en op tijd eruithalen.

De vissoorten die niet mogen ontbreken zijn in ieder geval:
Garnalen, calamares en visfilet naar smaak.
Andere zeevruchten of bewerkte vis zoals surimi kun je erbij doen maar hoeft niet perse..

De groenten die ik er altijd bij doe (volgens origineel recept):
(de hoeveelheid ingr. is voor 3 bestilla’s);

Ongeveer 1/1,5 kilo uien
1 rode, 1 gele en 1 groen paprika
Prei ( 2 is genoeg voor 3 bestilla’s)
En een paar geperste teentjes knoflook.
Koriander en peterselie.


Bereiding groenten:
Verwarm wat olijf- en zonnebloemolie op, dan de geperste knoflookteentjes erin , vervolgens de kleine stukjes ui er bij bakken totdat ze slinken, dan de prei en paprika erbij. Voeg zout, peper, en paprikapoeder toe.

Bereiding Vis:
De garnalen (indien met schil): eerst wassen dan de schil verwijderen, de schil niet weggooien, maar koken in het water waar de mihoen in geweekt moet worden, zo krijgt de mihoen de smaak van garnalen. Dus als het water voor mihoen gekookt is (waar de garnalenschil in zit), giet je het water in een vergiet en doe je het water weer terug in de pan met de mihoen erin ( meestal hoef je de mihoen niet te koken, alleen weken, anders zie gebruiksaanwijzing verpakking)

De garnalen met wat peper, zout, paprikapoeder, koriander, peterselie en evt. knoflook bakken in olijf- en zonnebloemolie. De calamares apart bakken, op een middelmatige vuur (anders stomen)
De visfilet bakken ( of stomen) en dan toevoegen met de rest van de vis en groenten ( bij de visfilet voeg ik soms tijdens het bakken tijm en rozemarijn toe, past goed bij vis)
De vis en groenten zet je dan in een grote schaal neer. Daarna ga je de saus maken.

Voor de saus:
Een glas olijfolie en een beetje zonnebloemolie.
2 eetlepels Gember
Sterke paprika poeder(heet ,een kleine theelepel is voldoende als er aan het einde niet genoeg is kun je er meerbij doen)
2 eetlepels milde rode paprikapoeder
Geperste knoflook
Koriander
Peterselie
Saffraan ( halve zakje is voldoende anders, wordt de mihoen oranje van kleur)
Sap van 1.5 /2 citroenen
Peper
Klein beetje komijn
Zout

Verder heb je nodig:

Filodeeg ( voor 3 bestilla’s heb je 2 pakken nodig, er blijven dan nog wel wat vellen over)
Zonnebloemolie om de filodeeg ermee in te smeren ( sommigen doen dat met boter, maar ik vind dat te machtig smaken)
Mihoen (ongeveer 600 gram nodig)
een beetje hete peper saus erbij, in de supermarkt meestal te koop bij mexicaanse etenswaren ( ingr. zijn; water, hete paprika, azijn en zout)

Bereinding saus:
Alles mengen in een steelpan en dan op een middelmatig vuurtje in ongeveer 5 min. aan de kook brengen. (Let alleen dat je niet teveel hete paprikapoeder doet en niet teveel komijn.)
Ondertussen voeg je de uitgelekte en geweekte/gekookte mihoen bij de vis en groenten.

Als de saus klaar is meng je het bij rest van de ingrediënten, goed omroeren. Proef voor de zekerheid hoe het smaakt, als het nog zout/peper etc. mist, dan naar smaak meer toevoegen. Laat alles afkoelen en begin je bestilla te vullen..

Het recept hierboven is erg lekker en heb ik vaker gemaakt. Ik hoop dat u hiermee wat verder weg bent..

Succes insha’Allah.