Bekijk volle/desktop versie : Duitse steden onder water na "zwaarste overstromingen van de eeuw"



Pagina's : [1] 2 3

03-06-2013, 13:41
Het grensgebied tussen Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië wordt gegeseld door de zwaarste overstromingen van de eeuw. Vooral de stad Passau, in het zuidoosten van Duitsland, is ongemeen hard getroffen. De Donau is er uit zijn oevers getreden en heeft heel wat straten metershoog onder water gezet. Ook dorpen in de buurt zijn overstroomd. Er zijn grootschalige evacuaties bevolen, de noodtoestand is van kracht en het treinverkeer is zwaar verstoord. Met een alarmpeil van meer dan 12 meter heeft de Donau zijn hoogste waterstand in 500 jaar bereikt. Het historische stadscentrum staat blank. In delen van de stad is de stroom al uitgevallen en tegen het einde van de dag zullen er zelfs problemen met het drinkwater opduiken. Ook in Oostenrijk heeft de Donau het alarmpeil al lang overschreden. Ook Tsjechië kreunt onder de wateroverlast. In totaal zijn er al minstens vier doden gevallen. En het ergste moet wellicht nog komen, want ook de komende dagen blijft het (fel) regenen in het getroffen gebied.


In de Duitse deelstaten Beieren, Thüringen en Sachsen is het rampenplan van kracht. In de twee eerste deelstaten is het leger al ingezet. Bondskanselier Angela Merkel heeft al volledige ondersteuning van de federale regering beloofd. De Duitse Spoorwegen melden dat de reizigers rekening moeten houden met vertragingen, want ook het treinverkeer ondervindt grote hinder.

"Hoogste waterpeil ooit"
Horst Seehofer, de minister-president van Beieren, heeft het over een extreme ramp. "In sommige regio's van Beieren is er sprake van zogenaamde 'Jahrhunderthochwasser' ('hoogste waterpeil in een eeuw'). Het is zelfs mogelijk dat we tot een situatie zullen komen waarin het waterpeil hoger zal stijgen dan ooit tevoren."

Hoogste waterstand in 500 jaar
Vooral in de stad Passau (een stad van 50.000 inwoners aan de Oostenrijkse grens) aan de Donau is de toestand bijzonder kritiek. Vanmorgen zou het recordpeil van 12m20 overschreden zijn. Daardoor is het waterpeil al hoger gestegen dan in 1954, toen er sprake was van historische overstromingen. Omdat ook de bijrivieren nog een massa extra water in de Donau zullen doen vloeien, wordt nog meer onheil verwacht. In de loop van de dag bereikte de Donau zelfs zijn hoogste waterstand sinds de Middeleeuwen.

Problemen met drinkwater
De stad kampt door de extreme overstromingen met stroompannes. Passau dreigt in de komende 12 uur zelfs zonder drinkwater te vallen. Plaatselijke politici roepen de burgers al op spaarzaam met drinkwater om te springen.
http://www.hln.be/hln/nl/9080/Wateroverlast/article/detail/1644800/2013/06/03/Duitse-steden-onder-water-na-zwaarste-overstromingen-van-de-eeuw.dhtml

03-06-2013, 14:02



Citaat door transfaler:
dat komt hier ook naartoe dat rijnwater
moet nu aan een fameuze quote denken uit de serie Game of thrones:

"Winter is coming"

03-06-2013, 14:04

Citaat door transfaler:
dat komt hier ook naartoe dat rijnwater
De rivieren in Beieren, Thüringen en Sachsen lopen vooral op de Donau en de Elbe.
Enige belangrijke zijrivier van de Rijn in de getroffen regio is de Main in noord Beieren.
Dus in de Rijn zal het meevallen in vergelijking met de eerstgenoemde rivieren.

03-06-2013, 14:08
Duidelijk een straf van een god voor het recente toestaan van het homohuwelijk in Frankrijk.

03-06-2013, 14:12



Citaat door Seal97:
Duidelijk een straf van een god voor het recente toestaan van het homohuwelijk in Frankrijk.
Ik zie jou ooit nog religieus worden
je begint de laatste tijd minder over apen en meer over religie te spreken

03-06-2013, 14:14

Citaat door transfaler:
serieus man ... hoge waterstand en veel zoetwater afvoer naar de zee , sommige dijken etc overstromen ... Nederland is een kwetsbaar landje. Eind deze week moet je opletten op het nieuws , zie je ze weer met laarzen en waadpakken naar hun auto's en huizen lopen.
Look at the bright side, je kan voorbereidingen treffen
verzekering in orde brengen, waardevolle dingen op hogere plaatsen zetten of desnoods een depot bij shurgard huren

03-06-2013, 14:15

Citaat door brownie74:
Ik zie jou ooit nog religieus worden
je begint de laatste tijd minder over apen en meer over religie te spreken
Waarom zou ik niet over religie kunnen spreken?


Oh, en vergeet niet dat "religie" niet per definitie een geloof in één of meerdere god behelst.

03-06-2013, 14:17

Citaat door Seal97:
Waarom zou ik niet over religie kunnen spreken?


Oh, en vergeet niet dat "religie" niet per definitie een geloof in één of meerdere god behelst.
1) vroeger sprak je alleen over apen en dino's
2) lees ik dit goed? geef je toe dat atheisme een religie is?

Dit is een doorbraak in m.nl history, hear hear

03-06-2013, 14:17

Citaat door Seal97:
Duidelijk een straf van een god voor het recente toestaan van het homohuwelijk in Frankrijk.
Daarom zet God Passau onder water.

03-06-2013, 14:18
het begint hier ineens te stinken

03-06-2013, 14:21

Citaat door brownie74:
het begint hier ineens te stinken
Je neusbeentje eens uitkuisen en eens een zakdoekje gebruiken zou kunnen helpen.

03-06-2013, 14:22
tfoeh, wat een stank ineens

03-06-2013, 14:24



Citaat door brownie74:
tfoeh, wat een stank ineens
Klein kind.


Kan je helpen!

03-06-2013, 14:25

Citaat door brownie74:
1) vroeger sprak je alleen over apen en dino's
Nee joh.


Citaat door brownie74:
2) lees ik dit goed? geef je toe dat atheisme een religie is?

Dit is een doorbraak in m.nl history, hear hear
Eh, nee, dat is het niet en derhalve geef ik het ook niet toe.

03-06-2013, 14:29

Citaat door Seal97:
Nee joh.



Eh, nee, dat is het niet en derhalve geef ik het ook niet toe.
blij met een dooie mus
dat is het trouwens wel aangezien atheisten ondertussen alle vormen van religie afwijzen en alleen hun theorie voor waarheid zien

Pagina's : [1] 2 3