Bekijk volle/desktop versie : Geweld Turkije laait weer op



Pagina's : [1] 2 3 4 5

03-06-2013, 11:49
In de Turkse stad Istanbul is maandag het geweld tussen betogers en de oproerpolitie opgelaaid.





Het is de vierde dag op rij dat het onrustig is in Turkije. Aanvankelijk waren de demonstraties gericht tegen plannen voor een winkelcentrum en een moskee op een van de weinige groene plekken in het stadshart van Istanbul, maar na hard ingrijpen van de politie keerden de demonstranten zich massaal tegen de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan.

Volgens het Turkse persbureau Dogan heeft de politie traangas ingezet tegen een groep mensen die zich in de buurt van Erdogans kantoor ophielden. De betogers gooiden daarop stenen naar de agenten. In de nacht van zondag op maandag werden vijfhonderd mensen opgepakt.

De politie maakte een einde aan betogingen in de hoofdstad Ankara waar duizenden mensen op af waren gekomen. Volgens Fox Television werden in Izmir, de op twee na grootste stad van Turkije, driehonderd arrestaties verricht.

03-06-2013, 12:17


Schandalig, gewoon afvoeren en in de zee gooien.



03-06-2013, 12:19
Mooi zo

Een Turk hier 2 dagen geleden zei dat we over 2 dagen nog eens gingen praten

Branden Branden Turkije

03-06-2013, 12:20
Vraag je vader, de generaal vd luchtmacht, om wat vliegtuigen te sturen. Kan Erdo zeggen dat hij van niks wist.

03-06-2013, 12:22



Citaat door transfaler:
waarom dan? er is al genoeg ellende in die regio ... ik achtte Turkije altijd stabiel en in opbloei , dit is geen goeie ontwikkeling.
Ik ben een toekomstige Israëliër hé

Iran en Turkije zijn de 2 landen die ik het meeste haat

03-06-2013, 12:34

Citaat door transfaler:
waarom dan? er is al genoeg ellende in die regio ... ik achtte Turkije altijd stabiel en in opbloei , dit is geen goeie ontwikkeling.
Hoe denk je dat dit komt ?

03-06-2013, 12:42

Citaat door transfaler:
ik snap er niets van , ik dacht dat Erdogan enorm veel steun had van zijn volk , die Attaturk is toch al jaren overleden ... beter dat die turken snel hun verstand weer bijstellen en rustig gaan doen , dat land was best goed bezig.

03-06-2013, 12:43
Hard aanpakken dat tuig


03-06-2013, 12:46
"Turkije heeft Erdogans fratsen lang gedoogd

Erdal Balci – TROUW 03/06/13, 07:00

http://static2.trouw.nl/static/photo/2013/12/3/14/20130602231222/media_xl_1681949.jpg

© epa. Demonstranten in Istanbul met de beeltenis van Atatürk, grondlegger van de seculiere Turkse staat, en Turkse vlaggen.

Een dode dictator kan Turkije billijken, maar een levende niet. Dat was de afgelopen dagen te zien rond het Taksimplein in Istanbul. De honderdduizenden betogers droegen posters van Kemal Atatürk, de lang geleden gestorven leider. Tayyip Erdogan daarentegen, de man die nu een eigen dictatuur probeert te installeren, wordt verfoeid.

De vergelijking tussen de Arabische revoluties en de rellen in Turkije is een scheve. Gingen de Arabieren de straat op om hun dictators omver te werpen, de Turken vechten voor het behoud van hun democratie. Tayyip Erdogan die, gesterkt door het economische succes, de laatste jaren begon af te tasten[COLOR="#FF0000"] hoe ver hij kon gaan met het opdringen van zijn traditionele islamitische levensvisie, heeft nu het antwoord van de voornamelijk hoogopgeleide Turken.
[/COLOR]
In tien jaar is de economie met 300 procent gegroeid. Met hun volle portemonnees hebben de Turken Erdogans fratsen lang gedoogd. Maar nu, in een florerende economie, maakt men geen buiging meer voor hem.

Overspel was een voorbode van de dingen die gingen gebeuren. Erdogan deed in 2007 een poging overspel als criminele gedraging in de wet op te nemen. Na heftige reacties uit binnen- en buitenland trok hij dat voorstel in. Hierna bleef het lang stil, totdat zijn AK Partij in 2011 vijftig procent van de stemmen haalde en Erdogan steviger in het zadel zat. Sindsdien regent het wetten en regelingen die het land een steeds islamistischer karakter geven.

De premier wil bovendien in iedere kwestie het laatste woord hebben. Moet er een nieuw symbool komen voor de Turkse munt, dan worden de ontwerpen die de finale hebben gehaald aan hem getoond. En híj kiest. Híj beslist dat er een enorme moskee moet komen op de grootste heuvel van de stad. Ook dat ontwerp moet naar de smaak van Erdogan zijn. Hij heeft een hekel aan roken, en dus worden de sigaretten op televisie achter mistige blokjes weggemoffeld. Hij droomt van een kanaal tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara. Deskundigen zeggen dat het niet rendabel zal zijn, maar dat kanaal komt er. Sinds vorig jaar zijn de lessen islam verplicht op scholen. De grote media zwijgen uit angst, kritische journalisten worden ontslagen.

De man die het hart van de massa heeft gewonnen door de politieke macht van het leger in te perken en door de infrastructuur te verbeteren, kon de verleiding niet weerstaan om in de stijl van zijn lang geleden gestorven politieke tegenhanger de scepter te willen zwaaien.

Het regime van Atatürk werd geaccepteerd door het volk. Maar dat was zo'n tachtig jaar geleden. En de Turkse democratie heeft misschien gebreken, de mensen hebben ervan geproefd en willen die niet opgeven.

De Turken hebben het gepikt dat door toedoen van de premier het decolleté van hun favoriete seriespeelster plaatsmaakte voor preutse kleding. Maar toen de restricties op de verkoop en de consumptie van alcohol bekend werden en de bomen op het Taksimplein weg moesten voor een winkelcentrum en een moskee, wisten ze dat het menens was. Want verliezen ze het vrije, liberale Taksim, dan verliezen ze de democratie. "

Steeds meer turken zijn Erdogan zat, die in strijd me de seculiere grondwet, stapje voor stapje de Turken zijn fundamentalistische levensvisie door de strot ramt.

Iedereen die daar terecht kritiek op uit, verdwijnt op vervalste aanklachten in de gevangenis, wordt ontslagen.
Pure (religeiuze) dictatuur.

03-06-2013, 12:52
helden

03-06-2013, 12:53

Citaat door transfaler:
ik snap er niets van , ik dacht dat Erdogan enorm veel steun had van zijn volk , die Attaturk is toch al jaren overleden ... beter dat die turken snel hun verstand weer bijstellen en rustig gaan doen , dat land was best goed bezig.
Erdogan is ook goed bezig, sinds hij aan de Macht is is Turkije er juist erop vooruit gegaan, en dat zonder de hulp van Europa. Terwijl daarvoor juist Turkije hulp nodig had van Europa, en ook graag tot de EU wilde.

Door zijn veranderingen en meer Islamitische normen en waarden doorvoeren kreeg hij ook meer steun.
Mensen die tegen hem protesteren zijn van die Ataturk aanhangers, die geloven in een 'seculiere democratische' politiek.
Terwijl zij dat voor heen met hun gekozen president dat hadden maar nooit ontwikkeling was, meer armoede dan nu, slechte onderwijs, slechte handels, zaten zelfs randje inflatie, en nu niet meer.. Stank voor dank..

Nu gebruiken zij dat foldertjes als excuus, maar die Taksim plein vele weten dat niet is zogenaamd een 'onafhankelijkheid plein' met daar een beeld van.. ja je raad het al.. Ataturk, hun 'profeet'..

Hun zelfde 'profeet' die onderhandelde met de Britten om de Khalifa te breken en het ook heeft uitgevoerd, de zelfde 'profeet' die alle geleerde in Turkije uitmoorden, zelfde 'profeet' die Koerden-Turken tegen over elkaar zetten, zelfde 'profeet' hun heeft genaaid op alle fronten, kortom een leider die hun meer nadelen heeft bezorgd dan voordelen..

Het zijn voornamelijk de oppositie die dit doen, en een 'Arabische' lente ook in Turkije probeerde te veroorzaken, iets wat bij een plein bleef is nu in verschillende steden..

03-06-2013, 12:55
Overspel strafbaar maken vind ik eigenlijk geen slecht idee, moet eens gedaan zijn met die negeraanbiddende hoeren van tegenwoordig

03-06-2013, 12:55



Citaat door Leonidas:
"Turkije heeft Erdogans fratsen lang gedoogd

Erdal Balci – TROUW 03/06/13, 07:00

http://static2.trouw.nl/static/photo/2013/12/3/14/20130602231222/media_xl_1681949.jpg

© epa. Demonstranten in Istanbul met de beeltenis van Atatürk, grondlegger van de seculiere Turkse staat, en Turkse vlaggen.

Een dode dictator kan Turkije billijken, maar een levende niet. Dat was de afgelopen dagen te zien rond het Taksimplein in Istanbul. De honderdduizenden betogers droegen posters van Kemal Atatürk, de lang geleden gestorven leider. Tayyip Erdogan daarentegen, de man die nu een eigen dictatuur probeert te installeren, wordt verfoeid.

De vergelijking tussen de Arabische revoluties en de rellen in Turkije is een scheve. Gingen de Arabieren de straat op om hun dictators omver te werpen, de Turken vechten voor het behoud van hun democratie. Tayyip Erdogan die, gesterkt door het economische succes, de laatste jaren begon af te tasten[COLOR="#FF0000"] hoe ver hij kon gaan met het opdringen van zijn traditionele islamitische levensvisie, heeft nu het antwoord van de voornamelijk hoogopgeleide Turken.
[/COLOR]
In tien jaar is de economie met 300 procent gegroeid. Met hun volle portemonnees hebben de Turken Erdogans fratsen lang gedoogd. Maar nu, in een florerende economie, maakt men geen buiging meer voor hem.

Overspel was een voorbode van de dingen die gingen gebeuren. Erdogan deed in 2007 een poging overspel als criminele gedraging in de wet op te nemen. Na heftige reacties uit binnen- en buitenland trok hij dat voorstel in. Hierna bleef het lang stil, totdat zijn AK Partij in 2011 vijftig procent van de stemmen haalde en Erdogan steviger in het zadel zat. Sindsdien regent het wetten en regelingen die het land een steeds islamistischer karakter geven.

De premier wil bovendien in iedere kwestie het laatste woord hebben. Moet er een nieuw symbool komen voor de Turkse munt, dan worden de ontwerpen die de finale hebben gehaald aan hem getoond. En híj kiest. Híj beslist dat er een enorme moskee moet komen op de grootste heuvel van de stad. Ook dat ontwerp moet naar de smaak van Erdogan zijn. Hij heeft een hekel aan roken, en dus worden de sigaretten op televisie achter mistige blokjes weggemoffeld. Hij droomt van een kanaal tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara. Deskundigen zeggen dat het niet rendabel zal zijn, maar dat kanaal komt er. Sinds vorig jaar zijn de lessen islam verplicht op scholen. De grote media zwijgen uit angst, kritische journalisten worden ontslagen.

De man die het hart van de massa heeft gewonnen door de politieke macht van het leger in te perken en door de infrastructuur te verbeteren, kon de verleiding niet weerstaan om in de stijl van zijn lang geleden gestorven politieke tegenhanger de scepter te willen zwaaien.

Het regime van Atatürk werd geaccepteerd door het volk. Maar dat was zo'n tachtig jaar geleden. En de Turkse democratie heeft misschien gebreken, de mensen hebben ervan geproefd en willen die niet opgeven.

De Turken hebben het gepikt dat door toedoen van de premier het decolleté van hun favoriete seriespeelster plaatsmaakte voor preutse kleding. Maar toen de restricties op de verkoop en de consumptie van alcohol bekend werden en de bomen op het Taksimplein weg moesten voor een winkelcentrum en een moskee, wisten ze dat het menens was. Want verliezen ze het vrije, liberale Taksim, dan verliezen ze de democratie. "

Steeds meer turken zijn Erdogan zat, die in strijd me de seculiere grondwet, stapje voor stapje de Turken zijn fundamentalistische levensvisie door de strot ramt.

Iedereen die daar terecht kritiek op uit, verdwijnt op vervalste aanklachten in de gevangenis, wordt ontslagen.
Pure (religeiuze) dictatuur.
Ik vind m juist goed bezig. Het is een islamitisch land. Zijn goed recht.

03-06-2013, 12:56

Citaat door ENVY_ME:
Ik vind m juist goed bezig. Het is een islamitisch land. Zijn goed recht.
Idem, ik ben pro Erdogan

maar toch hoop ik dat Turkije verdeeld wordt en ten onder gaat

03-06-2013, 12:58

Citaat door ENVY_ME:
Ik vind m juist goed bezig. Het is een islamitisch land. Zijn goed recht.
Nee. In een constitutionale democratie is de politiek, premier gebonden aan die constitutie - grondwet -, daarin is uitdrukkelijk vastgelegd dat Turkije een seculiere staat is.

In strijd met deze grondwet is hij stapje voor stapje bezig de seculiere staat af te breken en het land om te vormen tot een religieuze dictatuur.

Pagina's : [1] 2 3 4 5