Bekijk volle/desktop versie : Trouwen zonder vader? --KLIK--



Pagina's : [1] 2

02-06-2013, 16:50
Selaam,

Wie heeft kunnen trouwen zonder de aanwezigheid van de vader?
De reden is dat hij het niet wil.

Ik heb gelezen dat je dan wel kan trouwen, omdat je het recht hebt.
Zonder aanwezigheid van je vader, geen handtekening, geen getuige niets.

Dit voor de marokkaanse consulaat, de zowija.

Ik hoop dat jullie me er wat meer over kunnen vertellen.
Gair insha Allah, alvast bedankt!

02-06-2013, 17:03


Wat is de reden dat hij het niet wil?

Daar moet je ook naar kijken...

Gair in sha Allah

02-06-2013, 19:14

Citaat door joualia:
Wat is de reden dat hij het niet wil?

Daar moet je ook naar kijken...

Gair in sha Allah
Sommige mensen zal je nooit begrijpen.

Gair insha Allah

02-06-2013, 19:21

Citaat door Sweaty_NadOriaa:
Sommige mensen zal je nooit begrijpen.

Gair insha Allah
Ik zou het wel islamtisch uitzoeken, want je hebt wel de zegen nodig van je walie (in dit geval je vader) of een andere mahram volgens mij. Maar je moet even goed uitzoeken of zijn bezwaar niet mee telt, want straks is je huwelijk zonder zijn zegening niks waard. Moge allah jouw situatie vergemakkelijken, ameen.

02-06-2013, 19:26



Citaat door erkempoe_inoe:
Ik zou het wel islamtisch uitzoeken, want je hebt wel de zegen nodig van je walie (in dit geval je vader) of een andere mahram volgens mij. Maar je moet even goed uitzoeken of zijn bezwaar niet mee telt, want straks is je huwelijk zonder zijn zegening niks waard. Moge allah jouw situatie vergemakkelijken, ameen.
Dat klopt. Je hebt de zegening nodig.
Ik weet nou niet of zijn bezwaar meetelt of niet.
Ameen insha Allah. Lastige situatie.

02-06-2013, 19:50
Als je huwelijk niet ingaat tegen de regels vd Islam dan kun je gewoon trouwen hoor. Bij de Marokkaanse consulaat doen ze niet moeilijk. Je kan gewoon een voogd meenemen, zoals een neef of oom. Maar ze hoeven niet per sé familie te zijn, want mijn collega die was met haar man alleen gegaan en moesten achteraf daar iemand fiksen die voor hun wou getuigen.


Citaat door Sweaty_NadOriaa:
Dat klopt. Je hebt de zegening nodig.
Ik weet nou niet of zijn bezwaar meetelt of niet.
Ameen insha Allah. Lastige situatie.

02-06-2013, 23:15

Citaat door Saynou:
Als je huwelijk niet ingaat tegen de regels vd Islam dan kun je gewoon trouwen hoor. Bij de Marokkaanse consulaat doen ze niet moeilijk. Je kan gewoon een voogd meenemen, zoals een neef of oom. Maar ze hoeven niet per sé familie te zijn, want mijn collega die was met haar man alleen gegaan en moesten achteraf daar iemand fiksen die voor hun wou getuigen.
Oke dat scheelt. Nee het is niet tegen de regels van de Islam.
Gair insha Allah, bedankt voor je comment.

03-06-2013, 01:02
Hey lief, yek lebas?

03-06-2013, 01:08
Ik denk dat je het aan een persoon moet vrage die daar meer kennis over bezit.
Misschien iemand van een moskee of een geleerde ergens anders,want dit is niet niks.
Veel sterkte!!

03-06-2013, 03:01
Je hebt de zegens van je ouders niet nodig om te kunnen trouwen maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ouders achter je staan maar mocht dat niet het geval zijn moet je alleen getuigen regelen die met je mee gaan en thats it. Je ouders mogen je niet tegen houden om te trouwen met iemand tenzij het geen moslim is voor de rest is het haram om te weigeren en haram om uit te huwelijken!!

Maar als je het niet vertrouwt/zeker weet kan je alle info krijgen van de m.consulaat en die zullen hetzelfde zeggen!!

Ghair inshallah...

03-06-2013, 20:39
Voorwaarden voor het Huwelijkscontract
Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (http://www.islam-qa.com)
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk
________________________________________

Er zijn drie voorwaarden voor het huwelijkscontract in de islam:
1. Beide partijen moeten vrij zijn van enige obstakels die de geldigheid van het huwelijk zouden kunnen belemmeren, zoals wanneer ze mahrams van elkaar zijn (verwanten die definitief verboden zijn om te trouwen), of deze relatie nou door bloedbanden of door borstvoeding (radaa') komt, of wanneer de man kafir (niet-moslim) is en de vrouw is een moslim, enz.
2. Er moet een aanbod of aanzoek (idjaab) zijn van de wali of de persoon die in zijn plaats handelt, die tegen de bruidegom moet zeggen "Ik huw die-en-die aan jou" of soortgelijke woorden.
3. Dan moet er een uiting zijn van acceptatie (qabul) van de kant van de bruidegom of wie er in zijn plaats handelt, die moet zeggen "Ik accepteer het" of soortgelijke woorden.

De voorwaarden voor een correcte nikaah zijn als volgt:
1. Zowel de bruid als de bruidegom moeten duidelijk geïdentificeerd zijn, ofwel door hun namen te noemen of door hen te beschrijven enz.
2. Zowel de bruid als de bruidegom moeten tevreden zijn met elkaar, omdat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Geen eerder getrouwde vrouw (weduwe of gescheiden vrouw) mag getrouwd worden totdat haar om haar wensen is gevraagd (m.a.w. ze moet haar wensen duidelijk kenbaar maken), en geen maagd mag getrouwd worden totdat haar toestemming gevraag is (m.a.w. totdat ze ingestemd heeft met woorden of door te zwijgen)." Ze vroegen: "O Boodschapper van Allah, hoe wordt haar toestemming gegeven (want ze zal zich erg verlegen voelen)?" Hij zei: "Door haar zwijgen." (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4741)
3. Degene die het contract namens de vrouw vervult, moet haar wali zijn, aangezien Allah de wali's aanspreek m.b.t. het huwelijk (interpretatie van de betekenis): "En trouwt hen onder jullie die ongetrouwd zijn…" [al-Noor 24:32] en omdat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Elke vrouw die trouwt zonder de toestemming van haar wali; haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig." (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1021 en anderen; het is een sahih hadith)
4. Er moeten getuigen zijn van het huwelijkscontract, aangezien de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Er is geen huwelijkscontract zonder een wali en twee getuigen." (Overgeleverd door al-Tabaraani; zie ook Sahih al-Jaami', 7558)
5. Het is ook belangrijk dat het huwelijk aangekondigd wordt, aangezien de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Kondig huwelijken aan." (Overgeleverd door Imam Ahmad; geclassificeerd als hasan in Sahih al-Jaami', 1027)

De voorwaarden voor de wali zijn als volgt:
1. Hij moet geestelijk gezond zijn.
2. Hij moet een volwassene zijn.
3. Hij moet vrij zijn (geen slaaf).
4. Hij moet van dezelfde religie als de bruid zijn. Een kafir kan niet de wali van een moslim zijn, en een moslim kan niet de wali van een kafir zijn. Een afvallige (iemand die de islam verlaten heeft) kan geen wali zijn.
5. Hij moet een goed karakter hebben ('adaalah: vroomheid, houding, gedrag enz.) in tegenstelling tot verdorven zijn. Dit is een voorwaarde die door sommige geleerden bepaald is hoewel sommige van hen de uiterlijke verschijning van goed karakter als voldoende beschouwen en anderen zeggen dat het voldoende is als hij gepaste aandacht kan besteden aan de belangen van de vrouw voor wie hij als wali optreedt in haar huwelijk.
6. Hij moet een man zijn, aangezien de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Geen vrouw mag het huwelijkscontract van een andere vrouw uitvoeren en geen vrouw kan het huwelijkscontract namens zichzelf uitvoeren, want de zaaniyah (overspelige vrouw) is degene die dingen namens zichzelf regelt." (Overgeleverd door Ibn Maajah, 1782; zie ook Sahih al-Jaami', 7298)
7. Hij moet wijs en volwassen (rushd) zijn, wat betekent dat hij de belangen van het huwelijk begrijpt.
De fuqaha' hebben mogelijke wali's in een bepaalde volgorde geplaatst en een wali die nauwer verwant is, moet niet genegeerd worden tenzij een dergelijk persoon er niet is of wanneer de familieleden niet aan de voorwaarden voldoen. De wali van een vrouw is haar vader, dan degene die haar vader voor zijn dood heeft aangesteld, dan haar grootvader van vaderskant of haar overgrootvader, dan haar zoon, dan de zonen of kleinzonen van haar grootvader, dan haar volle broer (van beide ouders), dan haar halfbroer (van dezelfde vader), dan de zonen van haar volle broer, dan de zonen van haar halfbroer (van dezelfde vader), dan haar oom (de volle broer van de vader), dan de halfbroer van de vader (van dezelfde vader), dan de zonen van de volle broer van haar vader, dan de zonen van de halfbroer van haar vader (van vaderskant), dan degene die het meest nauw verwant is, zoals in het geval van overerving. De moslimleider (of zijn afgevaardigde, zoals een qadi of rechter) is de wali voor een vrouw die geen eigen wali heeft.

En Allah weet het het beste.


Misschien heb je hier iets aan.

03-06-2013, 20:49
Succes ermee.

03-06-2013, 23:40



Citaat door BiebishZusje:
Hey lief, yek lebas?

Elhamdoelilaah

Citaat door chaimpje:
Ik denk dat je het aan een persoon moet vrage die daar meer kennis over bezit.
Misschien iemand van een moskee of een geleerde ergens anders,want dit is niet niks.
Veel sterkte!!

Soukran.

Citaat door bambu25:
Je hebt de zegens van je ouders niet nodig om te kunnen trouwen maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ouders achter je staan maar mocht dat niet het geval zijn moet je alleen getuigen regelen die met je mee gaan en thats it. Je ouders mogen je niet tegen houden om te trouwen met iemand tenzij het geen moslim is voor de rest is het haram om te weigeren en haram om uit te huwelijken!!

Maar als je het niet vertrouwt/zeker weet kan je alle info krijgen van de m.consulaat en die zullen hetzelfde zeggen!!

Ghair inshallah...

Het allerbeste is natuurlijk om de zegening van je beide ouders te krijgen en zo te trouwen.
Maar soms lopen dingen anders dan je zou willen. Gair insha Allah.

Citaat door erkempoe_inoe:
Voorwaarden voor het Huwelijkscontract
Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (http://www.islam-qa.com)
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk
________________________________________

Er zijn drie voorwaarden voor het huwelijkscontract in de islam:
1. Beide partijen moeten vrij zijn van enige obstakels die de geldigheid van het huwelijk zouden kunnen belemmeren, zoals wanneer ze mahrams van elkaar zijn (verwanten die definitief verboden zijn om te trouwen), of deze relatie nou door bloedbanden of door borstvoeding (radaa') komt, of wanneer de man kafir (niet-moslim) is en de vrouw is een moslim, enz.
2. Er moet een aanbod of aanzoek (idjaab) zijn van de wali of de persoon die in zijn plaats handelt, die tegen de bruidegom moet zeggen "Ik huw die-en-die aan jou" of soortgelijke woorden.
3. Dan moet er een uiting zijn van acceptatie (qabul) van de kant van de bruidegom of wie er in zijn plaats handelt, die moet zeggen "Ik accepteer het" of soortgelijke woorden.

De voorwaarden voor een correcte nikaah zijn als volgt:
1. Zowel de bruid als de bruidegom moeten duidelijk geïdentificeerd zijn, ofwel door hun namen te noemen of door hen te beschrijven enz.
2. Zowel de bruid als de bruidegom moeten tevreden zijn met elkaar, omdat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Geen eerder getrouwde vrouw (weduwe of gescheiden vrouw) mag getrouwd worden totdat haar om haar wensen is gevraagd (m.a.w. ze moet haar wensen duidelijk kenbaar maken), en geen maagd mag getrouwd worden totdat haar toestemming gevraag is (m.a.w. totdat ze ingestemd heeft met woorden of door te zwijgen)." Ze vroegen: "O Boodschapper van Allah, hoe wordt haar toestemming gegeven (want ze zal zich erg verlegen voelen)?" Hij zei: "Door haar zwijgen." (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4741)
3. Degene die het contract namens de vrouw vervult, moet haar wali zijn, aangezien Allah de wali's aanspreek m.b.t. het huwelijk (interpretatie van de betekenis): "En trouwt hen onder jullie die ongetrouwd zijn…" [al-Noor 24:32] en omdat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Elke vrouw die trouwt zonder de toestemming van haar wali; haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig, haar huwelijk is ongeldig." (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1021 en anderen; het is een sahih hadith)
4. Er moeten getuigen zijn van het huwelijkscontract, aangezien de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Er is geen huwelijkscontract zonder een wali en twee getuigen." (Overgeleverd door al-Tabaraani; zie ook Sahih al-Jaami', 7558)
5. Het is ook belangrijk dat het huwelijk aangekondigd wordt, aangezien de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Kondig huwelijken aan." (Overgeleverd door Imam Ahmad; geclassificeerd als hasan in Sahih al-Jaami', 1027)

De voorwaarden voor de wali zijn als volgt:
1. Hij moet geestelijk gezond zijn.
2. Hij moet een volwassene zijn.
3. Hij moet vrij zijn (geen slaaf).
4. Hij moet van dezelfde religie als de bruid zijn. Een kafir kan niet de wali van een moslim zijn, en een moslim kan niet de wali van een kafir zijn. Een afvallige (iemand die de islam verlaten heeft) kan geen wali zijn.
5. Hij moet een goed karakter hebben ('adaalah: vroomheid, houding, gedrag enz.) in tegenstelling tot verdorven zijn. Dit is een voorwaarde die door sommige geleerden bepaald is hoewel sommige van hen de uiterlijke verschijning van goed karakter als voldoende beschouwen en anderen zeggen dat het voldoende is als hij gepaste aandacht kan besteden aan de belangen van de vrouw voor wie hij als wali optreedt in haar huwelijk.
6. Hij moet een man zijn, aangezien de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Geen vrouw mag het huwelijkscontract van een andere vrouw uitvoeren en geen vrouw kan het huwelijkscontract namens zichzelf uitvoeren, want de zaaniyah (overspelige vrouw) is degene die dingen namens zichzelf regelt." (Overgeleverd door Ibn Maajah, 1782; zie ook Sahih al-Jaami', 7298)
7. Hij moet wijs en volwassen (rushd) zijn, wat betekent dat hij de belangen van het huwelijk begrijpt.
De fuqaha' hebben mogelijke wali's in een bepaalde volgorde geplaatst en een wali die nauwer verwant is, moet niet genegeerd worden tenzij een dergelijk persoon er niet is of wanneer de familieleden niet aan de voorwaarden voldoen. De wali van een vrouw is haar vader, dan degene die haar vader voor zijn dood heeft aangesteld, dan haar grootvader van vaderskant of haar overgrootvader, dan haar zoon, dan de zonen of kleinzonen van haar grootvader, dan haar volle broer (van beide ouders), dan haar halfbroer (van dezelfde vader), dan de zonen van haar volle broer, dan de zonen van haar halfbroer (van dezelfde vader), dan haar oom (de volle broer van de vader), dan de halfbroer van de vader (van dezelfde vader), dan de zonen van de volle broer van haar vader, dan de zonen van de halfbroer van haar vader (van vaderskant), dan degene die het meest nauw verwant is, zoals in het geval van overerving. De moslimleider (of zijn afgevaardigde, zoals een qadi of rechter) is de wali voor een vrouw die geen eigen wali heeft.

En Allah weet het het beste.


Misschien heb je hier iets aan.
Bedankt voor het plaatsen van deze informatie.
Mag Allah soebhanalaah watahalaah je hiervoor belonen.
Natuurlijk wil ik mijn ouders zegening hebben, maar ik heb het niet voor het zeggen.
Uit je stukje kan ik begrijpen dat ze iemand niet mogen weigeren als hij moslim en goed is.
Het is meer als een ouders niet kan of wil getuigen, daarom zocht ik een link.
bedankt schat!

04-06-2013, 09:24
hoi meid maar buiten dat ben je niet bang je vader voor altijd kwijt te raken? Is je aanstande man de moeite waard?

05-06-2013, 22:53

Citaat door dunja_212:
hoi meid maar buiten dat ben je niet bang je vader voor altijd kwijt te raken? Is je aanstande man de moeite waard?
Nee. Het is en blijft mijn vader.
En mijn aanstaande is de moeite waard omdat mijn vader geen goede reden heeft om het te weigeren.

Pagina's : [1] 2