Bekijk volle/desktop versie : Mutûn memoriseren zonder leraar - Shaykh Sâlih al-Fawzân



31-05-2013, 22:04
Vraag :

Moge Allah Welwillend voor u zijn. Deze vraagsteller zegt, shaykh : "Hoe kan ik de mutûn [1] van kennis memoriseren met hun shurûh [2] ? Gelieve ons profijt te schenken, moge Allah u belonen.

Antwoord :

Mutûn memoriseren zonder leraar is niet de weg om volgen in de studies. Ze moeten gestudeerd worden met een leraar die ze jou uitlegt en ze jou verduidelijkt.

Betreffende het feit dat je ze alleen op jezelf leert, zonder leraar, en dat je hun shurûh memoriseert, dat volstaat niet. Het is moeite voor niets (zonder nut). Het is zelfs mogelijk dat het schadelijk is. Als je gelooft dat je een geleerde geworden bent door deze weg te volgen en vervolgens fatwa's geeft, zaken wettig (halâl) of onwettig (harâm) verklaart, terwijl je onwetend bent. Het kan zijn dat je deze mutûn of deze shurûh verkeerd begrijpt, terwijl je het niet beseft.

Je moet dus bij de mensen van kennis zitten en hen deze mutûn voorlezen uit het hoofd of door te lezen. En ze moeten ook uitgelegd en verduidelijkt zijn opdat ze begrepen worden. Dit is de weg van de student van kennis.

__________________________________________________ __________

Persoonlijke voetnoten :

[1] Mutûn : meervoudsvorm van "matn". Een matn is een basistekst. Zo spreken we voor bv. "de drie fundamenten" (al-Usûl ath-Thalâtha) van Ibn 'Abd al-Wahhâb van een matn, zolang er geen uitleg bijgevoegd staat.

[2] Shurûh : meervoudsvorm van "sharh". Een sharh is een commentaar of uitleg die op een matn wordt gegeven. Zo heb je bv. voor "de drie fundamenten" (al-Usûl ath-Thalâtha) van Ibn 'Abd al-Wahhâb verschillende shurûh, zoals die van shaykh al-'Uthaymîn, shaykh as-Suhaymî, shaykh al-Fawzân, shaykh an-Najmî, enzovoorts.

01-06-2013, 03:19


Stel de shaykh de vraag.

Ik ben van Nederland en hier zijn geen geleerden en heb niet direct de mogelijkheid om hijra te doen. Moet ik de mutoon van buiten leren of moet ik met mijn duimen zitten draaien tot dat ik hier weg ben?

Dat lijkt mij de enige nuttige vraagstelling.