Bekijk volle/desktop versie : vrouw mag deze lezingen en de gebed leiden in de moskee?



30-05-2013, 14:31
voor de mannen?

volgens mij schoonzus mag dat en die haar koran les geeft ook

maar volgens mij klopt dat niet heb zitten google ben er niet wijzer op geworden mochten jullie meer info hebben graag plaatsen .

alvast bedankt.

23-06-2013, 23:09


Ik denk dat de mannen dan ietwat afgeleid zijn en de gebedsleider moet ook hardop bidden ( bij sommige gebeden ) een vrouw mag dit niet

24-06-2013, 01:00
Dus nee.. :-)

24-06-2013, 01:26
As salam ou3leikoum,

Voor wat ik weet over het leiden van het gebed is het volgende:
"The man who knows most the Book of Allah shall act as imam of a people; 2 and if there are persons equal in their knowledge of the Qur'an, then he who has greater knowledge of the Sunnah; and if they are equal in their knowledge of the Sunnah, then he who is first in hijrah; and if they are equal in hijrah,3 then he who is older in years; and a man shall not lead another in prayer in the place where he (the latter) is in authority,4 and no one shall occupy the place of honour in another man's house except with his permission." (M-Msh. 4 : 26.)

Wat betreft vrouwen en het gebed heb ik weleens gehoord dat vrouwen alleen in de bijzijn van een mahram hardop mogen bidden. Dus als een andere man in het huis is die de recitatie van de vrouw kan horen, dan moet de vrouw het gebed in stilte continueren. En natuurlijk Allah ou a3lam, heb er geen daliel voor.

24-06-2013, 10:30


Voor zover ik weet, mag dit alleen bij de vrouwen.

Maar Allaah ou a3laam!

25-06-2013, 01:54
Ik heb altijd geleerd dat een vrouw haar salaat heel zacht mag zeggen (bijna niet hoorbaar). Een vrouw mag haar stem niet verheven in alle tijden. Dus niet alleen met haar gebed. Een vrouw mag niet voorop bidden. Een vrouw mag zeker niet de leiding hebben tijdens een gebed. Als er 2 vrouwen bidden, moeten zij naast elkaar bidden. Dus niet de ene vooraan en ander achteraan. Alleen mannen mogen vooraan bidden. En de leiding hebben in een gebed. En hardop reciteren.

Maar Allah oe3lem. Allah swt weet het best

27-06-2013, 00:03
Klopt helemaal wat je zegt.

27-06-2013, 10:16

Citaat door opzoekk:
Ik heb altijd geleerd dat een vrouw haar salaat heel zacht mag zeggen (bijna niet hoorbaar). Een vrouw mag haar stem niet verheven in alle tijden. Dus niet alleen met haar gebed. Een vrouw mag niet voorop bidden. Een vrouw mag zeker niet de leiding hebben tijdens een gebed. Als er 2 vrouwen bidden, moeten zij naast elkaar bidden. Dus niet de ene vooraan en ander achteraan. Alleen mannen mogen vooraan bidden. En de leiding hebben in een gebed. En hardop reciteren.

Maar Allah oe3lem. Allah swt weet het best
Dit klopt niet, een vrouw mag hardop reciteren als zij in haar eigen huis bid, zij mag hardop leiden als zij voorgaat in het gebed met vrouwen.(naast elkaar klopt)

27-06-2013, 10:20
Vraag:

Dient de vrouw net als de man tijdens de hoorbare gebeden hardop te reciteren?

Antwoord:

Het is aanbevolen voor de vrouw hardop te reciteren tijdens de hoorbare gebeden zolang anderen hier geen last van hebben en ook geen vreemde mannen in de buurt zijn die door haar stem verleid kunnen worden.

Wat betreft de stille gebeden, zij moet daarbij zachtjes reciteren, in zoverre dat alleen zij het kan horen.



Sheich Ibnoe Fawzaan