Bekijk volle/desktop versie : Spelers en trainers bekennen matchfixing Primera Division



29-05-2013, 17:36
Spanje is in de ban van een omkoopschandaal. Eerder waren er al geruchten dat spelers wedstrijden verkocht zouden hebben. Nu komt de Spaanse krant Marca met enkele anonieme getuigenissen uit de Spaanse Primera en Segunda Division die bevestigen dat er omkooppraktijken zijn in Spanje.
Een speler uit de Primera Division vertelt dat hij in de wedstrijd tegen Levante aangesproken werd door zijn eigen coach. 'Hij vertelde ons dat als wij zouden scoren, zij een gelijkmaker moesten maken en omgekeerd. Als het in de 85ste minuut gelijk zou staan, dan moesten we de wedstrijd moeten uitspelen met dat resultaat', aldus de anonieme speler.

Een trainer zegt dat hij de helft van zijn ploeg niet vertrouwde. 'Ik wilde mijn halve elftal vervangen door jonge spelers, omdat ik wist dat ze omgekocht waren. Maar als je ze vervangt door jonge, onervaren spelers dan beschuldigt de pers mij nog dat ik niet wil winnen.'

Ten slotte praat de voorzitter van een Spaanse topclub over matchfixing in de match tussen Rayo Vallecano en Mallorca. 'Er was contact voor de wedstrijd om het resultaat te bepalen. Maar Rayo heeft dat verhaal gewoon in de doofpot gestopt, dat zou ik niet gedaan hebben.'