Bekijk volle/desktop versie : Amsterdam weer onveiligste stad



25-05-2013, 11:05
Ouderen in de regio Rotterdam zijn veel vaker dan elders in het land thuis slachtoffer van een overval. Vorig jaar waren er ruim veertig woningovervallen op 55-plussers. In de regio's Den Haag en Amsterdam waren dat er elk tien. Dat blijkt uit de AD Misdaadmeter. Onveiligste gemeente van het land is opnieuw Amsterdam. Rotterdam staat wederom op de tweede plaats.
Rotterdam boekte vooruitgang met het aantal mishandelingen (8 procent minder) en openlijk geweld, maar er waren meer woninginbraken, straatroven en gevallen van zakkenrollerij.

Op de ranglijst wordt Rotterdam gevolgd door Eindhoven en Maastricht. Landelijk blijven inbraken en zakkenrollerij een groeiend probleem.

Net als in Rotterdam is het totaal aantal overvallen vorig jaar ten opzichte van 2011 gedaald (-13 procent). Maar daarbij is ook sprake van een opvallende trend: er werden juist meer 55-plussers thuis overvallen, 200 in totaal. Dat gebeurde vooral in de herfst en winter. Op zondagen waren de ouderen echter relatief veilig, blijkt uit een analyse van de politiegegevens.

Makkelijk

De politie vermoedt dat de Rotterdamse regio bij toeval populair is voor overvallen op 55-plussers. 'Nu winkels beter worden beveiligd, gaan overvallers op zoek naar makkelijker doelwitten. Niet voor niets houden we voorlichtingsbijeenkomsten voor ouderen,' zegt landelijk politiechef Gerard Bouman. Volgens Bouman zijn voor dit jaar goede resultaten te verwachten. Over de eerste 4 maanden waren er een kwart minder overvallen en 20 procent minder straatroven.

De politie en de reclassering proberen met een nieuwe strenge én begeleidende aanpak veroordeelde overvallers te bekeren. Ze hebben een meldplicht, krijgen huisbezoek, dragen vaak een enkelband en moeten een opleiding volgen. De reclassering houdt daarbij toezicht op school.

Het project loopt sinds een jaar met inmiddels 233 overvallers. Sjef van Gennip van de reclassering ziet goede resultaten. 'Langzaam beseffen ze dat een 'normaal leven' ook aantrekkelijk is.'

De bestrijding van criminaliteit heeft voor de politie prioriteit, niet het jagen op illegalen. Bouman: 'Mijn mensen gaan absoluut geen razzia's houden.'


http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3447129/2013/05/25/Veel-overvallen-op-ouderen-Rotterdam.dhtml


Shariabuurt in Den Haag is het veiligst!

25-05-2013, 11:50


Eindhoven en Maastricht ook onveilig? Had ik niet verwacht. Zou denken dat Den Haag of Utrecht na Rotterdam zou komen.

25-05-2013, 11:53

Citaat door Sophia23:
Eindhoven en Maastricht ook onveilig? Had ik niet verwacht. Zou denken dat Den Haag of Utrecht na Rotterdam zou komen.
Gevuld met drugsbazen en smokkelaars.
Den Haag is nu een Islamitische stad.

25-05-2013, 11:58
Islamitische stad yeah right haha. Wel realistisch blijven Helios, beetje om je heen kijken

25-05-2013, 12:21



Citaat door Sophia23:
Islamitische stad yeah right haha. Wel realistisch blijven Helios, beetje om je heen kijken
Lees je de kranten niet?
Die weten alles zo veel beter.

25-05-2013, 13:16
Had eerder Utrecht verwacht na Amsterdam.

25-05-2013, 15:06
den haag staat 5e zo veilig is het daar niet

25-05-2013, 15:10
Amsterdam is leuk!

25-05-2013, 15:32

Citaat door Malena.21:
Amsterdam is leuk!
Is ook! Amsterdam wacht op jou!

25-05-2013, 15:40

Citaat door Sjahrazade:
Is ook! Amsterdam wacht op jou!

Hey baby!

Haha het mocht helaas niet baten... ik ga wss in Utrecht wonen.

25-05-2013, 15:44

Citaat door Malena.21:
Hey baby!

Haha het mocht helaas niet baten... ik ga wss in Utrecht wonen.


Zomaar!

Utrecht is ook leuk en Uutje - A'dam is niet heel ver van elkaar.

Maar toch is Amsterdam de beste!

25-05-2013, 22:27

Citaat door Helios:
Lees je de kranten niet?
Die weten alles zo veel beter.
Haha echt he. Trouw was even de weg kwijt