Bekijk volle/desktop versie : Pak Huiselijk Geweld Aan, Niet De Islam.



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

19-01-2005, 23:41

PAK HUISELIJK GEWELD AAN, NIET DE ISLAM

Vandaag komt Ayaan Hirsi Ali weer terug in de tweede kamer. Hoewel ik het verschrikkelijk vindt dat er mensen zijn (politici, andere functionarissen of privepersonen) die door bedreiging vanuit verschillende richtingen in hun bewegingsvrijheid beknot worden, kan ik niet over mijn lippen krijgen dat ik mij verheug op haar aanstaande bijdragen in het debat. De aankondigingen die zij zelf heeft gedaan over de inhoud van het vervolg van haar debat, wijzen in de richting van volharding in de oude lijn.

Hirsi Ali gebruikt vaak de positie van moslimvrouwen die mishandeld of onderdrukt worden om haar boodschap tegen de Islam te verpakken. Zij doet dit onder andere door het verspreiden van foute informatie. Zo heeft zij meermaals gesteld dat 80% van de bewoners van Blijf-van-mijn-Lijf huizen moslimvrouwen zijn. De directeur van Federatie Opvang (het instituut dat dergelijke gegevens registreert) vertelde vrijdag jl. tijdens een uitzending van 1 op de middag (waarin ikzelf ook te gast was) echter dat op dit moment 60% van de vrouwen die gebruik maken van Blijf-van-mijn-Lijfhuizen allochtoon is. Daarvan heeft ’slechts’12% van de vrouwen een Turkse achtergrond en’13% een Marokkaanse. Daarnaast is er een nog een klein percentage moslimvrouwen met een andere etnische achtergrond. Meestal bestaat iets meer dan de helft van de allochtone vrouwen (dus circa 30% van de bewoners van Blijf-huizen)uit vrouwen met een islamitische achtergrond. (Een andere grote groep zijn vrouwen met een Surinaamse achtergrond). Dat is dus wel heel iets anders dan de 80% waar Hirsi Ali het over heeft, het scheelt MAAR 50% (!) en heel veel beeldvorming! (30% is overigens nog steeds een grote groep als je aanmerkt dat islamitische groepen ongeveer 6% van de Nederlandse bevolking uitmaken).

Een ander punt dat Hirsi Ali blijft maken is het oorzakelijke verband tussen Islam en huiselijk geweld. Hoe verklaart zij dan het veelvuldig voorkomen van huiselijk geweld onder ALLE bevolkingen ter wereld, waar dan ook? Imam Abdulwahid van Bommel weerlegde deze stellingname dan ook met grote stelligheid.

De belangrijkste oorzaken - en dit weet iedereen die zich daadwerkelijk met dit vak heeft beziggehouden - van huiselijk geweld liggen op heel andere vlakken, vaak sociaal maatschappelijk. Isolement, onzekerheid over de eigen persoon, financiele problemen, spanningen in het kader van het migratieproces, andere trauma’s, relatiepatronen binnen het gezin, verslavingsproblematiek spelen een veel grotere rol dan religie, in dit geval de Islam.
Het is wel zo dat de traditionele man-vrouw-opvatting die onder groepen moslims nog invloed heeft, nadelig kan werken en het gebeurt incidenteel wel dat mannen hun mishandelende gedrag onterecht proberen te legitimeren vanuit de Islam, maar geen man begint zijn vrouw te slaan omdat de Koran dit zou adviseren of zelfs goedkeuren. Interne onderzoeken wijzen uit dat 99% van de moslims in Nederland weet dat de Islam huiselijk geweld verbiedt (en toch bestaat het ook onder moslims).
Het oorzakelijke verband tussen Islam en huiselijk geweld is heel veel kleiner dan de andere oorzakelijke verbanden die ik noemde en het is zeker niet de dominante factor.

Dat Ayaan Hirsi Ali en haar geloofsbroeders dit beeld nog steeds hardnekkig in stand proberen te houden, is veel schadelijker dan vaak wordt aangenomen.

Door deze beeldvorming:

- worden moslimvrouwen, die juist de islam als krachtbron ervaren, ontkracht;

- worden moslimvrouwen die in de knel zitten, gebruikt (misbruikt) voor een ander politiek en maatschappelijk debat, namelijk de ongewenste aanwezigheid of invloed van moslims in ons land;

- worden ook hulpverleners en politieambtenaren hierdoor beinvloed, waardoor bij deze beroepsgroep vooroordelen opnieuw kunnen ontstaan of worden bevestigd; (ik hoor wekelijks verhalen van moslimvrouwen die hiermee te maken krijgen: opmerkingen als ‘Allah vindt het toch goed dat dit met jou gebeurt’ of ‘dit mogen jullie mannen toch?’ vallen het meest op, maar ook in bedektere termen worden veel schadelijke vooroordelen zichtbaar);
- komen vrouwen nog moeilijker met hun verhaal naar buiten om om hulp te vragen, omdat zij niet willen bijdragen aan het verder stigmatiseren van hun groep. Het naar buiten brengen van dergelijk geweld is voor niemand makkelijk, maar het wordt nog moeilijker als je daarmee lijkt te bevestigen dat jouw groep niet deugt. Bovendien gaan zij nog minder snel naar de hulpverlening (die drempel is al hoog) als zij van tevoren vermoeden of ervaren hebben dat zij toch niet begrepen worden. Dit leidt ertoe dat vrouwen pas om hulp vragen als de nood heel erg hoog opgelopen is en de situatie inmiddels (levens)bedreigend is geworden. Dit is al het geval. Op dat moment kunnen alleen nog zeer ingrijpende maatregelen genomen worden, zoals het uit elkaar halen van het gezin, het doen onderduiken van vrouw en kinderen, het starten van een justitieel traject voor de dader, enz. In sommige situaties is het helemaal te laat voordat het geweld bekend wordt, en ontstaat blijvend letsel of erger. Als vrouwen eerder om hulp vragen, is het vaak nog mogelijk het geweld te stoppen door minder ingrijpende middelen. Dan hoeft de relatie niet altijd gestopt te worden of zijn omgangsvormen voor ouder en kind beter mogelijk. De drempel om naar de hulpverlening of de politie te gaan, wordt wel degelijk verhoogd door aanhoudende stigmatiserende beeldvorming.

Dit betekent niet dat huiselijk geweld binnen de moslimgemeenschap (of enige andere groep) niet aangepakt moet worden. Gelukkig gebeurt dit ook al op grote schaal, veelal van binnenuit.

Met dit verhaal heb ik echter willen aangeven dat het onjuiste beeld dat Ayaan Hirsi Ali en andere politici, opiniemakers e.a. blijven neerzetten heel ernstige gevolgen kan hebben. Ik wilde dat ik een manier wist om dit aan hen duidelijk te maken. Het is tijd dat we in Nederland onderscheid maken tussen strijd en nijd. Mijn leus is daarom vanaf nu:
PAK HUISELIJK GEWELD AAN, NIET DE ISLAM!
Ik hoop dat jullie deze leus met mij willen delen.

Ceylan

x Ceylan Pektas-Weber is voorzitter van An Nisa, islamitische vrouwengroep.

19-01-2005, 23:43


ik heb niet alles gelezen maar goed, je hebt gelijk pak huiselijk geweld aan en niet de islam! je mag je vrouw helemaal niet mishandelen, maar mannen maken vaak gebruik van het woord tuchtert. Mijn moeder werd vroeger ook geslagen door mijn vader, maar geloof me dat had niets met de islam te maken, de islam lag er ver vandaan

19-01-2005, 23:48

Citaat door xSairax:
ik heb niet alles gelezen maar goed, je hebt gelijk pak huiselijk geweld aan en niet de islam! je mag je vrouw helemaal niet mishandelen, maar mannen maken vaak gebruik van het woord tuchtert. Mijn moeder werd vroeger ook geslagen door mijn vader, maar geloof me dat had niets met de islam te maken, de islam lag er ver vandaan
Het is een lap tekst, maar de moeite waard. Ik ben het volledig eens met de schrijfster.

Geweld heeft niets met de Islam te maken, dat willen velen en vooral AHA verbinden aan de Islam.

19-01-2005, 23:56
En het valt dus best wel mee met die allochtone vrouwen die zich MASSAAL zouden melden bij blijf van mijn lijf-huizen.

AHA zegt zich in te zetten voor de moslima's maar ken jij één moslima die achter haar staat en haar steunt met goede argumenten? Die moslima moet nog geboren worden zeker?!

20-01-2005, 00:07



Citaat door Rebel_1963:
En het valt dus best wel mee met die allochtone vrouwen die zich MASSAAL zouden melden bij blijf van mijn lijf-huizen.

AHA zegt zich in te zetten voor de moslima's maar ken jij één moslima die achter haar staat en haar steunt met goede argumenten? Die moslima moet nog geboren worden zeker?!
Denk het niet. Ik ben ook geen fan van AHA. Maar ik vind het goed dat er wordt vermeld dat 30% moslimvrouwen nog steeds veel is, dus er is wel een probleem.

20-01-2005, 00:11

Citaat door Hoogervorst:
Denk het niet. Ik ben ook geen fan van AHA. Maar ik vind het goed dat er wordt vermeld dat 30% moslimvrouwen nog steeds veel is, dus er is wel een probleem.
Er is een probleem, maar dat probleem geldt dus voor alle bevolkingsgroepen en niet specifiek voor de moslimgemeenschap. En dat is wat zij steeds wil beweren.


Citaat door Pektas-Wber:
Interne onderzoeken wijzen uit dat 99% van de moslims in Nederland weet dat de Islam huiselijk geweld verbiedt (en toch bestaat het ook onder moslims).
Het oorzakelijke verband tussen Islam en huiselijk geweld is heel veel kleiner dan de andere oorzakelijke verbanden die ik noemde en het is zeker niet de dominante factor.

20-01-2005, 00:11

Citaat door Rebel_1963:

PAK HUISELIJK GEWELD AAN, NIET DE ISLAM

Met andere woorden, pak mensen aan die hun religie misbruiken om hun gedrag te rechtvaardigen.

20-01-2005, 00:14

Citaat door Deliana:
Met andere woorden, pak mensen aan die hun religie misbruiken om hun gedrag te rechtvaardigen.
Nee, jij draait het weer om en richt je weer tot de Islam.

Lees het goed, er staat, PAK HET GEWELD AAN, NIET DE ISLAM, maw: pak alle geweld aan die er heerst in bijv. Nederland. Zonder te kijken uit welke geloofsgemeenschap het komt, maar kijk naar de oorzaken.

Iemand die atheist is, en zijn vrouw mishandeld in welke geloofsgemeenschap wil je hem plaatsen? Hij is niet te plaatsen volgens jou beredenering, dus hou het algemeen is de boodschap van Pektas, en ik ben het daar mee eens.

20-01-2005, 00:15

Citaat door Rebel_1963:
Er is een probleem, maar dat probleem geldt dus voor alle bevolkingsgroepen en niet specifiek voor de moslimgemeenschap. En dat is wat zij steeds wil beweren.
Het probleem is dat er mensen zijn die de Islam niet snappen, die er een eigen interpetatie aan geven. We hebben het niet alleen over vrouwen in een "blijf van mijn lijf" huis. Sinds de komst van Moslims hier in Nederland zijn wij geconfronteerd met nieuwe problemen. Eerwraak, loverboys, etc etc, en dat allemaal uit naam van een religie die helemaal niet zo was bedoeld.

20-01-2005, 00:17

Citaat door Rebel_1963:
Lees het goed, er staat, PAK HET GEWELD AAN, NIET DE ISLAM, maw: pak alle geweld aan die er heerst in bijv. Nederland. Zonder te kijken uit welke geloofsgemeenschap het komt, maar kijk naar de oorzaken.

Dat is onmogelijk, geweld was er altijd al, maar nu hebben we te maken met een soort geweld, dat vanuit een bepaalde geloofsovertuiging komt.

20-01-2005, 00:20

Citaat door Deliana:
Het probleem is dat er mensen zijn die de Islam niet snappen, die er een eigen interpetatie aan geven. We hebben het niet alleen over vrouwen in een "blijf van mijn lijf" huis. Sinds de komst van Moslims hier in Nederland zijn wij geconfronteerd met nieuwe problemen. Eerwraak, loverboys, etc etc, en dat allemaal uit naam van een religie die helemaal niet zo was bedoeld.
Jij blijft het omdraaien, dacht jij dat VOOR de komst van moslims vrouwen in Nederland niet werden mishandeld? Laat me niet lachen, met alle respect, dat gebeurde ook in die tijd.

Loverboys zijn per definitie marokkanen, want daar doel je toch op? Antillianen en surinamers zijn het ook, in mindere mate misschien maar ook in die bevolkingsgroep komen ze voor.

Eerwraak bestond ook in Nederland, alleen werd het niet als zodanig erkent.

Wil je beweren dat nederland voor de komst van moslims geen problemen kende?

20-01-2005, 00:22

Citaat door Deliana:
Dat is onmogelijk, geweld was er altijd al, maar nu hebben we te maken met een soort geweld, dat vanuit een bepaalde geloofsovertuiging komt.
Niets is onmogelijk, en het is te gemakkelijk om de islam de schuld overal van te geven. Wanneer je de Islam weg cijfert in Nederland, dan zijn de problemen toch nog niet opgelost? Als je dat denkt, ben je naïef. Zonder de Islam en zijn geloofsgenoten blijven die problemen er ook.

Dus ja, pak het geweld aan, alle soorten van geweld, maar niet de Islam!

20-01-2005, 00:23


Helemaal met je eens! Het probleem is namelijk dat Ayaan zich wil afzetten tegen de Islam, zij heeft traumatische gebeurtenissen meegemaakt, die met traditie of cultuur te maken hebben in Somalië ( bijv. besnijdenis bij meisjes). Het blijft natuurlijk een ware nachtmerrie, en het zou niemand mogen overkomen, maar het is haar wel overkomen! Dus het enige wat haar dan nog rest, is tegen heilige huisjes aan schoppen, en een zondebok zoeken! En die heeft ze blijfbaar gevonden; de Islam..Zij moet zich inzetten voor alle vrouwen, en niet alleen voor moslimvrouwen... Zo wordt er wel weer onderscheid gemaakt.... Daar hoor ik niemand in de media over...

Sarahlee

20-01-2005, 00:25
Eerwraak
INLEIDING

eerwraak, het doden van iemand, bijna altijd een meisje of vrouw, die in de ogen van de familie en/of de gemeenschap zijn of haar eer heeft verloren. Onder eer wordt de kuisheid van de vrouw verstaan. Ook bij verkrachting wordt vaak de vrouw geacht zichzelf onvoldoende beschermd te hebben en is zij medeplichtig aan het verlies van haar eer en die van de familie, het dorp of de stam.

Eerwraak is in principe een familie-aangelegenheid. Tot eerwraak wordt besloten in een familieberaad, waaraan meestal ook vrouwen deelnemen. Degeen die de vrouw doodt, is een man uit de familie van het meisje of de vrouw. Eerwraak is niet hetzelfde als bloedwraak.

Eerwraak komt vooral voor in islamitische landen, en dan met name op het – patriarchale – platteland, maar ook wel in Latijns-Amerika. In sommige landen is eerwraak in de wetgeving opgenomen. De daders gaan vrijuit of krijgen een lichte straf. Hoewel mensenrechtenorganisaties hebben gewezen op de vele slachtoffers van eerwraak, en in sommige landen vrouwenorganisaties streven naar afschaffing ervan, bestaat de eerwraak nog steeds.

Sinds de migratie vanaf de jaren zestig van islamieten naar Europa komt eerwraak ook hier voor. In Nederland is eerwraak vooral bekend uit de Turkse gemeenschap.

1. EERWRAAK IN TURKIJE

Ook in Turkije komt de eerwraak voor in de traditionele, patriarchale samenleving van het platteland. Zowel mannen als vrouwen hebben namus (eer). Bij vrouwen is dit kuisheid, bij mannen het feit dat de vrouwelijke familieleden kuis zijn. Verliest een vrouw haar eer, dan geldt dat de gehele familie te schande is gemaakt.

De sterke sociale controle op het Turkse platteland bewerkstelligt dat vrouwen hun namus niet zo makkelijk kunnen verliezen. Vroeg uithuwelijken en huwen binnen de eigen familie zijn daarnaast methoden die een mate van zekerheid geven dat een meisje kuis het huwelijk ingaat. Is zij eenmaal getrouwd, dan is haar namus niet meer de zaak van haar familie, maar van haar echtgenoot.

Eerwraak komt aan de orde als er in de gemeenschap, dus buiten de familie, vraagtekens worden gezet bij de eer van een meisje of vrouw. In de regel eindigen eerkwesties niet met de dood. Tot de traditionele oplossingen behoort een snelle uithuwelijking, hetzij met de degeen door wiens toedoen een meisje haar eer is kwijtgeraakt, hetzij met een ‘schanddekker’: een oudere man of weduwnaar. Ook schaking van een meisje leidt vaak tot een huwelijk. Daarnaast zijn er nog veel andere manieren om het eerverlies ongedaan te maken: excuses aanbieden, verhuizen, de vrouw straffen of echtscheiding (in dit geval blijft de man zijn vroegere echtgenote wel als zijn namus zien). Ook kan de familie de schande accepteren, maar loopt dan wel de kans in een sociaal isolement te raken.

Eerwraak in de zin van doding is een uiterst middel. Gedood wordt degeen die het verlies van de namus veroorzaakte. Bij verkrachting wordt de dader gestraft. Hij wordt gedood door de familie van de vrouw. Heeft een meisje of vrouw haar eerverlies uitgelokt, dan wordt zij gedood, en wel door haar familie. Is er sprake van overspel, dan wordt zowel de vrouw als de man gedood. Het komt echter geregeld voor dat de familie van het meisje of de vrouw die haar namus verloor, haar in bescherming neemt, bijvoorbeeld door de dader van verkrachting te beschuldigen.

2. NEDERLAND

Bij de islamieten in Nederland worden soms – al dan niet preventieve – maatregelen genomen als men zich zorgen maakt over de eer van een meisje, bijvoorbeeld uithuwelijken, verstoten of terugsturen naar familie in het land van herkomst. Maar ook hier komt eerwraak door doding voor.

Nadat in maart 2004 een Turkse vrouw op grond van eerwraak door haar ex-man op straat werd gedood – een zaak die veel aandacht trok in de media – werd in een aantal moskeeën tegen de eerwraak gepredikt, die ‘op religieuze gronden niet te verdedigen is’.

Juridisch wordt eerwraak in Nederland beschouwd als moord.


Encarta ® - Naslagbibliotheek - Winkler Prins.

20-01-2005, 00:26

Citaat door sarahlee:
Helemaal met je eens! Het probleem is namelijk dat Ayaan zich wil afzetten tegen de Islam, zij heeft traumatische gebeurtenissen meegemaakt, die met traditie of cultuur te maken hebben in Somalië ( bijv. besnijdenis bij meisjes). Het blijft natuurlijk een ware nachtmerrie, en het zou niemand mogen overkomen, maar het is haar wel overkomen! Dus het enige wat haar dan nog rest, is tegen heilige huisjes aan schoppen, en een zondebok zoeken! En die heeft ze blijfbaar gevonden; de Islam..Zij moet zich inzetten voor alle vrouwen, en niet alleen voor moslimvrouwen... Zo wordt er wel weer onderscheid gemaakt.... Daar hoor ik niemand in de media over...

Sarahlee
Inderdaad Sarahlee, ze moet zich inzetten tegen ALLE geweld jegens vrouwen.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6