Bekijk volle/desktop versie : Waar was Allah voor Hij de Troon schiep?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

22-05-2013, 05:03

Ibn Taymiyyah: If it is said that Allah rose above the throne after having created the heavens and the earth and that it means that Allah before that was not above the throne, the answer is that the rising is a specific transcendence. Each one that has risen above something is above it, but each one that is above something DOES NOT HAVE TO HAVE RISEN ABOVE IT. (SHN, p. 148, afatwa.com)


22-05-2013, 09:30


En als je het weet, wat dan?

22-05-2013, 09:37
Het antwoord staat in de tekst... Retorische vraag.

22-05-2013, 20:41
Wat wordt er bedoeld met 'Each one that has risen above something is above it, but each one that is above something DOES NOT HAVE TO HAVE RISEN ABOVE IT. '

Begrijp jij het?

22-05-2013, 20:43



Citaat door Mr.Junkie:
Wat wordt er bedoeld met 'Each one that has risen above something is above it, but each one that is above something DOES NOT HAVE TO HAVE RISEN ABOVE IT. '

Begrijp jij het?
Mmm, dat klopt, maar dat betekent toch dat niet alles 'gemaakt' hoeft te zijn... interesting question.

22-05-2013, 20:46

Citaat door Mr.Junkie:
Wat wordt er bedoeld met 'Each one that has risen above something is above it, but each one that is above something DOES NOT HAVE TO HAVE RISEN ABOVE IT. '

Begrijp jij het?
Ik begreep: Ieder die gestegen is, is boven.. maar ieder die boven is, is niet gestegen. Dus hoe dan ook ben je boven? Wordt er in dit geval gekeken naar 'risen' als symbolisch?

22-05-2013, 20:50

Citaat door ryuzaki:
Ik begreep: Ieder die gestegen is, is boven.. maar ieder die boven is, is niet gestegen. Dus hoe dan ook ben je boven?
Nee, met andere worden, er hoeft niet iets te bestaat, dat hoger staat dan iets anders.
God>Mens God= niets is gelijk aan god. Dust dit betekent dat niets hoger dan god staat. Maar als wij geloven dat alles een 'maker' heeft, betekent dat god ook een maker moet hebben. En dit wordt weerlegd in de tekst. Waarin gezegd wordt dat, dat niet necessary is.

22-05-2013, 20:57

Citaat door Shepard:
Nee, met andere worden, er hoeft niet iets te bestaat, dat hoger staat dan iets anders.
God>Mens God= niks gelijk aan god. Dust dit betekent dat niets hoger dan god staat. Maar als wij geloven dat alles een 'maker' heeft, betekent dat god ook een maker moet hebben. En dit wordt weerlegd in de tekst. Waarin gezegd wordt dat, dat niet necessary is.
Sub7an Allah, nu vat ik `m bro. Jazakallahu khayran ;ó

22-05-2013, 21:04
Sowieso, de vraag "waar" is niet van toepassing op Allah. Allah is aanwezig zonder tijd en plaats.

22-05-2013, 21:12

Citaat door Mr.Junkie:
Sowieso, de vraag "waar" is niet van toepassing op Allah. Allah is aanwezig zonder tijd en plaats.
Mmm, niet alleen waar, maar ook wanneer.

22-05-2013, 21:42

Citaat door ryuzaki:
En als je het weet, wat dan?
Dit soort vragen worden inderdaad door innoveerders gesteld. De Selef hielden zich hier niet mee bezig.

24-05-2013, 21:32

Citaat door ryuzaki:
Ik begreep: Ieder die gestegen is, is boven.. maar ieder die boven is, is niet gestegen. Dus hoe dan ook ben je boven? Wordt er in dit geval gekeken naar 'risen' als symbolisch?
Nee, als iets verheven boven iets is, zoals een troon dan is hij zoiezo erboven.. maar om boven iets te zijn, hoef je niet perse over diezelfde troon verheven te zijn.

Lees mijn post hieronder om te begrijpen wat er precies bedoelt wordt met de inhoud van de tekst.

24-05-2013, 21:39



Citaat door Shepard:
Nee, met andere worden, er hoeft niet iets te bestaat, dat hoger staat dan iets anders.
God>Mens God= niets is gelijk aan god. Dust dit betekent dat niets hoger dan god staat. Maar als wij geloven dat alles een 'maker' heeft, betekent dat god ook een maker moet hebben. En dit wordt weerlegd in de tekst. Waarin gezegd wordt dat, dat niet necessary is.
Nee, zo wordt het niet bedoelt.. Allah heeft zichzelf bepaalde Eigenschappen toegekend zoals ''istiwaa'' over de Arsch.. dus Verhevenheid boven de Troon.. Allah zegt dit onder andere in Surah At-Taha Aya nummer 5:

اَلرَّحۡمٰنُ عَلَی الۡعَرۡشِ اسۡتَوٰی ﴿۵﴾

Veel mensen ontkennen dit, en zeggen dat Allah geen plaats heeft, dit wordt Ashariyya genoemd terwijl Allah dit zichzelf wel toeschrijft.
Zij verdraaien hiermee vaak de betekenis en geven hier een andere wending aan omdat hun hersenen dit niet kunnen bevatten.
De stelregel van Ahlus Sunnah wal jamaa'ah betreft de Namen en Eigenschappen van Allah dat dit zonder vergelijking en zonder hoedanigheid is, dus wij gaan niet zeggen het Lachen van Allah is zoals het lachen van een mens.. en hier geldt dezelfde stelregel.

Uit de woorden van Imaam Malik (rahimahullah):

Imam Malik said in his famous statement, answering someone who asked him “How did He (Allah) Istawa?”:
«The Istiwa is not unknown, the how-ness is not comprehendible, asking about it is an innovation, and believing in it is compulsory.»

Dit antwoord wat wordt gegeven in de topicbeschrijving is eigenlijk een antwoord op degenen die zeggen: ''Waar was Allah voordat hij Istaawa op de Troon verrichte?'' wat je wel eens hoort van deze Ashariyya..

11-06-2013, 23:57

Citaat door JeWiltmeNiet:
Nee, zo wordt het niet bedoelt.. Allah heeft zichzelf bepaalde Eigenschappen toegekend zoals ''istiwaa'' over de Arsch.. dus Verhevenheid boven de Troon.. Allah zegt dit onder andere in Surah At-Taha Aya nummer 5:

اَلرَّحۡمٰنُ عَلَی الۡعَرۡشِ اسۡتَوٰی ﴿۵﴾

Veel mensen ontkennen dit, en zeggen dat Allah geen plaats heeft, dit wordt Ashariyya genoemd terwijl Allah dit zichzelf wel toeschrijft.
Zij verdraaien hiermee vaak de betekenis en geven hier een andere wending aan omdat hun hersenen dit niet kunnen bevatten.
De stelregel van Ahlus Sunnah wal jamaa'ah betreft de Namen en Eigenschappen van Allah dat dit zonder vergelijking en zonder hoedanigheid is, dus wij gaan niet zeggen het Lachen van Allah is zoals het lachen van een mens.. en hier geldt dezelfde stelregel.

Uit de woorden van Imaam Malik (rahimahullah):

Imam Malik said in his famous statement, answering someone who asked him “How did He (Allah) Istawa?”:
«The Istiwa is not unknown, the how-ness is not comprehendible, asking about it is an innovation, and believing in it is compulsory.»

Dit antwoord wat wordt gegeven in de topicbeschrijving is eigenlijk een antwoord op degenen die zeggen: ''Waar was Allah voordat hij Istaawa op de Troon verrichte?'' wat je wel eens hoort van deze Ashariyya..
Nog een achterlijkheid van het salafisme, Allah is op een plek en hij lacht, alleen niet zoals de mens.

Hier hebben mensen dus helemaal niks aan en brengt hun geloof juist in gevaar. Leer ze dan in ieder geval dat er 1 God is en op niks lijkt, zonder enige vergelijking. Achterlijke randdebielen aqiedah.

12-06-2013, 11:30

Citaat door spongbob100:
Nog een achterlijkheid van het salafisme, Allah is op een plek en hij lacht, alleen niet zoals de mens.

Hier hebben mensen dus helemaal niks aan en brengt hun geloof juist in gevaar. Leer ze dan in ieder geval dat er 1 God is en op niks lijkt, zonder enige vergelijking. Achterlijke randdebielen aqiedah.
Ten eerste is dit totaal niet inhoudelijk, maar om er toch even op in te gaan:

Dat zeggen wij ook, wij bevestigen deze Eigenschappen maar zonder vergelijking, er een hoedanigheid aan geven etc.

Kijk uit met wat je zegt, dit is de Aqeeda van de Selef en de 4 imaams die jij ''achterlijke randdebielen aqeedah'' noemt.

Als deze Namen en Eigenschappen een andere betekenis hadden zoals de Ashariyya beweren dan wil ik je vragen of de Profeet (sallalahu alayhi wa sallam) hier kennis van had of niet? Zo ja, hoe kan het dan zo zijn dat de Sahabas de Koran reciteerden, praktiseerden en talloze malen langs deze Ayaats over bijvoorbeeld Istawaa zijn gekomen maar er niets van de Profeet (sallalahu alayhi wa sallam) is overgeleverd betreffende deze verdraaiing van Eigenschappen die je ziet bij Ashariyya?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9